FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

Tugas-tugas sebenar Pbf

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

Re: Tugas-tugas sebenar Pbf

Post by hius2007 on Sat 14 Feb 2009, 1:25 pm

Pada hari ni 14 Feb 2009, perkara ni perlu di ambil perhatian oleh PPF
Tugas PPF telah jauh berubah dari masa2 lalu
Semasa PPF di wujudkan, tugas utama adalah membantu Peg
Tetapi kini apabila zaman tlh berubah, PPF perlu jadi tenaga utama
Tetapi PPF kena pilih bidang yg tepat
Ataupun lebih jelas lagi ialah jgn berebut tugas dgn Peg
Peg pada masa ni telah jauh kehadapan kerana perubahan masa
Mereka ada bahagian amalan dan perkembangan farmasi
PPF masih tiada bhg itu di KKM

Tetapi jika PPF ingin terus maju
PPF perlu terokai bidang tugasan utama dgn lebih mendalam lagi
Secara tradisinya tugas2 utama PPF adalah seperti berikut:
- Tugasan Penyelengaraan Setor
- Tugasan Pembantu Makmal Kimia Ubat
- Tugasan Penolong Pegawai Farmasi ( termasuk membancuh ubat )

Jika boleh mulai 2009, inilah tiga tugas utama PPF
Kita perlu dokumenkan perkara ini
Dan segala aktiviti harian PPF, perlu merangkumi tiga tugas tersebut
Jika PPF ada masaalah dgn tugas2 ni
Tentu PPFM/Union blh membantu
Sebab sehingga kini, Peg asyik kata PPF buat tugas mereka
tetapi jika kita semua PPF bersatu, inilah tugas2 utama kita
Yg lain tu hanya menolong Peg je.

Mulai tahun ni juga, organisasi di Hos dan KK juga perlu berubah
PPF gariskan tugas2 kita berdasarkan kepada 3 perkara tersebut
Ini hanya boleh dilakukan oleh PPF kanan
Dan akan dilakukan pada mesyuarat bulanan staff
Alasan utama ialah
Meningkatkan Mutu Perkhidmatan dan Perkembangan Kerjaya PPF
Jika Peg tak mahu terima ni
Maksudnya mmg mereka tak suka PPF maju
Jika kita tiada organisasi sendiri
Jadi lah PPF mcm PPK ( attandan )
Dan boleh bertugas di mana sahaja
Walaupun di pej rekod.

Sepatutnya masa depan PPF, biarlah PPF sendiri yg tentukan.
Jika ini berlaku, kursus pos basik PPF juga akan mudah di adakan
Jgn terkejut, pada 2009 2 Peg U41 akan melapor diri di kolej KSKB
Mereka bertugas sebagai pengajar
Ini menunjukkan BPF KKM dah beri alasan yg kukuh utk U41 ke KSKB
Tetapi lain2 paramedik tak da pun Dr yg mengajar
Tetapi jika jawatan mereka Pengajar U41, its ok

Forum ni tak di bincangkan sejak 7 April 2008
Agaknya semua PPF sebok menghitung hari
Pada hari ni ada 2 mesyuarat penting PPF berlaku di KL (PPFM/Union)
Tetapi berapa ramaikah PPF yg sedar
Perkara pokok yg akan di bincangkan ialah
Pendaftaran PPF di bawah Akta Farmasi.

Lepas ni jika benar perkara tu berlaku
Semua PPF akan terlibat.
Jgn salahkan sesiapa sebab kerajaan dah beri masa yg cukup
Agar PPF bincangkannya.

Lagi satu pada 2009 ni ada 2 AGM ( PPFM/Union )
Harap semua PPF dapat hadirkan diri.
Dahulu ada alasan kata PPF kena on call
Tetapi kini Peg dah ramai, tak kan tak boleh ambil tugas tersebut.
AGM selalunya akan ada notis sebulan.
Maka tentu PPF sempat nak aturkan hal2 lain.
Setiap AGM akan berlangsung dua hari satu malam.
Kos purata ialah RM 150 seorang termasuk makan dan minum
Dgn hadir ke AGM PPFM/Union, PPF akan dapat CPD mak 20 point
Jika bentangkan kertas kerja, akan dapat tambahan point.
Jika boleh, kita akan jadikan AGM tersebut sebagai persidangan
Dan semua PPF boleh tuntut perbelanjaan dari jabatan masing2

Jika PPF tak hadir pun, AGM akan tetap berlangsung
Itu adalah kehendak Pendaftar Pertubuhan / Kesatuan
Tetapi hasilnya, kita semua akan tahu, iaitu carry forward
Semua masaalah dan isu hanya akan carry forward
Begitulah seterusnya .

Kesimpulannya tugas2 sebenar PPF ialah menghadiri AGM

he he he

hius2007
SUPER SENIOR
SUPER SENIOR

Jawatan : Pembantu Farmasi U29
Gender : Male
Jumlah Post : 137
Umur : 53
Tarikh Register : 07/04/2008
Reputation : 0
Points : 3485

View user profile

Back to top Go down

Re: Tugas-tugas sebenar Pbf

Post by hius2007 on Fri 13 Mar 2009, 1:03 pm

PERKEMBANGAN KKM PADA TAHUN 2009



Farmasi :

Pengarah Perkhidmatan Farmasi ( Jusa A )

Timbalan Pengarah Perkhidmatan Farmasi ( Jusa C )

Ketua Penolong Pengarah Kanan ( U54 )

Polisi Ubat Kebangsaan ( U52 )

Pengurusan Ubat & IT ( U52 )

Pembangunan Organisasi & Sumber Manusia ( U52 )

Pengurusan Kualiti ( U52 )



Amalan Farmasi Klinikal ( U48 )

Amalan Farmasi ( Hospital dan Kesihatan ) – ( U48 )

Pemonitoran Harga Ubat ( U48 )

Urusetia Senarai Ubat-Ubatan KKM ( U48 )

Keselamatan Pesakit dan Penggunaan Ubat ( U48 )

Maklumat Ubat dan Pendidikan Pengguna ( U48 )

Pengurusan Latihan dan CPD ( U48 )

Pembangunan Inter Organisasi dan Antarabangsa ( U48 )

Penyelidikan Pembangunan dan Perolehan Teknologi ( U48 )

Urusetia Lembaga Farmasi ( U48 )



Itu sahajalah perkembangan BPF KKM



Lain-Lain Paramedik :

Semasa ABM8 2009 di keluarkan, amat jelas di perhatikan KKM telah berkembang maju. Di seretakan di sini di mana jawatan-jawatan baru dan tambahan yang telah di luluskan . Di bahagian tersebut terdapat juga Pakar Pakar KKM :



A KESIHATAN AWAM

Pengurusan Kesihatan Awam Ibu Pejabat / Negeri

- Pembangunan Kesihatan Keluarga

- Pendidikan Kesihatan



B RAWATAN PERUBATAN

- Pengurusan Perubatan Ibu Pejabat / Negeri

- Pengurusan Hospital



C FARMASI DAN BEKALAN

( kosong – tiada bahagian dan unit )



Unit-Unit Rawatan Perubatan:

Rawatan Kecemasan dan Pesakit Luar

Rawatan Am Pesakit Dalam

Perubatan Am

Pembedahan Am

O & G

Pediatrik

Orthopedik

Anastesiologi

ENT

Oftalmologi

Dermatologi

Neurologi

Pembedahan Neuro

Perubatan Transfusi

Perubatan Forensik

Urologi

Pembedahan Plastic

Radioterapi dan Onkologi

Pengimejan Diagnostik

Patologi

Pembedahan Kardiothorasik

Kardiologi

Perubatan Nuklear

Perubatan Respirotori

Psykiatrik dan Kesihatan Mental

Rehabilitasi



Itu sahajalah perkembangan lain lain Paramedik :



Ini juga adalah sejajar dengan tugas-tugas utama PPF :

- Tugasan Penyelengaraan Setor

- Tugasan Pembantu Makmal Kimia Ubat

- Tugasan Penolong Pegawai Farmasi





he he he

hius2007
SUPER SENIOR
SUPER SENIOR

Jawatan : Pembantu Farmasi U29
Gender : Male
Jumlah Post : 137
Umur : 53
Tarikh Register : 07/04/2008
Reputation : 0
Points : 3485

View user profile

Back to top Go down

Re: Tugas-tugas sebenar Pbf

Post by ppfkkpa on Wed 21 Oct 2009, 9:42 am

LAPORAN SEMINAR PPF DI CAMERON HIGHLAND PAHANG

PADA 14 OGOS 2009 SEMPENA AGM KKPFKMB




Sebanyak 40 borang pendaftaran peserta disediakan dan hanya 32 sahaja di kembalikan.

Sebanyak 17 PPF ada alamat e mel

2 PPF tiada memiliki Nombor Hand Phone

2 PPF tiada nombor talipon talian terus di tempat bekerja

Peserta paling senior Batch 13, mula bertugas pada 1 julai 1975

Peserta paling junior ialah Batch 49, mula bertugas pada 2 Februari 2009

Peserta lelaki 10 orang dan perempuan 22 orang

Pecahan Negeri Peserta : Pahang 5, Pulau Pinang 5, Johor 4, Kelantan 4, Perak 4, Selangor 3, Negeri Sembilan 2, Terengganu 2, dan Perlis 1, Kedah 1, WP KL 1,




Kerajaan telah menetapkan, setiap kakitangan awam perlu menghadiri kursus, minimum selama 7 hari setahun. Ini adalah bagi meningkatkan modal insane. Terdapat beberapa PTJ masih belum mencapai ini. Seterusnya pada Dis 2009 ini, beberapa PTJ akan mengadakan kursus Top Up 3 hari dua malam bagi PPF mereka.




Memandangkan kursus ini adalah di uruskan oleh, PPF maka ruang dan peluang di beri kepada PPF bagi membentangkan kertas kerja.




Semasa membentangkan kertas kerja, semua PPF tersebut akan di berikan CPD point. Begitu juga kepada PPF yang hadir. Kertas Kerja lengkap hendaklah di hantar ke :

wengyou64@yahoo.com.







KONVENSYEN PPF 2009: 44 WORKING PAPER




BEBAN TUGAS PPF, MENGAPA DIAMBIL RINGAN – ytracis

TPN, TDM, CDR – topup, afiq82

DISPENSING SEPARATION – afiq82

TUGAS – TUGAS SEBENAR PPF –gurles

BELAJAR BUAT BLOG & BLOG PPF –jaya18, cheloski

SIAPA BERMINAT UTK MENGANGGOTAI KAJIAN / PROJEK – cheloski

2 YRS TOP UP DEGREE IN PHARM. SC & TECH. – cheloski

BAGAIMANA DENGAN IMEJ PROFESYEN KITA- jaya18

MERAPATKAN SILARATULROHIM SESAMA KITA – jaya18

PENGUMUMAN PENTING UNTUK PARAMEDIK BERIJAZAH –aini

UBATAN YANG GUNA BAHAN RADIOAKTIF – awan_biru85

PPF SEMAKIN SEDIKIT – sherry

FARMAKOKINETIK – imzal82

SOFT SKILL YANG PERLU ADA SEBAGAI PPF – yasmin

MELANJUTKAN PELAJARAN DALAM BIDANG FARMASI – yasmin

LALUAN PPF UNTUK MENJADI PEGAWAI FARMASI – atokpencen

SENARAI TUGAS PPF – liza

TUGAS ATAU TANGGUNGJAWAB PPF – babeywanyda

JADILAH AHLI PERSATUAN / KESATUAN – sudahbagus

YANG BERACUN DI SEKELILING KITA – kainkapan

UBAT PRE PACK SEDIA ADA, APA KOMPLIKASINYA – akoizer

PPF DAH RAMAI MASUK KK – nustrule

PERSATUAN PPF – yangdipertua

POS BASIK PPF – hius2007

HALATUJU PPF – hius2007

APA SUDAH JADI NASIB PPF – mamatwins

LUKA LAMA BERDARAH KEMBALI – zaha

PIAGAM / LEMBAGA UTK PPF – kamalbaharin

JANGAN TAKUT PADA BAYANG SENDIRI – arifhti

5S & ISO, MANA YG PATUT DI DAHULUKAN – ahmadmohgudang

PPF DI BIDANG PENGUATKUASAAN – amru_asyraf

MENGAPA PERLU ADA JURANG ANTARA PPF / PF – mohdrashid

PERLUKAH ICT DI APLIKASIKAN DLM TUGAS PPF – mohdrashid

PERSIDANGAN PPF PERINGKAT KEBANGSAAN – mohdrashid

SELAIN PPFM / KKPFKMB, CARA LAIN MENYATUKAN PPF – mohdrashid

TEMPOH MASA MENUNGGU JADI KPI PPF – mohdrashid

PERLUKAH PPF BERADA DI UNIT PENGUATKUASAAN – mohdrashid

NAMA KOMERSIL VS NAMA GENERIK , MANA YANG BAIK – mohdrashid

PENGALAMAN MENDISPEN YG BLH JD PANDUAN N TAULADAN – mohdrashid

PERLUKAH PPF ADA UNIFORM – mohdrashid

ELAUN KRITIKAL –faizal@33

ABM 8 PPF – faizal@33

RISIKO UBAT – rahitse

SPUB – dhiyamirza




Setiap kertas kerja yang berkuali akan di bayar RM 100, dan penganjur perlu mencari dana sebanyak RM 4400 bagi kertas kerja sahaja.



Semua kertas usol dan persoalan ini terdapat di forum PARAMEDIK dan ppfmy.



Jika PPF belum pergi kursus 7 hari pada 2009 ini, di sini di sertakan satu kursus percuma.

Kursus Humanitarian Law.

hubungi 012 2270159 / 012 5309693

www.perdana4peace.org / www.criminalizewar.org

ppfkkpa
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Jawatan : Paramedik
Gender : Male
Jumlah Post : 90
Umur : 48
Tarikh Register : 13/10/2009
Reputation : 0
Points : 3017

View user profile

Back to top Go down

Re: Tugas-tugas sebenar Pbf

Post by ika on Sun 01 Nov 2009, 12:01 am

Rays wrote:Budak jaga farmasi


KULAI: Pesakit yang mendapatkan bekalan ubat-ubatan di sebuah klinik kesihatan kerajaan di sini, terkilan dengan kewujudan 'pegawai farmasi cilik,' iaitu anak pegawai farmasi sendiri yang sanggup memindahkan beban tugas kepada kanak-kanak itu pada cuti musim sekolah ini, tanpa menitikberatkan keselamatan pesakit.
Lebih mengejutkan, pesakit yang mengunjungi farmasi itu sudah lali dengan suasana berkenaan kerana ia berlaku setiap cuti sekolah.
Memburukkan lagi keadaan, kehadiran kanak-kanak berkenaan menjejaskan keselesaan pesakit kerana selain difahamkan menjalankan tugas sebagai `pegawai farmasi,’ pusat perubatan itu dijadikan kawasan permainan mereka.
Tinjauan di klinik berkenaan kira-kira jam 2 petang semalam mendapati, kumpulan kanak-kanak berkenaan bertindak seolah-olah pegawai farmasi di kaunter penyerahan borang preskripsi dan ubat-ubatan.
Seorang pegawai farmasi, dipercayai ibu kepada kanak-kanak terbabit, kelihatan duduk berhampiran kaunter farmasi dan bertindak sebagai 'mandur' dengan memberi arahan kepada mereka untuk mengambil ubat-ubatan itu dari rak.
Wanita itu dilihat membiarkan kanak-kanak berusia tujuh sehingga 12 tahun bebas mengambil ubat-ubatan mengikut borang preskripsi doktor yang dibawa pesakit, lalu menyerahkannya di kaunter farmasi berkenaan.
Seorang pesakit kencing manis, K Susan, 50, berkata dia dan anaknya yang mengunjungi kaunter farmasi berkenaan pagi semalam terkejut dengan kehadiran pegawai farmasi cilik terbabit.
Dia berkata, pada awalnya, dua kanak-kanak lelaki berusia kira-kira tujuh sehingga 12 tahun meminta senarai preskripsi ubatan-ubatan daripadanya sebelum kanak-kanak itu terus ke rak untuk mengambil ubat, selepas menunjukkan preskripsi berkenaan kepada pegawai farmasi yang duduk berhampiran mereka.
"Pegawai farmasi itu tidak bergerak dan hanya memberi arahan kepada kanak-kanak terbabit untuk membantu mengambil ubat berkenaan. Dia yang kelihatan sibuk menulis sesuatu hanya mengangguk kepalanya apabila kanak-kanak terbabit menunjukkan ubat-ubatan yang sudah dimasukkan ke dalam plastik kepadanya sebelum diserahkan kepada kami.
"Sebagai kakitangan beretika, pegawai itu tidak sepatutnya berbuat demikian.
"Saya tidak dapat bayangkan jika berlaku kesilapan pemberian ubat kepada pesakit,” katanya.
hai..ika rasa farmasi tu tahu tugas dia...sebelum dia dispen ubat kepada pesakit,mesti dia 'double-countercheck' dulu...sama juga seperti dia menjaga dan memantau student farmasi kan??!!! isu budak dalam farmasi tu hanya dibesar-besarkan sj...
avatar
ika
AHLI JUNIOR
AHLI JUNIOR

Jawatan : FARMASI
Gender : Female
Jumlah Post : 16
Umur : 32
Tarikh Register : 25/10/2009
Reputation : 0
Points : 2934

Character sheet
Mutiara Kata saya: majukan diri walaupun kita selalu gagal

View user profile

Back to top Go down

Re: Tugas-tugas sebenar Pbf

Post by ppfkkpa on Thu 05 Aug 2010, 1:09 pm

AGM PPF dah berlalu, banyak telah berubah,
persepsi dan harapan PPF juga telah meningkat,
Tugasan PPF pada masa ini adalah seperti berikut :
- Tugasan Penyelengaraan Setor
- Tugasan Pembantu Makmal Kimia Ubat
- Tugasan Penolong Pegawai Farmasi ( termasuk membancuh ubat )
Tetapi jika di buat rujukan kepada JPA dan KKM
Terdapat dokumen yang menyatakan
Tugas dan Tanggungjawab PPF di KKM,
Jika rakyat M'sia lainnya ingin tahu tugas PPF
Datanglah ke Hospital / Klinik KKM
dan dapatkan satu salinan senarai tugas tersebut,
percuma je, tetapi hakikat yang perlu di fahami oleh semua rakyat M'sia ialah, tugasan tersebut di karang Oleh PF, PPF cuma beri input sahaja,jika rujuk JPA, akan dapat senarai tugas PPF zaman 50an iaitu sewaktu jawatan PPF mula di wujudkan, PPF alaf baru perlu berubah dalam mengisi ruang kosong yang di tinggalkan oleh PPF, oleh itu jika PPF M'sia ingin terus maju, PPF perlu terokai bidang tugasan utama dgn lebih mendalam lagi tugasan di setor, tugasan di Biro dan tugasan menolong Pegawai Farmasi,Segalanya perlu di dokumenkan, barulah ianya jadi tugas-tugas sebenar PPF,

ppfkkpa
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Jawatan : Paramedik
Gender : Male
Jumlah Post : 90
Umur : 48
Tarikh Register : 13/10/2009
Reputation : 0
Points : 3017

View user profile

Back to top Go down

Re: Tugas-tugas sebenar Pbf

Post by nori on Tue 08 Mar 2011, 7:09 pm

SELAMAT TAHUN BARU 2011 :

Selamat bertugas kepada semua PPF, terutamanya yang baru sahaja yang bergelar PPF. Sebagai staff baru, seharusnya PPF yang junior ni, menyokong usaha persatuan dan kesatuan dalam memperjuangkan masa depan PPF di negara ini, kerana sebagai PPF, cabaran, dugaan dan cobaan akan datang bergolek setiap hari, dan bergantunglah bagaimana caranya PPF itu sendiri ingin menepisnya , ataupun tenggelam bersama tugasan seharian yang semakin meningkat setiap hari. Tetapi satu perkara yang perlu di ingati ialah, semua cabaran, dugaan dan cobaan itu, akan lenyap dengan sendirinya tepat jam 5.00 petang, dan ianya akan bersambung semula pada jam 8.00 pagi esoknya . Tugas sebenar PPF ialah bersatu dalam persatuan dan kesatuan dan selepas itu, barulah fajar mula menyingsing dalam kehidupan PPF, dan selepas ini akan timbullah sinar bahagia dalam diri PPF dan di tempat kerja, setiap masa, sepanjang masa, dan pada bila-bila masa.

Antara persoalan yang terdapat di dalam dada PPF pada waktu ini ialah :

• Melantik Setiausaha Kerja / Setiausaha Eksekutif
• Pendaftaran ahli secara on line
• Mengwujudkan laman web PPF
• Mengadakan mesyuarat PPF peringkat negeri
• Pengwujudan gelaran jawatan ketua PPF
• Cadangan ’ time base promotion ’ untuk semua PPF
• Penyatuan PPF dalam satu pertubuhan
• Membuat badge / kad keahlian PPF
• Mencetak buku perlembagaan dalam Bahasa Malaysia
• Meminda buku perlembagaan berkaitan cara pemilihan AJK
• Meminda cara mengira undi bagi menjimatkan masa
• Mesyuarat di hotel yang lebih ceria pada masa akan datang
• Buku mesyuarat perlu mempunyai muka surat yang bercetak
• Tugas penyelian PPF dan format
• Penyediaan bilik kepada PPF gred tertinggi
• Local preseptor
• Extended & expanded role
• Top-up degree Sains Farmaseutical / Teknologi Farmaseutical.
• One off biasiswa ijazah untuk calon pengajar KSKB
• Cadangan cuti bersalin / cuti sakit untuk anak ke 6 dan seterusnya
• Mengembalikan kegemilangan perjuangan pertubuhan
• Elaun Kritikal BIPK PPF
• Menjana pendapatan sendiri seperti memiliki bangunan sendiri
• Memberi cenderahati kepada setiap ahli yang hadir AGM

Sebahagian daripada persolan tersebut, hanya boleh di selesaikan oleh su persatuan dan su kesatuan dan sebahagian lagi akan cuba di atasi oleh biro pendidikan PPF. Tetapi PPF yang membawa usol tersebut, perlulah juga bersama turun padang bagi mencari jalan penyelesaiannya. Jangan lah bersikap, baling batu dan sembunyi tangan. Nanti bila batu yang di baling tu datang semula, maka tak sempat dah nak menyembunyikan diri. Selepas itu, amat mudah di kenali. Mana-mana PPF yang kepalanya benjol, maka PPF itulah yang membawa usol tersebut. Lain-lain PPF boleh meneruskan kerja seperti biasa kerana PPF tersebut telah mc bagi merawat luka di kepalanya. Selepas berjumpa Dr Pakar, dan di sahkankan taraf pemikiran PPF tersebut sehat, maka barulah ia boleh bekerja semula. Jika di lihat pada carta mental health, ianya perlu melebihi markah 5, jika di bawah paras 5, PPF tersebut perlu melakukan pembetulan terhadap tahap pemikirannya.

Pada hari ini, biro pendidikan akan cuba menyelesaikan masaalah bagi PPF yang ingin menyambung pelajaran.

Disertakan di sini cara untuk menyambung pelajaran.

PERUBATAN, PERGIGIAN, FARMASI di Indonesia, diiktiraf oleh : JPA, MMC, MDC.
Ujian seleksi : 11 Jun 2011
( Tertakluk kepada tukaran )

Universiti Sumatra Utara ( USU )
Asrama percuma untuk penuntut tahun pertama di Medan sahaja.
Ujian seleksi 5 Jun 2011
Berdekaqtan Malaysia ( 25 minit dari Penang dan 45 minit dari KL )
Penerbangan ekonomi ada setiap hari
Sara hidup yang rendah
Makanan dan budaya sesama Malaysia
Klinikal di Hospital Kerajaan

Universiti Driwijaya ( Palembang – Sumatera Selatan )
25 minit dari Johor VIA Singapore

Universiti Brawijaya
Universiti Airlangga
( Pulau Jawa )
Foundation in science
Lepasan SPM, Matrikulasi & STPM.

Hubungi :
Pedoman Kemas Sdn Bhd
10, 2nd Floof, Jalan Vivekananda
50470 Brickfields, KL

Dan selepas ini pasti tidak akan lagi timbul masaalah bagi PPF di negara ini yang ingin menyambungkan pelajaran mereka bagi mendapatkan Bac in Pharm dan seterusnya berkhidmat dengan KKM selama 4 tahun, dan selepas itu, bolehlah memulakan langkah jika ingin menyertai sektor swasta.

BORANG ANGGARAN BELANJA MENGURUS ( ABM 8 ):
Perkara yang kedua ialah, tentang iklan pemangkuan PPF U29 ke PPF U32, dan tarikh tutupnya ialah pada 25 Mac 2011, dan jika di lihat daripada jumlah jawatan yang di iklankan, memanglah amat sedikit, jika di ikuti dengan perkembangan bidang kefarmasian. Tetapi semua PPF jangan lupa, iaitu, bilangan ini adalah bilangan yang di luluskan pada tahun 2011 dan berikutan daripada permohonan PPF pada tahun 2009. Ini jelas menunjukkan bahawa PPF telah tertidur pada 2009 dan terlupa untuk menghantar permohonan jawatan baru melalui borang ABM 8 bagi pengisisan jawatan baru pada 2011.

Masa masih ada, sebab Borang ABM 8 perlu di hantar setiap tahun bagi pengisian jawatan pada dua tahun yang akan datang, dan pada 2011 ni di harap, semua PPF mengisi borang tersebut bagi pengisian jawatan pada 2013. Dan satu perkara yang amat penting ialah, apabila nama jawatan kita adalah PPF, maka di mana sahaja ada PF, tentu akan ada PPF, dan mulalah mengisi Borang ABM 8 tersebut, dan jangan lupa bahawa yang meluluskan ini adalah kementerian kewangan, dan ianya adalah bergantung kepada keadaan ekonomi semasa, tetapi langkah awal dengan mengisi borang tersebut adalah amat perlu.

Segala pendapat, padangan, cadangan, coretan dan nukilan di atas, adalah di lihat dari perspektif akademik / ilmiah dan seharusnya juga semua PPF melihat perkara yang sama dari sudut yang sama juga,

Tamat : 8 Mac 2011 ( wengyou64@yahoo.com )

avatar
nori
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : Paramedik
Gender : Male
Jumlah Post : 283
Umur : 52
Tarikh Register : 13/10/2009
Reputation : 0
Points : 3209

View user profile

Back to top Go down

Re: Tugas-tugas sebenar Pbf

Post by nori on Tue 15 Oct 2013, 10:09 pm

Ass’kum dan Salam Satu Malaysia
 
Selamat bertugas kepada semua PPF
 
Segala cadangan, nukilan dan pandangan di bawah, adalah di lihat 
dari perspektif akademik / ilmiah dan semua PPF juga perlu melihat 
dari sudut yang sama agar ianya tidak tersasar jauh dari matlamat asal. 

 
Perjalanan tahun 2013 telah tiba di bulan Oktober dan sememangnya BPF KKM sentiasa menyokong usaha-usaha murni PPF dan bergantunglah kepada tahap usaha dan ikhtiar hidup PPF sendiri. SURVIVAL.


Tugas sebenar PPF ialah membantu PF. Di mana ada PF disitu perlu juga ada PPF. Apa yang perlu ialah semua PPF dokumenkan semua tugasan PF dan catatkan di dalamnya bahawa PPF membantu PF. Ianya boleh di lakukan dengan pengeluaran surat arahan jabatan kerana arahan senarai tugas bagi   tugasan terakhitr PPF ialah mematuhi arahan pegawai atasan. Akta Farmasi juga tidak perlu di pinda cuma perlu di perjelaskan sahaja. PPF juga perlu terlibat dalam Lembaga Farmasi, jika ada calon yang berkelayakan. Dan tugasan setiap PPF ialah menjadi ahli persatuan dan kesatuan serta menghadiri AGM kedua-duanya pada setiap masa, sebarang masa dan sepanjang masa. Tetapi jika PPF ingin terus maju, sila tampilkan diri dalam Akta Sains Kesihatan Bersekutu.
 
Dan diiharap semua PPF telah melalui dan menjayakan aktiviti seperti berikut bagi tahun 2013 :
 
13 dan 14 September 2013 adalah AGM PPFM dan tahniah kepada yang berjaya dan tunggulah tugasan yang menanti.
27 dan 28 September 2013 adalah Mesyuarat MBJ PPF Peringkat PTJ iaitu Hospital dan Pejabat Kesihatan Daerah.
11 dan 12 Oktober 2013 adalah Mesyuarat MBJ PPF Peringkat Negeri JKN.
25 dan 26 Oktober 2013 AGM Kesatuan PPF di Terengganu. Segalanya akan di bentangkan di sana.
 
Dan semua mesyuarat / pertemuan / perjumpaan / perbincangan di atas perlulah di rekodkan dan di minitkan serta perlu dibawa pada mesyuarat PPF di Terengganu nanti. Dan yang paling penting sekali ialah tidak melupakan jasa dan pengorbanan ketua profesyen dan segalanya perlulah di maklumkan kepada beliau kerana beliau mempunyai kedudukan dan peranan yang penting bagi peningkatan PPF.
 
Manakala BPF KKM pula di ketuai oleh seorang Pengarah Perkhidmatan Farmasi dan di bantu oleh beberapa pegawai kanan yang lain.
Bahagian-Bahagian dan Unit-Unit tersebut adalah seperti berikut :-

• Pengarah Perkhidmatan Farmasi
• Timbalan Pengarah Perkhidmatan Farmasi ( Amalan dan Pentadbiran Farmasi )
• Ketua Penolong Pengarah Kanan ( Pengurusan Ubat dan Praktis )
• Penggunaan Ubat dan IT
• Pembangunan Organisasi dan Sumber Manusia
• Pengurusan Kualiti
• Amalan Farmasi Klinikal
• Amalan Farmasi ( Hospital dan Kesihatan )
• Keselamatan Pesakit dan Penggunaan Ubat
• Maklumat Ubat dan Pendidikan Pesakit
• Pengurusan Latihan dan CPD ( Contonious Profesional Development )
• Pembangunan Inter Agensi dan Antarabangsa
• Penyelidikan Pembangunan dan Perkembangan Teknologi


Semasa AGM PPF di Terengganu nanti, akan ada usol dan cadangan. Semua usol dan cadangan hendaklah di hantar kepada Setiausaha Agong Kesatuan PPF. Beliau bertugas di Hospital Kuala Terengganu. Semua PPF boleh juga emelkan segala usol dan cadangan kepada lain-lain PPF di hospital tersebut dan di berikan secaca manual kepada En Zamri sebelum tarikh tutup. Dan apa yang paling penting ialah PPF perlu terus melangkah kehadapan. Strategi Lautan Biru antara PF dan PPF juga adalah satu kebaikan kepada PPF dan PPF. Harap ianya akan dapat di jayakan dalam masa terdekat.
 
Antara aktiviti PPF yang telah di bentangkan semasa AGM persatuan tempoh hari dan aktiviti seterusnya akan di bentangkan semasa AGM kesatuan di Terengganu nanti. Antara aktiviti yang tercatat dan pengisiannya adalah seperti berikut :
 
9 April 2011
Majlis dialog PPF di Hospital Sg Buloh
Kebajikan PPF di unit CDR
Skop tugasan PPF di setor intergrasi
Pelapor Pertama dan Pelapor Kedua PPF perlu seragam
 
27 – 29 Mei 2011
Persidangan PPF Kali ke 5 di Tower Regency Hotel Ipoh
Kes medical legal
Peranan PPF dalam Traditional & Komplementary Medicine
Peranan PPF selepas pendaftaran PPF dalam Lembaga Farmasi Malaysia
Langkah kehadapan PPF
Hypnotheraphy & weight management
Peranan PPF di klinik terapi methadone
Research methodology
 
23 Mac 2012
Majlis Doiolog PPF bersama BPF KKM di BPF KKM PJ
 
25 Mac 2012
Kursus PPF JKN NS di Dewan LPKN Seremban 2
Klinik Terapi Methadone
Intergriti dalam perkhidmatan awam
Kesihatan dan keselamatan pekerjaan dalam tugas harian
Peranan PPF selepas pendaftaran dalam Lembaga Farmasi Malaysia
 
3 Mei 2012
PPF telah dilantik menganggotai JK Teknikal PPF oleh BPF KKM
 
12 Mei 2012
Kejohanan tenpin bowling PPF di Pusat Bowling Plaza 63, Salak Selatan.
 
18 Mei 2012
PPF telah menghagdiri bengkel pemurnian senarai tugas PPF di BPF KKM
 
28 Mei 2012
PPF telah dijemput untuk menganggotai JK Teknikal PPF di Bhg Sains Kesihatan bersekutu KKM
 
23 Julai 2012
Dialog PPF bersama KSU KKM
Senarai tugas yang tidak seragam semua gred antara hospital / kesihatan awam / dll
Petindihan tugas antara PPF dan PF
Tugas penyeliaan menyeluruh perlu di berikan kepada PPF U32 dan ke atas
Kursus / persidangan PPF tidak mendapat sokongan PTJ
 
31 Ogos – 3 Sept 2012
Lawatan PPF ke Ho Chi Minh City, Vietnam
 
3 Nov 2012
Seminar pembangunan teknikal dan kemajuan kerjaya PPF di Audotorium Tuanku Jaafar PPUKM, Cheras
Utamakan pembangunan diri dalam organisasi
Pembangunan kerjaya PPF melalui pendaftaran Akta Farmasi Malaysia
Medication errors
Pendispensan melalui teknik aseptic
 
1 Dis 2012
Simposium PPF kali Pertama di Hotel Grand Season KL
Malaysian traditional health medicine responsing in health system
Profesionalisma dan perkembangan dalam profesion PPF
Isu dan cabaran PPF masa kini
Ekspektasi dan cabaran dalam perkhidmatan PPF
Harapan dan ekspetasi pelanggan berinfomatif terhadap PPF dalam era teknologi terkini
 
15 Dis 2012
Seminar pembangunan teknikal dan kemajuan kerjaya PPF di Hos Sultan Abd Halim Kedah
Kualiti dan inovasi dalam pembangunan kerjaya PPF
Pembangunan kerjaya PPF melalui pendaftaran Akta Farmasi
 
14 Jan 2013
PPF hadir Mesyuarat Bhg Latihan PPF di Bhg Pengurusan Latihan KKM
 
29 Jan 2013
PPF hadir di Mesyuarat Sains Kesihatan Bersekutu KKM
 
30 Jan 13 – 12 Sept 2013
Banyak aktiviti PPF yang hanya tercatat dalam diari PPF yang terlibat sahaja.
 
 
 

Memandangkan BPF KKM mempunyai 13 bahagian / unit / jabatan , maka sewajarnyalah juga PPF juga bergerak seiring iaitu mempunyai 13 biro. Bagi tujuan perkembangan berterusan, maka PPF pada waktu ini sepatutnya telah bersedia dengan 26 fail atas tajuk-tajuk tersebut dan 13 fail di simpan oleh persatuan PPF dan 13 fail lagi di simpan oleh kesatuan PPF.

 
Walaupun Bahagian Perkhidmatan Farmasi KKM mempunyai lebih daripada 13 bahagian/ unit / Jabatan, tetapi Kursus Pos Basik kedua  bagi Penolong Pegawai Farmasi masih belum menjadi kenyataan. Didalam maklum balas yang PPF terima sebelum ini, ialah ianya sedang di usahakan. Tetapi pihak PPF masih belum di beritahu tentang kemajuan usaha tersebut dan bilakah ianya akan menjadi kenyataan.
 
Memandang National Blue Oceon Strategy (NBOS) Strategi Lautan Biru PPF dan PF KKM, akan direalisasi kan,  tampa melibatkan monopulasi, kreativit dan inovasi di pertingkatkan, maka wajarlah semua unit / bahagian / jabatan BPF KKM tersebut juga di wakili oleh PPF. Dan tugasan ini perlulah di inovasikan oleh PPF yang baru sahaja menerima kenaikan pangkat . Lain-lain PPF boleh membantu, jika perlu dan apabila di perlukan.
 
Tahniah kepada PPF yang diluluskan pemangkuan Gred U32 ke U36 berkuatkuasa pada 27 Disember 2011 dan disertakan tugasan anda-anda sekelian.
 
• Pengarah Perkhidmatan Farmasi
Mahadzir Bin Saad -- Kedah -- Kedah
Sharifah Binti Othman -- Kedah -- Kedah

 Nornizan Binti Ariffin -- Kedah -- Kedah
 Mohd Yusof Bin Muda -- Terengganu -- Terengganu

PPF U40 : masih belum ada pencalonan
PF U38 : masih belum ada pencalonan
PPF U32 : masih belum ada pencalonan



• Timbalan Pengarah Perkhidmatan Farmasi ( Amalan dan Pentadbiran Farmasi )

Goay Yang kheng -- Pulau Pinang -- Pulau Pinang
 Olivia Margaret capel -- Pulau Pinang -- Pulau Pinang
 Kok Chun Lee -- Pulau Pinang -- Pulau Pinang

 Hasmah Binti Ngah Ghazali -- Terengganu – Terengganu
 PPF U40 : masih belum ada pencalonan
PF U38 : masih belum ada pencalonan
PPF U32 : masih belum ada pencalonan


• Ketua Penolong Pengarah Kanan ( Pengurusan Ubat dan Praktis )

 Lim Siew Lan -- Pulau Pinang -- Pulau Pinang
Mohd Fauzi Bin Saad -- Pulau Pinang -- Pulau Pinang
 Selva Rajoo A/L Darmalingam -- Perak -- Perak

 Abdullah Bin Wahab -- Terengganu – Terengganu
PPF U40 : masih belum ada pencalonan
PF U38 : masih belum ada pencalonan
PPF U32 : masih belum ada pencalonan


• Penggunaan Ubat dan IT

 Abdul rahim Bin Abdul Razak -- Perak -- Perak
 Zulkifli Bin Omar -- Perlis -- Perak
 Marley A/P Ah Win -- Perak -- Perak

 Che Md. Sauffi Bin Che Muda Abu Bakar -- T'ganu -- Kelantan
 Ishak Bin Hashim -- Pahang – Kelantan
PPF U40 : masih belum ada pencalonan
PF U38 : masih belum ada pencalonan
PPF U32 : masih belum ada pencalonan

• Pembangunan Organisasi dan Sumber Manusia

 Ayoob Bin Ali -- Perak -- Perak
 Ganesan A/L Narayanan -- Perak -- Perak
 Rusmiza Binti Md. Bashah -- Kedah – Perak

PPF U40 : masih belum ada pencalonan
PF U38 : masih belum ada pencalonan
PPF U32 : masih belum ada pencalonan



• Pengurusan Kualiti

 Zainab Binti Muhamad -- HKL -- HKL
Tamilchelvan A/L Dharmalingam -- HKL -- HKL
 Kamalruzaman Bin Yusof -- IPKKM – JKWPKL

PPF U40 : masih belum ada pencalonan
PF U38 : masih belum ada pencalonan
PPF U32 : masih belum ada pencalonan
 

• Amalan Farmasi Klinikal

 Lee Sau Foong -- HKL -- JKWPKL
 Mohamad Harian Bin Ahmad -- IPKKM -- JKWPKL
 Mior Zamri Bin Mior Ahmad -- BPFK -- Selangor

PPF U40 : masih belum ada pencalonan
PF U38 : masih belum ada pencalonan
PPF U32 : masih belum ada pencalonan

• Amalan Farmasi ( Hospital dan Kesihatan )

 A. Ghani Bin Yusof -- BPFK -- Selangor
 Siti Nahdzah Binti Hj. Yaacob -- Selangor -- Selangor
 Zaila Binti Muhamad Zahibi -- Selangor – Selangor

 Hamid Bin Majenin -- Sarawak -- Sarawak
PPF U40 : masih belum ada pencalonan
PF U38 : masih belum ada pencalonan
PPF U32 : masih belum ada pencalonan

• Keselamatan Pesakit dan Penggunaan Ubat

 Chan Sek Neo -- BPFK -- Selangor
 Azizah Binti Yusof -- Selangor -- Selangor
 Lee Chen Pau -- N Sembilan -- N Sembilan

PPF U40 : masih belum ada pencalonan
PF U38 : masih belum ada pencalonan
PPF U32 : masih belum ada pencalonan



• Maklumat Ubat dan Pendidikan Pesakit

 Lim Kah Hun -- BPFK -- N Sembilan
 Gunasegaran A/L Maruthamuthoo -- N Sembilan -- N Sembilan
 Mad Yusof Bin Keling -- Melaka -- Melaka

 Hamizi Bin Mohamed Ali -- Pahang -- Kelantan
PPF U40 : masih belum ada pencalonan
PF U38 : masih belum ada pencalonan
PPF U32 : masih belum ada pencalonan


• Pengurusan Latihan dan CPD ( Contonious Profesional Development )

 Mohd Said Bin Sulaiman -- Melaka -- Melaka
 Taib Bin Jalil -- Johor -- Johor
 Jahimah Binti Tasmin -- Johor -- Johor

PPF U40 : masih belum ada pencalonan
PF U38 : masih belum ada pencalonan
PPF U32 : masih belum ada pencalonan


• Pembangunan Inter Agensi dan Antarabangsa

 Md Ishak Bin Ahmad -- Johor -- Johor
 Jamaludin Bin othman -- Johor -- Johor
 Fazenon Binti Othman -- Johor – Johor

 Wan Ab Hakim Bin Wan Daud -- Terengganu -- Kelantan
PPF U40 : masih belum ada pencalonan
PF U38 : masih belum ada pencalonan
PPF U32 : masih belum ada pencalonan

• Penyelidikan Pembangunan dan Perkembangan Teknologi

 Sharifah Sidah Binti syed Mohamed -- Johor -- Johor
 Khor Wooi Keat -- Pahang -- Pahang
 Hasbullah Bin Hamid @ Ahmad -- Pahang -- Pahang

PPF U40 : masih belum ada pencalonan
PF U38 : masih belum ada pencalonan
PPF U32 : masih belum ada pencalonan
 
Kesemua cadangan di atas, adalah masih dalam bayangan, dan jika inginkan sesuatu peningkatan, segalanya boleh di majukan kepada SU Agong kesatuan dan di hantar sebelum tarik tutup penghantaran usol sempena AGM kesatuan nanti.

Perkhidmatan farmasi di Negara ini di dokong oleh PF dan di kawal serta di selia oleh Akta Farmasi. Jika PPF ingin memohon elaun kritikal, sila pastikan perkara tersebut mendapat sokongan PF kerana apabila di sebut perkataan  farmasi, pastinya PF akan terlibat.

PPF di KKM ada seramai 3487 orang dan akan terdapat juga 3487 pandangan, saranan,  nukilan, coretan, harapan, wawasan, visi dan misi serta perlulah di maklumi bahawa kebanyakanya adalah secara senyap sahaja, sebab guna pena ghaib.

 
NBOS ( National Blue Oceon Strategy ) adalah sebahgian dari kemajuan Negara. Bagi pihak PPF, ianya boleh di cadangkan peringkat kebangsaan / peringkat negeri / peringkat Hospital / Peringkat PKD dan akhir sekali ialah peringkat diri sendiri. Jika PPF dan PF bergabung tenaga dan usaha, semua PPF akan mendapat faedahnya iaitu PF yang merancang dan PPF mengikut arahan sahaja. Tetapi usaha yang murni pada waktu ini ialah memastikan semua jawatan PPF di masukkan dalam setiap perkeliling yang di keluarkan. Bagi pihak SN telah ada jawatan Jururawat (U29) Ketua Jururawat (U32) dan Penyelia jururawat (U36) sedangkan gelaran jawatan tersebut tiada termaktub dalam JPA . Tetapi dalam KKM gelaran jawatan tersebut di wujudkan bagi melancarkan sistem penyampaian. PPF juga perlu memastikan ianya juga berpanjangan dalam skim PPF. Jika ada perbezaan pendapat, ambillah ia sebagai perancangan jangka panjang. PPF dan PF berpisah tiada. Mungkin pada tahun 2014, peranan ketua profesyen PPF akan di beri nafas baru. AGM persatuan telah berlalu, pastinya ada rumusan yang perlu di majukan ke pihak atasan. AGM kesatuan sedikit masa lagi. Semua usol / cadangan, dll,  perlulah di hantar sebelum tarikh akhir iaitu 15 Oktober 2013.
 
Dan jika ada kekurangan dalam peningkatan mutu perkhidmatan dan perkembangan kerjaya PPF, ianya adalah telah di usahakan dan hasilnya adalah seperti yang sedia ada. Jika PPF memerlukan sedikit penambahan, segala usaha perlulah bermula dari peringkat permulaan. Segalanya perlu dalam 50 salinan dalam bentuk hard copy dan soft copy, sebab lain-lain paramedic telah mempraktikkan usaha yang sama sejak lama dahulu.
 
Semua PPF akan bersara wajib pada usia 60 tahun dan jika mula bekerja pada usia 25 tahun. Maka selama 35 tahun akan muncurahkan bakti kepada Negara. Tetapi pembentangan budget 2014 perlu di nantikan oleh semua PPF kerana telah 15 tahun PPF tiada elaun kritikal dan diploma farmasi PPF hanya diiktiraf pada tahun 2003. Dan persediaan untuk budget 2016 telah di mulakan iaitu dua tahun lebih awal. Dan jika PPF merasakan masih ada kekurangan, bolehlah membuat persediaan agar ianya di masukkan dalam budget 2016. Tetapi elaun kritikal ialah lima tahun sekali iaitu, ianya akan di semak semula pada 2018.
 
PPFM dan kesatuan memang sentiasa bertungkus lumus dan bekerja keras sepanjang masa.
 
 
Antara aktiviti semua PPF tahun 2013 ialah :
 
Mesyuarat Teknikal PPF
Ahli JK Teknikal PPF
Penubuhan Konfederasi Sains Kesihatan Bersekutu Malaysia
Ahli JK Khas Latihan (Bidang PPF)
Majlis Dialog  Bersama Dato KSU KKM
MBJ Peringkat PTJ, 
MBJ Peringkat JKN
Mesyuarat PPF bersama TPKN (Farmasi )
Mesyuarat Exco Kesatuan PPF

Mesyuarat Ahli Majlis Persatuan PPF


PPF boleh mulakan dengan  mencapai sesuatu mulai tahun 2013.
Pada sessi kali ini segalanya perlulah teratur dan tersusun.
 
Dan bagi menjayakan segalanya ialah semua PPF perlu hadir ke INTAN dan mengikuti Kursus Penyediaan Minit Mesyuarat Yang Berkualiti. Intan adalah di bawah JPA. Seterusnya ialah PPF dan INTAN berpisah tiada.
 
Segala cadangan, nukilan dan pandangan di atas, adalah di lihat 
Dari perspektif akademik / ilmiah dan semua PPF juga perlu melihat 
Dari sudut yang sama agar ianya tidak tersasar jauh dari matlamat asal. 

 
Tamat
 
15 Okt 2013

 
avatar
nori
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : Paramedik
Gender : Male
Jumlah Post : 283
Umur : 52
Tarikh Register : 13/10/2009
Reputation : 0
Points : 3209

View user profile

Back to top Go down

Re: Tugas-tugas sebenar Pbf

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum