FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

berapa Kos Rawatan Pendakap Gigi...(braces)???

Page 1 of 4 1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

berapa Kos Rawatan Pendakap Gigi...(braces)???

Post by eja_163 on Mon 20 Aug 2007, 8:20 am

brape kos sebenar pemakaian braces?? i need the specific rate for the cost mengikut jenis2 nye..... hospital kerajaan or swasta... sape yg tau plez give some information.. ye... plez hit back.. Very Happy

eja_163
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : Pelajar
Gender : Female
Jumlah Post : 1
Umur : 30
Tarikh Register : 20/08/2007
Reputation : 0
Points : 3325

Character sheet
Mutiara Kata saya: 200

View user profile

Back to top Go down

Re: berapa Kos Rawatan Pendakap Gigi...(braces)???

Post by falci on Tue 21 Aug 2007, 9:42 am

pasal braces, saya dah tanya kat kaunter dental kami, dia ckp kena arrange dgn pakar..

oleh kerana braces ni bukan utk medical, cuma utk tujua kosmetik, mcm kaki palsu, even medical staff pun kena bayar jugak

jadi i dah tanya kaunter dental, dorang cakap, RM1500.

baik u tanya private dental clinic, maybe harga dia berbeza..

----Forum Paramedik Malaysia-----




Illegitimi non carborundum

falci
STAFF PEMUDAH CARA (CHIEF)
STAFF PEMUDAH CARA (CHIEF)

Negeri :
Jawatan : Skodeng Kuman
Gender : Female
Jumlah Post : 766
Tarikh Register : 17/06/2007
Reputation : 35
Points : 4554

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile

Back to top Go down

Re: berapa Kos Rawatan Pendakap Gigi...(braces)???

Post by royani on Mon 15 Oct 2007, 12:39 pm

saya buat crowning pun dah 400 1 gigi.kalau braces 32 btg gigi,darab la 400....abis la savings ngko...ha!ha!ha!yg sebenarnya x th pun.

royani
SUPER SENIOR
SUPER SENIOR

Jawatan : nurse
Gender : Female
Jumlah Post : 102
Umur : 37
Tarikh Register : 09/09/2007
Reputation : 0
Points : 3300

Character sheet
Mutiara Kata saya: jgn pandang belakang....

View user profile

Back to top Go down

saya amat memerlukan bantuan

Post by dreamz on Thu 10 Jan 2008, 5:31 pm

saya ada masalah gigi jarang yg teruk...saya hendak mengetahui apa yang saya harus lakukan???saya berpendapat ingin mengunakan pendakap gigi..tapi sumber2nya saya tidak mengetahui.saya ada bertanya di klinik gigi kerajaan mereka memberitahu hanya umur 18thn je layak membuatnya..saya rungsing.saya perlukan bantuan..kalau boleh dapat pendakap gigi dari klinik kerajaan lagi bagus dah saya juga ingin mengetahui berapa kos memasang pendakap gigi..dimanakah saya boleh mendapat bantuan disekitar perak terutamanya di daerah larut matang dan selama..email saya khai_Raider@yahoo.com


Last edited by on Thu 10 Jan 2008, 5:35 pm; edited 1 time in total

dreamz
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : bekerja sendiri
Gender : Male
Jumlah Post : 3
Umur : 31
Tarikh Register : 10/01/2008
Reputation : 0
Points : 3182

View user profile

Back to top Go down

Re: berapa Kos Rawatan Pendakap Gigi...(braces)???

Post by dreamz on Thu 10 Jan 2008, 5:34 pm

sal2 serabut

dreamz
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : bekerja sendiri
Gender : Male
Jumlah Post : 3
Umur : 31
Tarikh Register : 10/01/2008
Reputation : 0
Points : 3182

View user profile

Back to top Go down

perlukan bantuan

Post by dreamz on Thu 10 Jan 2008, 5:37 pm

sal2
@dreamz wrote:saya ada masalah gigi jarang yg teruk...saya hendak mengetahui apa yang saya harus lakukan???saya berpendapat ingin mengunakan pendakap gigi..tapi sumber2nya saya tidak mengetahui.saya ada bertanya di klinik gigi kerajaan mereka memberitahu hanya umur 18thn je layak membuatnya..saya rungsing.saya perlukan bantuan..kalau boleh dapat pendakap gigi dari klinik kerajaan lagi bagus dah saya juga ingin mengetahui berapa kos memasang pendakap gigi..dimanakah saya boleh mendapat bantuan disekitar perak terutamanya di daerah larut matang dan selama..email saya khai_Raider@yahoo.com

serabut

dreamz
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : bekerja sendiri
Gender : Male
Jumlah Post : 3
Umur : 31
Tarikh Register : 10/01/2008
Reputation : 0
Points : 3182

View user profile

Back to top Go down

Re: berapa Kos Rawatan Pendakap Gigi...(braces)???

Post by fifa on Sat 16 Feb 2008, 9:26 am

Untuk makluman tuan2 dan puan2,rawatan ortodontik di mana2 klinik kerajaan hanya diberikan kepada pesakit di bawah umur 18 sahaja, mengikut prosedur2 yg telah ditetapkan....hanya pesakit yg betul2 mempunyai masalah kesesakan gigi 'crowding',gigi jarang 'median diastema', jongang 'overjet bite',cross bite,scissors bite',etc.sekiranya ada diantara sanak saudara,adik2 anda yang mempunyai masalah sedemikian sila membuat check up di klinik2 krjn yg berhampiran sebelum umur meningkat, kerana proses untuk menunggu sekarang agak lama kerana permintaan untuk rawatan tersebut sangat2 tinggi setakat ini.proses pertama, check up untuk memastikan kebersihan mulut yg memuaskan,tiada karies,tiada masalah gingivitis, seterusnya boleh di refer kepada dental officer...

fifa
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : JP
Gender : Female
Jumlah Post : 3
Umur : 38
Tarikh Register : 08/02/2008
Reputation : 0
Points : 3153

View user profile

Back to top Go down

Re: berapa Kos Rawatan Pendakap Gigi...(braces)???

Post by fifa on Sat 16 Feb 2008, 10:43 am

Berkenaan harga di klinik krjn setakat ini serendah rm500 ke atas bergantung kepada bentuk rawatan.Manakala di klinik swasta hampir rm4000 ke atas....

fifa
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : JP
Gender : Female
Jumlah Post : 3
Umur : 38
Tarikh Register : 08/02/2008
Reputation : 0
Points : 3153

View user profile

Back to top Go down

Re: berapa Kos Rawatan Pendakap Gigi...(braces)???

Post by fasha_wanna on Sun 02 Mar 2008, 7:03 pm

nk tny skit... fifa ni kak nurul hafifah dr abd smd ke??

fasha_wanna
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : part tym rempit n car race :P
Gender : Female
Jumlah Post : 2733
Umur : 29
Tarikh Register : 06/01/2008
Reputation : 36
Points : 6142

Character sheet
Mutiara Kata saya: ~~we can never change our past but we can always choose our future..~~

View user profile http://profiles.friendster.com

Back to top Go down

Re: berapa Kos Rawatan Pendakap Gigi...(braces)???

Post by Nei_feng on Thu 20 Mar 2008, 11:55 am

perghhhhh RM1.5k kaaaa.. mahal nye.

Nei_feng
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : Penjawat Awam(KKM)
Gender : Male
Jumlah Post : 317
Umur : 37
Tarikh Register : 06/03/2008
Reputation : 0
Points : 3116

Character sheet
Mutiara Kata saya: Porum mcm SH!t

View user profile

Back to top Go down

Re: berapa Kos Rawatan Pendakap Gigi...(braces)???

Post by fasha_wanna on Tue 07 Oct 2008, 3:56 pm

@Nei_feng wrote:perghhhhh RM1.5k kaaaa.. mahal nye.


1.5k tu kira ok lg..
nk cantik or tak?? hehehe

fasha_wanna
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : part tym rempit n car race :P
Gender : Female
Jumlah Post : 2733
Umur : 29
Tarikh Register : 06/01/2008
Reputation : 36
Points : 6142

Character sheet
Mutiara Kata saya: ~~we can never change our past but we can always choose our future..~~

View user profile http://profiles.friendster.com

Back to top Go down

Re: berapa Kos Rawatan Pendakap Gigi...(braces)???

Post by asampedas on Mon 20 Apr 2009, 9:17 am

salam..
bley sy taw harga rawatan braces yg rm1.5k tuh ktne ek?? byk swasta yg sy tnya dlm rm4k ++
pada sy rm1.5k tu buleh tahanla..tp biey sy taw ktne leh sy dptkan rawatn tsebut..plz

asampedas
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : engineer
Gender : Male
Jumlah Post : 1
Umur : 31
Tarikh Register : 19/04/2009
Reputation : 0
Points : 2718

View user profile

Back to top Go down

Re: berapa Kos Rawatan Pendakap Gigi...(braces)???

Post by rieyna168 on Wed 29 Apr 2009, 1:14 pm

baru2 ni,rina tg dua budak akedemi fantasia aisyah n claudia tu wat gg dorang..cecah rm30000.. fuyooo,mahal giler..rawaan apa yg dorang wat tu fasha? rina tgk gg dorang dah tersusun walaupun sblm ni kurang elok..dorang tak pulak gunakan pendakap gg utk susun gg dorang tu..menarikla..cepat dan mudah tp harganya terlalu mahal..

----Forum Paramedik Malaysia-----




INGIN MENGENALI RINA :
-> http://www.myspace.com/rieyna82 -> http://www.facebook.com/rieyna168
"Kecantikkan seseorang itu ada pada Mata yang memandang"
I was born to be THE GUNNERS
Forum Arsenal: http://ams-thegunners.forumms.net/

rieyna168
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : Apa-apa keja yang Ada.
Gender : Female
Jumlah Post : 4789
Umur : 34
Tarikh Register : 17/05/2008
Reputation : 56
Points : 8110

Character sheet
Mutiara Kata saya: Ingat 5 perkara, sebelum 5 perkara..Kita ada 1 saja HATI. Jika gembira HATI itulah... Jika bertakwa, HATI itulah... Jika beriman, HATI yg 1 itu juga... Jika bercinta, HATI itu juga... Jika terluka pun HATI nan 1 itu... Terlalu banyak satu perkara... Maka jagalah HATI mu dan HATI org2 yg menyayangimu...Kebencian orang jgn dibuat,Kesayangan orang jgn diambil..

View user profile http://www.facebook.com/rieyna168 http://ams-thegunners.forumms.net

Back to top Go down

Re: berapa Kos Rawatan Pendakap Gigi...(braces)???

Post by fasha_wanna on Wed 29 Apr 2009, 4:21 pm

hmmm kak rina, act sy xpnh tgk af or ikt perkembangan af..

tp klu akak kta dia wat rawatan sampi rm30000..

mgkn dia wat implnt..

yg cam pic yg sy tunjuk ari tuu..

terok sgt kt gg diaorg dua tu??

n brape lame dia amik mase utk 'ubah gg dia'??

n btol ckp akak 4 sure bkn braces laa..

----Forum Paramedik Malaysia-----




-GiGi wAriSAn KitA.. BeRSamA KitA MeNjaGA- Very Happy

fasha_wanna
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : part tym rempit n car race :P
Gender : Female
Jumlah Post : 2733
Umur : 29
Tarikh Register : 06/01/2008
Reputation : 36
Points : 6142

Character sheet
Mutiara Kata saya: ~~we can never change our past but we can always choose our future..~~

View user profile http://profiles.friendster.com

Back to top Go down

Re: berapa Kos Rawatan Pendakap Gigi...(braces)???

Post by rieyna168 on Thu 30 Apr 2009, 3:45 am

wat impaln kejap je ek sakit nya ker?
dorang pegi pagi n tghari dah siap dah..kan ker gg dorang tu berlapis n claudia tu ada dua gigi taring kat kiri kanan..bila doktor tu atur,terus nampak tersusun je..akak cam pelik sikit camne dorang buat..kos mahal giler..tu yg tanya fasha tu. Smile

----Forum Paramedik Malaysia-----




INGIN MENGENALI RINA :
-> http://www.myspace.com/rieyna82 -> http://www.facebook.com/rieyna168
"Kecantikkan seseorang itu ada pada Mata yang memandang"
I was born to be THE GUNNERS
Forum Arsenal: http://ams-thegunners.forumms.net/

rieyna168
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : Apa-apa keja yang Ada.
Gender : Female
Jumlah Post : 4789
Umur : 34
Tarikh Register : 17/05/2008
Reputation : 56
Points : 8110

Character sheet
Mutiara Kata saya: Ingat 5 perkara, sebelum 5 perkara..Kita ada 1 saja HATI. Jika gembira HATI itulah... Jika bertakwa, HATI itulah... Jika beriman, HATI yg 1 itu juga... Jika bercinta, HATI itu juga... Jika terluka pun HATI nan 1 itu... Terlalu banyak satu perkara... Maka jagalah HATI mu dan HATI org2 yg menyayangimu...Kebencian orang jgn dibuat,Kesayangan orang jgn diambil..

View user profile http://www.facebook.com/rieyna168 http://ams-thegunners.forumms.net

Back to top Go down

Re: berapa Kos Rawatan Pendakap Gigi...(braces)???

Post by nur munirah binti idrus on Thu 30 Apr 2009, 7:16 am

mmg cuma utk 18thn ke bawah j bley bt gg ye...
lau yg usia tua cam muni ni cmne...
sbb dulu gg elok..tp t'kapak dkt pokok so gg dpn 2 jd ke depan...
pas2 de gg taring 2 btg kt dpn...
de spe2 bley bg komentar byk2...

nur munirah binti idrus
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : assist adan internet
Gender : Female
Jumlah Post : 5
Umur : 31
Tarikh Register : 12/04/2009
Reputation : 0
Points : 2731

View user profile

Back to top Go down

Re: berapa Kos Rawatan Pendakap Gigi...(braces)???

Post by fasha_wanna on Thu 30 Apr 2009, 8:49 am

@rieyna168 wrote:wat impaln kejap je ek sakit nya ker?
dorang pegi pagi n tghari dah siap dah..kan ker gg dorang tu berlapis n claudia tu ada dua gigi taring kat kiri kanan..bila doktor tu atur,terus nampak tersusun je..akak cam pelik sikit camne dorang buat..kos mahal giler..tu yg tanya fasha tu. Smile

hmmm tah la kak..

sbb sy xikt af so xbrape sure..

nnt klu de mase sy cube tgk jap la..

klu dpt apape nnt sy bg info tu k..

----Forum Paramedik Malaysia-----




-GiGi wAriSAn KitA.. BeRSamA KitA MeNjaGA- Very Happy

fasha_wanna
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : part tym rempit n car race :P
Gender : Female
Jumlah Post : 2733
Umur : 29
Tarikh Register : 06/01/2008
Reputation : 36
Points : 6142

Character sheet
Mutiara Kata saya: ~~we can never change our past but we can always choose our future..~~

View user profile http://profiles.friendster.com

Back to top Go down

Re: berapa Kos Rawatan Pendakap Gigi...(braces)???

Post by fasha_wanna on Thu 30 Apr 2009, 8:54 am

@nur munirah binti idrus wrote:mmg cuma utk 18thn ke bawah j bley bt gg ye...
lau yg usia tua cam muni ni cmne...
sbb dulu gg elok..tp t'kapak dkt pokok so gg dpn 2 jd ke depan...
pas2 de gg taring 2 btg kt dpn...
de spe2 bley bg komentar byk2...


nk tny pe mksud tkapak dkt pokok tu??

lggar pokok ehh??

----Forum Paramedik Malaysia-----




-GiGi wAriSAn KitA.. BeRSamA KitA MeNjaGA- Very Happy

fasha_wanna
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : part tym rempit n car race :P
Gender : Female
Jumlah Post : 2733
Umur : 29
Tarikh Register : 06/01/2008
Reputation : 36
Points : 6142

Character sheet
Mutiara Kata saya: ~~we can never change our past but we can always choose our future..~~

View user profile http://profiles.friendster.com

Back to top Go down

Re: berapa Kos Rawatan Pendakap Gigi...(braces)???

Post by astrina on Tue 26 May 2009, 12:30 pm

gigi i bertaring dan tak tersusun
agak2nya sakit ke wat braces niiii
bagila i sikit information braces niiii pleaseee..................

astrina
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : pembantu tadbir kewangan
Gender : Female
Jumlah Post : 1
Umur : 36
Tarikh Register : 26/05/2009
Reputation : 0
Points : 2681

View user profile

Back to top Go down

Re: berapa Kos Rawatan Pendakap Gigi...(braces)???

Post by fasha_wanna on Wed 27 May 2009, 8:36 am

@astrina wrote:gigi i bertaring dan tak tersusun
agak2nya sakit ke wat braces niiii
bagila i sikit information braces niiii pleaseee..................

apape rawatan pon de rase sakit.. rabbit

tp utk braces ni, sy rase lbh pada tidak selesa..

especially tym nk mkn n bckp.. silent silent

tp tu mgkn utk pd awl rawatan..

kmgknn lame2 akn rase biasa..

n de bbrapa cara yg bleh mengurangkn rase xselesa tu..

hmmmm info tu nnt sy akn bg pd mlm ni jika ada ksmpatan k..

insyaallah..

----Forum Paramedik Malaysia-----




-GiGi wAriSAn KitA.. BeRSamA KitA MeNjaGA- Very Happy

fasha_wanna
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : part tym rempit n car race :P
Gender : Female
Jumlah Post : 2733
Umur : 29
Tarikh Register : 06/01/2008
Reputation : 36
Points : 6142

Character sheet
Mutiara Kata saya: ~~we can never change our past but we can always choose our future..~~

View user profile http://profiles.friendster.com

Back to top Go down

Re: berapa Kos Rawatan Pendakap Gigi...(braces)???

Post by fasha_wanna on Wed 27 May 2009, 7:03 pm


  • Pendakap gigi atau nama saintifiknya, orthodontic braces atau
    brackets digunakan dalam bidang pergigian untuk membantu membentuk
    semula permukaan gigi yang tidak rata.
  • kena penjagaan gigi yang agak rapi iaitu gosok gigi selepas
    mkn,bangun dan hendak tidur untuk elakkan makanan yg tersangkut
    membiakkan bakteria dlm mulut.
  • menggunakan berus gigi yg special untuk berus celah2 gigi..dan juga ubat kumur
    untuk elakkan mulut berbau..floss pn penting gak
  • kena g follow-up untuk pastikan kedudukan gigi dah ader perubahan dan pastikan fulus yg mencukupi bila melawat doktor gig yek..
  • kena gak mkn makanan yang seimbang dan berkhasiat

INFO:
Pendakap gigi atau nama saintifiknya, orthodontic braces atau
brackets digunakan dalam bidang pergigian untuk membantu membentuk
semula permukaan gigi yang tidak rata.
Pada pertengahan kurun ke-17 masihi, pakar perubatan Perancis,
Pierre Fauchard (dikenali sebagai bapa pergigian moden) melakukan
banyak perubahan rawatan pergigian kepada penduduk di Paris ketika
zaman pra-revolusi di Perancis.
Pakar sejarah mengakui terdapat dua lelaki berbeza yang berhak
mendapat gelaran `bapa ortodontik’. Seorang daripadanya ialah Norman W
Kingsley, iaitu seorang doktor gigi, penulis, pelukis dan pengukir yang
menulis karya ‘Treatise on Oral Deformities’ pada 1880.
Kingsley mengarang mengenai sains pergigian dengan baik sekali.
Seorang lagi yang layak mendapat gelaran berkenaan ialah doktor gigi
J.N. Farrar yang menulis dua jilid buku bertajuk `Ketidakteraturan Gigi
dan Cara Pembetulannya’.
Farrar juga sangat bagus dalam mereka bentuk pendakap gigi dan dia
adalah orang pertama yang mencadangkan supaya penggunaan pendakap gigi
lebih lama untuk tidak menyakitkan gigi.

----Forum Paramedik Malaysia-----




-GiGi wAriSAn KitA.. BeRSamA KitA MeNjaGA- Very Happy

fasha_wanna
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : part tym rempit n car race :P
Gender : Female
Jumlah Post : 2733
Umur : 29
Tarikh Register : 06/01/2008
Reputation : 36
Points : 6142

Character sheet
Mutiara Kata saya: ~~we can never change our past but we can always choose our future..~~

View user profile http://profiles.friendster.com

Back to top Go down

Re: berapa Kos Rawatan Pendakap Gigi...(braces)???

Post by fasha_wanna on Wed 27 May 2009, 7:09 pm

GIGI TIDAK TERSUSUN

Apakah yang dimaksudkan dengan gigi tidak tersusun?


Gigi tidak tersusun atau maloklusi ialah suatu keadaan di mana gigi-gigi dalam mulut tidak tersusun dengan baik atau jogang.

Kenapa susunan gigi menjadi tidak teratur?

Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan gigi tidak tersusun dengan baik.
Antaranya :

  • Faktor keturunan.
  • Saiz tulang rahang dan gigi tidak seimbang.
  • Bilangan gigi yang lebih.
  • Bentuk gigi yang tidak normal.
  • Gigi terhimpit kerana tidak cukup ruang (terimpak).
  • Kehilangan awal gigi susu atau gigi kekal.
  • Tabiat buruk seperti menghisap jari atau menggigit bib
Bagaimana rupa dan keadaan gigi yang tidak tersusun?

Gigi tersebut mungkin kelihatan :

  • Bertindih antara satu sama lain.
  • Terpusing (Dracula-like eye teeth).
  • Terkeluar menyucuk bibir, pipi atau lidah
Adakah komplikasinya?

Gigi tidak tersusun sering dikaitkan dengan :

  • Paras rupa kurang menarik.
  • Kerosakan gigi (karies gigi).
  • Penyakit gusi.
  • Masalah sendi rahang.
Bolehkah gigi yang tidak tersusun dibetulkan?

Ya, masalah gigi yang tidak tersusun boleh dibetulkan. Rawatan
ortodontik perlu untuk membaiki paras rupa dan membolehkan penjagaan
kebersihan mulut yang lebih baik.
Rawatan mungkin melibatkan :

  • Cabutan sebatang atau lebih gigi (tidak perlu memakai aplians ortodontik).
  • Pemakaian aplians ortodontik boleh tanggal.
  • Pemakaian aplians ortodontik tetap.

Bilakah masalah ini boleh dirawat?

Sebaik-baiknya rawatan ortodontik untuk masalah ini dimulakan pada
peringkat awal lagi semasa tumbesaran atau perkembangan rahang mulut.
Rawatan awal akan menggalakkan perkembangan gigi yang normal.


Dimanakah rawatan ortodontik boleh diperolehi?

Rawatan ortodontik boleh diperolehi di klinik-klinik pergigian kerajaan.
Walaubagaimanapun keutamaan rawatan diberikan kepada murid-murid sekolah.
Dapatkan pemeriksaan dan doktor pergigian akan membuat rujukan ke pakar ortodontik jika rawatan ortodontik diperlukan.

Rawatan ini juga boleh diperolehi di klinik-klinik pergigian swasta yang menyediakan perkhidmatan kepakaran ini.

----Forum Paramedik Malaysia-----




-GiGi wAriSAn KitA.. BeRSamA KitA MeNjaGA- Very Happy

fasha_wanna
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : part tym rempit n car race :P
Gender : Female
Jumlah Post : 2733
Umur : 29
Tarikh Register : 06/01/2008
Reputation : 36
Points : 6142

Character sheet
Mutiara Kata saya: ~~we can never change our past but we can always choose our future..~~

View user profile http://profiles.friendster.com

Back to top Go down

Re: berapa Kos Rawatan Pendakap Gigi...(braces)???

Post by yati on Wed 08 Jul 2009, 9:17 am

fasha tlg la gatau proses2 semasa pamakaian braces dilakukan..first2 ap yg dkter akn wt?..letak bius dule ker.. dngr cta..sblm nk lakukan pemakaian braces dkter akn inject gusi dulu ea..bg gusi kembang dn memudahkan gg dcabut?tlg la gtau langkah masa pemakaian braces 2??

yati
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : pelukis pelan
Gender : Female
Jumlah Post : 1
Umur : 28
Tarikh Register : 08/07/2009
Reputation : 0
Points : 2638

View user profile

Back to top Go down

gg merenggang

Post by Lyzas on Thu 09 Jul 2009, 12:56 pm

..spe2 leh tlg bg info..
gg sy jarang, start detect last 4 years...time 2 dh abih sek so dh tlewat la tuk reg. kt gov. hospital tuk pakai braces..then sampai skrg gg still smakin merenggang..plg besar space about 4mm..lbh dr 1 space..klu kira gg ckup je 32 batang.

ble sy tau, knapa prob ni terjadi n smpai bla gg akn stop merenggang

Lyzas
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : asst.qs
Gender : Female
Jumlah Post : 1
Umur : 30
Tarikh Register : 09/07/2009
Reputation : 0
Points : 2637

View user profile

Back to top Go down

Re: berapa Kos Rawatan Pendakap Gigi...(braces)???

Post by fasha_wanna on Thu 09 Jul 2009, 4:39 pm

@yati wrote:fasha tlg la gatau proses2 semasa pamakaian braces dilakukan..first2 ap yg dkter akn wt?..letak bius dule ker.. dngr cta..sblm nk lakukan pemakaian braces dkter akn inject gusi dulu ea..bg gusi kembang dn memudahkan gg dcabut?tlg la gtau langkah masa pemakaian braces 2??

hmm klu ikot pengalaman sy dlu, xde pon kne kne bius..

(inject tu mknanye bius laa)

n xde pon rase sakit tym pkai braces..

gg akan dicabut atleast seminggu or dua minggu sblom braces akn dipasng..

sbb gusi harus sembuh sepenohnya..

then bru bleh psg braket..

----Forum Paramedik Malaysia-----




-GiGi wAriSAn KitA.. BeRSamA KitA MeNjaGA- Very Happy

fasha_wanna
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : part tym rempit n car race :P
Gender : Female
Jumlah Post : 2733
Umur : 29
Tarikh Register : 06/01/2008
Reputation : 36
Points : 6142

Character sheet
Mutiara Kata saya: ~~we can never change our past but we can always choose our future..~~

View user profile http://profiles.friendster.com

Back to top Go down

Re: berapa Kos Rawatan Pendakap Gigi...(braces)???

Post by Sponsored content Today at 9:56 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 4 1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum