FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

ANAK DERHAKA??

View previous topic View next topic Go down

ANAK DERHAKA??

Post by Din_G15 on Fri 24 Aug 2007, 3:13 am

Sabda Rasulullah s.a.w. "Berguraulah dengan anak kamu
kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok
dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun
tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak
asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun
kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai
pengajaran)" dimana yang nak dipukul tu? Tapak
kakinya... bukan muka, punggung, telinga dan
ditempat-tempat yang sensitif... itu salah...

"Jika dia bijak dan menang dalam sebarang pertandingan
sekolah, ucapkan tahniah. Tidak salah kita cium atau
peluk mereka sebagai tanda penghargaan. Kala umur
mereka 14 hingga 21 tahun jadikan kawan. Tetapi
selalunya usia beginilah ibu bapa mula merenggangkan
hubungan dan ini menyebabkan anak derhaka". Yang
penting anak-anak harus dilatih sembahyang jemaah
bersama, latih cium tangan dan peluk penuh kasih dan
sayang, maka mereka tidak akan tergamak menderhaka.
"Saya pernah tinjau, anak-anak yang lari daripada
rumah, berpunca daripada rasa bosan. Belum sempat
letak beg sekolah, ibu dah suruh macam-macam. Si anak
rasa tertekan dan menyampah dengan persekitaran dan
rumahnya. Boleh disuruh tetapi berikan hak mereka di
rumah. Yang penting dia balik ke rumah suka, dan pergi
sekolah pun seronok. "Mungkin ibu bapa punya alasan
tidak rapat dengan anak-anak kerana sibuk. Kita boleh
cuba cara lain, balik di tengah malam, anak-anak sudah
tidur, pergi bilik dan cium dahinya. Hubungan rohani
tetap subur, walaupun anak tidur tetapi jiwanya
sentiasa hidup." Jangan kita tunjuk sikap kita yang
panas baran, pemarah dan ada kuasa veto kepada mereka,
jangan suka mengherdik mereka dengan perkataan "@#$%,
kurang ajar, sumpah seranah dan sebagainya yang
merupakan doa kepada mereka". inilah yang menyebabkan
mereka derhaka kepada kita...

DOA ANAK-ANAK TERMAKBUL
Lazim orang tua, pantang anak menegur walaupun tahu
mereka bersalah. Jangan rasa tercabar kerana pesan
orang tua-tua, bisa ular tidak hilang walau menyusur
di bawah akar. Sayyidina Umar berkata, kanak-kanak
tidak berdosa dan doa mereka mudah diterima. Begitu
juga dengan Rasulullah, kalau berjumpa anak-anak
kecil, Baginda cukup hormat dan sayang sebab anak-anak
tidak berdosa. Lagipun kanak-kanak kalau menegur
memang ikhlas dan jangan ambil endah tidak endah.
Perasaan anak juga mesti dihargai, sesetengah orang
tua kurang bercakap dengan anak-anak. Kalau menegur
pun dengan ekor mata dan herdikan. Si anak rasa
tersisih dan tidak dihargai. Kepada kawan tempat
mereka mengadu, bila jumpa kawan baik tidak mengapa,
tetapi jumpa yang samseng, ia sudah tentu membawa
padah.

BERTAUBAT SEBELUM MELARAT
Jika Tuhan menurunkan hidayah, segeralah insaf dan
bertaubat. Tetapi apa caranya jika orang tua telah
meninggal sedangkan sewaktu hidupnya kita derhaka dan
melawan mereka? Bila insaf, selalulah ziarah kubur
emak ayah kita dan bacakan ayat-ayat suci untuknya.
Jumpa semula kawan-kawan baik ibu atau jiran-jiran
yang masih hidup dan buat baik dengan mereka. Sedekah
ke masjid atas nama ibu ayah. Walaupun ibu ayah sudah
meninggal, minta maaf berkali-kali semoga ibu redha
dan Allah ampunkan dosa. Allah maha pengampun dan luas
rahmatnya. Tetapi jangan ambil kesempatan buat jahat
kemudian bertaubat. Hidup tidak tenteram atau bala
turun. Cuba kita perhatikan kemalangan yang berlaku
setiap hari. Misalnya tayar kereta pecah, jangan lihat
dengan mata kasar, selidik apa salah yang telah kita
buat hari ini. Pertama bagaimana hubungan kita dengan
Tuhan, jika semuanya baik, turun ke peringkat kedua,
bagaimana pula hubungan dengan ibu? "Pastikan hubungan
dengannya sentiasa harmoni dan lancar. Tidak rugi
menjalinkan hubungan yang baik kerana hayat mereka
bukanlah terlalu panjang untuk bersama kita."

HUBUNGAN DENGAN BAPA
Lazim ibu yang dilebihkan, sedangkan bapa menjeruk
perasaan kerana tidak dipedulikan anak-anak. "Hubungan
dengan bapa sepatutnya sama dengan ibu tetapi dalam
konteks Islam, kalau berlaku pertembungan, nabi suruh
utamakan ibu dahulu. Tiga kali ibu barulah sekali
kepada bapa." Bagaimanapun sebaik-baiknya, kasih
sayang dan perhatian biar sama agar kedua-duanya tidak
berkecil hati. Begitu juga dengan nenek, walaupun
kata-katanya ada yang mengarut tetapi jangan melawan
di depan mereka. Sebenarnya golongan nyanyuk dan tua
mencabar kesabaran kita. Walaupun Allah tidak ambil
kira kata-kata mereka tetapi kita wajib mentaati dan
menghormati golongan tua."

USAH DERHAKA KEPADA MENTUA
Mentua mesti dimuliakan seperti kita menghormati orang
tua sendiri. Kalau mereka kecil hati, samalah seperti
tersinggungnya hati emak. Kita sayang anaknya kenapa
tidak sayang orang yang melahirkannya juga? "Saya
tahu, ada menantu kecil hati dan pendam perasaan
terhadap mentua yang terlalu ambil berat tentang
anaknya. Bersabarlah dan jalin hubungan baik kerana
taraf mereka sama seperti ibu bapa kandung," jelasnya.

Kewajipan anak lelaki, pertama kepada Allah, kedua
rasul, ketiga emak dan emak mentua, keempat bapa dan
bapa mentua dan kelima baru isteri. Isteri kena faham,
kalau dia sayang dan melebihkan ibu bapa, itu memang
wajar. "Sebaliknya anak perempuan, yang pertama Allah,
kedua rasul dan ketiga suami. Jalan pintas ke syurga
bagi anak-anak selain Allah adalah emak dan ayahnya.
"Perasaan mentua perlu dijunjung kerana mereka berhak
ke atas menantu. Seperti kisah Nabi Allah Ibrahim
dengan anaknya Nabi Ismail. Suatu hari, Nabi Ibrahim
ke rumah anaknya dan kebetulan Nabi Ismail tidak ada
di rumah isterinya pun tidak kenal dengan mentuanya.
Menantu berkasar menyebabkan Nabi Ibrahim kecil hati.
Dan sebelum balik dia berpesan kepada menantunya suruh
suaminya tukar alang rumah kepada yang baru. Bila Nabi
Ismail balik, isterinya pun menggambarkan rupa lelaki
tersebut menyampaikan pesan. Nabi Ismail sedar itu
adalah ayahnya. Nabi Ismail insaf di sebalik simbol
kata-kata ayahnya, bahawa isterinya bukan daripada
kalangan wanita yang berakhlak, lalu diceraikan. Nabi
Ismali berkahwin kali kedua dan bapanya masih tidak
mengenali menantu. Sekali lagi Nabi Ibrahim melawat
dan menantunya melayan dengan bersopan santun
walaupun tidak kenal siapa NabiIbrahim. Nabi Ibrahim
tertarik hati dan sebelum balik berpesan lagi, katakan
alang rumah anaknya sudah cukup baik dan jangan
ditukar kepada yang lain.

Ada sebanyak 501 tips yang diberikan oleh penulis
iaitu Robert D. Ramsey untuk mempertingkatkan potensi
anak-anak anda dan seterusnya menempatkan anak-anak
anda dikalangan winners. Tips ini menurut penulis jika
diamalkan mampu menjadikan anak-anak kita sebagai
winners. Penulis berpendapat apa yang membezakan
antara winners dan losers adalah mudah iaitu:-

Winners percayakan diri mereka dan boleh membayangkan
diri mereka dikalangan orang yang berjaya sementara
losers merasakan diri mereka tidak boleh.

Tips:

1. Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan
yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan
menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri.
(Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah
digalakkan).

2. Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian
menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan
mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang
jarang dipeluk)

3. Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang
(Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin
diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

4. Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat
kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah
ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap
kebaikan yang dilakukannya).

5. Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang
itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara
berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang
berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin
mengalami setiap perkara termasuklah berbuat silap.

6. Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan
keluarga,pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan
anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan
tak akan kembali).

7. Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak,
janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan
anak-anak merasakan diri mereka beban.

8. Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan
dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu
giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak
anda tentang giliran untuk bercakap)

9. Tenangkan anak anda setiap kali mereka
memerlukannya.

10. Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk
menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

11. Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak
menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi
yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan
membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg
daripada persekitaran yang menghargai akan belajar
menghargai orang lain).

12. Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan
pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan
kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

13. Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah,
peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan
dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan
kehadiran mereka dalam kehidupan andasuami isteri.

14. Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri
mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

15. Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka
juga dalammasa yang sama akan menghargai barang-barang
kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang
kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah
kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

16. Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa
ciuman selamat malam,

17. Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa
yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi
ibu bapa.

18. Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke
rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat
selalunya lebih penting daripada keluarga.

19. Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka
tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja.
Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari
sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah
mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar
tangisan anak mereka sendiri.
avatar
Din_G15
AHLI JUNIOR
AHLI JUNIOR

Jawatan : Penolong Pegawai Perubatan U29
Gender : Male
Jumlah Post : 16
Umur : 34
Tarikh Register : 13/07/2007
Reputation : 0
Points : 3690

Character sheet
Mutiara Kata saya: beriman, beramal dan bertakwa, semoga Allah memberi kesejahteraan kepada kita semua, insyaalah...

View user profile http://www.fifteenvision.heavenforum.com

Back to top Go down

Re: ANAK DERHAKA??

Post by rozila on Fri 24 Aug 2007, 12:52 pm

Allah hu Akbar!!!!!!...
Alhamdulillah...
Artikel yang menarik....
tima kasih....
avatar
rozila
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : SRN
Gender : Female
Jumlah Post : 167
Umur : 39
Tarikh Register : 15/06/2007
Reputation : 0
Points : 3717

Character sheet
Mutiara Kata saya: Ingatlah janji Allah itu pasti dan pasti....

View user profile

Back to top Go down

Re: ANAK DERHAKA??

Post by epoi MLT on Tue 28 Aug 2007, 7:50 pm

good info....boleh dijadikan panduan....thank you....
avatar
epoi MLT
AHLI JUNIOR
AHLI JUNIOR

Jawatan : MLT
Gender : Male
Jumlah Post : 44
Umur : 34
Tarikh Register : 09/03/2007
Reputation : 0
Points : 3809

View user profile

Back to top Go down

Re: ANAK DERHAKA??

Post by profesorclone on Thu 30 Aug 2007, 10:13 am

jangan menderhaka nanti jadi ikan dugong...
avatar
profesorclone
KERABAT SUPER SENIOR
KERABAT SUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : Paramedik
Gender : Male
Jumlah Post : 642
Umur : 35
Tarikh Register : 03/08/2007
Reputation : 0
Points : 4003

Character sheet
Mutiara Kata saya: Wise Person Will Be Master Of His Mind..Only A Fool Will Be Its Slave..My Brain Is More Useful Than My Face..

View user profile http://www.tagged.com/profesorclone

Back to top Go down

Re: ANAK DERHAKA??

Post by izah84 on Sun 02 Sep 2007, 8:58 pm

tak pun jd si tenggang..berbaktilah kepada orgtua kita selagi mereka ada.jgn smpai menyesal d kemudian hari..

----Forum Paramedik Malaysia-----




do the best,be the best, bcoz ur the best..
avatar
izah84
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : SRN
Gender : Female
Jumlah Post : 172
Umur : 32
Tarikh Register : 19/01/2007
Reputation : 3
Points : 3889

Character sheet
Mutiara Kata saya: ikhlas utk segalanya..

View user profile

Back to top Go down

Re: ANAK DERHAKA??

Post by rozila on Wed 05 Sep 2007, 4:22 pm

syurga di bawah telapak kaki ibu..
avatar
rozila
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : SRN
Gender : Female
Jumlah Post : 167
Umur : 39
Tarikh Register : 15/06/2007
Reputation : 0
Points : 3717

Character sheet
Mutiara Kata saya: Ingatlah janji Allah itu pasti dan pasti....

View user profile

Back to top Go down

Re: ANAK DERHAKA??

Post by adilla on Fri 07 Sep 2007, 8:09 pm

sayangilah ibu seperti anda menyangi diri sendiri
avatar
adilla
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : Jururawat
Gender : Female
Jumlah Post : 303
Umur : 34
Tarikh Register : 20/04/2007
Reputation : 18
Points : 3829

Character sheet
Mutiara Kata saya: HiAsI PeRiBaDi

View user profile

Back to top Go down

Re: ANAK DERHAKA??

Post by Din_G15 on Sat 08 Sep 2007, 4:22 am

DekDee wrote:sayangilah ibu seperti anda menyangi diri sendiri

sepatutnya, sayangilah ibu lebih dari menyayangi diri sendiri sehingga sanggup mengorbankan nyawa... baru betul...
avatar
Din_G15
AHLI JUNIOR
AHLI JUNIOR

Jawatan : Penolong Pegawai Perubatan U29
Gender : Male
Jumlah Post : 16
Umur : 34
Tarikh Register : 13/07/2007
Reputation : 0
Points : 3690

Character sheet
Mutiara Kata saya: beriman, beramal dan bertakwa, semoga Allah memberi kesejahteraan kepada kita semua, insyaalah...

View user profile http://www.fifteenvision.heavenforum.com

Back to top Go down

Re: ANAK DERHAKA??

Post by adilla on Sat 08 Sep 2007, 8:30 pm

bukan setakat ibu,bapa pun harus disayangi,kedua-dua sama penting tanpa mereka berdua kita semua tak akan berada di muka bumi ini
avatar
adilla
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : Jururawat
Gender : Female
Jumlah Post : 303
Umur : 34
Tarikh Register : 20/04/2007
Reputation : 18
Points : 3829

Character sheet
Mutiara Kata saya: HiAsI PeRiBaDi

View user profile

Back to top Go down

Re: ANAK DERHAKA??

Post by msaa on Sun 30 Sep 2007, 11:13 pm

TQ Din_G15 very informative....alang rumah kukuh tak akan collapse menimpa anak anak!!....medidik anak2 dgn memahami psykology mereka amat penting...setiap langkah kita merupakan pembelajaran kpd mereka....
banyak yg berbangga bercereta kegarangan mereka mendidik anak mereka mewarnakan keganasan di kain yg putih!!.....

----Forum Paramedik Malaysia-----




msaa07
avatar
msaa
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : Sr CVT & Manager
Gender : Male
Jumlah Post : 584
Umur : 105
Tarikh Register : 05/10/2006
Reputation : 0
Points : 3963

Character sheet
Mutiara Kata saya: notin i can tell U

View user profile http://www.facebook.com/group.php?gid=137801169570733 http://www.facebook.com/msaaGmbH

Back to top Go down

Re: ANAK DERHAKA??

Post by eriy on Tue 09 Oct 2007, 11:43 am

jangan jadi anak derhaka...
avatar
eriy
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Gender : Female
Jumlah Post : 1075
Umur : 38
Tarikh Register : 05/10/2006
Reputation : 2
Points : 3912

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile http://eriy-apapaje.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: ANAK DERHAKA??

Post by syringe_pump on Mon 03 Mar 2008, 8:40 pm

sayangi ibu bapa sepertimana kt d sayangi dari kecek hingga dewasa.....jg perasaan mereka seperti mana mrk sentisa menjaga hati kt semasa kecil...sentiasa memohon restu dari mereka krn tanpa restu mereka,setinggi manapun kejayaan yg kita kecapi kita tetap akan menjadi orang berjaya yang GAGAL......
avatar
syringe_pump
AHLI JUNIOR
AHLI JUNIOR

Jawatan : PENYUNTIK BERSIRI
Gender : Female
Jumlah Post : 23
Umur : 33
Tarikh Register : 24/02/2008
Reputation : 0
Points : 3455

Character sheet
Mutiara Kata saya: JAUHI SIFAT BODOH SOMBONG.

View user profile

Back to top Go down

Re: ANAK DERHAKA??

Post by octavia on Tue 04 Mar 2008, 4:53 pm

@syringe_pump wrote:sayangi ibu bapa sepertimana kt d sayangi dari kecek hingga dewasa.....jg perasaan mereka seperti mana mrk sentisa menjaga hati kt semasa kecil...sentiasa memohon restu dari mereka krn tanpa restu mereka,setinggi manapun kejayaan yg kita kecapi kita tetap akan menjadi orang berjaya yang GAGAL......

betul tu Very Happy
avatar
octavia
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : lanun
Gender : Female
Jumlah Post : 238
Umur : 32
Tarikh Register : 30/01/2008
Reputation : 0
Points : 3578

Character sheet
Mutiara Kata saya: Without passion, you don't have energy; without energy, you have nothing. Nothing great in the world has been accomplished without passion.

View user profile

Back to top Go down

Re: ANAK DERHAKA??

Post by nizamsha on Fri 07 Mar 2008, 5:27 am

Ayah dan Ibu pendorong utama dalam kejayaan....
avatar
nizamsha
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Jawatan : Padam Api ler....
Gender : Male
Jumlah Post : 1296
Umur : 33
Tarikh Register : 14/09/2007
Reputation : 1
Points : 3489

Character sheet
Mutiara Kata saya: My life is on fire.....Put it off For me......Got no Hose to lay....No Nozzle to use....I AM TRAP.... MAYDAY, Fire Fighter Down........

View user profile

Back to top Go down

Re: ANAK DERHAKA??

Post by mohdeskay on Fri 17 Apr 2009, 6:57 pm

sesiapa y dah ada chayamata mesti mcm mana sayangnya kita pada anak2, kmana kita pergi jika bole nak cepat balik untuk menatap wajah anak2, walaupom sekejap kan.
avatar
mohdeskay
SUPER SENIOR
SUPER SENIOR

Jawatan : System Engineer
Gender : Male
Jumlah Post : 109
Umur : 37
Tarikh Register : 05/04/2009
Reputation : 10
Points : 3188

Character sheet
Mutiara Kata saya: 200

View user profile http://www.ceramicclub.asia

Back to top Go down

Re: ANAK DERHAKA??

Post by nied on Sat 18 Apr 2009, 3:41 pm

nauzubilah....slisih malaikat 44 xmau jd ank drhaka...xcuim syurga r nnti....masyaallah subhanallah...
avatar
nied
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : penolong pegawai perubatan u29
Gender : Male
Jumlah Post : 375
Umur : 41
Tarikh Register : 31/12/2006
Reputation : 3
Points : 4140

Character sheet
Mutiara Kata saya: jgn merungut jika diberi tugas,lakukan dgn penuh rela,jgn cepat mngeluh,penuhkan jiwa dgn redha,jgn cepat putus asa,kuatkan semangat tekadkan azam....hidup biar berpedoman supaya sentiasa diberkati ALLAH

View user profile

Back to top Go down

Re: ANAK DERHAKA??

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum