FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

Calon angkasawan tunjuk prestasi baik (utusan online)

View previous topic View next topic Go down

Calon angkasawan tunjuk prestasi baik (utusan online)

Post by Lord Vlad on Fri 24 Nov 2006, 3:58 pm

Calon angkasawan tunjuk prestasi baik
Oleh RAJA LUVENA SHARIFUDDIN

KUALA LUMPUR 23 Nov. – Dua calon angkasawan Malaysia yang sedang menjalani latihan selama setahun di Star City, Rusia menunjukkan prestasi yang baik dalam semua aspek, sama ada dari segi ujian fizikal, kuliah, mahupun kemampuan bercakap dalam bahasa Rusia.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr. Jamaludin Jarjis berkata, Dr. Sheikh Muszaphar Shukor dan Dr. Faiz Khaleed kini mampu menguasai bahasa Rusia dan dapat memahami sebarang arahan melibatkan terminologi, teknologi ataupun fizikal.

Sehubungan itu, kata beliau, kementeriannya sedang berbincang dengan universiti-universiti tempatan bagi menentukan jenis ujian yang perlu dijalankan oleh salah seorang daripada mereka apabila angkasawan Malaysia itu berada di angkasa lepas September tahun depan.

‘‘Ia akan menjurus kepada bidang bioteknologi dan fizik, misalnya kemampuan tumbuhan asli negara kita bertahan dalam persekitaran tanpa graviti.

‘‘Saya akan membentangkan kertas kerja kepada Kabinet mengenai ujian yang akan dijalankan itu, dan terpulang kepada kerajaan untuk memutuskannya,’’ katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan Suite Radiologi Intervensi Vaskular dan Pengimbas Pengimejan Resonans Magnetik di sini hari ini.

Jamaludin berkata, calon-calon lain yang gagal terpilih pula akan dimanfaatkan sebagai Rakan Angkasawan.

Tenaga mereka, ujar beliau, akan digembleng bagi menjayakan projek nasional itu, termasuk dibawa ke Rusia untuk melihat sendiri perkembangan latihan kedua-dua calon angkasawan yang berjaya serta bertindak sebagai kakitangan sokongan.

Jamaludin sendiri akan ke Rusia awal bulan depan bagi bertemu kedua-dua calon berkenaan dan meninjau dengan lebih dekat perkembangan mereka di sana.

Dalam ucapan perasmiannya, Jamaludin menggesa masyarakat perubatan meningkatkan usaha penyelidikan dan pembangunan (R&D) perubatan negara.

“Kita perlu ada minat berterusan untuk menghasilkan rekaan baru dan berusaha menjadi golongan yang lebih dinamik dan inovatif,’’ tegasnya.

Menurutnya, meskipun universiti telah menjadi pilihan yang logikal bagi mengembangkan idea itu, tetapi peranan institusi berkenaan tidak lagi mencukupi.

‘‘Seluruh proses ini perlu dipercepatkan dengan meletakkan penjana yang sesuai bagi membawa perubahan serta menghasilkan keluaran baru yang dapat memperlihatkan negara sebagai kreatif dan inovatif,’’ ujarnya.

Imej itu, kata beliau, dapat memainkan peranan untuk menarik masyarakat perubatan di negara lain melihat Malaysia sebagai penggerak utama industri perubatan inovatif.

‘‘Hanya apabila kita diiktiraf dalam bidang ini, barulah ada pelaburan dalam sektor ini dan baru kita akan berupaya mengeluarkan teknologi perubatan bagi manfaat penduduk dunia,’’ katanya.

----Forum Paramedik Malaysia-----




avatar
Lord Vlad
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : PPKP
Gender : Male
Jumlah Post : 2439
Umur : 38
Tarikh Register : 09/10/2006
Reputation : 49
Points : 5390

Character sheet
Mutiara Kata saya: SAYANGILAH JANTUNG ANDA SEBELUM IA BERHENTI BERDENYUT........ - Ingatan ikhlas dari Lord Vlad @ EnsemBoy

View user profile http://www.facebook.com/lord.vld http://lordvladmenulis.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Calon angkasawan tunjuk prestasi baik (utusan online)

Post by zulk on Fri 24 Nov 2006, 4:53 pm

sebenarnya aku rasa projek ni membazir. lebih baik dia org beli mesin dialisys byk2. ada gak faedahnya..utk rakyat

----Forum Paramedik Malaysia-----




'NEED 4 SPEED'
avatar
zulk
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : detektif kuman
Gender : Male
Jumlah Post : 622
Umur : 108
Tarikh Register : 29/09/2006
Reputation : 11
Points : 4262

Character sheet
Mutiara Kata saya: hidup ibarat roda...

View user profile

Back to top Go down

Re: Calon angkasawan tunjuk prestasi baik (utusan online)

Post by eriy on Wed 29 Nov 2006, 8:59 am

jangan lupa bawa sawit n getah buat kajian kat angkasa..Smile
avatar
eriy
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Gender : Female
Jumlah Post : 1075
Umur : 39
Tarikh Register : 05/10/2006
Reputation : 2
Points : 4026

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile http://eriy-apapaje.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Calon angkasawan tunjuk prestasi baik (utusan online)

Post by snizar on Fri 11 May 2007, 7:26 pm

mcm mana diaorang nak BO ngan PU yerk dah 30 thn idup ditanah...wakakaka
avatar
snizar
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Jawatan : Paramedik
Gender : Male
Jumlah Post : 56
Umur : 40
Tarikh Register : 09/04/2007
Reputation : 0
Points : 3922

Character sheet
Mutiara Kata saya: melastik ke bintanG

View user profile

Back to top Go down

Re: Calon angkasawan tunjuk prestasi baik (utusan online)

Post by eriy on Sat 12 May 2007, 12:12 pm

ntah la..scratch
mcmna tumbuhan hidup tanpa graviti...bole ke??? scratch
avatar
eriy
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Gender : Female
Jumlah Post : 1075
Umur : 39
Tarikh Register : 05/10/2006
Reputation : 2
Points : 4026

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile http://eriy-apapaje.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Calon angkasawan tunjuk prestasi baik (utusan online)

Post by arfah on Sun 13 May 2007, 2:11 pm

@zulk wrote:sebenarnya aku rasa projek ni membazir. lebih baik dia org beli mesin dialisys byk2. ada gak faedahnya..utk rakyat



sokong 50% projek ni suatu pembaziran..kalau aku hidup seribu tahun pon belum tentu dapat kumpul duit utk projek ni tetapi projek mungkin berguna utk pengetahuan kita berkenaan alam semesta..
avatar
arfah
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Jawatan : student
Gender : Female
Jumlah Post : 98
Umur : 28
Tarikh Register : 10/04/2007
Reputation : 0
Points : 3898

View user profile

Back to top Go down

Re: Calon angkasawan tunjuk prestasi baik (utusan online)

Post by arfah on Sun 13 May 2007, 2:14 pm

kalaulah aku dapat jadi angkasawan..wow!! terus dudok kat angkasa lepas tak balik2 dah
avatar
arfah
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Jawatan : student
Gender : Female
Jumlah Post : 98
Umur : 28
Tarikh Register : 10/04/2007
Reputation : 0
Points : 3898

View user profile

Back to top Go down

Re: Calon angkasawan tunjuk prestasi baik (utusan online)

Post by eriy on Sun 13 May 2007, 8:59 pm

he..he..he.. arfah u mesti jadi popular bila dudok kat angkasa lepas..
avatar
eriy
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Gender : Female
Jumlah Post : 1075
Umur : 39
Tarikh Register : 05/10/2006
Reputation : 2
Points : 4026

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile http://eriy-apapaje.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Calon angkasawan tunjuk prestasi baik (utusan online)

Post by snizar on Tue 19 Jun 2007, 2:10 pm

tak dak berita terkini ker pasal angkasawan kita
avatar
snizar
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Jawatan : Paramedik
Gender : Male
Jumlah Post : 56
Umur : 40
Tarikh Register : 09/04/2007
Reputation : 0
Points : 3922

Character sheet
Mutiara Kata saya: melastik ke bintanG

View user profile

Back to top Go down

Re: Calon angkasawan tunjuk prestasi baik (utusan online)

Post by eriy on Thu 21 Jun 2007, 9:37 am

ntah la..tak dengar kabar berita...
agaknya masih dlm latihan kot..
avatar
eriy
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Gender : Female
Jumlah Post : 1075
Umur : 39
Tarikh Register : 05/10/2006
Reputation : 2
Points : 4026

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile http://eriy-apapaje.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Calon angkasawan tunjuk prestasi baik (utusan online)

Post by snizar on Mon 25 Jun 2007, 10:34 am

angkasawan tgh bercuti slama 3/52 skrg nie sebelum pemilihan terakhir dibuat....
fasa terakhir dah tamat...doakan kejayaan mereka berdua erk...
avatar
snizar
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Jawatan : Paramedik
Gender : Male
Jumlah Post : 56
Umur : 40
Tarikh Register : 09/04/2007
Reputation : 0
Points : 3922

Character sheet
Mutiara Kata saya: melastik ke bintanG

View user profile

Back to top Go down

Re: Calon angkasawan tunjuk prestasi baik (utusan online)

Post by eriy on Mon 22 Oct 2007, 9:07 am

angkasawan pertama Malaysia selamat mendarat ke bumi....
bangga dengan anak Malaysia berjaya ke angkasa lepas...



Sheikh Muszaphar ketika berkomunikasi dengan PM.
avatar
eriy
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Gender : Female
Jumlah Post : 1075
Umur : 39
Tarikh Register : 05/10/2006
Reputation : 2
Points : 4026

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile http://eriy-apapaje.blogspot.com/

Back to top Go down

Spaceflight Participant.....contract with Roscosmo.ru

Post by fadel on Sun 16 Mar 2008, 2:54 pm

Expedition 16 launched to the International Space Station on October

10, 2007.








official insignia for expedition













The
Expedition 16
crew members pose for a portrait at the Johnson Space
Center. From the left (front row) are Russia's Federal Space Agency
cosmonaut Yuri Malenchenko, flight engineer and Soyuz commander;
astronaut Peggy Whitson, commander; and Malaysian spaceflight
participant Sheikh Muszaphar Shukor. From the left (back row) are
European Space Agency (ESA) astronaut Léopold Eyharts, astronaut
Garrett Reisman and astronaut Dan Tani, all flight engineers.






study

Spaceflight Participant Sheikh Muszaphar Shukor.....(aka not a crew)



Sheikh Muszaphar Shukor launched with Expedition 16 and landed with Expedition 15.
.. He is a Malaysian flying under contract with the Russian Federal Space Agency ...








Launch Vehicle:
ISS Soyuz 15 (TMA-11)

Launch:
October 10, 2007
9:22 a.m. EDT

Docking:
October 12, 2007
10:50 a.m. EDT


Landing:
Spring 2008

fadel
KERABAT SUPER SENIOR
KERABAT SUPER SENIOR

Jawatan : *.*
Gender : Male
Jumlah Post : 610
Umur : 39
Tarikh Register : 04/03/2008
Reputation : 0
Points : 3569

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile

Back to top Go down

Re: Calon angkasawan tunjuk prestasi baik (utusan online)

Post by haikaz_s on Mon 17 Mar 2008, 7:53 pm

bangga...bangga cheers tepuk jadi anak mayalsia
avatar
haikaz_s
KERABAT SENIOR
KERABAT SENIOR

Jawatan : MIT
Gender : Female
Jumlah Post : 497
Umur : 37
Tarikh Register : 04/03/2008
Reputation : 3
Points : 3559

Character sheet
Mutiara Kata saya: tora-tora

View user profile

Back to top Go down

Re: Calon angkasawan tunjuk prestasi baik (utusan online)

Post by MLT_hidayah on Tue 25 Mar 2008, 8:07 pm

avatar
MLT_hidayah
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : juruteknologi makmal perubatan
Gender : Female
Jumlah Post : 1534
Umur : 33
Tarikh Register : 26/02/2008
Reputation : 3
Points : 3501

Character sheet
Mutiara Kata saya: "WaLaUaPaPUN Yg BeRLaKU..HidUP InI MesTi diTeRusKaN...i dOnT FoRGiVe PeOpLe BecOz I'm WeaK . i FoRGiVe ThEM BecOz I'm StRoNG EnoUGH tO UndERsTaND ThaT eVeRYoNE MaKEs MiSTaKE.."

View user profile

Back to top Go down

Inside the spaceship.

Post by fadel on Sun 20 Apr 2008, 8:54 pm

Life is fun on a spaceship!







<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/5WCLQYg7Obk&hl=en&rel=0"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/5WCLQYg7Obk&hl=en&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

fadel
KERABAT SUPER SENIOR
KERABAT SUPER SENIOR

Jawatan : *.*
Gender : Male
Jumlah Post : 610
Umur : 39
Tarikh Register : 04/03/2008
Reputation : 0
Points : 3569

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile

Back to top Go down

Lean back and enjoy watching the voyage through space with real pictures

Post by fadel on Sun 20 Apr 2008, 8:58 pm

Voyage through space and galaxies

i believe, there is life out there in other galaxies ^_^



<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/xlUlP4JUx6Y&hl=en&rel=0"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/xlUlP4JUx6Y&hl=en&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

fadel
KERABAT SUPER SENIOR
KERABAT SUPER SENIOR

Jawatan : *.*
Gender : Male
Jumlah Post : 610
Umur : 39
Tarikh Register : 04/03/2008
Reputation : 0
Points : 3569

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile

Back to top Go down

The NASA STEREO spacecraft sees the disk of the Moon pass in front of the S

Post by fadel on Sun 20 Apr 2008, 9:01 pm

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/IZlzY-9Qf4M&hl=en&rel=0"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/IZlzY-9Qf4M&hl=en&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

fadel
KERABAT SUPER SENIOR
KERABAT SUPER SENIOR

Jawatan : *.*
Gender : Male
Jumlah Post : 610
Umur : 39
Tarikh Register : 04/03/2008
Reputation : 0
Points : 3569

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile

Back to top Go down

NASA's First Images of the Sun in 3-D

Post by fadel on Sun 20 Apr 2008, 9:06 pm

30km per hour .....is the speed of its rotation



the sun is mostly hydrogen so i would say its mainly a gas!


well, it is made of gas but it is so hot and dense that call it solid plasma lol.



<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/oW5jl3brivI&hl=en&rel=0"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/oW5jl3brivI&hl=en&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

fadel
KERABAT SUPER SENIOR
KERABAT SUPER SENIOR

Jawatan : *.*
Gender : Male
Jumlah Post : 610
Umur : 39
Tarikh Register : 04/03/2008
Reputation : 0
Points : 3569

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile

Back to top Go down

PROTOTAIP pesawat angkasa suborbital

Post by fadel on Mon 21 Apr 2008, 9:36 pm





STSMC ( Persatuan Pelancong Angkasa Malaysia),
sebuah badan yang beribu pejabat di Los Angeles dan mempunyai sembilan cawangan di dunia termasuk Jepun dan Singapura, telah mencadangkan ,sebuah.prototaip pesawat yang boleh melakukan berkali-kali penerbangan
ke paras 100 kilometer (km) dari aras laut , serta automatik melayakkan
juruterbangnya digelar angkasawan.

Cadangan itu dibangkitkan pada simposium ke-12 Internationall Space
University di Strasbourg, Perancis pada 20 Februari lalu yang turut
disertai oleh STSMC

Federal Aviation Administration (FAA) secara prinsipnya akan
menganugerahkan sayap angkasawan kepada juruterbang dan penumpang
pesawat yang terbang melebihi 80 km dari aras laut.

Penyelidikan sistem pengangkutan itu telah dibuat sejak 10 tahun lalu
dan ia telah pun diuji keupayaan. Jika kerajaan melaksanakan cadangan
ini, pelaksanaannya memakan masa sekitar dua tahun tapi dapat digunakan
dalam jangka masa panjang




PROTOTAIP pesawat angkasa suborbital yang dicadangkan untuk kegunaan misi angkasawan kedua negara.

fadel
KERABAT SUPER SENIOR
KERABAT SUPER SENIOR

Jawatan : *.*
Gender : Male
Jumlah Post : 610
Umur : 39
Tarikh Register : 04/03/2008
Reputation : 0
Points : 3569

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile

Back to top Go down

Re: Calon angkasawan tunjuk prestasi baik (utusan online)

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum