FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

Ciri-ciri isteri solehah

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Ciri-ciri isteri solehah

Post by Fieza on Mon 24 Mar 2008, 4:40 pm

Ciri-ciri isteri solehah


- Mengakui dan menerima kenyataan bahawa suami ialah ketua di dalam kepimpinan keluarga sesebuah rumah tangga.
Tiada siapapun boleh menyangkal bahawa suami telah diberikan kelebihan satu darjah daripada isteri.
Satu kurniaan Allah yang meletakkan suami bertanggungjawab menjaga
serta mengawal keselamatan dan kesejahteraan perjalanan hidup
keluarganya di dunia dan di akhirat serta suami wajib memberi nafkah
isteri dan anak-anaknya.
Firman Allah: Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh
kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas
sebahagian yang lain (wanita), dan kerana mereka (lelaki) telah
menafkahkan sebahagian daripada harta mereka. (An-Nisa: 34).
- Memberi keutamaan hak suami kerana bagi seorang isteri tidak ada hak yang lebih utama kepadanya selain hak suami.
Aisyah r.a. pernah bertanya kepada Rasulullah mengenai hak siapakah
yang lebih utama diberikan oleh seorang isteri. Rasulullah s.a.w.
menjawab, suaminya. Apabila ditanya mengenai hak siapakah yang lebih
utama diberikan oleh suami. Baginda menjawab, ibunya. (Hadis riwayat
Hakim).
- Bersifat amanah iaitu menjaga maruah diri sendiri sebagai isteri
dan menjaga maruah suami terutama di dalam perkara-perkara rahsia
peribadi dan rumah tangga. Isteri ialah orang yang paling hampir kepada
suami yang tahu segala kekurangan dan kelemahan suaminya. Membuka
rahsia suami atau menyebarkannya akan menjejaskan kewibawaan suami,
sekali gus menggugat keharmonian rumah tangga kerana suami telah hilang
kepercayaan terhadap isteri.
- Bijaksana mentadbir harta benda suami tanpa membazirkannya. Jangan
meminta sesuatu yang di luar kemampuannya kerana hal yang demikian akan
menyebabkan tekanan dan ketegangan di dalam kehidupan suami.
- Sentiasa bersedia untuk menggembirakan hati suami, sama ada dengan
tingkah laku yang menawan, tutur kata yang menjadi penawar serta
perhiasan diri zahir dan batin.
Rasulullah s.a.w. bersabda: Tiada faedah yang paling baik diperoleh
seorang mukmin (suami yang beriman) selepas bertaqwa kepada Allah azza
wa jalla selain isteri yang solehah. Apabila suami menyuruhnya, ia
mentaatinya. Jika suami memandangnya ia menggembirakan hati suaminya.
Sekiranya suami bersumpah, ia memenuhi sumpah suaminya itu. Apabila ia
keluar kerana bertugas atau berjuang, ia menjaga maruahnya dan maruah
suaminya serta menjaga harta benda suaminya dengan cara berjimat cermat
membelanjakannya. (Riwayat Ibnu Majah).
Isteri wajib mentaati perintah suaminya selagi ia tidak bertentangan
dengan kehendak Islam. Tetapi sayangnya ramai di kalangan suami yang
menyalahgunakan pengertian taat ini. Mereka mengambil kesempatan untuk
membebankan isteri dengan pelbagai hal yang tidak wajar.
- Berusaha menambah ilmu pengetahuan dan mempertingkatkan
nilai-nilai akhlak yang murni supaya sejajar dengan petunjuk yang
diarahkan oleh Islam mengenai sahsiah seorang isteri yang seharusnya
dipilih oleh suami.
Sabda Rasulullah s.a.w., Seorang wanita itu dinikahi kerana salah
satu daripada sifat-sifat utamanya; kejelitaannya, hartanya, akhlaknya
dan agamanya. Hendaklah kamu memilih wanita yang memiliki agama dan
akhlak, kamu akan beruntung kelak. (Riwayat Ahmad).
- Mempunyai sifat redha, yakin diri serta tawakal kepada Allah untuk
menghadapi sebarang masalah dan cabaran hidup berkeluarga selaras
dengan firman Allah, Bergaullah dengan isteri-isteri kamu menurut cara
yang wajar dan baik. Sekiranya kamu berasa tidak senang disebabkan
perangai mereka, bersabarlah mungkin dalam perkara yang kamu tidak suka
itu Allah menjadikan kebaikan yang banyak. (An-Nisa: 19).
Walaupun ayat ini ditujukan kepada suami, pengajaran yang terkandung
amat perlu menjadi panduan kepada para isteri. Setiap orang hendaklah
menyedari hakikat bahawa tiada seorang pun yang cukup sempurna dalam
segala aspek. Oleh kerana itu kita perlu berusaha memperbetulkannya dan
menyelesaikannya.
Rasulullah memberi panduan, Janganlah seorang suami yang mukmin
membenci isteri yang mukminah disebabkan tingkah lakunya. Jika ia tidak
berkenan kepada satu daripada tingkah lakunya, tentu masih ada tingkah
lakunya yang lain amat disenanginya. (Hadis sahih).
- Membantu dan menolong suaminya agar menjadi anak yang sedia
berbakti kepada kedua-dua ibu bapanya, lebih-lebih lagi ibunya yang
telah lanjut usia, uzur dan miskin kerana tanggungjawab anak lelaki
lebih berat dan lebih utama terhadap kedua-dua ibu bapanya.
- Bersedia menjadi penyokong kuat kepada perjuangan suaminya iaitu
perjuangan yang tidak menyimpang dari garis-garis yang dibenarkan oleh
Islam.
Sabda Rasulullah s.a.w., Allah memberi rahmat kepada seorang isteri
yang jika ia bangun malam dan solat, ia membangunkan suaminya supaya
sembahyang bersamanya. Tetapi sekiranya suaminya enggan, direnjiskan
air ke muka suaminya dengan penuh kasih sayang.
- Berusaha menjadi ibu yang baik, bertanggungjawab mendidik dan
mengasuh anak-anaknya menjadi baik dan dapat melaksanakan hukum-hakam
agama, berakhlak mulia sehingga menjadi teladan kepada orang ramai.
Inilah sebahagian daripada sahsiah isteri yang seharusnya ada pada
setiap wanita untuk mencapai kesempurnaan hidup berkeluarga dan
mendapat keredhaan Allah yang diharapkan oleh setiap suami seperti doa
Nabi Daud a.s.: ``Ya Allah, aku mohon kepada-Mu dikurniakan seorang
isteri yang solehah, yang dapat membantuku menyelesaikan urusan duniaku
dan urusan akhiratku.''

Fieza
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : Mici U29
Gender : Female
Jumlah Post : 1500
Umur : 33
Tarikh Register : 12/10/2006
Reputation : 36
Points : 5195

Character sheet
Mutiara Kata saya: murahkanlah bibir dengan senyuman kerana senyum itu sedekah..

View user profile http://www.facebook.com/nurhafiza.pijajaja

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by lavender on Fri 22 Aug 2008, 12:27 pm

Smile Contohilah zaman Rasulullah S.A.W......
Banyak iktibarnya.....

lavender
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : "JusT LoOk n CeE"...
Gender : Female
Jumlah Post : 245
Umur : 34
Tarikh Register : 22/01/2008
Reputation : 3
Points : 3202

Character sheet
Mutiara Kata saya: "LuV UrSeLf.....BeForE U LuV Others..."

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by noni on Fri 22 Aug 2008, 12:46 pm

Mad

noni
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : surirumah takde tangga
Gender : Female
Jumlah Post : 1163
Umur : 36
Tarikh Register : 28/12/2007
Reputation : 24
Points : 3694

Character sheet
Mutiara Kata saya: KEJUJURAN itu lambang KEIKHLASAN hati............

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by MLT_hidayah on Sat 23 Aug 2008, 12:30 pm

napa tuw kak noni? Shocked

MLT_hidayah
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : juruteknologi makmal perubatan
Gender : Female
Jumlah Post : 1534
Umur : 32
Tarikh Register : 26/02/2008
Reputation : 3
Points : 3128

Character sheet
Mutiara Kata saya: "WaLaUaPaPUN Yg BeRLaKU..HidUP InI MesTi diTeRusKaN...i dOnT FoRGiVe PeOpLe BecOz I'm WeaK . i FoRGiVe ThEM BecOz I'm StRoNG EnoUGH tO UndERsTaND ThaT eVeRYoNE MaKEs MiSTaKE.."

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by WiraTempur on Tue 16 Sep 2008, 12:59 pm

cari isteri yang bernama solehah barulah isteri tu solehah.........hahahaha........

WiraTempur
KERABAT SENIOR
KERABAT SENIOR

Negeri :
Jawatan : khidmat masyarakat
Gender : Male
Jumlah Post : 463
Umur : 35
Tarikh Register : 22/08/2008
Reputation : 0
Points : 2993

Character sheet
Mutiara Kata saya: LIDAH LEBIH TAJAM DARI MATA PEDANG

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by laura on Wed 17 Sep 2008, 4:10 pm

wira nie mengarut la...... Penyek

laura
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : ANYTHING EVERYTHING......
Gender : Female
Jumlah Post : 226
Umur : 34
Tarikh Register : 13/03/2008
Reputation : 0
Points : 3170

Character sheet
Mutiara Kata saya: life is short so make it sweets......

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by laura on Wed 17 Sep 2008, 4:10 pm

@noni wrote:Mad


laura tau nape noni mara.....

laura
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : ANYTHING EVERYTHING......
Gender : Female
Jumlah Post : 226
Umur : 34
Tarikh Register : 13/03/2008
Reputation : 0
Points : 3170

Character sheet
Mutiara Kata saya: life is short so make it sweets......

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by noor_asmidar on Thu 18 Sep 2008, 6:03 am

isteri akan solehah ble bertemu suami yang soleh.... Hormat

noor_asmidar
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Jawatan : Perawat
Gender : Female
Jumlah Post : 78
Umur : 36
Tarikh Register : 09/01/2008
Reputation : 0
Points : 3247

Character sheet
Mutiara Kata saya: Keikhlasan itu rahsia Tuhan

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by noriatul on Thu 18 Sep 2008, 6:15 am

senang ke nak jadi solehah ek? scratch

noriatul
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : jururawat
Gender : Female
Jumlah Post : 1792
Umur : 32
Tarikh Register : 09/01/2008
Reputation : 10
Points : 3388

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by WiraTempur on Thu 18 Sep 2008, 6:21 am

agak2 nori buleh ke......hehehehe..........

WiraTempur
KERABAT SENIOR
KERABAT SENIOR

Negeri :
Jawatan : khidmat masyarakat
Gender : Male
Jumlah Post : 463
Umur : 35
Tarikh Register : 22/08/2008
Reputation : 0
Points : 2993

Character sheet
Mutiara Kata saya: LIDAH LEBIH TAJAM DARI MATA PEDANG

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by noriatul on Thu 18 Sep 2008, 6:52 am

entah.....kawe ni kuat melawan..leh ko jadi solehah hahahahaha

noriatul
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : jururawat
Gender : Female
Jumlah Post : 1792
Umur : 32
Tarikh Register : 09/01/2008
Reputation : 10
Points : 3388

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by nyamok on Thu 18 Sep 2008, 6:59 am

mudah2an.....amin.....
Hormat Hormat Hormat

nyamok
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : cari pasal
Gender : Female
Jumlah Post : 292
Umur : 33
Tarikh Register : 21/06/2008
Reputation : 0
Points : 3067

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by WiraTempur on Thu 18 Sep 2008, 7:01 am

nori bukan setakat kuat melawan lagi kuat mencakar lagi......habis le.....wakakakaka.....

WiraTempur
KERABAT SENIOR
KERABAT SENIOR

Negeri :
Jawatan : khidmat masyarakat
Gender : Male
Jumlah Post : 463
Umur : 35
Tarikh Register : 22/08/2008
Reputation : 0
Points : 2993

Character sheet
Mutiara Kata saya: LIDAH LEBIH TAJAM DARI MATA PEDANG

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by noriatul on Thu 18 Sep 2008, 7:03 am

Penyek katok pale wira pun nori pandai maa...best siot hahahahaha!!

noriatul
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : jururawat
Gender : Female
Jumlah Post : 1792
Umur : 32
Tarikh Register : 09/01/2008
Reputation : 10
Points : 3388

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by WiraTempur on Thu 18 Sep 2008, 7:14 am

tongue tak sakit,tak sakit,taksakit...........wahahaha......

WiraTempur
KERABAT SENIOR
KERABAT SENIOR

Negeri :
Jawatan : khidmat masyarakat
Gender : Male
Jumlah Post : 463
Umur : 35
Tarikh Register : 22/08/2008
Reputation : 0
Points : 2993

Character sheet
Mutiara Kata saya: LIDAH LEBIH TAJAM DARI MATA PEDANG

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by noriatul on Thu 18 Sep 2008, 7:19 am

menyampah aku!! wek! tongue

noriatul
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : jururawat
Gender : Female
Jumlah Post : 1792
Umur : 32
Tarikh Register : 09/01/2008
Reputation : 10
Points : 3388

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by WiraTempur on Thu 18 Sep 2008, 7:26 am

geek rabbit What a Face

WiraTempur
KERABAT SENIOR
KERABAT SENIOR

Negeri :
Jawatan : khidmat masyarakat
Gender : Male
Jumlah Post : 463
Umur : 35
Tarikh Register : 22/08/2008
Reputation : 0
Points : 2993

Character sheet
Mutiara Kata saya: LIDAH LEBIH TAJAM DARI MATA PEDANG

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by noor_asmidar on Thu 18 Sep 2008, 7:32 am

@noriatul wrote:senang ke nak jadi solehah ek? scratch

tak senang nori...
bukan senang nak dpt payung emas di syurga.... Sad Sad Sad

noor_asmidar
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Jawatan : Perawat
Gender : Female
Jumlah Post : 78
Umur : 36
Tarikh Register : 09/01/2008
Reputation : 0
Points : 3247

Character sheet
Mutiara Kata saya: Keikhlasan itu rahsia Tuhan

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by noriatul on Thu 18 Sep 2008, 7:36 am

jadi noriatul aje la senang hahahaha!!jgn mara...guwau je hehehe

noriatul
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : jururawat
Gender : Female
Jumlah Post : 1792
Umur : 32
Tarikh Register : 09/01/2008
Reputation : 10
Points : 3388

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by WiraTempur on Thu 18 Sep 2008, 7:36 am

kebahagiaan isteri terletak di tapak kaki suami..........

WiraTempur
KERABAT SENIOR
KERABAT SENIOR

Negeri :
Jawatan : khidmat masyarakat
Gender : Male
Jumlah Post : 463
Umur : 35
Tarikh Register : 22/08/2008
Reputation : 0
Points : 2993

Character sheet
Mutiara Kata saya: LIDAH LEBIH TAJAM DARI MATA PEDANG

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by noor_asmidar on Thu 18 Sep 2008, 7:55 am

@WiraTempur wrote:kebahagiaan isteri terletak di tapak kaki suami..........

insafnyer... Hormat Hormat Hormat

noor_asmidar
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Jawatan : Perawat
Gender : Female
Jumlah Post : 78
Umur : 36
Tarikh Register : 09/01/2008
Reputation : 0
Points : 3247

Character sheet
Mutiara Kata saya: Keikhlasan itu rahsia Tuhan

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by noriatul on Thu 18 Sep 2008, 8:01 am

@noor_asmidar wrote:
@WiraTempur wrote:kebahagiaan isteri terletak di tapak kaki suami..........

insafnyer... Hormat Hormat Hormat

Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing

noriatul
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : jururawat
Gender : Female
Jumlah Post : 1792
Umur : 32
Tarikh Register : 09/01/2008
Reputation : 10
Points : 3388

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by nyamok on Thu 18 Sep 2008, 8:53 am

nori....
ko dah ready??..

nyamok
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : cari pasal
Gender : Female
Jumlah Post : 292
Umur : 33
Tarikh Register : 21/06/2008
Reputation : 0
Points : 3067

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by noriatul on Fri 19 Sep 2008, 2:28 pm

ready ape?
nk jadi solehah...aku lum ready hahaha!!!

noriatul
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : jururawat
Gender : Female
Jumlah Post : 1792
Umur : 32
Tarikh Register : 09/01/2008
Reputation : 10
Points : 3388

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by WiraTempur on Sat 20 Sep 2008, 6:51 am

nori nak jadi solehah........kalau betul.....bangga nya aku....hehehehe..

WiraTempur
KERABAT SENIOR
KERABAT SENIOR

Negeri :
Jawatan : khidmat masyarakat
Gender : Male
Jumlah Post : 463
Umur : 35
Tarikh Register : 22/08/2008
Reputation : 0
Points : 2993

Character sheet
Mutiara Kata saya: LIDAH LEBIH TAJAM DARI MATA PEDANG

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by Sponsored content Today at 7:34 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum