FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

Ciri-ciri isteri solehah

Page 3 of 3 Previous  1, 2, 3

View previous topic View next topic Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by noor_asmidar on Thu 16 Oct 2008, 7:05 am

aah la tempur....
wlaupun as x bper nak solehah sgt tapi hubby as cakap as solehah...huhuhuhu Embarassed Embarassed

noor_asmidar
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Jawatan : Perawat
Gender : Female
Jumlah Post : 78
Umur : 36
Tarikh Register : 09/01/2008
Reputation : 0
Points : 3253

Character sheet
Mutiara Kata saya: Keikhlasan itu rahsia Tuhan

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by nyamok on Thu 16 Oct 2008, 7:23 am

@treatters_virus wrote:
@noor_asmidar wrote:nori ngan mok klau nak buat kelas isteri solehah kena la jd isteri dlu....
kan tempur kan...???kan...???kan...??

tul tu....memang tul...... aku ada kat cni sbg calon2nya..... pirat

aku bg ko ngan nori jln dlu la treat...
ko pilih ka dia...aku redha......
aku lum sedia lg.....
hehe....korang jln dlu la ek..... Very Happy

nyamok
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : cari pasal
Gender : Female
Jumlah Post : 292
Umur : 33
Tarikh Register : 21/06/2008
Reputation : 0
Points : 3073

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by nyamok on Thu 16 Oct 2008, 7:25 am

@noor_asmidar wrote:aah la tempur....
wlaupun as x bper nak solehah sgt tapi hubby as cakap as solehah...huhuhuhu Embarassed Embarassed

masuk bakul angkat sendiri nmpak.....
wawawa.... Laughing Laughing Laughing

nyamok
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : cari pasal
Gender : Female
Jumlah Post : 292
Umur : 33
Tarikh Register : 21/06/2008
Reputation : 0
Points : 3073

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by WiraTempur on Thu 16 Oct 2008, 7:56 am

takpe as hubby ah ckp gitu janji bahagia....hhehehehehe

WiraTempur
KERABAT SENIOR
KERABAT SENIOR

Negeri :
Jawatan : khidmat masyarakat
Gender : Male
Jumlah Post : 463
Umur : 35
Tarikh Register : 22/08/2008
Reputation : 0
Points : 2999

Character sheet
Mutiara Kata saya: LIDAH LEBIH TAJAM DARI MATA PEDANG

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by noriatul on Fri 17 Oct 2008, 3:00 am

@nyamok wrote:
@treatters_virus wrote:
@noor_asmidar wrote:nori ngan mok klau nak buat kelas isteri solehah kena la jd isteri dlu....
kan tempur kan...???kan...???kan...??

tul tu....memang tul...... aku ada kat cni sbg calon2nya..... pirat

aku bg ko ngan nori jln dlu la treat...
ko pilih ka dia...aku redha......
aku lum sedia lg.....
hehe....korang jln dlu la ek..... Very Happy


xde jalan2....gi blah ar virus tu...menyampah aku...

noriatul
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : jururawat
Gender : Female
Jumlah Post : 1792
Umur : 32
Tarikh Register : 09/01/2008
Reputation : 10
Points : 3394

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by Norhaslina on Fri 17 Oct 2008, 8:12 am

nk jadi wanita, anak, adik, kakak, isteri dan hamba Allah yang solehah dan baik tp siapalah aku...hanya usaha... mga Allah mberkatinya...

Norhaslina
AHLI JUNIOR
AHLI JUNIOR

Jawatan : MAKNA pertner, Puteri UMNO, Penulis sambilan, Fulltime Blogger
Gender : Female
Jumlah Post : 29
Umur : 29
Tarikh Register : 14/04/2008
Reputation : 6
Points : 3174

Character sheet
Mutiara Kata saya: bangkit dr lena yg pjg, sdar dr kesilapan lalu!

View user profile http://www.facebook.com/leenfaizal

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by noor_asmidar on Fri 17 Oct 2008, 10:50 am

@WiraTempur wrote:takpe as hubby ah ckp gitu janji bahagia....hhehehehehe


cheers mekasih tempur.... bunga

noor_asmidar
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Jawatan : Perawat
Gender : Female
Jumlah Post : 78
Umur : 36
Tarikh Register : 09/01/2008
Reputation : 0
Points : 3253

Character sheet
Mutiara Kata saya: Keikhlasan itu rahsia Tuhan

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by noor_asmidar on Fri 17 Oct 2008, 10:51 am

@nyamok wrote:
@noor_asmidar wrote:aah la tempur....
wlaupun as x bper nak solehah sgt tapi hubby as cakap as solehah...huhuhuhu Embarassed Embarassed

masuk bakul angkat sendiri nmpak.....
wawawa.... Laughing Laughing Laughing



nyamok xnak tolong angkat bakul as.... Laughing Laughing Laughing Laughing

noor_asmidar
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Jawatan : Perawat
Gender : Female
Jumlah Post : 78
Umur : 36
Tarikh Register : 09/01/2008
Reputation : 0
Points : 3253

Character sheet
Mutiara Kata saya: Keikhlasan itu rahsia Tuhan

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by lavender on Wed 22 Oct 2008, 2:36 pm

[b]Hu...hu....nyamok tue takat gigit n ngekor owg boley la erk???

lavender
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : "JusT LoOk n CeE"...
Gender : Female
Jumlah Post : 245
Umur : 34
Tarikh Register : 22/01/2008
Reputation : 3
Points : 3208

Character sheet
Mutiara Kata saya: "LuV UrSeLf.....BeForE U LuV Others..."

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by unta^selsema on Fri 24 Oct 2008, 4:21 pm

@noor_asmidar wrote:
@nyamok wrote:
@noor_asmidar wrote:aah la tempur....
wlaupun as x bper nak solehah sgt tapi hubby as cakap as solehah...huhuhuhu Embarassed Embarassed

masuk bakul angkat sendiri nmpak.....
wawawa.... Laughing Laughing Laughing



nyamok xnak tolong angkat bakul as.... Laughing Laughing Laughing Laughing

as ni ada potensi jdik tokoh maal hijrah utk tahun depan ni...heh3

unta^selsema
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Jawatan : Tukang Sunat Orang
Gender : Male
Jumlah Post : 1360
Umur : 34
Tarikh Register : 19/09/2008
Reputation : 6
Points : 3145

Character sheet
Mutiara Kata saya: jgn telalu cepat menganggap seseorg tu pandai memasak dgn hanya melihat cara dia nyalakan api.

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by nyamok on Fri 24 Oct 2008, 6:15 pm

@lavender wrote:Hu...hu....nyamok tue takat gigit n ngekor owg boley la erk???


[b]amboi2.....

lavender.......... Suspect Suspect Suspect Suspect

nyamok
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : cari pasal
Gender : Female
Jumlah Post : 292
Umur : 33
Tarikh Register : 21/06/2008
Reputation : 0
Points : 3073

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by lavender on Tue 16 Dec 2008, 3:44 am

Oopss...nyamok....jgn mare.... Razz

lavender
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : "JusT LoOk n CeE"...
Gender : Female
Jumlah Post : 245
Umur : 34
Tarikh Register : 22/01/2008
Reputation : 3
Points : 3208

Character sheet
Mutiara Kata saya: "LuV UrSeLf.....BeForE U LuV Others..."

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by neskobeng on Tue 23 Dec 2008, 6:39 pm

@Fieza wrote:Ciri-ciri isteri solehah


- Mengakui dan menerima kenyataan bahawa suami ialah ketua di dalam kepimpinan keluarga sesebuah rumah tangga.
Tiada siapapun boleh menyangkal bahawa suami telah diberikan kelebihan satu darjah daripada isteri.
Satu kurniaan Allah yang meletakkan suami bertanggungjawab menjaga
serta mengawal keselamatan dan kesejahteraan perjalanan hidup
keluarganya di dunia dan di akhirat serta suami wajib memberi nafkah
isteri dan anak-anaknya.
Firman Allah: Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh
kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas
sebahagian yang lain (wanita), dan kerana mereka (lelaki) telah
menafkahkan sebahagian daripada harta mereka. (An-Nisa: 34).
- Memberi keutamaan hak suami kerana bagi seorang isteri tidak ada hak yang lebih utama kepadanya selain hak suami.
Aisyah r.a. pernah bertanya kepada Rasulullah mengenai hak siapakah
yang lebih utama diberikan oleh seorang isteri. Rasulullah s.a.w.
menjawab, suaminya. Apabila ditanya mengenai hak siapakah yang lebih
utama diberikan oleh suami. Baginda menjawab, ibunya. (Hadis riwayat
Hakim).
- Bersifat amanah iaitu menjaga maruah diri sendiri sebagai isteri
dan menjaga maruah suami terutama di dalam perkara-perkara rahsia
peribadi dan rumah tangga. Isteri ialah orang yang paling hampir kepada
suami yang tahu segala kekurangan dan kelemahan suaminya. Membuka
rahsia suami atau menyebarkannya akan menjejaskan kewibawaan suami,
sekali gus menggugat keharmonian rumah tangga kerana suami telah hilang
kepercayaan terhadap isteri.
- Bijaksana mentadbir harta benda suami tanpa membazirkannya. Jangan
meminta sesuatu yang di luar kemampuannya kerana hal yang demikian akan
menyebabkan tekanan dan ketegangan di dalam kehidupan suami.
- Sentiasa bersedia untuk menggembirakan hati suami, sama ada dengan
tingkah laku yang menawan, tutur kata yang menjadi penawar serta
perhiasan diri zahir dan batin.
Rasulullah s.a.w. bersabda: Tiada faedah yang paling baik diperoleh
seorang mukmin (suami yang beriman) selepas bertaqwa kepada Allah azza
wa jalla selain isteri yang solehah. Apabila suami menyuruhnya, ia
mentaatinya. Jika suami memandangnya ia menggembirakan hati suaminya.
Sekiranya suami bersumpah, ia memenuhi sumpah suaminya itu. Apabila ia
keluar kerana bertugas atau berjuang, ia menjaga maruahnya dan maruah
suaminya serta menjaga harta benda suaminya dengan cara berjimat cermat
membelanjakannya. (Riwayat Ibnu Majah).
Isteri wajib mentaati perintah suaminya selagi ia tidak bertentangan
dengan kehendak Islam. Tetapi sayangnya ramai di kalangan suami yang
menyalahgunakan pengertian taat ini. Mereka mengambil kesempatan untuk
membebankan isteri dengan pelbagai hal yang tidak wajar.
- Berusaha menambah ilmu pengetahuan dan mempertingkatkan
nilai-nilai akhlak yang murni supaya sejajar dengan petunjuk yang
diarahkan oleh Islam mengenai sahsiah seorang isteri yang seharusnya
dipilih oleh suami.
Sabda Rasulullah s.a.w., Seorang wanita itu dinikahi kerana salah
satu daripada sifat-sifat utamanya; kejelitaannya, hartanya, akhlaknya
dan agamanya. Hendaklah kamu memilih wanita yang memiliki agama dan
akhlak, kamu akan beruntung kelak. (Riwayat Ahmad).
- Mempunyai sifat redha, yakin diri serta tawakal kepada Allah untuk
menghadapi sebarang masalah dan cabaran hidup berkeluarga selaras
dengan firman Allah, Bergaullah dengan isteri-isteri kamu menurut cara
yang wajar dan baik. Sekiranya kamu berasa tidak senang disebabkan
perangai mereka, bersabarlah mungkin dalam perkara yang kamu tidak suka
itu Allah menjadikan kebaikan yang banyak. (An-Nisa: 19).
Walaupun ayat ini ditujukan kepada suami, pengajaran yang terkandung
amat perlu menjadi panduan kepada para isteri. Setiap orang hendaklah
menyedari hakikat bahawa tiada seorang pun yang cukup sempurna dalam
segala aspek. Oleh kerana itu kita perlu berusaha memperbetulkannya dan
menyelesaikannya.
Rasulullah memberi panduan, Janganlah seorang suami yang mukmin
membenci isteri yang mukminah disebabkan tingkah lakunya. Jika ia tidak
berkenan kepada satu daripada tingkah lakunya, tentu masih ada tingkah
lakunya yang lain amat disenanginya. (Hadis sahih).
- Membantu dan menolong suaminya agar menjadi anak yang sedia
berbakti kepada kedua-dua ibu bapanya, lebih-lebih lagi ibunya yang
telah lanjut usia, uzur dan miskin kerana tanggungjawab anak lelaki
lebih berat dan lebih utama terhadap kedua-dua ibu bapanya.
- Bersedia menjadi penyokong kuat kepada perjuangan suaminya iaitu
perjuangan yang tidak menyimpang dari garis-garis yang dibenarkan oleh
Islam.
Sabda Rasulullah s.a.w., Allah memberi rahmat kepada seorang isteri
yang jika ia bangun malam dan solat, ia membangunkan suaminya supaya
sembahyang bersamanya. Tetapi sekiranya suaminya enggan, direnjiskan
air ke muka suaminya dengan penuh kasih sayang.
- Berusaha menjadi ibu yang baik, bertanggungjawab mendidik dan
mengasuh anak-anaknya menjadi baik dan dapat melaksanakan hukum-hakam
agama, berakhlak mulia sehingga menjadi teladan kepada orang ramai.
Inilah sebahagian daripada sahsiah isteri yang seharusnya ada pada
setiap wanita untuk mencapai kesempurnaan hidup berkeluarga dan
mendapat keredhaan Allah yang diharapkan oleh setiap suami seperti doa
Nabi Daud a.s.: ``Ya Allah, aku mohon kepada-Mu dikurniakan seorang
isteri yang solehah, yang dapat membantuku menyelesaikan urusan duniaku
dan urusan akhiratku.''
macam ni yg di cari....tp kalu ada sikit-sikit pon tak pe dah.....nati jadi dnyk le..

neskobeng
KERABAT TEGAR
KERABAT TEGAR

Jawatan : juru x-ray
Gender : Male
Jumlah Post : 875
Umur : 36
Tarikh Register : 02/03/2008
Reputation : 3
Points : 3103

Character sheet
Mutiara Kata saya: Saya mesti PILIH!!!!!!!

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by baru^bgun^tido on Sun 22 Feb 2009, 7:37 am

study Hormat

baru^bgun^tido
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Jawatan : meronda dgn kapal angkasa
Gender : Male
Jumlah Post : 64
Umur : 35
Tarikh Register : 18/09/2008
Reputation : 0
Points : 2955

Character sheet
Mutiara Kata saya: Command & Conquer ......

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by lavender on Thu 26 Feb 2009, 8:07 am

cheers cAYukkkkk......NeskObeng...

lavender
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : "JusT LoOk n CeE"...
Gender : Female
Jumlah Post : 245
Umur : 34
Tarikh Register : 22/01/2008
Reputation : 3
Points : 3208

Character sheet
Mutiara Kata saya: "LuV UrSeLf.....BeForE U LuV Others..."

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by epiaya on Thu 26 Feb 2009, 10:57 am

Laughing

epiaya
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : ppp
Gender : Male
Jumlah Post : 1161
Umur : 38
Tarikh Register : 10/12/2008
Reputation : 10
Points : 3632

Character sheet
Mutiara Kata saya: amal makruf nahi mungkar ///

View user profile

Back to top Go down

Re: Ciri-ciri isteri solehah

Post by Sponsored content Today at 3:01 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 3 of 3 Previous  1, 2, 3

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum