FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

bayi ku pramatang

View previous topic View next topic Go down

bayi ku pramatang

Post by loa loa on Thu 17 Apr 2008, 5:31 pm

sebenarnya perit gak nak cite pengalaman ni..tapi xpe lah..meh kite kongsi ape pengalaman yg meninggalkan seribu satu rasa dlm kehidupan aku ini..bayi kulahir seawal usia kandungan baru mencecah 26 minggu....masa tu tuhan je lah yg tahu.....bermacam macam bermain kat kepala...mcm mana bayiku?..sempurnakah dia? sihat ke dia?..dr yg bertugas pun x ckp apa2 pasal bayi ku.....menambahkan gusar di hati...
hari ke3 baru aku dibenarkan melihat anak...ya allah...ini kah keajaiban allah....bayi seberat 0.95kg ini masih bole meneruskan hidup walaupun terpaksa mengharapkan bantuan mesin....kekuatan dan semangat anak kecil itu utk meneruskan hidup membuat aku rasa sgt insaf atas kebesaran DIA...apapun aku mengambil kesempatan ini utk membuat penghargaan dan sekalung terima kasih wat sume warga kerja ..nicu htar

loa loa
AHLI JUNIOR
AHLI JUNIOR

Jawatan : mlt
Gender : Female
Jumlah Post : 26
Umur : 38
Tarikh Register : 05/11/2007
Reputation : 0
Points : 3576

View user profile

Back to top Go down

Re: bayi ku pramatang

Post by zulk on Thu 17 Apr 2008, 6:07 pm

biasanya kalu baby berat >800gm kita akn cuba selamatkn.. polisi bro.. namun begitu.. dlm keadaan tertentu.. precious baby... kalu <800gm pn kita akn cuba selamatkn.. namun peluang untuk survive agak kecil.. tp harus d igt bayi yg pramatang mudah terdedah kpd pelbagai mslh.. semua sistem belum matang.. sbb tu kna special care.. pas tu satu g.. baby pramatang ni mudah dpt apnea.. sbb tu bila nk discharge kita akn ajar mother utk wt CPR..

----Forum Paramedik Malaysia-----




'NEED 4 SPEED'
avatar
zulk
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : detektif kuman
Gender : Male
Jumlah Post : 622
Umur : 108
Tarikh Register : 29/09/2006
Reputation : 11
Points : 4148

Character sheet
Mutiara Kata saya: hidup ibarat roda...

View user profile

Back to top Go down

Re: bayi ku pramatang

Post by loa loa on Fri 18 Apr 2008, 5:34 pm

tu lah susah senang dah di lalui..memg perit melalui pengalaman yg x pernah kite rasa sebelum ni...alhamdulillah....

loa loa
AHLI JUNIOR
AHLI JUNIOR

Jawatan : mlt
Gender : Female
Jumlah Post : 26
Umur : 38
Tarikh Register : 05/11/2007
Reputation : 0
Points : 3576

View user profile

Back to top Go down

Re: bayi ku pramatang

Post by nzwati1304 on Wed 25 Nov 2009, 4:26 pm

hye.. bby sy dlu pn xckup bln. bru 35weeks.. myb 2 slh sy sndri. spnjg ms pgnt, sy asyik travelling je. stp mgu naik bs blk kpg, hmpir 3jm pjlnn. keadaan jln plak nauzubillah, truk.. pg 2 ms nk g keje tba2 bleeding n rs ada air mgalir, tp xde skt pn. neves gak sbb bby 1st. fmly jauh plak 2. g check kt mch, tup2 kene refer g hosp bsr plak. almaklumla, keje kt hosp kcik. naik ambulan 1jam. kna induce sbb air ketuban dh ckit sgt. tp alhamdulillah, 2,2 slmt...
avatar
nzwati1304
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : MLT
Gender : Female
Jumlah Post : 7
Umur : 32
Tarikh Register : 25/11/2009
Reputation : 0
Points : 2833

Character sheet
Mutiara Kata saya: 200

View user profile

Back to top Go down

Re: bayi ku pramatang

Post by rieyna168 on Sun 29 Nov 2009, 2:05 pm

Alhamdulillah...Sama2 kita doakan semoga bayi2 pramatang yg lahir ke dunia Allah SWT ni akan sihat seperti anak2 yg lain. Sememangnya bayi2 pramatang lebih terdedah kepada risiko jangkitan kerna organ2 yg lom matang tapi insyaAllah, dgn kuasaNya tiada siapa yg mampu menyangka keajaiban yg akan terjadi. Tawakal dan berdoalah kepadaNya sentiasa.

----Forum Paramedik Malaysia-----




INGIN MENGENALI RINA :
-> http://www.myspace.com/rieyna82 -> http://www.facebook.com/rieyna168
"Kecantikkan seseorang itu ada pada Mata yang memandang"
I was born to be THE GUNNERS
Forum Arsenal: http://ams-thegunners.forumms.net/
avatar
rieyna168
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : Apa-apa keja yang Ada.
Gender : Female
Jumlah Post : 4789
Umur : 35
Tarikh Register : 17/05/2008
Reputation : 56
Points : 8437

Character sheet
Mutiara Kata saya: Ingat 5 perkara, sebelum 5 perkara..Kita ada 1 saja HATI. Jika gembira HATI itulah... Jika bertakwa, HATI itulah... Jika beriman, HATI yg 1 itu juga... Jika bercinta, HATI itu juga... Jika terluka pun HATI nan 1 itu... Terlalu banyak satu perkara... Maka jagalah HATI mu dan HATI org2 yg menyayangimu...Kebencian orang jgn dibuat,Kesayangan orang jgn diambil..

View user profile http://www.facebook.com/rieyna168 http://ams-thegunners.forumms.net

Back to top Go down

Re: bayi ku pramatang

Post by ita on Tue 25 Jan 2011, 6:11 am

bby sya skrang dh 3 bulan lebih. bby lahir 14.10.2010. tapi bby sya lahir bby pramatang 35 weeks je. berat bby lahir baru 1.83 kg je. skrg minum susu formula brand dumex dulac. tapi mslh nya baby ada berkahak.. adakh bby sya mengalami alahn atau perlukh bby sya minum susu khas untuk bayi pramatang?? tolong bagi pendapat ...

ita
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : clear
Gender : Female
Jumlah Post : 2
Umur : 28
Tarikh Register : 22/01/2011
Reputation : 0
Points : 2403

View user profile

Back to top Go down

Re: bayi ku pramatang

Post by Fieza on Tue 25 Jan 2011, 5:28 pm

bayi pra matang mmg mmrlukn jagaan yg lain dari baby biasa. Inkubator sbnrnya gntian kpd rahim ibu. tp msih xstanding. byk2 brsbr dg pnjagaan bayi pra matang...
avatar
Fieza
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : Mici U29
Gender : Female
Jumlah Post : 1489
Umur : 33
Tarikh Register : 12/10/2006
Reputation : 36
Points : 5449

Character sheet
Mutiara Kata saya: murahkanlah bibir dengan senyuman kerana senyum itu sedekah..

View user profile http://www.facebook.com/nurhafiza.pijajaja

Back to top Go down

Re: bayi ku pramatang

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum