FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Page 9 of 11 Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by MLT_hidayah on Wed 08 Oct 2008, 6:32 pm

x malu tul panda...bosar2 mau lagi duit raya..hahahha

MLT_hidayah
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : juruteknologi makmal perubatan
Gender : Female
Jumlah Post : 1534
Umur : 32
Tarikh Register : 26/02/2008
Reputation : 3
Points : 3128

Character sheet
Mutiara Kata saya: "WaLaUaPaPUN Yg BeRLaKU..HidUP InI MesTi diTeRusKaN...i dOnT FoRGiVe PeOpLe BecOz I'm WeaK . i FoRGiVe ThEM BecOz I'm StRoNG EnoUGH tO UndERsTaND ThaT eVeRYoNE MaKEs MiSTaKE.."

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by aieyda on Wed 08 Oct 2008, 6:35 pm

ala...
ko dengki arrr...
ko dah kije tak pe arr..
ha,duet raya utk aku mana aj...hehehee

aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4125
Umur : 32
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5204

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by afen on Sun 19 Oct 2008, 11:42 am

jGN BERGADUH TAK BAIK, ,ARI SINI AMBIL POSEN G BELI ICE KRIM..NUUU

afen
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Jawatan : ppkp
Gender : Male
Jumlah Post : 290
Umur : 46
Tarikh Register : 15/01/2007
Reputation : 0
Points : 3661

Character sheet
Mutiara Kata saya: Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah... DENDAM

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by aieyda on Sun 19 Oct 2008, 12:11 pm

ala..seposen buat gapo abe afen..
eskrim patah buleh la..

aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4125
Umur : 32
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5204

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by afen on Mon 20 Oct 2008, 12:01 pm

alai adik we. abe tak jual poh getah ni, nanti jual pot getah , bkn setakan posen 2 riyal bue lg ko adik kito niii Very Happy

afen
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Jawatan : ppkp
Gender : Male
Jumlah Post : 290
Umur : 46
Tarikh Register : 15/01/2007
Reputation : 0
Points : 3661

Character sheet
Mutiara Kata saya: Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah... DENDAM

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by MLT_hidayah on Mon 20 Oct 2008, 7:31 pm

xPeRLaa..Panda...aku bg aku NYeR sePoseN Kt KO...NaH...
ahahahah

MLT_hidayah
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : juruteknologi makmal perubatan
Gender : Female
Jumlah Post : 1534
Umur : 32
Tarikh Register : 26/02/2008
Reputation : 3
Points : 3128

Character sheet
Mutiara Kata saya: "WaLaUaPaPUN Yg BeRLaKU..HidUP InI MesTi diTeRusKaN...i dOnT FoRGiVe PeOpLe BecOz I'm WeaK . i FoRGiVe ThEM BecOz I'm StRoNG EnoUGH tO UndERsTaND ThaT eVeRYoNE MaKEs MiSTaKE.."

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by afen on Mon 17 Nov 2008, 6:43 am

sudah saya tak masuk forum ni kerana ada sebab yg tidak dpt dielakkan, so sekarang sy aktif balik, so kalau nk tanya boleh tanya, dan saya harap u all sihat selalu

afen
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Jawatan : ppkp
Gender : Male
Jumlah Post : 290
Umur : 46
Tarikh Register : 15/01/2007
Reputation : 0
Points : 3661

Character sheet
Mutiara Kata saya: Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah... DENDAM

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by aieyda on Mon 17 Nov 2008, 7:02 am

abe afen sihat ko..
lagu mano kijo..ok ko ko..

aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4125
Umur : 32
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5204

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by afen on Fri 28 Nov 2008, 9:26 pm

@aieyda wrote:abe afen sihat ko..
lagu mano kijo..ok ko ko..

terima kasih aieyda kerana sudi tanya khabar saya, sebenarnya buat masa ini alhamdullilah saya sihat dan saya harap aieyda pun sihat juga. Ini abe dok di USm buat pjj sendikit.

afen
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Jawatan : ppkp
Gender : Male
Jumlah Post : 290
Umur : 46
Tarikh Register : 15/01/2007
Reputation : 0
Points : 3661

Character sheet
Mutiara Kata saya: Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah... DENDAM

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by Wan on Sun 30 Nov 2008, 8:53 am

hai abe afen... hehehe.. ni adik wan Smile

Wan
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Jawatan : -
Gender : Female
Jumlah Post : 1027
Umur : 38
Tarikh Register : 13/11/2007
Reputation : 1
Points : 2963

Character sheet
Mutiara Kata saya: stay alive.. stay hepi.

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by aieyda on Sun 30 Nov 2008, 10:21 am

@afen wrote:
@aieyda wrote:abe afen sihat ko..
lagu mano kijo..ok ko ko..

terima kasih aieyda kerana sudi tanya khabar saya, sebenarnya buat masa ini alhamdullilah saya sihat dan saya harap aieyda pun sihat juga. Ini abe dok di USm buat pjj sendikit.

waaa...abe afen buat pjj kat usm mano?
usm kube kerian ko usm penang..

aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4125
Umur : 32
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5204

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by halimi on Thu 04 Dec 2008, 7:29 am

sal2

halimi
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : MN
Gender : Male
Jumlah Post : 358
Umur : 32
Tarikh Register : 14/03/2008
Reputation : 0
Points : 3045

Character sheet
Mutiara Kata saya: kiamat sudah hampir tiba...!!

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by Cik Pah on Fri 05 Dec 2008, 10:32 am

salam aidiladha maaf zahir dan batin Cool

----Forum Paramedik Malaysia-----






KeYakiNaN uBat BaGi PenYaKiT

Cik Pah
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : MLT
Gender : Female
Jumlah Post : 1966
Umur : 35
Tarikh Register : 07/11/2006
Reputation : 12
Points : 4160

Character sheet
Mutiara Kata saya: cHaiyoOoOk!!!

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by unta^selsema on Fri 05 Dec 2008, 3:11 pm

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA KORBAN...
SMOGA SETIAP SESUATU PENGORBANAN SEPANJANG HIDUP INI ADA GANJARANNYA DRP DIA,TUHAN SEMESTER ALAM


unta^selsema
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Jawatan : Tukang Sunat Orang
Gender : Male
Jumlah Post : 1360
Umur : 34
Tarikh Register : 19/09/2008
Reputation : 6
Points : 3139

Character sheet
Mutiara Kata saya: jgn telalu cepat menganggap seseorg tu pandai memasak dgn hanya melihat cara dia nyalakan api.

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by afen on Sun 07 Dec 2008, 1:09 pm

@unta^selsema wrote:SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA KORBAN...
SMOGA SETIAP SESUATU PENGORBANAN SEPANJANG HIDUP INI ADA GANJARANNYA DRP DIA,TUHAN SEMESTER ALAM



tERIMA KASIH SELAMAT HARI RAYA

afen
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Jawatan : ppkp
Gender : Male
Jumlah Post : 290
Umur : 46
Tarikh Register : 15/01/2007
Reputation : 0
Points : 3661

Character sheet
Mutiara Kata saya: Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah... DENDAM

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by afen on Mon 15 Dec 2008, 8:18 am

@Cik Pah wrote:salam aidiladha maaf zahir dan batin Cool

sama-sama cik pah. saya dgn hanya boleh maaf zahir sahaja, batin tak boleh la Very Happy

afen
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Jawatan : ppkp
Gender : Male
Jumlah Post : 290
Umur : 46
Tarikh Register : 15/01/2007
Reputation : 0
Points : 3661

Character sheet
Mutiara Kata saya: Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah... DENDAM

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by Cik Pah on Mon 15 Dec 2008, 8:35 am

@afen wrote:

sama-sama cik pah. saya dgn hanya boleh maaf zahir sahaja, batin tak boleh la Very Happy

batin nih contohnya melibatkan perasaan yang mengecikkn ati...bukan batin lain...yg x nampak dipandang zahir mcm ketuk pale tuh zahir Laughing

----Forum Paramedik Malaysia-----






KeYakiNaN uBat BaGi PenYaKiT

Cik Pah
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : MLT
Gender : Female
Jumlah Post : 1966
Umur : 35
Tarikh Register : 07/11/2006
Reputation : 12
Points : 4160

Character sheet
Mutiara Kata saya: cHaiyoOoOk!!!

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by halimi on Mon 15 Dec 2008, 10:31 am

ni msti ingt batin lain ni........
Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

halimi
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : MN
Gender : Male
Jumlah Post : 358
Umur : 32
Tarikh Register : 14/03/2008
Reputation : 0
Points : 3045

Character sheet
Mutiara Kata saya: kiamat sudah hampir tiba...!!

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by afen on Tue 30 Dec 2008, 7:00 am

tak senonok la wak halimi buka seluar tunjuk punggung.. Very Happy

afen
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Jawatan : ppkp
Gender : Male
Jumlah Post : 290
Umur : 46
Tarikh Register : 15/01/2007
Reputation : 0
Points : 3661

Character sheet
Mutiara Kata saya: Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah... DENDAM

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by aieyda on Tue 30 Dec 2008, 8:11 am

hye abe afen..
apo kaba..

aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4125
Umur : 32
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5204

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by afen on Tue 06 Jan 2009, 7:08 am

khbar baik dik, adik ape khabar..harap sihat aje

afen
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Jawatan : ppkp
Gender : Male
Jumlah Post : 290
Umur : 46
Tarikh Register : 15/01/2007
Reputation : 0
Points : 3661

Character sheet
Mutiara Kata saya: Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah... DENDAM

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by afen on Sun 18 Jan 2009, 7:36 am

sal2

afen
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Jawatan : ppkp
Gender : Male
Jumlah Post : 290
Umur : 46
Tarikh Register : 15/01/2007
Reputation : 0
Points : 3661

Character sheet
Mutiara Kata saya: Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah... DENDAM

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by afen on Sun 01 Feb 2009, 7:26 am

salam semua nya harap sihat selalu

afen
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Jawatan : ppkp
Gender : Male
Jumlah Post : 290
Umur : 46
Tarikh Register : 15/01/2007
Reputation : 0
Points : 3661

Character sheet
Mutiara Kata saya: Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah... DENDAM

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by afen on Mon 09 Feb 2009, 10:41 am

@aieyda wrote:hye abe afen..
apo kaba..

maaf adik krn abe lambat reply
bukan ape..sesaat kini ramai org buat kacau dlm fikiran ni
namun begitu diharapkan adik berada dalam sihat sokmo Very Happy

afen
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Jawatan : ppkp
Gender : Male
Jumlah Post : 290
Umur : 46
Tarikh Register : 15/01/2007
Reputation : 0
Points : 3661

Character sheet
Mutiara Kata saya: Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah... DENDAM

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by afen on Sun 22 Feb 2009, 8:13 am

info dr ku petik dr satu artikel :
Semakin maju semakin ramai andartu...
Fakta

Menurut laporan setakat ini seramai lebih kurang 600,000 wanita berusia antara 30 hingga 34 tahun yang masih belum berkahwin. Ini tidak termasuk wanita yang berstatus janda. Masalah andartu mesti diselesaikan segera kerana ia boleh menjejaskan kestabilan masyarakat dengan timbulnya masalah sosio-ekonomi. Tambahan pula, masalah andartu boleh menjerumuskan kaum wanita ke lembah maksiat.

Sebenarnya, tidak ada perempuan yang sanggup digelar andartu. Masalah andartu bukanlah masalah peribadi bagi mereka yang terlibat sahaja, tetapi ia adalah masalah bersama. Ia adalah masalah masyarakat, masalah ummah. Kita mestilah mengkaji dan mencari langkah-langkah praktikal untuk mengatasinya. Tidak sewajarnya kita hanya menggelar, mengejek dan menghina, tetapi eloklah ditinjau akar-umbi masalah mereka sekaligus selesaikan masalah itu jika mampu.

Faktor

Terlalu banyak faktor yang menyebabkan wanita yang menjadi andartu. Antara golongan wanita yang tidak kahwin adalah perempuan-perempuan kota yang intelek dan mempunyai status yang tinggi. Golongan wanita intelektual ini telah ditempatkan pada kedudukan yang tinggi dalam masyarakat. Kadangkala sebagai boss di pejabat, pegawai eksekutif, peguam, doktor dan lain-lain jawatan yang dulunya dipegang oleh kaum lelaki. Walaupun pada zahirnya kelihatan mereka mempunyai banyak keistimewaan kerana kedudukan yang tinggi itu, tetapi hidup mereka sedikit demi sedikit mula terasing. Pergaulan mereka terbatas di kalangan orang-orang atasan sahaja.

Wanita-wanita “istimewa” ini berharap mereka akan bertemu jodoh dengan lelaki golongan atasan juga. Malangnya ini tidak berlaku. Wanita yang berkedudukan tinggi selalunya mudah ditimpa penyakit ego dan suka memerintah. Keterbiasaan mereka memerintah orang-orang bawahan memungkinkan mereka bersifat yang sama dengan suami. Ini yang menyebabkan lelaki takut untuk beristerikan wanita yang berkedudukan tinggi. Dan gadis-gadis kampung atau gadis-gadis bandar yang sederhana lebih menjadi idaman lelaki status tinggi..

Wanita yang berprofesion menyayangi kerjayanya lebih daripada untuk mendirikan rumahtangga. Mereka takut terkongkong, terbantut kareer. bagi mereka, kononnya beban kerja lebih ringan daripada bebanan rumahtangga.

Protokol kerja dan protokol belajar juga menyekat wanita dari berkahwin di usia muda. Contohnya, seorang paramugari yang berumahtangga tidak dibenarkan bekerja di atas kapalterbang. maklumlah, selepas kahwin badan sudah hilang potongannya, mengandung pula, hendak fikir anak dan suami.

Oleh itu, kerana wanita sekarang suka pekerjaan yang mencabar, mereka lebih suka menangguhkan perkahwinan hingga lewat usia.

Masalah andartu juga kadang-kadang berpunca dari sikap ibu bapa. Ada ibu bapa yang bersikap memandang bulu dalam soal memilih menantu ini. mereka rela anak dara mereka terperap di rumah dari bersuamikan lelaki yang tidak sama darjat dan keturunan serta berjawatan tinggi. Kononnya takut status jatuh atau takut anak teraniaya.

Kadang-kadang sikap “pilih bulu” ini datang daripada orang perempuan sendiri. Mereka menjadi terlalu pemilih disebabkan sikap kebanyakan kaum lelaki yang ada pada hari ini. Kehidupan seharian orang lelaki moden yang suka berpoya-poya, curang, akhlak buruk, tidak bertanggungjawab, menyebabkan kaum wanita berfikir beratus-ratus kali sebelum mengambil keputusan untuk berkahwin. Apakah bakal suaminya itu setia? Apakah dia bertanggungjawab? Apakah dia penyayang? Keraguan-keraguan ini akhirnya mendorong wanita bersikap pesimis atau “tawar hati” untuk berkahwin.

Sukar hendak cari lelaki bertanggungjawab lebih-lebih lagi yang kuat beragama zaman ini. Justeru itulah wanita sanggup bergelar andartu daripada tersilap pilih, agar tidak menyesal di kemudian hari. Cuma yang kita takuti, pilih punya pilih terpilih punggung cawan!

Ada juga wanita yang tidak mahu berkahwin kerana pernah melalui satu peristiwa pahit dalam hidupnya, yang menyebabkan dia serik untuk menempuh alam rumahtangga. kisah cerai-berai, pertengkaran dan penganiayaan dalam rumahtangga yang terjadi di sekitar hidup mereka selalunya menimbulkan kesan yang sangat mendalam dalam jiwa kaum wanita, hingga boleh menyebabkan dia tawar hati untuk berkahwin. Dan ada juga yang tidak mahu kahwin kerana putus cinta (frust).

Yang belajar dengan pinjaman dan biasiswa terikat pula dengan protokol perjanjian belajar. Mereka tidak boleh kahwin selagi belum tamat belajar. Masalah ini melibatkan pelajar-pelajar yang belajar di luar negeri. Sedangkan dalam masa yang sama, pengaruh-pengaruh negatif, lucah dan merangsang nafsu terpaksa mereka hadapi. Cara hidup barat yang lepas bebas mencabar sifat fitrah manusia yang inginkan perkahwinan. tapi apakan daya pintu perkahwinan secara halal dan terhormat disekat.

Oleh itu, sebagai jalan keluar, ada yang sanggup bersekedudukan, berzina, semata-mata untuk melayan nafsu. kalau ikut hukum Islam, mereka yang tidak mampu melawan nafsu seks wajib berumahtangga jika dikhuatiri akan terlibat dengan zina dan pergaulan bebas. tetapi, perkahwinan yang halal dilarang, buat maksiat tidak apa. Hadis Nabi saw yang bermaksud:

Seperkara lagi yang menggalakkan pertambahan bilangan andartu dalam masyarakat hari ini adalah belanja kahwin yang tinggi. belanja kahwin ini turun naik macam turun naiknya harga barang. Apakah nilai anak perempuan sanggup kita samakan dengan harga barang?

Kalau harga getah, kelapa sawit, koko naik, belanja kahwin juga turut naik. Apakah nilai perkahwinan itu sudah jadi seperti jual beli barang? Belanja kahwin seorang perempuan yang berpelajaran tinggi misalnya meningkat menjadi RM8,000.00. kalau yang kerja kampung RM4,000.00. Ada ibu bapa yang menuntut begitu. Kalau yang berjawatan dan bergaji besar, lagi tinggilah hantaranya? Ini semua menghalang wanita daripada kahwin cepat.

Persoalan andartu ini sebenarnya adalah salah satu faktor yang menyebabkan perkembangan maksiat dalam masyarakat. Iaitu akibat dari menyusah-nyusahkan perkahwinan yang halal. Bila saluran yang halal di sisi Allah swt disekat, timbulah berbagai-bagai krisis dalam masyarakat dan menggalakkan perkara-perkara yang mendorong pelepasan nafsu seks secara haram.

Kalau semua pihak ikut panduan syariat Islam, tidak dicampur budaya Melayu yang bidaah, perkahwinan akan jadi mudah.. Tidak akan timbul “jalan belakang” untuk menyelesaikan runtunan hawa nafsu yang tidak dapat tidak mesti ada dalam diri manusia. Hanya manusia yang beriman sahaja dapat menyalurkan nafsunya secara yang diredhai Allah, selamat, bahagia, dunia dan akhirat.

Tanpa iman, jalan-jalan yang haram akan terus ditempuh, akan lahirlah anak-anak zina yang merosakkan salasilah keturunan. Hubungan keturunan dan pertalian darah sudah tidak suci lagi. Sebab itu generasi yang lahir susah untuk dididik dan dilembutkan hatinya untuk menerima kebenaran.

Begitulah tenatnya masalah andartu ini jika tidak cuba diselesaikan atau cuba diselesaikan tetapi tidak mengikut kaedah yang ditetapkan oleh Allah swt. namun, masih ada pihak-pihak yang menganggap masalah andartu ini remeh-temeh dan tidak perlu diambil perhatian berat. Kalau sebut bab poligami kita cepat melenting. Pada hakikat sebenarnya ia boleh menggugat kestabilan negara. Bila masyarakat rosak, keselamatan akan tergugat dan ini akan menyebabkan pelaburan asing berkurangan, kedudukan ekonomi tergugat. Tetapi yang paling penting adalah kutukan Allah swt. Sabda Rasulullah saw:

“Tidak ada suatu dosa di sisi Allah sesudah syirik yang lebih besar daripada seorang leki-laki yang menumpahkan maninya ke dalam rahim (perempuan) yang tidak halal baginya.”

Dipetk dari blog,
http://milkyway27. wordpress. .com/2008/ 11/20/andartu- inilah-jalan- penyelesaian/

afen
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Jawatan : ppkp
Gender : Male
Jumlah Post : 290
Umur : 46
Tarikh Register : 15/01/2007
Reputation : 0
Points : 3661

Character sheet
Mutiara Kata saya: Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah... DENDAM

View user profile

Back to top Go down

Re: MARI BERSEMBANG DENGAN AFEN

Post by Sponsored content Today at 7:35 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 9 of 11 Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum