FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

HalaTuju Unit Bekalan Air Dan Kesihatan Alam Sekitar

View previous topic View next topic Go down

HalaTuju Unit Bekalan Air Dan Kesihatan Alam Sekitar

Post by masterofpuppet on Mon 12 May 2008, 11:22 am

sal2 ...apa nak jadi dgn BAKAS skg....x de berita lg....jgn lupa yg BAKAS ini pada suatu ketika dahulu hebat dan merubah cara hidup nenek moyang kita dulu... aku ingat kita kena aktifkan BAKAS ini dng pendekatan yg lebih modern dan terkini..... bounce
avatar
masterofpuppet
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : PPKP
Gender : Male
Jumlah Post : 7
Umur : 37
Tarikh Register : 03/01/2008
Reputation : 0
Points : 3516

View user profile

Back to top Go down

Re: HalaTuju Unit Bekalan Air Dan Kesihatan Alam Sekitar

Post by Ppkp Rey on Thu 15 May 2008, 1:48 pm

unit bakas unit yang mulia membantu masyarakat yg susah n jauh ketinggalan untuk menikmati kemudahan asas yg sempurna.cuma sumbangan yg ppkp berikn nmpak kecil n xglemer jela.
tp ppkp la yg menyelamatkn YB n DO dr dimalukn oleh edisi siasat suatu masa dahulu sbb paparan menarik org miskin yg xdk bekalan air n tandas.hohohjo...hbh gempar satu daerah muar tu dulu
avatar
Ppkp Rey
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : PPKP
Gender : Male
Jumlah Post : 670
Umur : 35
Tarikh Register : 15/12/2006
Reputation : 0
Points : 4144

Character sheet
Mutiara Kata saya: ......bErusahaLah.

View user profile

Back to top Go down

Re: HalaTuju Unit Bekalan Air Dan Kesihatan Alam Sekitar

Post by zamasy20 on Wed 11 Jun 2008, 11:40 am

sal2
Bole teman bertanya...
Kat tempat teman kebykkn penduduk orang asli di pendalaman sukar mendapatkan bekalan air bersih. Diaorg ambik dr sungai aje..
kiteorang byk gak terima kes masalah anak2 mengalami cirit birit akibat minum air sungai. ada setengah tu anak2 deme tu sampai kurus kering sebab mengalami severe dehidrasi dan ada jgk sampai yg kebes(meninggal)..kesian kat budak2 tu..

So soalan teman...ada tak kaedah lain selain dari gfs/sistem graviti yg dapt digunakan di tempat2 pendalaman yang menggunakan kos yg murah selain dari telaga? Cool Wink
avatar
zamasy20
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Jawatan : Misi
Gender : Female
Jumlah Post : 392
Umur : 57
Tarikh Register : 06/10/2006
Reputation : 0
Points : 3947

Character sheet
Mutiara Kata saya: SENYUM ITU PENAWAR SEGALA DUKA & AWET MUDA..

View user profile

Back to top Go down

Re: HalaTuju Unit Bekalan Air Dan Kesihatan Alam Sekitar

Post by Ppkp Rey on Wed 11 Jun 2008, 2:54 pm

klu kat pedalaman, gfs la paling bagus. sbb klu kita letak air paip biasa pasti dorg payah dapat air sbb tekanan air rendah. so kita gn la gfs ni sbb tekanan airnya xpenah dipertikaikan.

gfs ni kita ambik dr punca air yg teletak diatas bukit,mmg tinggi la, bkn kita ambik dr kwsn yg rendah2.kwsn ni diorg nk naik main2 n mandi2 pun diorg xsanggup. kita nk naik pantau pun bepeluh gk la.

mengenai kebersihan org2 asli ni, diorg ni payah sikit kita nk ajar diorg, kita suruh buang air dlm tandas tp diorg xnk..bayangkn tandas yg kita bt tu diorg bt tempat memeram pisang n buah2an..hehhehhe xke haru.

mungkin budak2 tu mengamalkan cara yg xbersih so sbb tu tejadinya mslh ni...pihak kesihatan selalu pantau tp diorg ni lg pandai..hehhe..kdg2 diorg lk ajar kita..coba pi tgk tempat n besembang2 ngn diorg..hehheh silap2 awak pun dia ajar jd misi balik..hehheeh
avatar
Ppkp Rey
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : PPKP
Gender : Male
Jumlah Post : 670
Umur : 35
Tarikh Register : 15/12/2006
Reputation : 0
Points : 4144

Character sheet
Mutiara Kata saya: ......bErusahaLah.

View user profile

Back to top Go down

Re: HalaTuju Unit Bekalan Air Dan Kesihatan Alam Sekitar

Post by zamasy20 on Thu 12 Jun 2008, 9:16 am

Teman setuju dgn awak, en salmon...
Tapi sg2 yg ada kat kwsn pendalaman sini sering tercemar dgn kerja2 pembalakan selain dari masalah deme yg suke benor buang air besor kt sungai...
Kadang2 tempat takungan menjadi kotor & tersumbat...tu pasal le deme tak dpt guna cara gsf.

Apa kate kome cube buat inovasi baru bagi mengatasi masalah deme ni...
teman rasa pasti ada cara lain, kome pakat2 le pikior camner nak buat ye...mane la tau tahun ni kome boleh menang inovasi... Cool Wink
avatar
zamasy20
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Jawatan : Misi
Gender : Female
Jumlah Post : 392
Umur : 57
Tarikh Register : 06/10/2006
Reputation : 0
Points : 3947

Character sheet
Mutiara Kata saya: SENYUM ITU PENAWAR SEGALA DUKA & AWET MUDA..

View user profile

Back to top Go down

Re: HalaTuju Unit Bekalan Air Dan Kesihatan Alam Sekitar

Post by Ppkp Rey on Thu 12 Jun 2008, 9:48 am

pada kawe..kawe suruh org2 asli tu pindah dok pekan..hikhik..pastu beklkan air bersih.pasti xde lg mslh tu..hehheeh

lain2 kita dah buat STAh ( Sistem Tadahan Air Hujan) yg mn air hujan ditadah utk bekalan air rumah2 diorg.kebersihan tejamin gk dr SIstem STAH ni..tp cam kata td la, bg2 tp diorg guna kejap je..maintainen diorg dh xjg,so rosak la sistem tu
avatar
Ppkp Rey
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : PPKP
Gender : Male
Jumlah Post : 670
Umur : 35
Tarikh Register : 15/12/2006
Reputation : 0
Points : 4144

Character sheet
Mutiara Kata saya: ......bErusahaLah.

View user profile

Back to top Go down

Re: HalaTuju Unit Bekalan Air Dan Kesihatan Alam Sekitar

Post by zamasy20 on Thu 12 Jun 2008, 12:27 pm

Meke nk deme suruh oa ti pindah ke pekan...boleh...tapi dgn satu syarat...
Meke kene le bagi koje kat deme...kurang2 pun koje pembantu rumah meke..hahaha.... gelak sakan gelak sakan
avatar
zamasy20
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Jawatan : Misi
Gender : Female
Jumlah Post : 392
Umur : 57
Tarikh Register : 06/10/2006
Reputation : 0
Points : 3947

Character sheet
Mutiara Kata saya: SENYUM ITU PENAWAR SEGALA DUKA & AWET MUDA..

View user profile

Back to top Go down

Re: HalaTuju Unit Bekalan Air Dan Kesihatan Alam Sekitar

Post by giwith@yahoo.com on Fri 22 Jan 2010, 8:21 am

Kawan2 sekalian...masalah yang diutarakan itu sama dgn masalah saya di pedalaman sabah... w'b/pun... sekarang 90% penduduk di tpt saya bertugas sudah menggunakan tandas dan tahu menggunakannya. Walaubagaimanapun satu masalah saya di sini, mereka tak nak membeli mangkuk tandas sendiri... rumah bukan main besar.. tapi mangkuk tandas yg harga RM 20 pn susah nak beli...

giwith@yahoo.com
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : paramedik
Gender : Male
Jumlah Post : 4
Umur : 35
Tarikh Register : 22/01/2010
Reputation : 0
Points : 2768

View user profile

Back to top Go down

Re: HalaTuju Unit Bekalan Air Dan Kesihatan Alam Sekitar

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum