FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

RUMAHTANGGA: MENOLAK AJAKAN SUAMI

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

Re: RUMAHTANGGA: MENOLAK AJAKAN SUAMI

Post by epiaya on Wed 21 Jan 2009, 6:24 am

Laughing Laughing

epiaya
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : ppp
Gender : Male
Jumlah Post : 1161
Umur : 38
Tarikh Register : 10/12/2008
Reputation : 10
Points : 3627

Character sheet
Mutiara Kata saya: amal makruf nahi mungkar ///

View user profile

Back to top Go down

Re: RUMAHTANGGA: MENOLAK AJAKAN SUAMI

Post by aieyda on Wed 21 Jan 2009, 8:24 am

[quote="neskobeng"]kawin bukan setakat jadi suami isteri...tp jadikan pasangan anda sahabat sejati.......kalu paham tugas masing2 bahgia rumahtangga....gaduh tu biasa le asam garam..kalu gulai tak de asam garam mana best... kata tan sri p.ramlee sedangkan lidah lagi tergigit apa pula suami isteri....[/quote]
[color=green][b]
hehehe...
mcm dah kawen ko ckp ye beng..[/b][/color]

aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4125
Umur : 32
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5205

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: RUMAHTANGGA: MENOLAK AJAKAN SUAMI

Post by epiaya on Thu 22 Jan 2009, 7:08 am

pengetahuan vs pengalaman... hahahahha Laughing Laughing Laughing

epiaya
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : ppp
Gender : Male
Jumlah Post : 1161
Umur : 38
Tarikh Register : 10/12/2008
Reputation : 10
Points : 3627

Character sheet
Mutiara Kata saya: amal makruf nahi mungkar ///

View user profile

Back to top Go down

Re: RUMAHTANGGA: MENOLAK AJAKAN SUAMI

Post by aieyda on Thu 22 Jan 2009, 3:42 pm

bijok..hehehee

aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4125
Umur : 32
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5205

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: RUMAHTANGGA: MENOLAK AJAKAN SUAMI

Post by neskobeng on Thu 22 Jan 2009, 7:27 pm

@epiaya wrote:pengetahuan vs pengalaman... hahahahha Laughing Laughing Laughing
aku pengetahuan dan pemerhatian je.... pengalaman blum ada.....

neskobeng
KERABAT TEGAR
KERABAT TEGAR

Jawatan : juru x-ray
Gender : Male
Jumlah Post : 875
Umur : 36
Tarikh Register : 02/03/2008
Reputation : 3
Points : 3098

Character sheet
Mutiara Kata saya: Saya mesti PILIH!!!!!!!

View user profile

Back to top Go down

Re: RUMAHTANGGA: MENOLAK AJAKAN SUAMI

Post by epiaya on Fri 23 Jan 2009, 7:27 am

xpe beng pelan2 carik...

epiaya
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : ppp
Gender : Male
Jumlah Post : 1161
Umur : 38
Tarikh Register : 10/12/2008
Reputation : 10
Points : 3627

Character sheet
Mutiara Kata saya: amal makruf nahi mungkar ///

View user profile

Back to top Go down

Re: RUMAHTANGGA: MENOLAK AJAKAN SUAMI

Post by neskobeng on Sat 24 Jan 2009, 8:28 pm

ye.....

neskobeng
KERABAT TEGAR
KERABAT TEGAR

Jawatan : juru x-ray
Gender : Male
Jumlah Post : 875
Umur : 36
Tarikh Register : 02/03/2008
Reputation : 3
Points : 3098

Character sheet
Mutiara Kata saya: Saya mesti PILIH!!!!!!!

View user profile

Back to top Go down

Re: RUMAHTANGGA: MENOLAK AJAKAN SUAMI

Post by epiaya on Sat 31 Jan 2009, 3:05 pm

hahahahaha

epiaya
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : ppp
Gender : Male
Jumlah Post : 1161
Umur : 38
Tarikh Register : 10/12/2008
Reputation : 10
Points : 3627

Character sheet
Mutiara Kata saya: amal makruf nahi mungkar ///

View user profile

Back to top Go down

Re: RUMAHTANGGA: MENOLAK AJAKAN SUAMI

Post by PPKP_KECIWA on Wed 22 Apr 2009, 11:20 am

berdosa wooooo!!!!!! isteri ibarat ladang.....meladanglah kat mana kamu suka.....

PPKP_KECIWA
AHLI JUNIOR
AHLI JUNIOR

Jawatan : KAKI PUKUL U29
Gender : Male
Jumlah Post : 47
Umur : 39
Tarikh Register : 18/03/2009
Reputation : 0
Points : 2870

Character sheet
Mutiara Kata saya: YOU'LL NEVER WALK ALONE

View user profile

Back to top Go down

Re: RUMAHTANGGA: MENOLAK AJAKAN SUAMI

Post by noy tawau on Wed 23 Sep 2009, 11:33 am

nak tanya ni...kalau suami tolak "ajakan" isteri plak cmmn?

noy tawau
KERABAT SENIOR
KERABAT SENIOR

Jawatan : paramedik
Gender : Female
Jumlah Post : 468
Umur : 30
Tarikh Register : 03/02/2009
Reputation : 11
Points : 3395

Character sheet
Mutiara Kata saya: i M WhO I 1tEd 2 b

View user profile

Back to top Go down

Re: RUMAHTANGGA: MENOLAK AJAKAN SUAMI

Post by anakpintar on Fri 25 Sep 2009, 4:01 am

@noy tawau wrote: nak tanya ni...kalau suami tolak "ajakan" isteri plak cmmn?

huhuhuhu... ini kes misteri nusantara sungguh nih.....

anakpintar
MOD LAMA
MOD LAMA

Negeri :
Jawatan : Diehard Bikers.....
Gender : Male
Jumlah Post : 421
Umur : 39
Tarikh Register : 06/09/2007
Reputation : 2
Points : 3662

Character sheet
Mutiara Kata saya: Best In Me!

View user profile http://www.anakpintar.net

Back to top Go down

Re: RUMAHTANGGA: MENOLAK AJAKAN SUAMI

Post by devil on Fri 25 Sep 2009, 6:17 pm

@anakpintar wrote:
@noy tawau wrote: nak tanya ni...kalau suami tolak "ajakan" isteri plak cmmn?

huhuhuhu... ini kes misteri nusantara sungguh nih.....

2 bkn misteri name nye!!
ade mslh dalaman 2!!
ntah2 yg lyn sejenis 2!! hahaha...

devil
KERABAT SUPER SENIOR
KERABAT SUPER SENIOR

Jawatan : rempit
Gender : Male
Jumlah Post : 669
Umur : 34
Tarikh Register : 22/08/2009
Reputation : 0
Points : 3351

View user profile

Back to top Go down

Re: RUMAHTANGGA: MENOLAK AJAKAN SUAMI

Post by Red Warriors on Tue 07 Jun 2011, 3:27 pm

@profesorclone wrote:...kalo datang BULAN takkan kan REDAH ajer kot Very Happy Evil or Very Mad

waahhh... melampau tuuuuuu main redah2.....

Red Warriors
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Negeri :
Jawatan : Paramedik
Gender : Male
Jumlah Post : 69
Umur : 32
Tarikh Register : 24/04/2009
Reputation : 0
Points : 2942

View user profile

Back to top Go down

Re: RUMAHTANGGA: MENOLAK AJAKAN SUAMI

Post by Red Warriors on Tue 07 Jun 2011, 3:27 pm

@Lord Vlad wrote:hehehe.... (sersenyum sambil menggelengkan kepala)




***** wajib bagi seorang wanita melayan kehendak suami dalam keadaan dirinya yg bersih (time tak datang bulan)

wakakakaka.......

Red Warriors
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Negeri :
Jawatan : Paramedik
Gender : Male
Jumlah Post : 69
Umur : 32
Tarikh Register : 24/04/2009
Reputation : 0
Points : 2942

View user profile

Back to top Go down

Re: RUMAHTANGGA: MENOLAK AJAKAN SUAMI

Post by Red Warriors on Tue 07 Jun 2011, 3:30 pm

@PPKP_KECIWA wrote:berdosa wooooo!!!!!! isteri ibarat ladang.....meladanglah kat mana kamu suka.....




wakakaka.... nk meladang pun agak2 laa......

Red Warriors
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Negeri :
Jawatan : Paramedik
Gender : Male
Jumlah Post : 69
Umur : 32
Tarikh Register : 24/04/2009
Reputation : 0
Points : 2942

View user profile

Back to top Go down

Re: RUMAHTANGGA: MENOLAK AJAKAN SUAMI

Post by Fieza on Fri 16 Mar 2012, 5:49 am

@Red Warriors wrote:
@Lord Vlad wrote:hehehe.... (sersenyum sambil menggelengkan kepala)




***** wajib bagi seorang wanita melayan kehendak suami dalam keadaan dirinya yg bersih (time tak datang bulan)

wakakakaka.......

tp suami pun kne arr brtmbg rse.. klu isteri letih bru blik kje xkn la suami nk gk... pkr sme prasaan istri.. biar sme2 sronok..bkn sblah pihak jek

Fieza
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : Mici U29
Gender : Female
Jumlah Post : 1500
Umur : 33
Tarikh Register : 12/10/2006
Reputation : 36
Points : 5196

Character sheet
Mutiara Kata saya: murahkanlah bibir dengan senyuman kerana senyum itu sedekah..

View user profile http://www.facebook.com/nurhafiza.pijajaja

Back to top Go down

Re: RUMAHTANGGA: MENOLAK AJAKAN SUAMI

Post by Fieza on Fri 16 Mar 2012, 5:50 am

@Red Warriors wrote:
@PPKP_KECIWA wrote:berdosa wooooo!!!!!! isteri ibarat ladang.....meladanglah kat mana kamu suka.....




wakakaka.... nk meladang pun agak2 laa......

cmni pnya org pun ade...

Fieza
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : Mici U29
Gender : Female
Jumlah Post : 1500
Umur : 33
Tarikh Register : 12/10/2006
Reputation : 36
Points : 5196

Character sheet
Mutiara Kata saya: murahkanlah bibir dengan senyuman kerana senyum itu sedekah..

View user profile http://www.facebook.com/nurhafiza.pijajaja

Back to top Go down

Re: RUMAHTANGGA: MENOLAK AJAKAN SUAMI

Post by Info Bola Sepak on Mon 10 Aug 2015, 7:16 am

copy from : http://islamqa.info/id/66621


Apakah Istri Dibolehkan Menolak Ajakan Suaminya Di Bulan Ramadan Karena Ingin Beribadah?

Apa hukum bagi wanita yang menolak ajakan suaminya di bulan Ramadan karena kesibukan beribadah dan mendekatkan diri kepada Allah?

________________________________
Alhamdulillah

Pertama,

Bulan Ramadan adalah kesempatan yang agung bagi hamba yang beribadah untuk menambah ibadahnya. Dan bagi pelaku kemaksiatan, agar meninggalkan kemaksiatannya dan memperbaiki hubungan dengan Tuhannya Azza Wajalla dengan meninggalkan kemaksiatan dan memperbanyak ketaatan. Untuk memulai kehidupan baik tidak seperti kehidupan yang lalu.

Terdapat banyak hadits shahih menerangkan akan keutamaan puasa, qiyam dan beri’tikaf di bulan ini. Sebagaimana di dalamnya ada suatu malam –yaitu lailatul qadar- yang mana Allah telah menjadikan lebih baik dari seribu bulan.

Dari sini, maka jangan diingkari orang yang ingin mempergunakan hari-hari di bulan ini dengan ketaatan kepada Tuhannya. Karena jiwa siap untuk membaca Al-Qur’an dan ketaatan kepada Allah. Baik hal itu dilakukan oleh lelaki maupun perempuan.

 Dari Abu Hurairah radhiallahu anhu sesungguhnya Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam bersabda:

مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ ( رواه البخاري، رقم  37 و مسلم، رقم 760)

 “Barangsiapa yang berdiri (menunaikan shalat) di bulan Ramadan dalam keadaan iman dan mengharap pahala, maka dia diampuni dari dosa yang telah lalu.” (HR. Bukhari, 37 dan Muslim, 760)

Kedua,

Seharusnya seorang istri mengetahui bahwa suaminya mempunyai hak yang agung. Maka tidak dibolehkan mengabaikan hak-hak ini. Dan dia tidak diperkenankan menolak hak suaminya yang seharusnya ditunaikan dibandingkan dengan ibadah sunah.

Dari Abdullah bin Abi Aufa radhiallahu anhu berkata, Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam bersabda,


وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لا تُؤَدِّي الْمَرْأَةُ حَقَّ رَبِّهَا حَتَّى تُؤَدِّيَ حَقَّ زَوْجِهَا , وَلَوْ سَأَلَهَا نَفْسَهَا وَهِيَ عَلَى قَتَبٍ لَمْ تَمْنَعْهُ
“Demi jiwa Muhammad yang ada di Tangan-Nya. Seorang istri belum menunaikan hak Tuhannya, sebelum dia menunaikan hak suaminya. Meskipun dia meminta dirinya dalam kondisi di dapur, maka dia (tidak diperkenankan) untuk menolaknya.” (HR. Ibnu Majah, 1853 dan dishahihkan oleh Al-Albany dalam Shahih At-Targhib, 1938)

Kata ‘Al-Qatab’ untuk unta seperti dapur untuk lainnya. Maksudnya adalah anjuran untuk menuruti suaminya. Dan selayaknya dia tidak menolaknya dalam kondisi seperti ini. Apalagi dengan kondisi lainnya. (Hasyiyah As-Sindi Ala Ibnu Majah)

Karena agungnya hak suami, sehingga seorang istri diperintahkan untuk meminta izin kepada (suaminya) sebelum melakukan sebagian ibadah sunnah yang terkadang bertolak belakang dengan hak suaminya, diantaranya:

1.     Puasa Sunnah, dari Abu Hurairah radhiallahu anhu dari Nabi sallallahu alaihi wa sallam bersabda,

لا تَصُومُ الْمَرْأَةُ وَبَعْلُهَا شَاهِدٌ إِلا بِإِذْنِهِ  (رواه البخاري ، رقم  4896 ومسلم، رقم  1026)

“Seorang istri hendaknya tidak berpuasa, jika suaminya ada kecuali dengan izinnya.” (HR. Bukhari, 4896 dan Muslim, 1026)

An-Nawawi rahimahullah berkomentar, “Ini termasuk puasa sunah yang tidak ada waktu tertentu. Dan larangan ini  termasuk pengharaman, sebagaimana rekan-rekan kami menegaskan hal itu. Sebabnya adalah bahwa suami mempunyai hak menikmati (istrinya) setiap hari. Dan haknya harus ditunaikan secara langsung, tidak (boleh) ditunda karena amalan sunah juga amalan wajib yang boleh diundur." (Syarh Muslim, 7/115)

2.     Keluar ke Masjid. Dari Abdullah bin Umar radhiallahu anhuma dari Nabi sallallahu alaihi wa sallam bersabda:

إِذَا اسْتَأْذَنَتْ امْرَأَةُ أَحَدِكُمْ إِلَى الْمَسْجِدِ فَلا يَمْنَعْهَا  (رواه البخاري،  4940 ، ومسلم، رقم  442)

“Jika isteri salah seorang dari kalian meminta izin ke masjid, maka jangan dihalangi.” (HR. Bukhari, 4940 dan Muslim, 442)
3.     Seharusnya seorang suami bertakwa kepada Allah terhadap istrinya, jangan dibebani melebihi kekuatannya. Kebanyakan para suami membebani para istri di siang hari dengan memasak dan malam hari membuat kue. Sehingga waktu pagi dan malamnya hilang. Sehingga tidak dapat mempergunakan siang puasanya dengan ketaatan, tidak juga waktu malamnya untuk beribadah. Di antara hak istri dari suaminya adalah dia mendapatkan kesempatan untuk beribadah di bulan ini dengan ketaatan. Maka (suami) jangan melarangnya membaca Al-Qur’an, dan qiyamul lail. Hendaknya dapat diatur diantara kedunya, agar tidak terjadi kontradiksi antara hak (suami) dengan ketaatan kepada Tuhannya dan ibadahnya. Dan ini –tentunya- dalam ibadah-ibadah sunah. Sementara kalau ibadah wajib, maka suami tidak ada hak untuk melarangnya.

Diantara petunjuk Nabi sallallahu alaihi wa sallam terhadap istri-istrinya adalah menganjurkan dalam ketaatan dan ibadah. Terutama pada sepuluh malam akhir di bulan Ramadan.

 “Dari Aisyah radhiallahu’anha berkata,

كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا دَخَلَ الْعَشْرُ شَدَّ مِئْزَرَهُ , وَأَحْيَا لَيْلَهُ , وَأَيْقَظَ أَهْلَهُ  (رواه البخاري، رقم 1920  و مسلم، رقم 1174 )

“Dahulu Nabi sallallahu alaihi wa sallam ketika memasuki sepuluh akhir (Ramadan) mengencangkan ikat pinggangnya, menghidupkan malamnya dan membangunkan istrinya. “HR. Bukhari, 1920 dan Muslim, 1174)

Kalau masing-masing telah mengetahui hak dan kewajibannya, maka keduanya akan tenang dari pertikaian dan pertengkaran yang seringkali terjadi. Kalau keduanya telah mengetahui bahwa kesempatan seperti ini terkadang tidak terulang lagi dalam kehidupannya keculai sedikit, maka hal itu akan menambah semangat untuk mempergunakan hari-hari dan malam Ramadan dengan sebaik mungkin.

Kita memohon kepada Allah tabaraoka Wa Ta’ala agar disatukan diantara dua hati anda berdua, dan dibantu untuk melakukan ketaatan dan ibadah yang bagus.

Wallahu’alam.

Info Bola Sepak
STAFF PEMUDAH CARA (JR)
STAFF PEMUDAH CARA (JR)

Negeri :
Jawatan : Penyerang Sensasi Kebangsaan
Gender : Male
Jumlah Post : 762
Umur : 27
Tarikh Register : 10/12/2011
Reputation : 5
Points : 3838

View user profile

Back to top Go down

Re: RUMAHTANGGA: MENOLAK AJAKAN SUAMI

Post by Sponsored content Today at 4:52 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum