FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

Kisah Alesha..(Korang mestinagis nyer baca citer benar nie)

View previous topic View next topic Go down

Kisah Alesha..(Korang mestinagis nyer baca citer benar nie)

Post by mamat84123 on Mon 30 Jun 2008, 2:31 pm

A'kum w.b.t...

Setelah bertarung dengan penyakit yang secara purata
pengidapnya hanya dapat bertahan setakat 2 minggu selepas dilahirkan
(hypophosphatasia- komplikasi dengan kandungan kalsium dalam tulang
belakang), akhirnya perjuangan Alesha Abriza, satu-satunya permata hatiku
berakhir sebaik sahaja azan subuh 13 Mei 2006 (15 Rabiulakhir 1427)
berakhir. Pada subuh itu, genap usianya 150 hari di muka bumi ini. Dari
jumlah itu, hanya 2 hari beliau berada disisi kami di rumah dan selebihnya
di wad NICU Hospital Putrajaya dan Hospital Seremban.

Alesha tetap memberikan senyuman kepada kami disaat-saat
akhir kehidupannya. Beliau tidak pernah menyusahkan kami malahan doktor dan
jururawat yang merawatnya.

Dimalam terakhir hayatnya, Alesha langsung tidak menganggu
kami. Sepanjang malam itu, Alesha tidur dengan amannya. Pada pukul 4.40
pagi, Alesha mulai menunjukkan tanda-tanda akan meninggalkan kami
selamanya. Tubuh badannya mulai membiru dan menjadi sejuk. Pihak hospital
memberikan ruang kepada kami anak beranak untuk bersendirian. Kami bertiga,
Alesha, isteriku dan aku sendiri berpelukkan dan membisikkan kalimah tauhid
di telinganya.


Sejenak sebelum Alesha menghembuskan nafasnya, azan subuh
berkumandang. Isteriku memohon pada Alesha, katanya: "Lesha sebelum pergi
senyumlah pada mama... mama dan papa redha Alesha pergi... senyumlah
sayang". Kata-kata itu akan menjadi tangkal bagi saya selama-lamanya.

Seolah-olahnya Alesha Abriza faham akan permintaan dari
ibunya itu. Alesha telah menoleh pada ibunya, memberikan sekuntum senyuman
yang paling manis buat ibunya, jelas juga kelihatan setitik air matanya
mengalir di penjuru matanya, sebelum nafas terakhirnya diragut! Maka
sempurnalah sudah rahmat Allah kepada hambaNya pada pagi itu.

Impian isteriku untuk memandikan Alesha akhirnya terlaksana
jua setelah tidak berkesempatan memandikannya sewaktu hayat Alesha. Pagi
itu, jenazah Alesha dimandikan sendiri oleh ibunya. Sebaik sahaja jenazah
Alesha dikapankan, kami telah dibenarkan untuk menciumnya. Sungguh tidak
tertahan-tahankan air mataku mengalir ketika mencium dahi kecil Alesha dan
membisikkan kata-kata tauhid di telinga arwah serta menyatakan bertapa aku
terlalu sayangkannya, aku redha pemergiannya dan aku akan terus
menganggapnya sebagai anak sulungku selamanya!

Sewaktu jenazah disolatkan, ramai yang memohon agar aku
sendiri mengimamkan solat jenazah. Namun aku takut tidak termampu nanti
untuk membaca ayat-ayat Allah dengan betul mahupun takut tidak termampu
untuk membaca doanya kerana terlalu pilu. Aku cuma mampu berdiri di shaf
hadapan sahaja ketika itu. Bersolatpun dengan cucuran air mata yang tidak
tertahan-tahan. Satu kejadian yang kurasakan istimewa pada masa itu adalah,
sebaik imam mengangkat takbir, hujan turun dalam suasana mendung.
Seakan-akan menangisi pemergian seorang bidadari syurga. Hujan tersebut
betul-betul terhenti sebaik sahaja jenazah selamat dikuburkan dan doa arwah
selesai dibacakan!. Mungkin itu satu petanda rahmat dari Allah untuk bayi
yang tidak berdosa itu.

Di tanah kuburan, aku sendiri menyempurnakan pengebumian
arwah. Aku sendiri menunggu arwah di liang lahad, aku sendiri melonggarkan
ikatan kain kafannya, dan aku sendiri membuka penutup mukanya. Saat itu,
saat ku buka penutup muka arwah, jelas kelihatan rupa Alesha yang
tersenyum. Satu senyuman yang maha indahnya. Muka Alesha juga amat cantik
dan berseri-seri. Indah bercahaya rupanya sehinggakan tika aku merapatkan
mukanya ke tanah di dalam lubang lahatnya, masih jelas kelihatan cahaya
dari mukanya.

Satu lagi peristiwa yang kurasakan agar istimewa berlaku.
Tika kuburan selesai ditutup, saat menunggu imam membacakan doa bagi arwah
(talkin tidak dibacakan kerana Alesha seorang bayi), jelas kedengaran di
telingaku suara seseorang berkata: "Dua bidadari syurga sedang
menunggunya. .. janganlah kamu risau." Suara itu amat jelas kedengaran
seolah-olah bercakap kepada semua yang hadir pada masa itu. Selesai
pengebumian, saya bertanya pada isteri dan ahli keluarga semuanya tidak
mendengarkannya. Semoga, Alesha beroleh rahmat Allah.

Saya bersyukur kerana diberikan peluang untuk menjadi
seorang ayah, walaupun hanya seketika. Saya berpeluang merasa menjaga
isteri ketika mengandung dan berpantang. Semua pengalaman itu telah menjadi
rahmat yang tidak terhingga dari Allah. Insyallah, saya masih bersedia
untuk mengulanginya.

Al-Fatihah untuk Alesha Abriza binti Shamsul (15 Dis 2005 -
13 Mei 2006)

shamsul shamdin @ laloque
avatar
mamat84123
SUPER SENIOR
SUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : FT17 (godek pc )
Gender : Male
Jumlah Post : 131
Umur : 32
Tarikh Register : 18/12/2007
Reputation : 0
Points : 3609

View user profile http://www.facebook.com/mrazraidi

Back to top Go down

Re: Kisah Alesha..(Korang mestinagis nyer baca citer benar nie)

Post by nettz on Mon 30 Jun 2008, 4:50 pm

Sad Sad
avatar
nettz
AHLI JUNIOR
AHLI JUNIOR

Jawatan : MLT
Gender : Female
Jumlah Post : 30
Umur : 34
Tarikh Register : 29/04/2008
Reputation : 0
Points : 3461

Character sheet
Mutiara Kata saya: HoNeSty iS aLwaYs dE bEsT poLicY

View user profile

Back to top Go down

Re: Kisah Alesha..(Korang mestinagis nyer baca citer benar nie)

Post by seri on Sun 09 Nov 2008, 8:12 pm

al_Fatihah untuk mu alesya..
avatar
seri
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Jawatan : STATE REGISTRED NURSE
Gender : Female
Jumlah Post : 151
Umur : 33
Tarikh Register : 05/12/2006
Reputation : 0
Points : 3956

Character sheet
Mutiara Kata saya: mencari permata yang hilang...

View user profile

Back to top Go down

Re: Kisah Alesha..(Korang mestinagis nyer baca citer benar nie)

Post by noni on Tue 11 Nov 2008, 12:50 pm

aku bab-bab mcm ni.......hilang macho aku........ Sad Crying or Very sad nangis Teringat kat anak sendiri............ nangis nangis nangis
avatar
noni
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : surirumah takde tangga
Gender : Female
Jumlah Post : 1163
Umur : 37
Tarikh Register : 28/12/2007
Reputation : 24
Points : 4014

Character sheet
Mutiara Kata saya: KEJUJURAN itu lambang KEIKHLASAN hati............

View user profile

Back to top Go down

Re: Kisah Alesha..(Korang mestinagis nyer baca citer benar nie)

Post by wolfwerine on Fri 14 Nov 2008, 8:38 am

Al - Fatihah...........semoga Allah Taala mencucuri rahmat ke atas rohnya...........Kadang kala yang berlaku ini di luar kemampuan kite.....hanya Allah SWT saje yang Maha Mengetahuinya......Jangan lah bersedih kerana Allah Taala telah menjanjikannya Syurga disana dan Insya Allah,dia akan menunggu ibu-bapanya di pintu syurga dengan senyuman yang paling manis.............
avatar
wolfwerine
AHLI JUNIOR
AHLI JUNIOR

Jawatan : tecnical supervisor
Gender : Male
Jumlah Post : 17
Umur : 38
Tarikh Register : 30/10/2008
Reputation : 0
Points : 3276

View user profile

Back to top Go down

Re: Kisah Alesha..(Korang mestinagis nyer baca citer benar nie)

Post by Nazri on Fri 28 Nov 2008, 10:33 am

walaupun aku belum bergelar suami atau ayah tewtapi citer amat memberikan kesan kpd aku....kasih seorang suami dan ayah.....
avatar
Nazri
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : Trainer and Consultant-Mind, Personal Financial and Business
Gender : Male
Jumlah Post : 581
Umur : 38
Tarikh Register : 17/06/2007
Reputation : 10
Points : 4445

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile http://www.facebook.com/Nazri Kadir http://www.berfikirgayatrump.com

Back to top Go down

Re: Kisah Alesha..(Korang mestinagis nyer baca citer benar nie)

Post by noriatul on Tue 09 Dec 2008, 9:37 am

Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad
al-Fatihah....
avatar
noriatul
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : jururawat
Gender : Female
Jumlah Post : 1792
Umur : 33
Tarikh Register : 09/01/2008
Reputation : 10
Points : 3708

View user profile

Back to top Go down

Re: Kisah Alesha..(Korang mestinagis nyer baca citer benar nie)

Post by nikis on Wed 28 Jan 2009, 8:58 am

al-Fatihah...mmg sedih kisah ni sampai mengalir air mata sy

nikis
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : gorment
Gender : Female
Jumlah Post : 1
Umur : 36
Tarikh Register : 23/01/2009
Reputation : 0
Points : 3191

View user profile

Back to top Go down

Re: Kisah Alesha..(Korang mestinagis nyer baca citer benar nie)

Post by noy tawau on Sun 12 Apr 2009, 6:15 pm

Sad Sad Sad
avatar
noy tawau
KERABAT SENIOR
KERABAT SENIOR

Jawatan : paramedik
Gender : Female
Jumlah Post : 468
Umur : 31
Tarikh Register : 03/02/2009
Reputation : 11
Points : 3714

Character sheet
Mutiara Kata saya: i M WhO I 1tEd 2 b

View user profile

Back to top Go down

Re: Kisah Alesha..(Korang mestinagis nyer baca citer benar nie)

Post by kamalia on Sun 12 Apr 2009, 6:25 pm

al-fatihah...semoga ALLAH mencucuri rahmat ke atas roh aleesya...
avatar
kamalia
KERABAT TEGAR
KERABAT TEGAR

Jawatan : misi u29
Gender : Female
Jumlah Post : 850
Umur : 32
Tarikh Register : 16/02/2009
Reputation : 7
Points : 4213

Character sheet
Mutiara Kata saya: If u think u are beaten,u are.If u think u dare not,u don't.If u'd like to win but think u can't,its almost certain u won't....

View user profile

Back to top Go down

Re: Kisah Alesha..(Korang mestinagis nyer baca citer benar nie)

Post by mohdeskay on Thu 16 Apr 2009, 8:14 am

Bagus ayahnya tu, masih bole bertindak dalam keadaan mcm tu, kalau aku ntah la, pasti dia telalu sedih yang amat (x dapat bayangkan). semoga rohnya arwah di cucuri rahmat Allah s.w.t
avatar
mohdeskay
SUPER SENIOR
SUPER SENIOR

Jawatan : System Engineer
Gender : Male
Jumlah Post : 109
Umur : 37
Tarikh Register : 05/04/2009
Reputation : 10
Points : 3249

Character sheet
Mutiara Kata saya: 200

View user profile http://www.ceramicclub.asia

Back to top Go down

Re: Kisah Alesha..(Korang mestinagis nyer baca citer benar nie)

Post by kainkapan on Tue 14 Jul 2009, 4:56 am

al-fatihah buat mu wahai anak kecil!!!! Crying or Very sad
avatar
kainkapan
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Negeri :
Jawatan : PenGGaLi KuBuR
Gender : Male
Jumlah Post : 324
Umur : 35
Tarikh Register : 14/05/2007
Reputation : 3
Points : 4264

Character sheet
Mutiara Kata saya: MALU mu ialah mahkota yang tidak perlukan singgahsana tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nama, Tiada siapa yang dapat merampasnya melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

View user profile

Back to top Go down

Re: Kisah Alesha..(Korang mestinagis nyer baca citer benar nie)

Post by shinichikudo on Tue 14 Jul 2009, 11:43 am

al-fatihah buat arwah alesha
avatar
shinichikudo
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Jawatan : kerja..kerja..lalala
Gender : Female
Jumlah Post : 64
Umur : 31
Tarikh Register : 10/10/2007
Reputation : 0
Points : 3716

View user profile http://aoikawashi@rocketmail.com

Back to top Go down

Sayang Alesya

Post by Ibu_Mithali on Fri 24 Jul 2009, 4:43 pm

sal2.....Semoga Papa & Mama Arwah si comel Alesya sentiasa tabah melalui liku-liku hidup tanpa insan yang amat tersayang. Al-Fatihah buat sayang Alesya. Crying or Very sad

Ibu_Mithali
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : PT KEWANGAN
Gender : Female
Jumlah Post : 1
Umur : 30
Tarikh Register : 24/07/2009
Reputation : 0
Points : 3010

Character sheet
Mutiara Kata saya: 200

View user profile

Back to top Go down

Re: Kisah Alesha..(Korang mestinagis nyer baca citer benar nie)

Post by zurianie on Mon 24 Aug 2009, 10:23 pm

bersabarlah..sesungguhnya dugaan itu amatlah berat..tapi Allah takkan menguji hambaNya sekiranya hambaNya itu tidak mampu untuk menanganinya...sesungguhnya kalian adalah insan terpilih..al-fatihah
avatar
zurianie
SUPER SENIOR
SUPER SENIOR

Jawatan : pengurus syarikat
Gender : Female
Jumlah Post : 107
Umur : 33
Tarikh Register : 24/08/2009
Reputation : 6
Points : 3109

View user profile http://www.jutawanonedropperfumes.blogspot.com

Back to top Go down

takziah

Post by atikah_ar on Mon 01 Feb 2010, 3:29 pm

tak sanggup nak baca sbb sedih... aku pun pernah kehilangan anak cuma bezanya aku x sempat nak membelai dan mencium anak aku tu... aku kehilangannya ketika dlm kandungan lagi.. masa tu umurnya 6 bulan.. tapi apa yg aku tahu kehilangan anak selepas kelahirannya pasti lebih memeritkan lagi.. semoga Allah meNCUCURI RAHMAT KE ATASNYA

atikah_ar
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : pensyarah
Gender : Female
Jumlah Post : 6
Umur : 40
Tarikh Register : 01/02/2010
Reputation : 0
Points : 2825

View user profile

Back to top Go down

Re: Kisah Alesha..(Korang mestinagis nyer baca citer benar nie)

Post by azrunia on Fri 06 Aug 2010, 7:42 pm

amin.........semoga ALLAh mengurniakan anak2 yg soleh & solehah.......
avatar
azrunia
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : tukang tarik kereta
Gender : Male
Jumlah Post : 1023
Umur : 1938
Tarikh Register : 23/12/2009
Reputation : 15
Points : 4202

View user profile http://www.facebook.com/?ref=home#!/profile.php?id=100000709795036

Back to top Go down

Re: Kisah Alesha..(Korang mestinagis nyer baca citer benar nie)

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum