FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

'Polis kesihatan' pantau perokok - Berita Harian 4 NOV 2008

View previous topic View next topic Go down

'Polis kesihatan' pantau perokok - Berita Harian 4 NOV 2008

Post by Palladium on Wed 05 Nov 2008, 7:41 am

'Polis kesihatan' pantau perokok

MENTERI Kesihatan, Datuk Liow Tiong Lai minggu lalu mengumumkan semua kaki lima kompleks beli-belah termasuk restoran dan kafe terbuka di luar premis
sebagai kawasan larangan merokok.

Pengisytiharan itu adalah sebagai tambahan kepada zon
larangan merokok sedia ada. Untuk pengetahuan umum, undang-undang bagi
mengawal berkaitan penggunaan hasilan tembakau seperti rokok, cerut dan
tembakau sedut ialah Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2004 (PKHT).

Pemakaian PKHT adalah berasaskan kepada induknya iaitu Akta
Makanan 1983. Di dalam Seksyen 36 Akta Makanan 1983, ada peruntukan
untuk perluasan pemakaian akta ini meliputi Peraturan Kawalan Hasil
Tembakau.

Pengisytiharan zon larangan merokok itu adalah
selaras dengan peruntukan Seksyen 34, Akta Makanan 1983 yang memberikan
kuasa kepada Menteri Kesihatan untuk menetapkan peraturan.

Masyarakat umum sebenarnya tidak mengetahui siapakah
sebenarnya penguat kuasa berkaitan larangan merokok seperti ini.
Memandangkan PKHT tertakluk kepada Akta Makanan 1983, maka Pegawai
Berkuasa (penguat kuasa) untuk PKHT adalah sama seperti yang dinyatakan
dalam Akta Makanan 1983.

Akta Makanan 1983 menyatakan Penolong Pegawai Kesihatan
Persekitaran (PPKP) dari Kementerian Kesihatan atau pihak berkuasa
tempatan (PBT) sebagai penguatkuasanya. Selain menguatkuasakan PKHT,
antara tugas rutin lain PPKP ialah apa saja berkaitan dengan kesihatan
awam termasuk keselamatan dan kualiti makanan.

Selain itu kawalan mutu air minum; bekalan air dan kebersihan alam
sekeliling; kawalan penyakit berjangkit dan tidak berjangkit; rancangan
kawalan penyakit bawaan vektor dan promosi kesihatan.

Masyarakat umum mungkin selama ini tidak menyedari kewujudan
PPKP yang suatu ketika dikenali Inspektor Kesihatan sebelum diubah
kepada nama sekarang. PPKP tidak ditempatkan di hospital tetapi di
Pejabat Kesihatan Daerah atau Jabatan Kesihatan Negeri di bawah Unit
Inspektorat.

Jika polis adalah agensi yang bertanggungjawab dalam aspek
ketenteraman dan keselamatan awam, PPKP adalah 'polis' dalam memastikan
aspek kesihatan awam terjamin.

Seseorang PPKP perlu menjalani latihan selama tiga tahun
meliputi akademik dan amali sebelum layak dilantik. Kolej Sains
Kesihatan Bersekutu (KSKB) Sungai Buloh adalah institusi utama yang
melahirkan PPKP di Semenanjung, manakala Kolej Sains Kesihatan
Bersekutu Kuching bagi Sabah dan Sarawak.

Masyarakat tidak seharusnya meragui keupayaan Kementerian Kesihatan
dalam menguatkuasakan larangan merokok ini. Selama ini PPKP menjalankan
tugas mereka cuma kehadiran mereka hanya tidak disedari.

Selepas ini perokok yang menganggap tabiat merokok di
kawasan larangan sebagai perkara biasa perlu lebih berwaspada. PPKP
pastinya menyambut baik pengisytiharan zon larangan merokok terbaru ini
dan akan sentiasa membayangi perokok di zon larangan.


ASRUL AFFANDY MOHD SHUKRI,
Kolej Sains Kesihatan Bersekutu Sungai Buloh,
Selangor.
avatar
Palladium
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Negeri :
Jawatan : Paramedik
Gender : Male
Jumlah Post : 307
Umur : 39
Tarikh Register : 02/08/2008
Reputation : 6
Points : 3724

View user profile

Back to top Go down

Re: 'Polis kesihatan' pantau perokok - Berita Harian 4 NOV 2008

Post by halimi on Wed 05 Nov 2008, 5:58 pm

susah lah skrg nak hisap rokok.
jwbnya kena hisap benda lain pulaklah.
avatar
halimi
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : MN
Gender : Male
Jumlah Post : 358
Umur : 33
Tarikh Register : 14/03/2008
Reputation : 0
Points : 3369

Character sheet
Mutiara Kata saya: kiamat sudah hampir tiba...!!

View user profile

Back to top Go down

Re: 'Polis kesihatan' pantau perokok - Berita Harian 4 NOV 2008

Post by treatters_virus on Thu 06 Nov 2008, 12:49 pm

halimi wrote:susah lah skrg nak hisap rokok.
jwbnya kena hisap benda lain pulaklah.
x paham la?? Shocked Shocked
avatar
treatters_virus
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : P.P.P U 29++
Gender : Male
Jumlah Post : 302
Umur : 31
Tarikh Register : 14/09/2008
Reputation : 0
Points : 3335

Character sheet
Mutiara Kata saya: H.I.D.U.P... susah nak paham erti kata sebenar....

View user profile

Back to top Go down

Re: 'Polis kesihatan' pantau perokok - Berita Harian 4 NOV 2008

Post by Ppkp Rey on Thu 06 Nov 2008, 2:55 pm

KLU nk hisap gk pun x kisah....xsalah jnji sembunyi2 sikit la.
tp klu PPKP bt operasi kat hospital tgk anda dok hisap yg tu la kami suka nk kompaund sagat2.silap2 anda blh kn tindakan tatatertib.

igat dulu nk kompaund attenden dok isap rokok tp wad kecemasan..ngs2 merayu...hehehehe.nsb ada gk PPKP yg baik..hikkk Smile
avatar
Ppkp Rey
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : PPKP
Gender : Male
Jumlah Post : 670
Umur : 36
Tarikh Register : 15/12/2006
Reputation : 0
Points : 4209

Character sheet
Mutiara Kata saya: ......bErusahaLah.

View user profile

Back to top Go down

Re: 'Polis kesihatan' pantau perokok - Berita Harian 4 NOV 2008

Post by halimi on Thu 06 Nov 2008, 5:52 pm

sb ada segelintir yg baik mcm tulah smpai pt pun berani hisap rokok dlh hosptl tu.
avatar
halimi
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : MN
Gender : Male
Jumlah Post : 358
Umur : 33
Tarikh Register : 14/03/2008
Reputation : 0
Points : 3369

Character sheet
Mutiara Kata saya: kiamat sudah hampir tiba...!!

View user profile

Back to top Go down

Re: 'Polis kesihatan' pantau perokok - Berita Harian 4 NOV 2008

Post by alfred on Sun 31 Oct 2010, 10:23 pm

law nak org hormat PPKP jgn la merokok di pejabat di hadapan PA + PKA
avatar
alfred
AHLI JUNIOR
AHLI JUNIOR

Jawatan : Pelatih penolong pegawai keshatan persekitaran
Gender : Male
Jumlah Post : 44
Umur : 30
Tarikh Register : 28/12/2008
Reputation : 0
Points : 3263

View user profile

Back to top Go down

Re: 'Polis kesihatan' pantau perokok - Berita Harian 4 NOV 2008

Post by Tetraklorometana on Thu 17 Mar 2011, 4:55 pm

ppkp tanpa rokok...
avatar
Tetraklorometana
AHLI JUNIOR
AHLI JUNIOR

Jawatan : Pegawai Kesihatan Persekitaran
Gender : Male
Jumlah Post : 30
Umur : 40
Tarikh Register : 18/10/2006
Reputation : 0
Points : 4051

Character sheet
Mutiara Kata saya: pandang depan jer...

View user profile http://www.takbuatlagi.com.my

Back to top Go down

Re: 'Polis kesihatan' pantau perokok - Berita Harian 4 NOV 2008

Post by nur_nora on Fri 18 Mar 2011, 4:21 pm

org skarang dah x takut ngan 'POLIS KESIHATAN'...

nur_nora
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Negeri :
Jawatan : PPKP
Gender : Female
Jumlah Post : 11
Umur : 28
Tarikh Register : 20/01/2010
Reputation : 0
Points : 2850

View user profile

Back to top Go down

Re: 'Polis kesihatan' pantau perokok - Berita Harian 4 NOV 2008

Post by Palladium on Mon 14 Apr 2014, 2:22 pm

avatar
Palladium
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Negeri :
Jawatan : Paramedik
Gender : Male
Jumlah Post : 307
Umur : 39
Tarikh Register : 02/08/2008
Reputation : 6
Points : 3724

View user profile

Back to top Go down

Re: 'Polis kesihatan' pantau perokok - Berita Harian 4 NOV 2008

Post by fifie on Tue 15 Apr 2014, 9:33 am

dekat HKL ramai org hisap rokok... geram ... hrp boleh la tngkap diaorg...
avatar
fifie
SUPER SENIOR
SUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : jururawat terlatih
Gender : Female
Jumlah Post : 109
Umur : 32
Tarikh Register : 19/10/2006
Reputation : 8
Points : 4124

Character sheet
Mutiara Kata saya: 200

View user profile

Back to top Go down

Re: 'Polis kesihatan' pantau perokok - Berita Harian 4 NOV 2008

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum