FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

Biskut banyak melamin dilupus (utusan online)

View previous topic View next topic Go down

Biskut banyak melamin dilupus (utusan online)

Post by MaStErMiNd on Tue 18 Nov 2008, 11:21 am

Biskut banyak melamin dilupus



Pegawai Jabatan Kesihatan
Daerah SPU menyaksikan kerja-kerja pelupusan biskut dan serbuk amonia
bikarbonat yang disahkan mengandungi kandungan melamin melebihi had
yang dibenarkan di tapak pelupusan sampah Ampang Jajar, Butterworth,
Pulau Pinang semalam.


BUTTERWORTH 17 Nov. - Jabatan Kesihatan Daerah Seberang Perai Utara
(SPU) hari ini melupuskan 12,000 kilogram biskut bernilai lebih
RM83,400 kerana didapati mengandungi bahan melamin melebihi piawaian
yang dibenarkan.
Proses tersebut turut membabitkan pelupusan 8,400 kilogram bahan
penaik amonia bikarbonat dari China yang digunakan oleh dua buah kilang
biskut di negeri bagi menghasilkan produk itu.
Pelupusan bahan berkenaan dibuat susulan pemantauan dan analisis
makmal yang dilakukan jabatan itu sejak September lalu terhadap empat
jenis biskut keluaran dua kilang terbabit.
Pegawai Jabatan Kesihatan SPU, Dr. Shaari Saad berkata, pihaknya
juga sudah mengarahkan dua kilang berkenaan menarik balik biskut-biskut
keluaran mereka dari pasaran untuk dilupuskan dalam masa terdekat.
''Kita sudah minta mereka (pengilang) supaya tidak memasarkan produk
yang dicemari bahan itu (melamin) dan biskut yang sudah dipasarkan pula
ditarik balik untuk dilupuskan.
''Setakat ini, dua kilang terbabit memberi kerjasama yang amat baik
dan akan melupuskan sendiri biskut berkenaan dengan pemantauan Jabatan
Kesihatan," katanya ketika ditemui di tapak pelupusan sampah Ampang
Jajar di sini hari ini.
Kementerian Kesihatan baru-baru ini, melarang serta-merta
pengimportan bahan penaik amonia bikarbonat dari China berikutan bahan
itu didapati mempunyai tahap melamin melebihi piawaian yang dibenarkan.
Serentak itu, kementerian juga mengarahkan supaya 20 jenis biskut
yang dikenal pasti mengandungi bahan melamin ditarik balik dari pasaran.
Dr. Shaari berkata, pelupusan biskut dan bahan penaik tersebut dilakukan mengikut Akta Makanan 1983 pindaan 2001.
Menurut beliau, pihaknya sudah menjalankan pemantauan terhadap semua
jenis biskut di pasaran dan sehingga kini masih membuat pemeriksaan
rutin termasuk di kedai runcit dan pusat-pusat beli-belah.
Ditanya mengenai tindakan yang akan dikenakan ke atas pengilang
terbabit, Dr. Shaari berkata, kedua-dua pengilang berkenaan sudah
memberi kerjasama dengan baik untuk menarik balik produk mereka dari
pasaran sebelum melupuskannya.
''Mereka (pengilang) sebenarnya tidak mengetahui biskut yang mereka
hasilkan mengandungi melamin yang tinggi ekoran penggunaan amonia
bikarbonat berkenaan," jelasnya.

----Forum Paramedik Malaysia-----






http://forumparamedik.blogspot.com/
avatar
MaStErMiNd
WEBMASTER
WEBMASTER

Jawatan : Paramedic
Gender : Male
Jumlah Post : 391
Umur : 42
Tarikh Register : 19/09/2006
Reputation : 47
Points : 11491

Character sheet
Mutiara Kata saya: Saya Datang, Saya Lihat, Saya Takluk...

View user profile http://www.facebook.com/moblagata http://paramedik.bbfr.net

Back to top Go down

Re: Biskut banyak melamin dilupus (utusan online)

Post by MaStErMiNd on Tue 18 Nov 2008, 11:24 am

syabas dari Forum Paramedik untuk PKD SPS atas tindakan tersebut, tindakan melupus biskut yang didapati dicemari melamin adalah satu tindakan bijak dan mampu melindungi orang awam.

----Forum Paramedik Malaysia-----






http://forumparamedik.blogspot.com/
avatar
MaStErMiNd
WEBMASTER
WEBMASTER

Jawatan : Paramedic
Gender : Male
Jumlah Post : 391
Umur : 42
Tarikh Register : 19/09/2006
Reputation : 47
Points : 11491

Character sheet
Mutiara Kata saya: Saya Datang, Saya Lihat, Saya Takluk...

View user profile http://www.facebook.com/moblagata http://paramedik.bbfr.net

Back to top Go down

Re: Biskut banyak melamin dilupus (utusan online)

Post by treatters_virus on Tue 18 Nov 2008, 11:45 am

sayangnya biskut2 tu.... kalau bg kat laura,dayah,nori,aieyda,dhiya pun xper.... Laughing
avatar
treatters_virus
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : P.P.P U 29++
Gender : Male
Jumlah Post : 302
Umur : 31
Tarikh Register : 14/09/2008
Reputation : 0
Points : 3269

Character sheet
Mutiara Kata saya: H.I.D.U.P... susah nak paham erti kata sebenar....

View user profile

Back to top Go down

Re: Biskut banyak melamin dilupus (utusan online)

Post by falci on Wed 19 Nov 2008, 8:43 am

err pembetulan MM, PKD SPU tu yang melupus biskut, bukan SPS. Cool

----Forum Paramedik Malaysia-----




Illegitimi non carborundum
avatar
falci
STAFF PEMUDAH CARA (CHIEF)
STAFF PEMUDAH CARA (CHIEF)

Negeri :
Jawatan : Skodeng Kuman
Gender : Female
Jumlah Post : 759
Tarikh Register : 17/06/2007
Reputation : 35
Points : 4870

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile

Back to top Go down

Re: Biskut banyak melamin dilupus (utusan online)

Post by math on Thu 20 Nov 2008, 3:59 pm

bg jer kat virus drpd buang biskut tu...,
What a Face
avatar
math
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : Paramedik
Gender : Male
Jumlah Post : 220
Umur : 32
Tarikh Register : 13/09/2007
Reputation : 3
Points : 3676

Character sheet
Mutiara Kata saya: Watzaaaaaaaarrrr.....!!!!!!

View user profile

Back to top Go down

Re: Biskut banyak melamin dilupus (utusan online)

Post by ghazali on Tue 24 Feb 2009, 3:32 am

hahahaaha....apala korang nie...biskut dah memang tak bleh di makan la....nanti kesihatan kita terjejas....nak ke K.O awal....kalo taknak sempat rambut tumbuh uban...silakan la makan....hehhheheh...

ghazali
AHLI JUNIOR
AHLI JUNIOR

Jawatan : Pen.Peg.Kesihatan Persekitaran U29
Gender : Male
Jumlah Post : 21
Umur : 29
Tarikh Register : 03/02/2009
Reputation : 0
Points : 3129

View user profile

Back to top Go down

Re: Biskut banyak melamin dilupus (utusan online)

Post by sirjam on Wed 05 Aug 2009, 4:12 pm

hye...biskut yg ada melamin tu sumanya dari jenama apa erk?kongsi2 la dengan sy sama...

sirjam
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : makcik cleaner
Gender : Female
Jumlah Post : 4
Umur : 29
Tarikh Register : 27/07/2009
Reputation : 0
Points : 2951

View user profile

Back to top Go down

Re: Biskut banyak melamin dilupus (utusan online)

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum