FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

Risiko sinar X kecil pada awal kehamilan

Post new topic   Reply to topic

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Risiko sinar X kecil pada awal kehamilan

Post by AZS on Thu 22 Feb 2007, 3:37 pm

Posted on Sunday, September 04 @ 15:28:30 MYT by aresun

SOALAN: SAYA berumur 30 tahun dan sudah mempunyai seorang anak berusia setahun. Baru-baru ini saya menjalani pemeriksaan sinar X terhadap buah pinggang serta CT Scan pada perut. Tarikh hari pertama pendarahan haid saya ialah pada 30 Jun 2005. Kitaran haid saya tepat dalam 28 atau 29 hari. Pemeriksaan sinar X dan CT scan dilakukan pada 17 Julai lalu dan malangnya saya disahkan hamil pada minggu pertama Ogos 2005. Apakah yang perlu saya buat? Selamatkah kandungan saya ini jika saya teruskannya? Bolehkah saya gugurkannya?


JAWAPAN: SETIAP wanita dinasihatkan mengambil perhatian terhadap kitaran haidnya. Dia perlu memastikan tarikh kedatangan haidnya dicatat dalam diari atau buku nota supaya dapat dirujuk semula apabila diperlukan.

Langkah ini mengelakkan wanita daripada berada dalam keadaan dilema seperti puan. Penyakit datang tanpa dijangka dan kadangkala pelbagai pemeriksaan dan rawatan diperlukan seperti sinar X pada bahagian organ reproduktif. Jika pemeriksaan tidak berupa kecemasan, ia boleh ditangguhkan supaya pemeriksaan seperti sinar X dilakukan pada kemudian hari ketika tiada kemungkinan hamil.

Secara amnya, setiap wanita yang akan menjalani pemeriksaan sinar X akan ditanya tarikh hari pertama kedatangan haid terakhirnya. Keadaan paling bagus untuk menjalani pemeriksaan sinar X terutama pada bahagian pelvis adalah dalam 10 hari dari hari pertama kedatangan haid. Contohnya jika haid bermula pada 1 Ogos, maka tempoh untuk pemeriksaan adalah dari 1 Ogos hinggalah 10 Ogos.

Pada 1984, ICRP (International Commission on Radiological Protection) memberi laporan bahawa terdapat risiko yang amat sedikit terhadap kecacatan janin yang mendapat sinar X pada umur dua minggu pertama, iaitu sebelum tarikh jangkaan bagi haid yang seterusnya. Oleh itu amat penting bagi wanita mengetahui tarikh kedatangan haidnya sebelum pemeriksaan sinar X terutamanya pada bahagian pelvis. Pemeriksaan sinar X lazimnya tidak dilakukan jika seseorang wanita melewati tempoh kedatangan haid yang sepatutnya.

Pada 1993, NRPB (The National Radiological Protection Board) telah menerbitkan keyataan tentang pendedahan sinar X semasa hamil, iaitu:


Bagi kecacatan yang teruk serta kematian janin, terencat akal (mental retardation) pada tahap yang teruk dan penyakit keturunan pada generasi akan datang, didapati bahawa sinar X tidak mempunyai pengaruh yang besar jika dibandingkan dengan kadar kejadian kecacatan di atas secara tabii.


Kesan sinar X sebagai penyebab barah juga tidak jelas. Ada bukti sinar X boleh menyebabkan pertukaran sel barah (carcinogenic mutation). Pertukaran ini tidak menyebabkan pembentukan dan pembesaran janin terjejas tetapi bayi yang dilahirkan mungkin mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapat penyakit barah sebelum berumur 15 tahun. Kadarnya 1 dalam 1300, iaitu dua kali ganda jika dibandingkan dengan kadar populasi yang tidak mempunyai pendedahan sinar X semasa hamil.


Prosedur yang membimbangkan adalah prosedur yang membabitkan dos radiasi yang tinggi seperti CT scan pada abdomen atau pelvis. Oleh itu untuk pemeriksaan yang membabitkan dos radiasi yang tinggi, ia perlu dilakukan dalam 10 hari dari hari pertama kedatangan haid bagi wanita yang berada di alam reproduktif.


Risiko kecacatan pada janin, walaupun pada dos radiasi yang tinggi adalah kecil. Oleh itu, pendedahan sinar X yang tidak disengajakan pada awal kehamilan tidak menjadi sebab untuk menggugurkan kandungan.

Petikan Daripada Berita Harian

----Forum Paramedik Malaysia-----




Look !nto My Eyes And Read My M!nd....F!nd YourSelf And Be YourSelf ( I'll searching For You)

AZS
STAFF PEMUDAH CARA (CHIEF)
STAFF PEMUDAH CARA (CHIEF)

Negeri:
Jawatan : Radiographer
Gender: Female
Jumlah Post: 1203
Umur: 31
Tarikh Register: 17/10/2006
Reputation: 0
Points: 3348

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile

Back to top Go down

Re: Risiko sinar X kecil pada awal kehamilan

Post by lavender on Fri 15 Feb 2008, 1:55 pm

salam.....owh like that??that's true...

lavender
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : "JusT LoOk n CeE"...
Gender: Female
Jumlah Post: 245
Umur: 31
Tarikh Register: 22/01/2008
Reputation: 3
Points: 2427

Character sheet
Mutiara Kata saya: "LuV UrSeLf.....BeForE U LuV Others..."

View user profile

Back to top Go down

Re: Risiko sinar X kecil pada awal kehamilan

Post by Deuce on Sat 16 Feb 2008, 12:25 am

For better understanding,kindly refer here:

1. Q & A radiation during pregnancy.
http://www.noah-health.org/en/pregnancy/nine/radiation.html

2. ICRP.
http://www.icrp.org/educational_area.asp

Ppt file format:
http://www.icrp.org/downloadDoc.asp?document=docs/ICRP_84_Pregnancy_s.pps

3. Educational poster for peadiatric imaging:


Deuce
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Jawatan : Medical Imaging Technologist
Gender: Male
Jumlah Post: 276
Umur: 39
Tarikh Register: 13/12/2006
Reputation: 0
Points: 2884

Character sheet
Mutiara Kata saya: Underground M.I.T Movement

View user profile http://www.ilovepalestine.com

Back to top Go down

Re: Risiko sinar X kecil pada awal kehamilan

Post by budak Itam on Wed 20 Feb 2008, 3:00 pm

kbykn org salah tanggapn mengenai sinar-x ni. bg diorg wlupn kiter ckp dlm dos slmt utk diagnosis, org msh juga mpercayai yg x-ray ni merbahaya n berisiko tinggi. wlubgmnpn kte ttp bwaspada pd pesakit wanita yg bpotensi mengandung, sbb tu la kte sbg jxr kene tanya betol2 pd pt wanita ble lmp diorg. kte patut bkomunikasi dgn pt....

budak Itam
SUPER SENIOR
SUPER SENIOR

Jawatan : Radiographer
Gender: Female
Jumlah Post: 141
Umur: 31
Tarikh Register: 03/09/2007
Reputation: 0
Points: 2597

Character sheet
Mutiara Kata saya: I dont wanna miss a thing..

View user profile

Back to top Go down

Re: Risiko sinar X kecil pada awal kehamilan

Post by awan_biru85 on Wed 26 Mar 2008, 9:58 am

selalu pesakit TB akan buat x-ray dadakan? nak bagi pendidikan kesihatan ape kat pesakit ni. tetiber jer pesakit tanya. Nurse ape kesan sampingan x-ray dada kepapa saya... Cool

awan_biru85
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : Sn u29
Gender: Female
Jumlah Post: 227
Umur: 28
Tarikh Register: 03/03/2008
Reputation: 0
Points: 2461

Character sheet
Mutiara Kata saya: 200

View user profile http://emifadhila.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Risiko sinar X kecil pada awal kehamilan

Post by Nei_feng on Sat 29 Mar 2008, 10:49 pm

x-ray selalunyer sn lari..... kenape ek???????

Nei_feng
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : Penjawat Awam(KKM)
Gender: Male
Jumlah Post: 319
Umur: 35
Tarikh Register: 06/03/2008
Reputation: 0
Points: 2413

Character sheet
Mutiara Kata saya: Porum mcm SH!t

View user profile

Back to top Go down

Re: Risiko sinar X kecil pada awal kehamilan

Post by awan_biru85 on Sat 29 Mar 2008, 11:05 pm

bukan Sn jer lari dokter, Jm pur lari ape ni waktu dalam wad la....? Surprised
jadi bila semua orang lari saya pun lari la....(teringat masa time student)
saya penah tanya Jm, dia kata kalu orang yang dah kawin kena sinar-x ni bahaya nanti susah.....berisiko
tapi tak pe kan? kan ade baju khas untuk elak terkena sinar-x ni kalu waktu bertugas la....

awan_biru85
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : Sn u29
Gender: Female
Jumlah Post: 227
Umur: 28
Tarikh Register: 03/03/2008
Reputation: 0
Points: 2461

Character sheet
Mutiara Kata saya: 200

View user profile http://emifadhila.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Risiko sinar X kecil pada awal kehamilan

Post by Nei_feng on Sat 29 Mar 2008, 11:30 pm

monkey see...monkey doo.. jgn marah
so wa ada info yg u all mesti tau.
3 meter jarak yg cukup selamat .... kongsikan infoini ngn sn yg lain
ilmu yang dipanjangkan adalah amal jariah

Nei_feng
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : Penjawat Awam(KKM)
Gender: Male
Jumlah Post: 319
Umur: 35
Tarikh Register: 06/03/2008
Reputation: 0
Points: 2413

Character sheet
Mutiara Kata saya: Porum mcm SH!t

View user profile

Back to top Go down

Re: Risiko sinar X kecil pada awal kehamilan

Post by awan_biru85 on Sun 30 Mar 2008, 12:18 am

penah sekali kawan le, tengah hand bagging patient datang la portable x-ray nak tak nak kena teruskan....mujur juruxray tu sayang kat kawab saya tu....dia bagi baju kebal........hehe

awan_biru85
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : Sn u29
Gender: Female
Jumlah Post: 227
Umur: 28
Tarikh Register: 03/03/2008
Reputation: 0
Points: 2461

Character sheet
Mutiara Kata saya: 200

View user profile http://emifadhila.blogspot.com/

Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum