FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

Peranan Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran @ PPKP551

Peranan Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran @ PPKP

Page 1 of 5 1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Go down

Peranan Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran @ PPKP

Post by Lord Vlad on Wed 11 Oct 2006, 2:15 pm

Peranan Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran @ PPKP dalam Kesihatan Awam

Peranan utama PPKP dalam kesihatan awam adalah mencegah dari berlakunya kejadian penyakit berjangkit dan mengawal apabila berlaku kejadian wabak di sesuatu kawasan.

Berikut adalah unit≤ utama di bawah seliaan PPKP :

  1. Unit Inspektorat dan Perundangan
  2. Unit Kawalan Penyakit Berjangkit
  3. Unit Rancangan Kawalan Penyakit Bawaan VEKTOR
  4. Unit Keselamatan dan Kualiti Makanan
  5. Unit Kawalan Mutu Air Minum
  6. Unit BAKAS
  7. Unit Kesihatan Pekerjaan dan Alam Sekitar
  8. Unit Kesihatan Am
  9. Unit Kesihatan Antarabangsa
  10. Unit Pendidikan Kesihatan

PPKP merupakan pegawai yang menjalankan penguatkuasaan bagi undang≤ yang berkaitan kesihatan awam.

(jom kita bincang peranan PPKP) - tambah jika ada kekurangan...


Last edited by on Tue 28 Nov 2006, 8:52 am; edited 1 time in total

----Forum Paramedik Malaysia-----





Lord Vlad
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri:
Jawatan : PPKP
Gender: Male
Jumlah Post: 2446
Umur: 35
Tarikh Register: 09/10/2006
Reputation: 49
Points: 4244

Character sheet
Mutiara Kata saya: SAYANGILAH JANTUNG ANDA SEBELUM IA BERHENTI BERDENYUT........ - Ingatan ikhlas dari Lord Vlad @ EnsemBoy

View user profile http://www.facebook.com/lord.vld http://lordvladmenulis.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Peranan Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran @ PPKP

Post by <<BLaCk>> on Mon 30 Oct 2006, 5:36 pm

satu lagi yg aku harapkan dari semua PPKP yg baru dtauliahkan...harap daftar ngan kesatuan..sbb kita nak memperkukuhkan lagi kesatuan kita..so bila dah masuk ke alam pekerjaan korang cepat2 la daftar sebagai ahli.. kita perjuangkan kerjaya kita melalui kesatuan..

<<BLaCk>>
ADMINISTRATOR
ADMINISTRATOR

Jawatan : Tukang Make up forum nih
Gender: Male
Jumlah Post: 1631
Umur: 34
Tarikh Register: 19/09/2006
Reputation: 43
Points: 9121

Character sheet
Mutiara Kata saya: Ketakwaan Itu Kunci Kesempurnaan

View user profile http://paramedik.bbfr.net/

Back to top Go down

Re: Peranan Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran @ PPKP

Post by Lord Vlad on Mon 06 Nov 2006, 11:54 am

kebanyakan PPKP ditempatkan di :
1. pejabat kesihatan daerah
2. pejabat kesihatan pelabuhan
3. pelabat kesihatan lapangan terbang
4. pejabat kesihatan pintu masuk @ sempadan

lain2 penempatan PPKP adalah di :
1. kementerian
2. jabatan kesihatan negeri
3. pihak berkuasa tempatan
4. DLL

----Forum Paramedik Malaysia-----





Lord Vlad
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri:
Jawatan : PPKP
Gender: Male
Jumlah Post: 2446
Umur: 35
Tarikh Register: 09/10/2006
Reputation: 49
Points: 4244

Character sheet
Mutiara Kata saya: SAYANGILAH JANTUNG ANDA SEBELUM IA BERHENTI BERDENYUT........ - Ingatan ikhlas dari Lord Vlad @ EnsemBoy

View user profile http://www.facebook.com/lord.vld http://lordvladmenulis.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Peranan Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran @ PPKP

Post by <<BLaCk>> on Mon 13 Nov 2006, 8:30 am

mana bebudak PPKP nih????

----Forum Paramedik Malaysia-----





<<BLaCk>>
ADMINISTRATOR
ADMINISTRATOR

Jawatan : Tukang Make up forum nih
Gender: Male
Jumlah Post: 1631
Umur: 34
Tarikh Register: 19/09/2006
Reputation: 43
Points: 9121

Character sheet
Mutiara Kata saya: Ketakwaan Itu Kunci Kesempurnaan

View user profile http://paramedik.bbfr.net/

Back to top Go down

Re: Peranan Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran @ PPKP

Post by msaa on Mon 13 Nov 2006, 8:56 pm

<<BLaCk>> wrote:mana bebudak PPKP nih????

tu la kalo di tengok tugas PPKP ni tentu sebok e.g masa virus demam chek pakai sensor tempreture bila turun kapal dulu tu...

msaa
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri:
Jawatan : Sr CVT & Manager
Gender: Male
Jumlah Post: 595
Umur: 103
Tarikh Register: 05/10/2006
Reputation: 0
Points: 2931

Character sheet
Mutiara Kata saya: notin i can tell U

View user profile http://www.facebook.com/group.php?gid=137801169570733 http://www.facebook.com/msaaGmbH

Back to top Go down

Re: Peranan Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran @ PPKP

Post by <<BLaCk>> on Tue 14 Nov 2006, 9:32 am

hmmm btl tu..PPKP memantau semua pelawat yg ingin memasuki ke negara kita agar tidak berlaku pemerebakan penyakit di kalangan rakyat negara ini.

PPKP juga memastikan setiap rakyat negara ini yg ingin pergi atau pulang dari negara yg berisiko tinggi dgn penyakit berjangkit mempunyai suntikan yg telah ditetapkan...kalau tak ada rekod suntikan sure kena kuarantin..

----Forum Paramedik Malaysia-----





<<BLaCk>>
ADMINISTRATOR
ADMINISTRATOR

Jawatan : Tukang Make up forum nih
Gender: Male
Jumlah Post: 1631
Umur: 34
Tarikh Register: 19/09/2006
Reputation: 43
Points: 9121

Character sheet
Mutiara Kata saya: Ketakwaan Itu Kunci Kesempurnaan

View user profile http://paramedik.bbfr.net/

Back to top Go down

Re: Peranan Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran @ PPKP

Post by Lord Vlad on Mon 20 Nov 2006, 12:00 pm

sebab tu PPKP ditempatkan di pintu2 masuk untuk memastikan tiada penyakit berjangkit tidak masuk ke negara kita..

untuk info semua... Malaysia adalah bebas dari penyakit demam kuning / yellow fever.

so sesaper yang nak melawat ke negara yang ada penyakit tersebut bolehlan mengambil suntikan di :
- IMR
- pejabat kesihatan pelabuhan Penang
- Sabah/sarawak- tak pasti kat mana

----Forum Paramedik Malaysia-----





Lord Vlad
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri:
Jawatan : PPKP
Gender: Male
Jumlah Post: 2446
Umur: 35
Tarikh Register: 09/10/2006
Reputation: 49
Points: 4244

Character sheet
Mutiara Kata saya: SAYANGILAH JANTUNG ANDA SEBELUM IA BERHENTI BERDENYUT........ - Ingatan ikhlas dari Lord Vlad @ EnsemBoy

View user profile http://www.facebook.com/lord.vld http://lordvladmenulis.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Peranan Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran @ PPKP

Post by <<BLaCk>> on Thu 23 Nov 2006, 4:57 pm

lebih baik ambil sebelum berlepas ke negara yg berisiko..kalau tak ambil takut bila nak balik Malaysia kena tahan..dah kena masuk bilik kuarantin..

----Forum Paramedik Malaysia-----





<<BLaCk>>
ADMINISTRATOR
ADMINISTRATOR

Jawatan : Tukang Make up forum nih
Gender: Male
Jumlah Post: 1631
Umur: 34
Tarikh Register: 19/09/2006
Reputation: 43
Points: 9121

Character sheet
Mutiara Kata saya: Ketakwaan Itu Kunci Kesempurnaan

View user profile http://paramedik.bbfr.net/

Back to top Go down

Re: Peranan Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran @ PPKP

Post by Lord Vlad on Mon 27 Nov 2006, 10:30 am

ok gak dok dalam bilik kuarantin tu...... makan free beb... hehehe.

----Forum Paramedik Malaysia-----





Lord Vlad
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri:
Jawatan : PPKP
Gender: Male
Jumlah Post: 2446
Umur: 35
Tarikh Register: 09/10/2006
Reputation: 49
Points: 4244

Character sheet
Mutiara Kata saya: SAYANGILAH JANTUNG ANDA SEBELUM IA BERHENTI BERDENYUT........ - Ingatan ikhlas dari Lord Vlad @ EnsemBoy

View user profile http://www.facebook.com/lord.vld http://lordvladmenulis.blogspot.com/

Back to top Go down

Page 1 of 5 1, 2, 3, 4, 5  Next

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum