FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Page 4 of 12 Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 10, 11, 12  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by SaSa on Fri 27 Feb 2009, 6:45 pm

sal2 semua

Ribuan maaf Sasa mohon dpd kesemua kaum wanita serta lelaki.

mmmm.....malas lah nak bertekak psl benda mcm ni.Mmg suami aku pun ada kata/nasihatkan (so tak perlulah Sasa nak bgtau lg...) bahawa org lelaki mmg ada terfikir nak kawen lebih tp ada yg tak kan lakukan(termasuk suami ku sdiri) dan cuba baca btul2,aku tak kata aku tolak hukum poligami tp aku kata bab lelaki yg mmg suka ambik ksempatan dgn hukum yg sepatutnya dibawa ke jln yg betul.................Tp org lelaki (yg mmg sure tak semulia Rasulullah) dan salahguna hukum tu.................Yg penting,aku bukan kata aku tolak hukum itu....



Utk yg yg dihitamkan iaitu ( so tak perlulah Sasa nak bgtau lg.),

bacalah kajilah ayat dibwh dan huraikanlah sendiri.
Al-Asr
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Demi Masa! (1) Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian; (2) Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. / (3)


Utk ayat yg Sasa gariskan iaitu (termasuk suami ku sdiri).

Alhamdulillah.

Sasa pasti kata2 Noni itu bermaksud setakat detik ini.
Masa2 mendatang?
Siapa yg tahu, bukankah begitu Noni. Very Happy
Mudah2an berterusan!!

Buat panduan kita semua.
Hukum nikah itu ada 4 ( menurut Kitab Al-Mu'in Al-Mubin karangan Al-UstazAbdul Hamid Hakim );
1. Wajib
2. Sunat
3. Makruh
dan
4. Haram

Fikir2lah sendiri di mana jatuhnya kedudukan kita atas hukum2 tersebut.


Sekadar peringatan bersama2. Ayat2 dibawah sebagai panduan.
An-Nisa
Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim (apabila kamu berkahwin dengan mereka), maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain): Dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja atau (pakailah) hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman. (3)


An-Nisa
Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka. Maka perempuan-perempuan yang soleh itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemeliharaan Allah dan pertolonganNya dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur dan (kalau juga mereka masih degil) pukullah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya). Kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, lagi Maha Besar. (34)

Al-Baqara
"............Isteri-isteri kamu itu adalah sebagai pakaian bagi kamu dan kamu pula sebagai pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahawasanya kamu mengkhianati diri sendiri, lalu Dia menerima taubat kamu dan memaafkan kamu................."(187)

Al-Baqara
".........................Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak); dalam pada itu orang-orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya). Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (228)

An-Nisa
Dan kamu tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri kamu sekalipun kamu bersungguh-sungguh (hendak melakukannya); oleh itu janganlah kamu cenderung dengan melampau-lampau (berat sebelah kepada isteri yang kamu sayangi) sehingga kamu biarkan isteri yang lain seperti benda yang tergantung (di awang-awangan); dan jika kamu memperbaiki (keadaan yang pincang itu) dan memelihara diri (daripada perbuatan yang zalim), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (129)

Perhatikan terdpt ayat yg mengatakan bahawa kaum lelaki tidak dpt berlaku adil di antara isteri2nya. Kemudian terdapat pula ayat yg menyuruh berkahwin 2, 3, dan 4 dan jika takut tidak berlaku adil berkahwinlah 1 shj.

Maka adakah pertentangan antara 2 maksud firman Allah swt itu.
TIDAK sama sekali!!!
Nah, buatlah kajian sedikit ke atas ayat2 tadi. Sasa tidak mahu mengulas lagi kerana masing2 dah dewasa dan sama2 dikurniakan akal utk brfikir.

avatar
SaSa
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : Mencari keredhaan Illahi
Gender : Male
Jumlah Post : 255
Umur : 45
Tarikh Register : 28/09/2008
Reputation : 16
Points : 3469

View user profile

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by SaSa on Fri 27 Feb 2009, 6:49 pm

epiaya wrote:x suma lelaki mcmtu... Laughing
Dia tak kata semua cuma dia kata "org lelaki (yg mmg sure tak semulia Rasulullah)"
avatar
SaSa
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : Mencari keredhaan Illahi
Gender : Male
Jumlah Post : 255
Umur : 45
Tarikh Register : 28/09/2008
Reputation : 16
Points : 3469

View user profile

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by neskobeng on Fri 27 Feb 2009, 6:52 pm

Laughing Laughing
avatar
neskobeng
KERABAT TEGAR
KERABAT TEGAR

Jawatan : juru x-ray
Gender : Male
Jumlah Post : 875
Umur : 37
Tarikh Register : 02/03/2008
Reputation : 3
Points : 3387

Character sheet
Mutiara Kata saya: Saya mesti PILIH!!!!!!!

View user profile

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by Nana on Fri 27 Feb 2009, 7:47 pm

Bertenang!!
Baca link dibawah.
http://drmaza.com/home/?p=562

Nana
AHLI JUNIOR
AHLI JUNIOR

Jawatan : x3miss
Gender : Female
Jumlah Post : 23
Umur : 45
Tarikh Register : 28/09/2008
Reputation : 0
Points : 3285

View user profile

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by epiaya on Sat 28 Feb 2009, 7:29 am

of coz... Laughing
avatar
epiaya
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : ppp
Gender : Male
Jumlah Post : 1156
Umur : 39
Tarikh Register : 10/12/2008
Reputation : 10
Points : 3916

Character sheet
Mutiara Kata saya: amal makruf nahi mungkar ///

View user profile

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by slipar_jpon on Sat 28 Feb 2009, 10:24 am

hohohohoh
da jd kes besar ni
avatar
slipar_jpon
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : DG 41
Gender : Female
Jumlah Post : 1473
Umur : 31
Tarikh Register : 09/09/2008
Reputation : 0
Points : 4277

View user profile

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by epiaya on Sat 28 Feb 2009, 11:43 am

scratch
avatar
epiaya
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : ppp
Gender : Male
Jumlah Post : 1156
Umur : 39
Tarikh Register : 10/12/2008
Reputation : 10
Points : 3916

Character sheet
Mutiara Kata saya: amal makruf nahi mungkar ///

View user profile

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by Nana on Sun 01 Mar 2009, 7:10 am

Nana wrote:Bertenang!!
Baca link dibawah.
]

juga yg ini jua

[url=http://drmaza.com/home/?p=565]http://drmaza.com/home/?p=565

Nana
AHLI JUNIOR
AHLI JUNIOR

Jawatan : x3miss
Gender : Female
Jumlah Post : 23
Umur : 45
Tarikh Register : 28/09/2008
Reputation : 0
Points : 3285

View user profile

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by Nana on Sun 01 Mar 2009, 7:19 am

slipar_jpon wrote:hohohohoh
da jd kes besar ni
Salam sejahtera semua!
Tapi tidaklah sebesar mana pun jika diamati sebenar-benarnya.
Nana perhatikan hanya terdapat terkhilaf pemahaman antara mereka.
Nana cuma tertarik dengan 'post' dr Sasa, mengatur ayat disulami (atau kalau tidak keterlaluan disokong) ayat-ayat yang dipetik dr ummul kitab.
Begitulah yang sewajarnya.
Emosi insan sungguh indah jika berpedatikan dgn pedati Empunya insan itu.

Nana
AHLI JUNIOR
AHLI JUNIOR

Jawatan : x3miss
Gender : Female
Jumlah Post : 23
Umur : 45
Tarikh Register : 28/09/2008
Reputation : 0
Points : 3285

View user profile

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by epiaya on Sun 01 Mar 2009, 7:51 am

Laughing
avatar
epiaya
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : ppp
Gender : Male
Jumlah Post : 1156
Umur : 39
Tarikh Register : 10/12/2008
Reputation : 10
Points : 3916

Character sheet
Mutiara Kata saya: amal makruf nahi mungkar ///

View user profile

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by dragonball on Mon 02 Mar 2009, 10:31 am

SEBENARNYA LELAKI ADALAH HEBAT BAGI KAUM WANITA DIMUKA BUMI INI HAA..HA..HA..HA.. Very Happy
avatar
dragonball
AHLI JUNIOR
AHLI JUNIOR

Jawatan : janji halal
Gender : Male
Jumlah Post : 37
Umur : 35
Tarikh Register : 06/11/2008
Reputation : 0
Points : 3225

View user profile

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by epiaya on Mon 02 Mar 2009, 10:42 am

Laughing
avatar
epiaya
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : ppp
Gender : Male
Jumlah Post : 1156
Umur : 39
Tarikh Register : 10/12/2008
Reputation : 10
Points : 3916

Character sheet
Mutiara Kata saya: amal makruf nahi mungkar ///

View user profile

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by noni on Mon 02 Mar 2009, 11:02 am

apa pun....yg penting aku jaga rumahtangga aku................so utk yg nak berkahwin ramai tu,sendiri mau ingat lah.Yg penting jaga rumahtangga masing2...Tak guna klu setakat isu kawen dah mula nak tunjuk lagak alim siap keluar hadis dan sebagainya tp bila nak laksanakan..........Hhhheeeeeemmmmmmmmmmmm.........Sendiri mau ingat lah......Tp,mmg noni tak boleh elak kadaq dan kadar Allah swt (sekira dah tertulis noni bermadu) tp klu noni lak sbg wanita,seboleh mungkin noni tak nak guriskan hati insan sejenis iaitu wanita yg bgelar isteri...Hanya org wanita yg memahami hati insan sejenisnya... Mad
avatar
noni
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : surirumah takde tangga
Gender : Female
Jumlah Post : 1163
Umur : 37
Tarikh Register : 28/12/2007
Reputation : 24
Points : 3984

Character sheet
Mutiara Kata saya: KEJUJURAN itu lambang KEIKHLASAN hati............

View user profile

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by ZA_70 on Mon 02 Mar 2009, 1:13 pm

noni wrote:apa pun....yg penting aku jaga rumahtangga aku................so utk yg nak berkahwin ramai tu,sendiri mau ingat lah.Yg penting jaga rumahtangga masing2...Tak guna klu setakat isu kawen dah mula nak tunjuk lagak alim siap keluar hadis dan sebagainya tp bila nak laksanakan..........Hhhheeeeeemmmmmmmmmmmm.........Sendiri mau ingat lah......Tp,mmg noni tak boleh elak kadaq dan kadar Allah swt (sekira dah tertulis noni bermadu) tp klu noni lak sbg wanita,seboleh mungkin noni tak nak guriskan hati insan sejenis iaitu wanita yg bgelar isteri...Hanya org wanita yg memahami hati insan sejenisnya... Mad

Betul tu noni..
yang pastinya bagi mereka2 yang teringin @ berniat nak membantu org pompuan jadi andartu / dgn kata lain...berpoligami, maka mereka2 ini perlu lah cukup segala2nya....
Cthnya cukup ilmu agama...
cukup kasih sayang...takut ada yg terluka hatinya...
cukup duit...ditakuti ada ahli keluarga yang tak cukup makan... Wink Wink

ZA_70
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : STUDENT POS BASIK
Gender : Female
Jumlah Post : 288
Umur : 57
Tarikh Register : 27/10/2008
Reputation : 7
Points : 3522

Character sheet
Mutiara Kata saya: SENYUMAN ADALAH PENAWAR SEGALA DUKA....

View user profile

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by SaSa on Mon 02 Mar 2009, 2:01 pm

"""dah mula nak tunjuk lagak alim siap keluar hadis dan sebagainya tp bila nak laksanakan..........Hhhheeeeeemmmmmmmmmmmm.........Sendiri mau ingat lah......"""

Bawa beristighfar2 byk2 Noni. Bawa bertaubat. Kan kita dituntut supaya bertaubat selalu.

Aku pulak hanya memberikan ayat2 Quran agar sama2 kita mengkajinya. Kalau ayat Quran pun salah, aku cuma boleh bg yg ini
لَكُمۡ دِينُكُمۡ وَلِىَ دِينِ
maknanya kau carilah sendiri.

Cuba katakan sapa lg manusia yg tidak melakukan kesilapan di dunia ini. Apakah bermakna setiap manusia yg memberikan hadis2 atau ayat2 Quran itu hanya berlagak ALIM. Kalau begitu pemahaman kamu, aku harap kamu kaji balik makna ALIM tu.

Jgn sampai mengatakan suamimu pulak hanya berlagak alim bila dia memberimu nasihat berpandukan ayat2 Quran dan hadis.

Sungguh penuh emosi kata2 Noni ni.
Yg aku peliknya, yg dibawah ini tiada ulasan dr Noni dan lain2.

"""Perhatikan terdpt ayat yg mengatakan bahawa kaum lelaki tidak dpt berlaku adil di antara isteri2nya. Kemudian terdapat pula ayat yg menyuruh berkahwin 2, 3, dan 4 dan jika takut tidak berlaku adil berkahwinlah 1 shj.

Maka adakah pertentangan antara 2 maksud firman Allah swt itu.
TIDAK sama sekali!!!
Nah, buatlah kajian sedikit ke atas ayat2 tadi. Sasa tidak mahu mengulas lagi kerana masing2 dah dewasa dan sama2 dikurniakan akal utk brfikir.""

Jgn emosional sgt Noni.
Bykkan membaca buku2 agama/tasauf.

Kita semua penuh dgn kesilapan dan kealpaan dan kerugian. Itu yg Allah swt firmankan. Semuanya itu hanya boleh diperbetulkan melalui agama yg dibawa oleh Rasullullah saw. Zaman kita, siapa lg yg boleh saling ingat mengingati kalau bukan sesama insan walau pun insan kini penuh kealpaan. Nak tunggu insan yg kamil????? Sampai mati pun belum tentu lg.

ENTAHLAH........SEMUGA ALLAH MELIMPAHI RAHMAT KE ATAS DIRIMU SERTA KELUARGAMU. AMIN>
avatar
SaSa
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : Mencari keredhaan Illahi
Gender : Male
Jumlah Post : 255
Umur : 45
Tarikh Register : 28/09/2008
Reputation : 16
Points : 3469

View user profile

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by SaSa on Mon 02 Mar 2009, 2:08 pm

ZA_70 wrote:
Betul tu noni..
yang pastinya bagi mereka2 yang teringin @ berniat nak membantu org pompuan jadi andartu / dgn kata lain...berpoligami, maka mereka2 ini perlu lah cukup segala2nya....
Cthnya cukup ilmu agama...
cukup kasih sayang...takut ada yg terluka hatinya...
cukup duit...ditakuti ada ahli keluarga yang tak cukup makan... Wink Wink

Cukup ilmu agama................siapakah yg cukup? TIADA kecuali nabi kita.
Cukup kasih sayang..............siapakah? TIADA kecuali nabi kita.
Cukup duit..........................siapakah? TIADA kecuali org yg tidak berharta dunia spt.............

Menyokong hak kita. Asalkan ktta sokong atas kebenaran.

لَكُمۡ دِينُكُمۡ وَلِىَ دِينِ 
avatar
SaSa
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : Mencari keredhaan Illahi
Gender : Male
Jumlah Post : 255
Umur : 45
Tarikh Register : 28/09/2008
Reputation : 16
Points : 3469

View user profile

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by slipar_jpon on Mon 02 Mar 2009, 6:08 pm

hmmm2!!
avatar
slipar_jpon
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : DG 41
Gender : Female
Jumlah Post : 1473
Umur : 31
Tarikh Register : 09/09/2008
Reputation : 0
Points : 4277

View user profile

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by SaSa on Mon 02 Mar 2009, 6:46 pm

Aku faham............
avatar
SaSa
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : Mencari keredhaan Illahi
Gender : Male
Jumlah Post : 255
Umur : 45
Tarikh Register : 28/09/2008
Reputation : 16
Points : 3469

View user profile

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by noni on Thu 05 Mar 2009, 5:37 am

SaSa wrote:
ZA_70 wrote:
Betul tu noni..
yang pastinya bagi mereka2 yang teringin @ berniat nak membantu org pompuan jadi andartu / dgn kata lain...berpoligami, maka mereka2 ini perlu lah cukup segala2nya....
Cthnya cukup ilmu agama...
cukup kasih sayang...takut ada yg terluka hatinya...
cukup duit...ditakuti ada ahli keluarga yang tak cukup makan... Wink Wink

Cukup ilmu agama................siapakah yg cukup? TIADA kecuali nabi kita.
Cukup kasih sayang..............siapakah? TIADA kecuali nabi kita.
Cukup duit..........................siapakah? TIADA kecuali org yg tidak berharta dunia spt.............

Menyokong hak kita. Asalkan ktta sokong atas kebenaran.

لَكُمۡ دِينُكُمۡ وَلِىَ دِينِ 


Tau pun,nabi itu cukup segala2nya so mmg tak de lah suami (yg nak berbini lebih) akan adil berpelakuan seperti nabi... Smile
avatar
noni
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : surirumah takde tangga
Gender : Female
Jumlah Post : 1163
Umur : 37
Tarikh Register : 28/12/2007
Reputation : 24
Points : 3984

Character sheet
Mutiara Kata saya: KEJUJURAN itu lambang KEIKHLASAN hati............

View user profile

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by noni on Thu 05 Mar 2009, 5:44 am

SaSa wrote:Aku faham............


Time kasih sbb faham......kau belajar tasawuf kan,so tak guna nak bertekak psl benda remeh temeh ni.Aku tak penah tentang hukum Allah tp aku cuma ckp pkara yg benar tentang hati pompuan....Mmg lah dapat 'payung emas' tp biasa lah kan,dah nama nya pompuan,mesti sensitif bab ni....Tak kan tak belajar kot..... Razz Razz Razz Mmg lah sensitif....mana ada pompuan nak dimadukan.Ambik masa gak lah nak terima kadaq dan qadar tu...Benda susah kau leh paham tak kan benda senang (paham ati pompuan/atau bini kau) kau tak paham....mmg lah,tak salah poligami tp,mgkin susah skt nak terima (mgkin pada pmulaan sahaja).Normal lah tu.....Ilmu duniawi,ada sikap cemburu dlm hati. Laughing
avatar
noni
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : surirumah takde tangga
Gender : Female
Jumlah Post : 1163
Umur : 37
Tarikh Register : 28/12/2007
Reputation : 24
Points : 3984

Character sheet
Mutiara Kata saya: KEJUJURAN itu lambang KEIKHLASAN hati............

View user profile

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by baru^bgun^tido on Thu 05 Mar 2009, 7:07 am

sebabnya perempuan lebih kepada queen control.......entah2 telah bagi nasi kangkang,naunzubillah.........
avatar
baru^bgun^tido
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Jawatan : meronda dgn kapal angkasa
Gender : Male
Jumlah Post : 64
Umur : 36
Tarikh Register : 18/09/2008
Reputation : 0
Points : 3239

Character sheet
Mutiara Kata saya: Command & Conquer ......

View user profile

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by unta^selsema on Thu 05 Mar 2009, 11:39 am

Laughing
avatar
unta^selsema
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Jawatan : Tukang Sunat Orang
Gender : Male
Jumlah Post : 1360
Umur : 35
Tarikh Register : 19/09/2008
Reputation : 6
Points : 3429

Character sheet
Mutiara Kata saya: jgn telalu cepat menganggap seseorg tu pandai memasak dgn hanya melihat cara dia nyalakan api.

View user profile

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by SaSa on Thu 05 Mar 2009, 3:14 pm

noni wrote:
SaSa wrote:Aku faham............


Time kasih sbb faham......kau belajar tasawuf kan,so tak guna nak bertekak psl benda remeh temeh ni.Aku tak penah tentang hukum Allah tp aku cuma ckp pkara yg benar tentang hati pompuan....Mmg lah dapat 'payung emas' tp biasa lah kan,dah nama nya pompuan,mesti sensitif bab ni....Tak kan tak belajar kot..... Razz Razz Razz Mmg lah sensitif....mana ada pompuan nak dimadukan.Ambik masa gak lah nak terima kadaq dan qadar tu...Benda susah kau leh paham tak kan benda senang (paham ati pompuan/atau bini kau) kau tak paham....mmg lah,tak salah poligami tp,mgkin susah skt nak terima (mgkin pada pmulaan sahaja).Normal lah tu.....Ilmu duniawi,ada sikap cemburu dlm hati. Laughing

Yg aku maksudkan aku faham tu.............atas isyarat dr sli.
Hai kata tak guna nak bertekak hal yg remeh temeh. Tp...................ntahlah. Laughing

Wahai Noni telah sekolah. Dan mmgnya Noni pernah ke sekolah bukan!!!!

""""Tau pun,nabi itu cukup segala2nya so mmg tak de lah suami (yg nak berbini lebih) akan adil berpelakuan seperti nabi... Smile""""

Dua ayat dibawah ini aku copy & paste (kau cukup geram dgn org yg suka copy paste ni kan!! Laughing ) semula agar kamu berfikir. Gunakan akal kamu berpandukan JALAN YG BENAR.
An-Nisa
Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim (apabila kamu berkahwin dengan mereka), maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain): Dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja atau (pakailah) hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman. (3)

An-Nisa
Dan kamu tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri kamu sekalipun kamu bersungguh-sungguh (hendak melakukannya); oleh itu janganlah kamu cenderung dengan melampau-lampau (berat sebelah kepada isteri yang kamu sayangi) sehingga kamu biarkan isteri yang lain seperti benda yang tergantung (di awang-awangan); dan jika kamu memperbaiki (keadaan yang pincang itu) dan memelihara diri (daripada perbuatan yang zalim), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (129)

Wahai Noni yg amat bijak pandai Very Happy
Kedua2 ayat tersebut bukan aku yg cipta dan aku takkan dpt mencipta walau satu ayat pun walau dikumpulkan segala manusia dari Adam hingga ke hari kiamat. Maknanya itu ayat dari Allah swt. KAU FAHAM TAK. Kalau tak faham nasib kamu lah.

NAH SEKALI LAGI AGAR JELAS BG MU NONI.
..............Dua, tiga atau empat. Kemudian ..............................seorang sahaja .....
DAN JUGA

Dan kamu tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri kamu sekalipun kamu bersungguh-sungguh (hendak melakukannya);...............


Satu ayat membenarkan poligami. Hanya satu kalau TAKUT tidak berlaku adil.
Satu lagi mengatakan bahawa keadilan itu takkan berjaya dicapai sekali pun bersungguh2.

Andainya Allah swt telah mengatakan bahawa keadilan itu tidak akan dapat dicapai MENGAPA pula ada ayat yg membenarkan POLIGAMI.
Adakah Allah swt tersilap? TIDAK sama sekali. Sekali aku bg terang sikit. Jwpnya TIDAK SAMA SEKALI.

MAAF AKU TAK NAK MENGHURAIKANNYA DI SINI. Selanjutnya biarlah Noni yg amat terbijaksana itu menghuraikannya.
Aku rasa Noni lbh layak kerana dia pernah ke sekolah. Razz Razz Razz

Aku cuma insan biasa yg tidak memahami hati seorang wanita.
Sedangkan Allah swt dan RasulNya pun masih aku tidak kenal sebenar2nya maka sedalam manakah hati dan emosi wanita ini utk aku kenali.
AKU BUKAN PENCIPTA MAKHLUK WANITA INI.
Tiada siapa yg dpt memahami hati insan lain malah hati sendiri KECUALI Allah swt.

Sensitif kau katakan.
Ayat2 itu telah diturunkan.
Dan apakah Allah swt tidak mengetahui bagaimana sensitifnya hati wanita berkenaan isu poligami ini?
Mana mungkin Allah swt tidak ketahui sedangkan yg mencipta hanya DIA.

Kesimpulannya:
Jgn sesekali menggunakan istilah TIDAK ADIL itu bg menahan seseorang suami utk berpoligami. Kerana kamu tidak sesekali faham makna ADIL itu di dalam permasalahan kasih sayang sesama insan.

Nasihat aku buat diri ku dan juga NONI serta lain2nya...........sentiasalah kita bertaubat.
avatar
SaSa
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : Mencari keredhaan Illahi
Gender : Male
Jumlah Post : 255
Umur : 45
Tarikh Register : 28/09/2008
Reputation : 16
Points : 3469

View user profile

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by SaSa on Thu 05 Mar 2009, 3:17 pm

Aku belajar tasauf???
Dari kecil lg dah belajar, sedang belajar dan masih belajar.
Kecil2 dulu aku belajar rukun iman. Skrg pun masih tak habis2 juga.
Percaya kp Allah swt......seterusnya percaya kpd qada dan qadar.

Hah itu belajar tasauf lah namanya. Bukan mathematic.
Noni tak belajar ke tasauf ni. Razz Razz gelak sakan


Last edited by SaSa on Thu 05 Mar 2009, 5:40 pm; edited 1 time in total
avatar
SaSa
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : Mencari keredhaan Illahi
Gender : Male
Jumlah Post : 255
Umur : 45
Tarikh Register : 28/09/2008
Reputation : 16
Points : 3469

View user profile

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by rieyna168 on Thu 05 Mar 2009, 3:53 pm

ermmmmm...kembali kepada rukun iman..percaya pada qada dan qadar adalah jwnpn kepada persoalan ini.
rina bg pandangan sebagai naluri seorg wanita..setiap wanita..kalau
ditanya..tiada siapa ingin dimadukan.selagi boleh dielak,nak je
elakkan.berdoalah padaNya moga bukan kitalah org yg
Allah takdirkn qada n qadarnya untuk bermadu.jika ianya terjadi gak
pada hidup kita khasnya buat sahabat2 wanita rina disini, sama2lah kita
berdoa semoga hati kita kuat utk menerima kenyataan yg sebetulnya bkn
kita kehendaki ini.

sabar2 bro SaSa..marilah kita berforum cara baik..isu bercanggah pendapat ant lelaki n wanita adalah perkara biasa.org perempuan cam rina ni,berfikir semua perkara dgn detail..org lelaki berfikir perkara2 yg ptg je.sbb tu perempuan bila berckp boleh ckp semua perkara serentak berbanding lelaki n boleh berckp non-stop. Very Happy

----Forum Paramedik Malaysia-----




INGIN MENGENALI RINA :
-> http://www.myspace.com/rieyna82 -> http://www.facebook.com/rieyna168
"Kecantikkan seseorang itu ada pada Mata yang memandang"
I was born to be THE GUNNERS
Forum Arsenal: http://ams-thegunners.forumms.net/
avatar
rieyna168
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : Apa-apa keja yang Ada.
Gender : Female
Jumlah Post : 4789
Umur : 35
Tarikh Register : 17/05/2008
Reputation : 56
Points : 8468

Character sheet
Mutiara Kata saya: Ingat 5 perkara, sebelum 5 perkara..Kita ada 1 saja HATI. Jika gembira HATI itulah... Jika bertakwa, HATI itulah... Jika beriman, HATI yg 1 itu juga... Jika bercinta, HATI itu juga... Jika terluka pun HATI nan 1 itu... Terlalu banyak satu perkara... Maka jagalah HATI mu dan HATI org2 yg menyayangimu...Kebencian orang jgn dibuat,Kesayangan orang jgn diambil..

View user profile http://www.facebook.com/rieyna168 http://ams-thegunners.forumms.net

Back to top Go down

Re: Lelaki Beristeri ramai menyelamatkan pompuan daripada menjadi ANDARTU

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 4 of 12 Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 10, 11, 12  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum