FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by aieyda on Sun 08 Feb 2009, 3:38 pm

[color=green][b]Jodoh Itu Ketentuan Tuhan

Jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. Ia bagai menanti jambatan untuk keseberang. Kalau panjang jambatannya, jauhlah perjalanan kita. Ada orang jodohnya cepat sebab jambatannya singkat. Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35 tahun belum apa-apa kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk membina kecemerlangan. Nyatakanlah perasaan dan keinginan anda dalam doa-doa lewat solat. Allah itu Maha Mendengar. Wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk lelaki yang jahat. Yakinlah pada janji-Nya kerana kita orang yang beriman.

Biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr. Right dan biar seorang diri daripada menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti. Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu sangka. Aku pasti bahagia kalau mendapat ini. Hakikatnya, apabila kita benar-benar mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga datang bersama masalah. Kita juga selalu melihat orang memandu kereta mewah dan terdetiklah dihati kita, alangkah bahagianya orang itu. Hakikatnya, apabila kita sendiri telah memiliki kereta mewah, kita ditimpa pelbagai karenah. Tidak mustahil pula orang yang memandu kereta mewah terpaksa membayar lebih tatkala berhenti untuk membeli durian di tepi jalan.


Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motosikal mencelah-celah hingga mampu berada jauh dihadapan. Anda pun mengeluh, alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang motosikal itu dan cepat sampai ke tempat yang dituju. Padahal si penunggang motosikal sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta. Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar-benar membahagiakan. Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda pasti ada baik dan buruknya.

Demikian juga perkahwinan. Ia baik sebagai saluran yang betul untuk melepaskan syahwat tapi ramai juga orang yang berkahwin hidupnya semakin tidak terurus. Ramai orang menempah neraka sebaik melangkahkan kaki ke alam berumahtangga. Bukankah dangan ijab dan Kabul selain menghalalkan hubungan kelamin, tanggungjawab yang terpaksa dipikul juga turut bertambah? Bukankah apabila anda gagal melaksanakannya, anda membina dosa seterusnya jambatan ke neraka? Berapa ramaikah yang menyesali perkahwinan padahal dahulunya mereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah ada yang sanggup berkorban apa sahaja asal impian menjadi nyata?

Jika tidak sanggup bergelar isteri tidak usah berkahwin dulu. Jika merasakan diri belum cukup ilmu bergelar ibu ayah, belajarlah dulu. Jika belum bersedia untuk bersabar dengan karenah anak-anak, carilah dulu kesabaran itu. Jangan berkahwin dahulu sebab kenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi setelah melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut tatkala cuba mendaki naik.

Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar-benar mengerti segala tuntutannya. Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus-putus bagi yang menjadikannya gelanggang untuk menjadikan syurga sebagai matlamat. Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan bagi yang mengetahui rahsia-rahsianya. Berkahwinlah demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan kerana perasaan dan mengikut kebiasaan. Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong-lorongnya agar jemputan itu mudah sampai.

Kadangkala Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat. Kita menangis dan tertanya-tanya, kemana menghilangnya sinar. Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi. Cinta yang disemadikan tidak mungkin layu selagi ada imbas kembali. Hati remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi. Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada.Parut lama pastikan sembuh selagi iman terselit di dada. Kekayaan yang paling kaya adalah akal, kemiskinan yang paling besar adalah jahil, keburukan yang paling hodoh adalah sesat.

Tidak berguna adanya mata andai tidak dapat melihat, tak guna adanya hati kalau tak tahu menilai. Nilailah hati itu dengan teliti sebelum pergi mengundur diri kerana segalanya bermula dengan niat yang bertempat di hati.[/b][/color]

aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4125
Umur : 32
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5209

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by epiaya on Mon 09 Feb 2009, 10:12 am

Smile

epiaya
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : ppp
Gender : Male
Jumlah Post : 1161
Umur : 38
Tarikh Register : 10/12/2008
Reputation : 10
Points : 3631

Character sheet
Mutiara Kata saya: amal makruf nahi mungkar ///

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by noriatul on Wed 11 Feb 2009, 11:49 am

kat mane ko dpt sume ni panda?

noriatul
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : jururawat
Gender : Female
Jumlah Post : 1792
Umur : 32
Tarikh Register : 09/01/2008
Reputation : 10
Points : 3393

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by aieyda on Wed 11 Feb 2009, 2:28 pm

heheh..ni aku dpt dr kawan aku la..
so aku paste sini utk kongsi dgn kwn2..

aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4125
Umur : 32
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5209

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by PpKp_ Harith on Wed 11 Feb 2009, 3:11 pm

forum ni lama2 panas isu kawen pastu isu kawen 2 la lm2......

PpKp_ Harith
SUPER SENIOR
SUPER SENIOR

Jawatan : PpKp
Gender : Male
Jumlah Post : 164
Umur : 35
Tarikh Register : 11/08/2008
Reputation : -5
Points : 3130

Character sheet
Mutiara Kata saya: 200

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by slipar_jpon on Wed 11 Feb 2009, 5:56 pm

ape masalah ko ppkp harith??
explain sikit

slipar_jpon
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : DG 41
Gender : Female
Jumlah Post : 1473
Umur : 30
Tarikh Register : 09/09/2008
Reputation : 0
Points : 3992

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by aieyda on Wed 11 Feb 2009, 5:57 pm

kat sini mmg discuss pasal isu rumahtangga..harap maklum

p/s:aku rasa aku tak salah post artikel kan,kat tpt yg sepatutnye dah ni..

aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4125
Umur : 32
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5209

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by slipar_jpon on Wed 11 Feb 2009, 6:01 pm

agaknye
ko ni rabun la ppkp harith
sebelum nk post ape2 reply..bace dulu ek ko berada kat seksyen mane

slipar_jpon
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : DG 41
Gender : Female
Jumlah Post : 1473
Umur : 30
Tarikh Register : 09/09/2008
Reputation : 0
Points : 3992

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by neskobeng on Thu 12 Feb 2009, 4:10 am

betul tu panda.... tepuk

neskobeng
KERABAT TEGAR
KERABAT TEGAR

Jawatan : juru x-ray
Gender : Male
Jumlah Post : 875
Umur : 36
Tarikh Register : 02/03/2008
Reputation : 3
Points : 3102

Character sheet
Mutiara Kata saya: Saya mesti PILIH!!!!!!!

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by aieyda on Thu 12 Feb 2009, 8:25 am

tengkiu beng..

aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4125
Umur : 32
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5209

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by atira on Thu 12 Feb 2009, 10:39 am

yaya..hormati la sume forumer...

klu da seksyen betui....xsalah la tu...
yg salah masuk tu...harap beli tiket yg betui yer...

hehhehhehe

atira
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : lepak2..tp tingkat
Gender : Female
Jumlah Post : 2416
Umur : 26
Tarikh Register : 15/08/2007
Reputation : 12
Points : 3750

Character sheet
Mutiara Kata saya: Usah gelisah apabila dibenci manusia kerana masih banyak yang menyayangimu di dunia, tapi gelisahlah apabila dibenci ALLAH kerana tiada lagi yang mengasihimu di akhirat kelak

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by EWAN on Thu 12 Feb 2009, 11:13 am

hikhikhiikhikhikhikhik...... gelak sakan

EWAN
KERABAT TEGAR
KERABAT TEGAR

Jawatan : studen..
Gender : Male
Jumlah Post : 778
Umur : 25
Tarikh Register : 13/01/2009
Reputation : 9
Points : 3676

Character sheet
Mutiara Kata saya: malas adalah racun paling berbisa, rajin adalah ubat yang paling mjarab.

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by atira on Thu 12 Feb 2009, 12:22 pm

gelak sakan plak die

atira
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : lepak2..tp tingkat
Gender : Female
Jumlah Post : 2416
Umur : 26
Tarikh Register : 15/08/2007
Reputation : 12
Points : 3750

Character sheet
Mutiara Kata saya: Usah gelisah apabila dibenci manusia kerana masih banyak yang menyayangimu di dunia, tapi gelisahlah apabila dibenci ALLAH kerana tiada lagi yang mengasihimu di akhirat kelak

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by aieyda on Thu 12 Feb 2009, 2:37 pm

dia gelak sbb dia dah ketemu jodoh dia kot..heheeee

aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4125
Umur : 32
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5209

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by slipar_jpon on Thu 12 Feb 2009, 3:59 pm

huhuhu

slipar_jpon
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : DG 41
Gender : Female
Jumlah Post : 1473
Umur : 30
Tarikh Register : 09/09/2008
Reputation : 0
Points : 3992

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by sagit's on Thu 12 Feb 2009, 4:03 pm

@aieyda wrote:kat sini mmg discuss pasal isu rumahtangga..harap maklum

p/s:aku rasa aku tak salah post artikel kan,kat tpt yg sepatutnye dah ni..

btoi tu panda.....
aku setuju....

sagit's
KERABAT SUPER SENIOR
KERABAT SUPER SENIOR

Jawatan : TheRaPist
Gender : Female
Jumlah Post : 728
Umur : 35
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 5
Points : 3360

Character sheet
Mutiara Kata saya: Never Say NO.. BeFore U TrY iT..

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by epiaya on Sat 14 Feb 2009, 1:26 pm

Laughing tepuk

epiaya
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : ppp
Gender : Male
Jumlah Post : 1161
Umur : 38
Tarikh Register : 10/12/2008
Reputation : 10
Points : 3631

Character sheet
Mutiara Kata saya: amal makruf nahi mungkar ///

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by EWAN on Sat 14 Feb 2009, 1:43 pm

@aieyda wrote:dia gelak sbb dia dah ketemu jodoh dia kot..heheeee

jangan la cakap kuat2 nanti orang yang tak joint forum ni dengar...

hihihihi.... Embarassed

EWAN
KERABAT TEGAR
KERABAT TEGAR

Jawatan : studen..
Gender : Male
Jumlah Post : 778
Umur : 25
Tarikh Register : 13/01/2009
Reputation : 9
Points : 3676

Character sheet
Mutiara Kata saya: malas adalah racun paling berbisa, rajin adalah ubat yang paling mjarab.

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by aieyda on Sat 14 Feb 2009, 3:23 pm

aku tak ckp kuat pun..
aku ckp slow2 jerk..hehehee

aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4125
Umur : 32
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5209

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by slipar_jpon on Sat 14 Feb 2009, 4:15 pm

panda berbisik dalam kelambu..hehehehe

slipar_jpon
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : DG 41
Gender : Female
Jumlah Post : 1473
Umur : 30
Tarikh Register : 09/09/2008
Reputation : 0
Points : 3992

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by epiaya on Sun 15 Feb 2009, 7:02 am

Laughing

epiaya
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : ppp
Gender : Male
Jumlah Post : 1161
Umur : 38
Tarikh Register : 10/12/2008
Reputation : 10
Points : 3631

Character sheet
Mutiara Kata saya: amal makruf nahi mungkar ///

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by EWAN on Sun 15 Feb 2009, 3:23 pm

@slipar_jpon wrote:panda berbisik dalam kelambu..hehehehe

jangan!!!!!! aq tak sangup menduakan si dia jantung hati ku degan si panda.....iskiskisk..... nangis nangis nangis

EWAN
KERABAT TEGAR
KERABAT TEGAR

Jawatan : studen..
Gender : Male
Jumlah Post : 778
Umur : 25
Tarikh Register : 13/01/2009
Reputation : 9
Points : 3676

Character sheet
Mutiara Kata saya: malas adalah racun paling berbisa, rajin adalah ubat yang paling mjarab.

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by epiaya on Sun 15 Feb 2009, 3:52 pm

uiks Shocked

epiaya
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : ppp
Gender : Male
Jumlah Post : 1161
Umur : 38
Tarikh Register : 10/12/2008
Reputation : 10
Points : 3631

Character sheet
Mutiara Kata saya: amal makruf nahi mungkar ///

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by aieyda on Mon 16 Feb 2009, 8:31 am

[quote="mohd ridzuan bin abd raza"][quote="slipar_jpon"]panda berbisik dalam kelambu..hehehehe[/quote]

[b]jangan!!!!!![/b] aq tak sangup menduakan si dia jantung hati ku degan si panda.....iskiskisk..... :nangis: :nangis: :nangis:[/quote]

ko ni pehal?
aku pun tak kenal ko pon.

aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4125
Umur : 32
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5209

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by slipar_jpon on Mon 16 Feb 2009, 8:35 am

rilex2!!
aduh..

slipar_jpon
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : DG 41
Gender : Female
Jumlah Post : 1473
Umur : 30
Tarikh Register : 09/09/2008
Reputation : 0
Points : 3992

View user profile

Back to top Go down

Re: JOdOh ITU KetEnTUAn tUhAn

Post by Sponsored content Today at 2:59 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum