FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

Mari Belajar Bahasa Banjar

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Mari Belajar Bahasa Banjar

Post by Rays on Fri 10 Apr 2009, 12:26 pm

sal2
Tak la susah sangat bahasa banjar ni..
takla macam bahasa jawa..tapi rumpun2 melayu jugak..
Rays pun de blajar sikit2 je...
faham la jugak tapi tak brapa fasih...

Kulaan niring napang takurihing

kulaan = saudara
niring = tengok/pandang
napang = kenapa
takurihing = tersenyum

banyak lagi la...kalau nak tau serba sikit boleh la rays ajarkan..
hehehehe Very Happy

Rays
SUPER SENIOR
SUPER SENIOR

Gender: Male
Jumlah Post: 196
Umur: 33
Tarikh Register: 23/11/2007
Reputation: 3
Points: 2567

Character sheet
Mutiara Kata saya: 200

View user profile

Back to top Go down

Re: Mari Belajar Bahasa Banjar

Post by Fieza on Fri 10 Apr 2009, 12:27 pm

menarik... tepuk

Fieza
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri:
Jawatan : Mici U29
Gender: Female
Jumlah Post: 1520
Umur: 30
Tarikh Register: 12/10/2006
Reputation: 36
Points: 4482

Character sheet
Mutiara Kata saya: murahkanlah bibir dengan senyuman kerana senyum itu sedekah..

View user profile http://www.facebook.com/nurhafiza.pijajaja

Back to top Go down

Re: Mari Belajar Bahasa Banjar

Post by zen on Fri 10 Apr 2009, 1:02 pm

Bagi la lg...or trangkan sjarah orang2 Banjar nih... Very Happy

zen
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Negeri:
Jawatan : Jammerz
Gender: Male
Jumlah Post: 256
Umur: 33
Tarikh Register: 03/09/2008
Reputation: 9
Points: 2491

Character sheet
Mutiara Kata saya: Kerana Pulut Santan Binasa...Kerana Mulut Pecah Kepala Badan Binasa...

View user profile

Back to top Go down

Re: Mari Belajar Bahasa Banjar

Post by Rays on Sat 11 Apr 2009, 5:08 am

Sejarah eaa..emm susah gak ni...
banjar ni rasanya kat kalimantan borneo...
mungkin kat sabah serawak ramai kot..
kalau kat perak ni area kerian ramai la..
xpun belah telok intan...
bagi la ayat dalam bahasa melayu..
boleh la rays ubah ke bahasa banjar..
ke Zen pun orang banjar gak???....hehehe Very Happy

Rays
SUPER SENIOR
SUPER SENIOR

Gender: Male
Jumlah Post: 196
Umur: 33
Tarikh Register: 23/11/2007
Reputation: 3
Points: 2567

Character sheet
Mutiara Kata saya: 200

View user profile

Back to top Go down

Re: Mari Belajar Bahasa Banjar

Post by kamalia on Sat 11 Apr 2009, 3:33 pm

elok jg blajar yer....kawan lia ramai jg banjar ni....
boleh pelbagai kan bahasa...
bahasa jiwa bangsa.... lol!

kamalia
KERABAT TEGAR
KERABAT TEGAR

Jawatan : misi u29
Gender: Female
Jumlah Post: 860
Umur: 29
Tarikh Register: 16/02/2009
Reputation: 7
Points: 3147

Character sheet
Mutiara Kata saya: If u think u are beaten,u are.If u think u dare not,u don't.If u'd like to win but think u can't,its almost certain u won't....

View user profile

Back to top Go down

Re: Mari Belajar Bahasa Banjar

Post by sweetcouple on Thu 25 Jun 2009, 8:52 pm

sal2
salam semua..
wah..best juga belajar bahasa banjar ni..hihi..ray..ajarkanlah lagi..leh sweet tambah ilmu bahasa banjar ni..nak amik hati bakal mak mertua kenalah belajar bahasa banjar ni...

ray..ajarlah lagi... den tak menyabo nak belaja ni..ni buek den berkoba2 ni...Cool

sweetcouple
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri:
Jawatan : pemeriksa orang
Gender: Female
Jumlah Post: 1147
Umur: 28
Tarikh Register: 24/06/2009
Reputation: 17
Points: 3312

Character sheet
Mutiara Kata saya: there's only one in my life..only you.

View user profile

Back to top Go down

Re: Mari Belajar Bahasa Banjar

Post by Aurum on Fri 26 Jun 2009, 8:38 am

zen wrote:Bagi la lg...or trangkan sjarah orang2 Banjar nih... Very Happy


mengikut wikipedia:


Bahasa Banjar merupakan bahasa Austronesia yang dipertuturkan sesetengah tempat di Semenanjung Malaysia dan di provinsi Kalimantan Selatan, Indonesia.

Bahasa Banjar merupakan salah satu cabang bahasa yang berkembang dari Bahasa Melayu.

Asal bahasa ini berada di provinsi Kalimantan Selatan yang terbahagi kepada Banjar Kandangan, Amuntai, Alabiu, Kalua, Alai dan lain-lain.

Bahasa Banjar dihipotesakan sebagai bahasa proto Malayik, seperti halnya bahasa Minangkabau dan bahasa Serawai (Bengkulu).

Bahasa Banjar banyak dipengaruhi oleh bahasa Melayu, Jawa dan bahasa Dayak.

Bahasa Banjar atau sering pula disebut Bahasa Melayu Banjar terbahagi kepada dua kelompok dialek iaitu:


  • Bahasa Banjar Hulu
  • Bahasa Banjar Kuala


Bahasa Banjar Hulu hanya mempunyai tiga vowel iaitu /i/ dan variasi yang panjang /i:/, /u:/, dan /a/. Apabila menyebut perkataan yang mengandungi vowel selain dari tiga ini, vowel itu akan diganti dengan tiga di atas berdasarkan mana yang lebih dekat.

Contohnya perkataan "logo" akan disebut "lugu". Perkataan "enak" akan disebut "inak", "ke mana" pula menjadi "ka mana". Ciri lain adalah perkataan yang dimulakan dengan vowel selalunya disebut dengan bunyi /h/ pada awalan.

Bagi bahasa Banjar Kuala, ia mempunyai lima vowel, /a, i, u, e, o/.

Orang-orang Banjar yang berada di Sumatera dan Semenanjung Malaysia majoritinya berasal dari wilayah Hulu Sungai (Banua Enam), maka bahasa Banjar yang dipakai merupakan campuran dari dialek Bahasa Banjar Hulu menurut asal usulnya di Kalimantan Selatan.


(kopipes dari wikipedia je.. hehehe)

Aurum
AHLI JUNIOR
AHLI JUNIOR

Negeri:
Jawatan : Pemburu Nyamuk U29
Gender: Male
Jumlah Post: 23
Umur: 34
Tarikh Register: 30/04/2008
Reputation: 0
Points: 2381

Character sheet
Mutiara Kata saya: Be ALerT!

View user profile

Back to top Go down

Re: Mari Belajar Bahasa Banjar

Post by fasha_wanna on Sun 28 Jun 2009, 4:11 pm

owhhhh..

thnxx 4 da info..

----Forum Paramedik Malaysia-----




-GiGi wAriSAn KitA.. BeRSamA KitA MeNjaGA- Very Happy

fasha_wanna
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri:
Jawatan : part tym rempit n car race :P
Gender: Female
Jumlah Post: 2824
Umur: 28
Tarikh Register: 06/01/2008
Reputation: 36
Points: 5526

Character sheet
Mutiara Kata saya: ~~we can never change our past but we can always choose our future..~~

View user profile http://profiles.friendster.com

Back to top Go down

Re: Mari Belajar Bahasa Banjar

Post by zen on Sun 19 Jul 2009, 1:46 am

Rays wrote:Sejarah eaa..emm susah gak ni...
banjar ni rasanya kat kalimantan borneo...
mungkin kat sabah serawak ramai kot..
kalau kat perak ni area kerian ramai la..
xpun belah telok intan...
bagi la ayat dalam bahasa melayu..
boleh la rays ubah ke bahasa banjar..
ke Zen pun orang banjar gak???....hehehe Very Happy
Razz saya orang melayu biasa ajer...cuma kata abah sy bliau ada darah susur galur org Siam... Laughing kira sy nie huhuhuhu... Razz tp x pandai ckap Thai... cyclops

zen
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Negeri:
Jawatan : Jammerz
Gender: Male
Jumlah Post: 256
Umur: 33
Tarikh Register: 03/09/2008
Reputation: 9
Points: 2491

Character sheet
Mutiara Kata saya: Kerana Pulut Santan Binasa...Kerana Mulut Pecah Kepala Badan Binasa...

View user profile

Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum