FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

cermin pecah

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

cermin pecah

Post by aieyda on Fri 24 Apr 2009, 11:04 am

CERMIN yang tiba-tiba pecah ketika memandu sering mendatangkan kemusykilan kepada pemandu walaupun ketika itu tiada sebarang objek keras seperti batu terkena cermin kereta. Sekiranya perkara itu tidak pernah berlaku, pasti ada di kalangan pemandu pernah melihat cermin depan sebuah kereta retak seribu atau ternampak sebuah kenderaan sudah tiada cermin hadapan sambil pemandunya memasang lampu kecemasan. Mengapa perkara seumpama itu boleh berlaku pada kenderaan? Sebagai pemilik kereta, anda harus memberi perhatian khususnya terhadap soal penjagaan cermin hadapan kenderaan. Ini kerana, cermin hadapan yang pecah atau retak boleh menyebabkan aktiviti harian terganggu selain terpaksa mengeluarkan kos yang tinggi untuk menggantikannya Walaupun cermin hadapan dilindungi insurans, pihak terbabit tidak boleh melakukannya dalam masa dua jam dan pelbagai langkah perlu diikuti sebelum tuntutan ditunaikan. Sekiranya pengguna mengambil berat soal kenderaan masing-masing, masalah cermin hadapan pecah atau retak seribu secara tiba-tiba boleh dielakkan. Kebiasaannya, cermin hadapan retak dan pecah disebabkan beberapa perkara seperti kenderaan diletakkan terlalu lama di kawasan panas. Sinaran matahari yang kuat terutama pada waktu tengah hari menjadikan ruang dalaman kenderaan seperti 'ketuhar', ditambah pula semua tingkap tertutup rapat tanpa memberi ruang untuk udara luar memasuki ruang dalam kereta. Masalah akan mula berlaku sebaik saja pemilik membuka pintu kereta kerana pada waktu itu, udara sejuk akan menyerbu masuk manakala udara panas keluar secara serentak. Perkara ini boleh diibaratkan menuang air sejuk ke dalam gelas berisi air panas secara serentak atau seperti besi panas yang disiram air. Jika besi, ia tidak akan pecah tetapi bagi cermin yang terlalu panas terkena udara sejuk serta-merta, ia akan merekah dan seterusnya pecah. Cermin juga boleh menjadi pecah apabila kereta diletakkan dalam keadaan cuaca panas terik dengan tingkap tertutup rapat dan secara tidak dijangka, hujan panas berlaku. Bagi cermin kenderaan satu lapisan, ia pasti hancur berderai manakala bagi cermin kenderaan dua lapisan atau berkualiti tinggi, ia retak tetapi tidak hancur disebabkan campuran plastik atau lapisan tambahan. Kebanyakan cermin kereta kini diperbuat daripada campuran kaca plastik untuk mengelak pemandu serta penumpang terluka apabila ia pecah dan berterbangan ke dalam kereta. Cermin hadapan berkualiti rendah boleh diumpamakan seperti kaca botol minuman di mana apabila ia pecah, serpihannya menjadi tajam dan boleh melukakan pemandu atau penumpang. Memandu dalam keadaan cuaca panas terik dengan memasang penyaman udara terlalu kuat tetapi secara tiba-tiba membuka tingkap turut menyumbang kepada masalah cermin pecah secara tiba-tiba. Selain masalah udara panas dan sejuk, cermin yang berada dalam keadaan retak juga boleh menyebabkan ia pecah terutama apabila ia gagal menampung tekanan akibat rintangan angin ketika kelajuan tinggi. Cermin yang sudah retak perlu diganti bagi mengelakkan ia terus 'membesar' kerana habuk atau pasir halus yang memasuki ruang retak itu akan mengembang apabila panas dan menambahkan lagi keretakan. Sekiranya perlu, tampal bahagian retak itu dengan pelekat lutsinar bagi mengelakkan pasir halus memasukinya atau pecah ketika memandu dalam kelajuan tinggi. Keretakan pada cermin hadapan biasanya disebabkan terkena objek keras seperti batu yang terpelanting dari jalan mahupun daripada lori membawa muatan apabila sesuatu kenderaan itu mengekori lori berkenaan terlalu hampir. Untuk mengelak cermin depan atau belakang retak seribu dan akhirnya pecah, langkah terbaik ialah meletakkan kereta di tempat teduh seperti di bawah pokok atau tempat letak kereta berbumbung. Jika terpaksa meletak kereta di tempat panas, tutuplah bahagian panel kereta dengan pelindung cahaya matahari khas yang boleh dibeli di kedai aksesori atau stesen minyak. Pemilik juga boleh menutup panel dengan menggunakan sebarang kain atau kotak yang bukan berwarna gelap. Ini untuk menghindari kepanasan daripada diserap. Perlu diingatkan, potensi cermin pecah jika mengekori lori yang membawa muatan seperti batu memang ada dan sebaik-baiknya, jarakkan kenderaan daripada mengekori kenderaan seumpamanya terlalu rapat.
avatar
aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4121
Umur : 33
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5457

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by miVR4 on Sat 25 Apr 2009, 5:04 pm

aieyda...cermin keta ko pnh pecah ka...tiba2 ja buka topik pasal cermin keta ni... Smile
avatar
miVR4
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : judge law
Gender : Male
Jumlah Post : 360
Umur : 36
Tarikh Register : 12/04/2009
Reputation : 0
Points : 3462

Character sheet
Mutiara Kata saya: FADE TO BLACK

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by aieyda on Sun 26 Apr 2009, 5:35 pm

mmg pecah la aku buka topik ni..
pecah sikit kt tpt pemandu..hehehe..
nak tukar bila dah pecah sume..hahahaaa
leh aku pasang cermin kalis peluru plak..







avatar
aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4121
Umur : 33
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5457

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by miVR4 on Mon 27 Apr 2009, 9:44 am

@aieyda wrote:mmg pecah la aku buka topik ni..
pecah sikit kt tpt pemandu..hehehe..
nak tukar bila dah pecah sume..hahahaaa
leh aku pasang cermin kalis peluru plak..

patut la....x paya pakai cermin kalis peluru...ko pakai ja plastik lutsinar...hari2 blh tukar...jimat pun jimat...hehehehehehehe






avatar
miVR4
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : judge law
Gender : Male
Jumlah Post : 360
Umur : 36
Tarikh Register : 12/04/2009
Reputation : 0
Points : 3462

Character sheet
Mutiara Kata saya: FADE TO BLACK

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by aieyda on Mon 27 Apr 2009, 3:46 pm

hahaha..kalau lutsinar masuk air hujan dlm kete aku basah la kete aku..sekali aku mandi trus dlm kete..hahaaaa
avatar
aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4121
Umur : 33
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5457

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by miVR4 on Wed 29 Apr 2009, 4:55 am

2 yg bgus....jimat air..so secara x lgsung ko da menambut seruan kerajaan untuk jimatkn air..hehehehehe....asal ko driving hari ujan ja ko bawa sabun sama syampu skali k.hahahahahahahaha............ gelak sakan
avatar
miVR4
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : judge law
Gender : Male
Jumlah Post : 360
Umur : 36
Tarikh Register : 12/04/2009
Reputation : 0
Points : 3462

Character sheet
Mutiara Kata saya: FADE TO BLACK

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by aieyda on Wed 29 Apr 2009, 7:37 am

senget ko miVR4..
avatar
aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4121
Umur : 33
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5457

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by miVR4 on Wed 29 Apr 2009, 1:27 pm

ko x paya pasang cermin la aieyda.2 baru d katakan mkn angin nt.hehehehehehe........
avatar
miVR4
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : judge law
Gender : Male
Jumlah Post : 360
Umur : 36
Tarikh Register : 12/04/2009
Reputation : 0
Points : 3462

Character sheet
Mutiara Kata saya: FADE TO BLACK

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by aieyda on Wed 29 Apr 2009, 4:43 pm

makan angen buat hape..
buat kembong pewot je..
avatar
aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4121
Umur : 33
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5457

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by miVR4 on Thu 30 Apr 2009, 11:43 am

so ko da ganti ka cermin ko ida.bahaya 2 kalu ko x ganti.
avatar
miVR4
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : judge law
Gender : Male
Jumlah Post : 360
Umur : 36
Tarikh Register : 12/04/2009
Reputation : 0
Points : 3462

Character sheet
Mutiara Kata saya: FADE TO BLACK

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by aieyda on Thu 30 Apr 2009, 12:33 pm

blum ganti..keh keh..
tgu stok cermin kalis peluru..
avatar
aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4121
Umur : 33
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5457

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by miVR4 on Thu 30 Apr 2009, 5:06 pm

mana blh..taraf ko baru kerabat lagenda forum ni ja ida.blum smp tahap kerabat diraja ow.mana blh...aku blnja ko ganti cermin keta mau ka.tp tkr pakai cermin akuarium la..mau?...hehehehehehe..... tongue
avatar
miVR4
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : judge law
Gender : Male
Jumlah Post : 360
Umur : 36
Tarikh Register : 12/04/2009
Reputation : 0
Points : 3462

Character sheet
Mutiara Kata saya: FADE TO BLACK

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by aieyda on Thu 30 Apr 2009, 5:31 pm

hahaha..
cermin akuarium yang lekeh2 aku tak nak,aku nak cermin akuarium yg mcm kat waterworld langkawi yang leh simpan ikan jerung..heheheee
avatar
aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4121
Umur : 33
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5457

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by miVR4 on Fri 01 May 2009, 12:44 pm

kalu cermin 2 kopak la ku ida oi.smp pencen pun x abis bayar lagi utang 2 cermin nt.
avatar
miVR4
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : judge law
Gender : Male
Jumlah Post : 360
Umur : 36
Tarikh Register : 12/04/2009
Reputation : 0
Points : 3462

Character sheet
Mutiara Kata saya: FADE TO BLACK

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by aieyda on Fri 01 May 2009, 4:54 pm

ala..utk kete aku takkan tak leh..keh keh..









avatar
aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4121
Umur : 33
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5457

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by miVR4 on Fri 01 May 2009, 4:59 pm

ui blh ba....blh blah....hihihihihi..........
avatar
miVR4
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : judge law
Gender : Male
Jumlah Post : 360
Umur : 36
Tarikh Register : 12/04/2009
Reputation : 0
Points : 3462

Character sheet
Mutiara Kata saya: FADE TO BLACK

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by aieyda on Fri 01 May 2009, 5:23 pm

tak nak kawan dgn ko..
avatar
aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4121
Umur : 33
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5457

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by miVR4 on Fri 01 May 2009, 5:39 pm

alalalalala......majuk plak makcik panda ni..alalalala...jgn la majuk.nt aku kc mkn pucuk2 buluh ya.makcik panda suka kan.hahahahahahaha........... Laughing
avatar
miVR4
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : judge law
Gender : Male
Jumlah Post : 360
Umur : 36
Tarikh Register : 12/04/2009
Reputation : 0
Points : 3462

Character sheet
Mutiara Kata saya: FADE TO BLACK

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by aieyda on Fri 01 May 2009, 5:55 pm

aiii..panda ni tak pndg2 dah pucuk buluh...
nak ayam plak..hahaa
avatar
aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4121
Umur : 33
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5457

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by miVR4 on Fri 01 May 2009, 5:59 pm

ayam x blh mkn.nt kena virus H5N1.pupus la makcik panda nt.hehehehehe...
avatar
miVR4
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : judge law
Gender : Male
Jumlah Post : 360
Umur : 36
Tarikh Register : 12/04/2009
Reputation : 0
Points : 3462

Character sheet
Mutiara Kata saya: FADE TO BLACK

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by Mohd.Azlan on Fri 01 May 2009, 6:11 pm

Smile thanks for informations....esok nak tukar sbbab cermin da retak
avatar
Mohd.Azlan
KERABAT SENIOR
KERABAT SENIOR

Jawatan : PPP
Gender : Male
Jumlah Post : 408
Umur : 38
Tarikh Register : 29/12/2007
Reputation : 12
Points : 3923

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by miVR4 on Fri 01 May 2009, 6:19 pm

bgus 2 lan.jgn ikut mcm makcik panda ni.tgu cermin berkecai baru nak tukar.kelekut punya olang.
avatar
miVR4
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : judge law
Gender : Male
Jumlah Post : 360
Umur : 36
Tarikh Register : 12/04/2009
Reputation : 0
Points : 3462

Character sheet
Mutiara Kata saya: FADE TO BLACK

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by aieyda on Fri 01 May 2009, 6:28 pm

@miVR4 wrote:ayam x blh mkn.nt kena virus H5N1.pupus la makcik panda nt.hehehehehe...

takpe..aku resistant dgn virus H5N1..hehee
avatar
aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4121
Umur : 33
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5457

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by miVR4 on Sat 02 May 2009, 9:07 am

ya la 2.jd ko nak ayam apa makcik panda
avatar
miVR4
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : judge law
Gender : Male
Jumlah Post : 360
Umur : 36
Tarikh Register : 12/04/2009
Reputation : 0
Points : 3462

Character sheet
Mutiara Kata saya: FADE TO BLACK

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by aieyda on Sat 02 May 2009, 6:06 pm

@Mohd.Azlan wrote:Smile thanks for informations....esok nak tukar sbbab cermin da retak

takda hal bro..
ilmu yg ada kita kongsi bersama..
avatar
aieyda
KERABAT OTAI
KERABAT OTAI

Negeri :
Jawatan : Jaga KeSelamaTan Dlm NeGeRi
Gender : Female
Jumlah Post : 4121
Umur : 33
Tarikh Register : 17/04/2008
Reputation : 26
Points : 5457

Character sheet
Mutiara Kata saya: -TaNpa KeBeraNian,MimPi TidaK aKaN meNjaDi KeNyataaN-

View user profile

Back to top Go down

Re: cermin pecah

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum