FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

RAWATAN AKAR? ......

View previous topic View next topic Go down

RAWATAN AKAR? ......

Post by annafarhana on Thu 14 May 2009, 11:19 am

sal2
Smile Nak tau apa itu RAWATAN AKAR?... coz ada terbaca dlm satu artikel kesihatan, kalo gigi dah rosak teruk smpai pulpa tapi masi bole diselamatkan melalui rawatan akar....
Thanks... Smile
avatar
annafarhana
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : Data Collector
Gender : Female
Jumlah Post : 6
Umur : 34
Tarikh Register : 24/04/2009
Reputation : 3
Points : 3052

View user profile

Back to top Go down

Re: RAWATAN AKAR? ......

Post by fasha_wanna on Thu 14 May 2009, 5:34 pm

Rawatan salur akar (rawatan endodontik) merupakan salah satu rawatan
pilihan bagi gigi yang telah dijangkiti atau rosak atau mati agar gigi
tersebut tidak dicabut dan boleh terus kekal berfungsi di dalam mulut.

Apakah ciri-ciri gigi yang memerlukan rawatan salur akar?


  • Gigi yang rosak teruk atau mempunyai tampalan yang besar hingga melibatkan lapisan pulpa.
  • Gigi yang telah mati.

Kenapa rawatan salur akar perlu dilakukan?

Rawatan salur akar dilakukan supaya gigi yang rosak itu tidak dicabut yang mana akan dapat mengekalkan gigitan dan fungsi gigi.


Apakah akibatnya jika rawatan ini tidak dibuat?

  • Ketidakselesaan atau kesakitan akan bertambah teruk.
  • Jangkitan atau nanah akan terjadi pada gigi tersebut.
  • Gigi itu mungkin terpaksa dicabut.

Prosedur


Rawatan ini mungkin memerlukan satu hingga dua atau lebih temujanji.
Salur akar (kanal) gigi akan dibersihkan terlebih dahulu dengan
menggunakan peralatan dan ubatan sebelum ianya ditutup.



Soalan yang kerap ditanya


Adakah rawatan ini menyakitkan?

  • Kebiasanya rawatan ini tidaklah menyakitkan. Bius setempat kadang- kadang digunakan jika perlu.

<li>What complications may arise?

  • You may experience bleeding, pain, swelling or discomfort.
    Infection may also occur but this can be treated with antibiotics and pain killers.
</li><li>Adakah saya memerlukan korona selepas rawatan salur akar?

  • Rawatan
    salur akar tidak semestinya memerlukan korona. Rawatan korona hanya
    perlu jika kehilangan struktur asal korona gigi sangat teruk.
</li><li>Di mana saya boleh mendapatkan rawatan ini?

  • Anda boleh ke klinik pergigian yang berhampiran untuk mendapatkan nasihat, pemeriksaan dan maklumat lanjut mengenai rawatan ini.

</li>

----Forum Paramedik Malaysia-----




-GiGi wAriSAn KitA.. BeRSamA KitA MeNjaGA- Very Happy
avatar
fasha_wanna
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : part tym rempit n car race :P
Gender : Female
Jumlah Post : 2730
Umur : 30
Tarikh Register : 06/01/2008
Reputation : 36
Points : 6469

Character sheet
Mutiara Kata saya: ~~we can never change our past but we can always choose our future..~~

View user profile http://profiles.friendster.com

Back to top Go down

Re: RAWATAN AKAR? ......

Post by fasha_wanna on Thu 14 May 2009, 5:41 pm

ni de prosedur rawatan tu..

bleh la bg skit gambaran psal rawatan endodontik..




Langkah 1


Selepas gigi diberikan ubat bius, satu pembukaan dibuat melalui krown ke dalam rongga pulpa.




<table border="0" width="100%"> <tr> <td align="left" valign="top" width="100%">Langkah 2

Panjang kanal-kanal akar akan ditentukan.
</td><td align="right" valign="top"></td><td align="right" valign="top"></td></tr></table>


Langkah 3

Pulpa yang dijangkiti dikeluarkan. Kemudian kanal-kanal dibersihkan, diperbesarkan serta dicorakkan





<table border="0" width="100%"> <tr> <td align="left" valign="top" width="100%">Langkah 4

Kanal-kanal diisikan serta ditutupkan. Satu tiang logam
mungkin dimasukkan sebagai penyangga struktural atau untuk mengekalkan
bahan-bahan pemulihan
</td><td align="right" valign="top"></td><td align="right" valign="top"></td></tr></table>


Langkah 5

Gigi tersebut ditutup dengan bahan pengisi sementara.
Kemudian krown emas atau porselain ditambahkan untuk memperkuatkan
perlindungan kepada gigi tersebut.

Bahan-bahan yang digunakan untuk membuat pengisi mungkin
boleh tahan seumur hidup, tetapi pengisi serta krown mungkin perlu
digantikan pada satu hari.
Pastikan anda mengikut aturan-aturan penjagaan rumah yang khas yang diberikan oleh pakar-pakar profesional pergigian

----Forum Paramedik Malaysia-----




-GiGi wAriSAn KitA.. BeRSamA KitA MeNjaGA- Very Happy
avatar
fasha_wanna
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : part tym rempit n car race :P
Gender : Female
Jumlah Post : 2730
Umur : 30
Tarikh Register : 06/01/2008
Reputation : 36
Points : 6469

Character sheet
Mutiara Kata saya: ~~we can never change our past but we can always choose our future..~~

View user profile http://profiles.friendster.com

Back to top Go down

Re: RAWATAN AKAR? ......

Post by sitiaidaum on Sat 27 Jun 2009, 2:06 pm

ada satu klinik gigi tu,dr dia kalau saya pergi kalau saya sakit gigi mesti dia suruh cabut. Saya ni jenis sayang gigi,gigi ni umpama barang berharga kita. pastu baru-baru ni tampalan saya tertanggal, dia ckp da hitam saya pun xsure apa yang hitam,pastu suruh saya cabut je gigi tu. padahal xsakit pun,pelik saya asyik sruh cabut gigi je. bengang gak sebab sayang kat gigi2 nih. saya terfikir seblm tampal dulu pun gigi saya sakit truk gak tapi dr gigi kat ppum tu xlah suruh cabut dia buat tampalan berubat pastu da x sakit datang lagi baru tampal yang betul

nak tya kalu gigi sakit sangat memang rawatan akar atau cabut ke saje caranya.ada alternative lain tak untuk selamatkannya.

sitiaidaum
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : housewife
Gender : Female
Jumlah Post : 14
Umur : 38
Tarikh Register : 27/06/2009
Reputation : 0
Points : 2995

View user profile

Back to top Go down

Re: RAWATAN AKAR? ......

Post by fasha_wanna on Sun 28 Jun 2009, 5:41 am

sakit yea??

biasanye ble sakit, kte xcabot gg tu...

sbb de infection (bengkak n nanah)

kte akan bg antibiotik utk hilangkn infection n PCM utk thn sakit..

ble dah ilang sakit bru bleh wat rawatan setrusnye...

----Forum Paramedik Malaysia-----




-GiGi wAriSAn KitA.. BeRSamA KitA MeNjaGA- Very Happy
avatar
fasha_wanna
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : part tym rempit n car race :P
Gender : Female
Jumlah Post : 2730
Umur : 30
Tarikh Register : 06/01/2008
Reputation : 36
Points : 6469

Character sheet
Mutiara Kata saya: ~~we can never change our past but we can always choose our future..~~

View user profile http://profiles.friendster.com

Back to top Go down

Re: RAWATAN AKAR? ......

Post by fasha_wanna on Sun 28 Jun 2009, 5:52 am

rawatan seterusnye mmg cabutan or rawatan akar..

klu cabut, bleh wat denture (gg palsu) n implan

klu rawatan akar pulak bleh wat tmpln or crown..

----Forum Paramedik Malaysia-----




-GiGi wAriSAn KitA.. BeRSamA KitA MeNjaGA- Very Happy
avatar
fasha_wanna
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : part tym rempit n car race :P
Gender : Female
Jumlah Post : 2730
Umur : 30
Tarikh Register : 06/01/2008
Reputation : 36
Points : 6469

Character sheet
Mutiara Kata saya: ~~we can never change our past but we can always choose our future..~~

View user profile http://profiles.friendster.com

Back to top Go down

Re: RAWATAN AKAR? ......

Post by fasha_wanna on Sun 28 Jun 2009, 6:13 am

@sitiaidaum wrote:ada satu klinik gigi tu,dr dia kalau saya pergi kalau saya sakit gigi mesti dia suruh cabut. (1)Saya ni jenis sayang gigi,gigi ni umpama barang berharga kita. pastu baru-baru ni tampalan saya tertanggal, dia ckp (2)da hitam saya pun xsure apa yang hitam,pastu suruh saya cabut je gigi tu. padahal (3)xsakit pun,pelik saya asyik sruh cabut gigi je. bengang gak sebab sayang kat gigi2 nih. saya terfikir seblm tampal dulu pun gigi saya sakit truk gak tapi dr gigi kat ppum tu xlah suruh cabut dia buat (4)tampalan berubat pastu da x sakit datang lagi baru tampal yang betul

nak tya kalu gigi sakit sangat memang rawatan akar atau cabut ke saje caranya.ada alternative lain tak untuk selamatkannya.

sy nk bg tau skit pndapat sy ye...

(1)mmg gg kte brg yg berharga...

gg palsu xsame cam gg yg asli..


(2)da itam tu kemgknn gg dah mati...

nk tau, sblom ni gg di tampal dgn kale itam or putih?


(3)biasanya gg yg xsakit ni sbb gg dah mati..

so akan berubah warna..

sblom ni penah bengkak x?


(4)rawatan tu utk pastikan gg msih bleh diselamatkn or x...

biasanye doc akan kta dtg secepat mgkn klu sakit...

tp klu x sakit, dtg ikot nxt appt..

----Forum Paramedik Malaysia-----




-GiGi wAriSAn KitA.. BeRSamA KitA MeNjaGA- Very Happy
avatar
fasha_wanna
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : part tym rempit n car race :P
Gender : Female
Jumlah Post : 2730
Umur : 30
Tarikh Register : 06/01/2008
Reputation : 36
Points : 6469

Character sheet
Mutiara Kata saya: ~~we can never change our past but we can always choose our future..~~

View user profile http://profiles.friendster.com

Back to top Go down

Re: RAWATAN AKAR? ......

Post by Nazri on Sun 28 Jun 2009, 7:00 am

;perghhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!
jawapan dr seorang pakar pergigian.
inila untungnya jd forumer kt sini......dpt timba ilmu dr pakar2
avatar
Nazri
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : Trainer and Consultant-Mind, Personal Financial and Business
Gender : Male
Jumlah Post : 581
Umur : 38
Tarikh Register : 17/06/2007
Reputation : 10
Points : 4384

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile http://www.facebook.com/Nazri Kadir http://www.berfikirgayatrump.com

Back to top Go down

Re: RAWATAN AKAR? ......

Post by sitiaidaum on Sun 28 Jun 2009, 7:28 am

@fasha_wanna wrote:

(1)mmg gg kte brg yg berharga...
gg palsu xsame cam gg yg asli..

tul tu betul...kalau org tua2 yelah main cabut je cam mak saya...

(2)da itam tu kemgknn gg dah mati...
nk tau, sblom ni gg di tampal dgn kale itam or putih?

tampalan kale itam..skrg ni dr tu tampal wane putih takut sakit katenya...musykil rrr..lps ni ble tuko tamplan hitam tak?


(3)biasanya gg yg xsakit ni sbb gg dah mati..
so akan berubah warna..
sblom ni penah bengkak x?

mmm masa dulunya sakit xingtla..tp rasanya bengkak gak kot,pastu dr kat ppum tampal putih da x sakit tampal hitam...bengkak tu maksdnya gigi da mati ye?


(4)rawatan tu utk pastikan gg msih bleh diselamatkn or x...
biasanye doc akan kta dtg secepat mgkn klu sakit...
tp klu x sakit, dtg ikot nxt appt..

o..kalu gitu kalu sakit try tampal putih dlu pastu kalu xsakit kira gg tu da oklah ye..kalu sakit gak brulah wat rawatan ako or cabut..mmm confirmlah kita xgi klinik tu lg...dok sruh cabut je


Pastu fasha nak tya,kita gi satu klinik tu,masa tu de bisul kat gusi nanah da kna kat ako,nak wat rawtn ako oleh krn dia xexpert bhgn graham so dia wat ltk skru step by step means apt sampai 6minggu minggu ni satu skru minggu lain satu skru...sambil tu ltk ubt nk matikn bisul..ok ke cara tu fasha...tp sakitnya xredhalah sampai abis apt..

sitiaidaum
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : housewife
Gender : Female
Jumlah Post : 14
Umur : 38
Tarikh Register : 27/06/2009
Reputation : 0
Points : 2995

View user profile

Back to top Go down

Re: RAWATAN AKAR? ......

Post by fasha_wanna on Sun 28 Jun 2009, 5:02 pm

@Nazri wrote:;perghhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!
jawapan dr seorang pakar pergigian.
inila untungnya jd forumer kt sini......dpt timba ilmu dr pakar2

hahaha...

sy juz bg tau pe yg sy tau n dah blajar..

xslh klu share kn..

klu nazri de prob bleh la kemukakan..

klu xde topik tu, bleh bukak tyopik bru k..

----Forum Paramedik Malaysia-----




-GiGi wAriSAn KitA.. BeRSamA KitA MeNjaGA- Very Happy
avatar
fasha_wanna
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : part tym rempit n car race :P
Gender : Female
Jumlah Post : 2730
Umur : 30
Tarikh Register : 06/01/2008
Reputation : 36
Points : 6469

Character sheet
Mutiara Kata saya: ~~we can never change our past but we can always choose our future..~~

View user profile http://profiles.friendster.com

Back to top Go down

Re: RAWATAN AKAR? ......

Post by Nazri on Sun 28 Jun 2009, 5:09 pm

Laughing terima kasih wanna...insya Allah jika ada kemusykilan ttg gigi sy akan maklumkan pd wanna dan forum kita ni.....
avatar
Nazri
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : Trainer and Consultant-Mind, Personal Financial and Business
Gender : Male
Jumlah Post : 581
Umur : 38
Tarikh Register : 17/06/2007
Reputation : 10
Points : 4384

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile http://www.facebook.com/Nazri Kadir http://www.berfikirgayatrump.com

Back to top Go down

Re: RAWATAN AKAR? ......

Post by fasha_wanna on Sun 28 Jun 2009, 7:25 pm

(1)mmg gg kte brg yg berharga...
gg palsu xsame cam gg yg asli..

tul tu betul...kalau org tua2 yelah main cabut je cam mak saya...

syg tauu.. gg spatotnye kekal spanjang hayat..
----------------------------------------------------------------------------------------------------
(2)da itam tu kemgknn gg dah mati...
nk tau, sblom ni gg di tampal dgn kale itam or putih?

tampalan kale itam..skrg ni dr tu tampal wane putih takut sakit katenya...musykil rrr..lps ni ble tuko tamplan hitam tak?

owhh..mgkn doc tu ltk dressing@tmpln smntara..
klu xde mslh, nnt akan tuko tmpln hitam@amalgam pulak..

----------------------------------------------------------------------------------------------------
(3)biasanya gg yg xsakit ni sbb gg dah mati..
so akan berubah warna..
sblom ni penah bengkak x?

mmm
masa dulunya sakit xingtla..tp rasanya bengkak gak kot,pastu dr kat
ppum tampal putih da x sakit tampal hitam...bengkak tu maksdnya gigi da
mati ye?

bengkak mksudnye gg dah de infection..
infection mnyebabkn bengkak.. then strusnye gg bleh mati..
biasanye gg yg dah de infection,kte x trus tmpl..
tp kne wat rawatan akar...
mgkn mase akak wat kt ppum blom bngkak lg..
so still bleh tmpl trus..

tp JAP eh!!
sy dah mula cnfius ni
klu ikot citer akak kn..
tmpln sblom ni tmpln itm kn??
n gg pon da itam rite?
ada kmgknn warna tmpln itam 2 dah meresap ke dlm gg..
so gg pon itam..
so kne make sure blik yg tu laa..
rasenye gg tu blom mati lg..
sbb doc ltk tmpln putih kn??
so doc nk check dlu kevitalan gg akak..
----------------------------------------------------------------------------------------------------
(4)rawatan tu utk pastikan gg msih bleh diselamatkn or x...
biasanye doc akan kta dtg secepat mgkn klu sakit...
tp klu x sakit, dtg ikot nxt appt..

o..kalu
gitu kalu sakit try tampal putih dlu pastu kalu xsakit kira gg tu da
oklah ye..kalu sakit gak brulah wat rawatan ako or cabut..mmm
confirmlah kita xgi klinik tu lg...dok sruh cabut je



Pastu fasha nak tya,kita gi satu klinik tu,masa tu de bisul kat gusi nanah da kna kat ako,nak
wat rawtn ako oleh krn dia xexpert bhgn graham so dia wat ltk skru step
by step means apt sampai 6minggu minggu ni satu skru minggu lain satu
skru...sambil tu ltk ubt nk matikn bisul..ok ke cara tu fasha...tp
sakitnya xredhalah sampai abis apt..


ako tu akar ke??
hehehe..

sy xbrape phm la yg akak bgtau ni..
akak bminat nk wat rwtn akar ke??
biasanye rawatan tu mmg lame n sakit..
so kne byk sabar n thn sakit tu..
sbb lps ni gg yg dah mati tu bleh gne cam biasa slps tamat rawatan..

----Forum Paramedik Malaysia-----




-GiGi wAriSAn KitA.. BeRSamA KitA MeNjaGA- Very Happy
avatar
fasha_wanna
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : part tym rempit n car race :P
Gender : Female
Jumlah Post : 2730
Umur : 30
Tarikh Register : 06/01/2008
Reputation : 36
Points : 6469

Character sheet
Mutiara Kata saya: ~~we can never change our past but we can always choose our future..~~

View user profile http://profiles.friendster.com

Back to top Go down

Re: RAWATAN AKAR? ......

Post by sitiaidaum on Mon 29 Jun 2009, 2:57 pm

masa tulah fasha...tp tula...sayang nak cabut knala wat rwtn ako eh akar..heee..tp kosnya fuhhh..
pastukan fasha...ada lg cite pasal gg ni. dr yg kat klinik yg duk sruh cabut tu je ckp kalu wat rwtn akar..gg da mati so smua klsium,zat gg da xdpt so mungkn gg tu akn mreput...maka nk elakn reput knala wat crown...fuhhh kos lg tu mkn 3-400 lg tu...high maintenance gak gg ni ye.

sitiaidaum
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : housewife
Gender : Female
Jumlah Post : 14
Umur : 38
Tarikh Register : 27/06/2009
Reputation : 0
Points : 2995

View user profile

Back to top Go down

Re: RAWATAN AKAR? ......

Post by fasha_wanna on Tue 30 Jun 2009, 5:23 pm

haah mmg la kak..

mak sy wat kt private dlm rm 800..

tp kt kerajaan pon de gak..

juz de waiting list..

lame skit nk tggu..

n yg wat bkn doctor biasa tau..

tp pakar khas..

xcam private..

doc biasa je..

diaorg mmg de blaja skit2 tp bkn spenohnye..

wat rwtn tu pon bcoz of $$$$..

----Forum Paramedik Malaysia-----




-GiGi wAriSAn KitA.. BeRSamA KitA MeNjaGA- Very Happy
avatar
fasha_wanna
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : part tym rempit n car race :P
Gender : Female
Jumlah Post : 2730
Umur : 30
Tarikh Register : 06/01/2008
Reputation : 36
Points : 6469

Character sheet
Mutiara Kata saya: ~~we can never change our past but we can always choose our future..~~

View user profile http://profiles.friendster.com

Back to top Go down

salam

Post by mrnaqib on Sun 04 Apr 2010, 6:10 am

haha


Last edited by mrnaqib on Mon 05 Apr 2010, 4:11 am; edited 1 time in total

mrnaqib
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : pensyarah
Gender : Male
Jumlah Post : 1
Umur : 32
Tarikh Register : 04/04/2010
Reputation : 0
Points : 2695

View user profile

Back to top Go down

Re: RAWATAN AKAR? ......

Post by azrunia on Sun 04 Apr 2010, 10:54 pm

hahahhahahhaaaaa......kenat tanya ahlul dentist lerrrrrrr......
avatar
azrunia
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : tukang tarik kereta
Gender : Male
Jumlah Post : 1023
Umur : 1938
Tarikh Register : 23/12/2009
Reputation : 15
Points : 4141

View user profile http://www.facebook.com/?ref=home#!/profile.php?id=100000709795036

Back to top Go down

Re: RAWATAN AKAR? ......

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum