FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

Dari MeJa KaiNKaPaN

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by kainkapan on Sun 30 May 2010, 1:39 pm

Kenapa diciptakan neraka?



Ini kisah benar..kisah seorang gadis Melayu, beragama Islam, tapi cetek pengetahuan tentang agama. Ceritanya begini, di sebuah negeri yang melaksanakan dasar 'Membangun Bersama Islam', kerap kali pihak berkuasa tempatan menjalankan pemeriksaan mengejut di premis-premis perniagaan dan kompleks beli-belah, untuk memastikan para pekerja di premis berkenaan menutup aurat.

Aku tak pasti berapa jumlah denda yang dikenakan sekiranya didapati melakukan kesalahan, tapi selalunya merekaakan diberi amaran bagi kesalahan pertama, dan didenda jika didapati masih enggan mematuhi garis panduan yang ditetapkan. Lazimnya dalam setiap operasi sebegini, seorang ustaz ditugaskan bersama dengan para pegawai pihak berkuasa tempatan. Tugasnya adalah untuk menyampaikan nasihat secara berhemah, kerana hukuman dan denda semata-mata tidak mampu memberi kesan yang mendalam.

Dalam satu insiden, ketika operasi yang dijalankan sekitar 2005, seorang gadis yang bekerja di salah satu lot premis perniagaan di Pasaraya Billion telah didapati melakukan kesalahan tidak menutup aurat. Maka dia pun kena denda la...setelah surat saman dihulurkan oleh pegawai PBT, ustaz ni pun bagi la nasihat, "..lepas ni diharap saudari insaf dan dapat mematuhi peraturan..peraturan ni bukan semata-mata peraturan majlis perbandaran, tapi menutup aurat ni termasuk perintah Allah. Ringkasnya, kalau taat segala perintahNya, pasti Dia akan membalas dengan nikmat di syurga..kalau derhaka tak nak patuhi perintahNya,takut nanti tak sempat bertaubat, bakal mendapat azab di neraka Allah. Tuhan Maha Penyayang, Dia sendiri tak mahu kita campakkan diri ke dalam neraka..."

Gadis tersebut yang dari awal mendiamkan diri,tiba-tiba membentak "Kalau Tuhan tu betul-betul baik, kenapa buat neraka ? Kenapa tak boleh sediakan syurga je? Macam tu ke Tuhan Maha Penyayang?" Mungkin dari tadi dia dah panas telinga, tak tahan dengar nasihat ustaz tu..dah la hati panas kena denda sebab dia tak pakai tudung..

Ustaz tu terkedu sekejap. Bahaya budak ni. Kalau dibiarkan boleh rosak akidah dia. Setelah habis gadis tu membebel, ustaz tu pun jawab: "Dik, kalau Tuhan tak buat neraka, saya tak jadi ustaz. Berapa sen sangat gaji saya sekarang. Baik saya jadi tokey judi, atau bapa ayam.. hidup senang, lepas mati pun tak risau sebab gerenti masuk syurga. Mungkin awak ni pun saya boleh culik dan jual jadi pelacur. Kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sebab neraka tak ada. Nanti kita berdua jumpa lagi kat syurga..Kan Tuhan tu baik?"

Gadis tu terkejut. Tergamak seorang ustaz cakap macam tu? Sedang dia terpinga-pinga dengan muka confused, ustaz tu pun jelaskan:"perkara macam tadi akan berlaku kalau Tuhan hanya sediakan syurga. Orang baik,orang jahat, semua masuk syurga..maka apa guna jadi orang baik? Jadi orang jahat lebih seronok. Manusia tak perlu lagi diuji sebab semua orang akan 'lulus' percuma. Pembunuh akan jumpa orang yang dibunuh dalam syurga..perogol akan bertemu lagi dengan mangsa rogol disyurga..lepas tu boleh rogol lagi kalau dia nak.. takde siapa yang terima hukuman. Sebab Tuhan itu 'baik'. Adakah Tuhan macam ni yang kita nak? Awak rasa, adil ke?"; tanya ustaz.

"Ah..mana adil macam tu. Orang jahat takkan la terlepas camtu je.." rungut si gadis.

Ustaz tersenyum dan menyoal lagi: "Bila tuhan tak adil, boleh ke dianggap baik?"

Gadis tu terdiam.

Ustaz mengakhiri kata-katanya: "Adik, saya bagi nasihat ni kerana kasih sesama umat Islam. Allah itu Maha Penyayang, tapi Dia juga Maha Adil. Sebab tu neraka perlu wujud. Untuk menghukum hamba-hambaNya yang derhaka, yang menzalimi diri sendiri dan juga orang lain. Saya rasa awak dah faham sekarang. Kita sedang diuji kat atas dunia ni. Jasad kita bahkan segala-galanya milik Allah, maka bukan HAK kita untuk berpakaian sesuka hati kita. Ingatlah; semuanya dipinjamkan olehNya, sebagai amanah dan ujian..semoga kita dapat bersabar dalam mentaati segala perintahNya, untuk kebaikan diri kita jugak. Assalamu'alaikum."

kainkapan
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Negeri :
Jawatan : PenGGaLi KuBuR
Gender : Male
Jumlah Post : 326
Umur : 35
Tarikh Register : 14/05/2007
Reputation : 3
Points : 3948

Character sheet
Mutiara Kata saya: MALU mu ialah mahkota yang tidak perlukan singgahsana tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nama, Tiada siapa yang dapat merampasnya melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

View user profile

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by Fieza on Thu 03 Jun 2010, 3:52 am

kisah ni u buat sndiri ke?

Fieza
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : Mici U29
Gender : Female
Jumlah Post : 1500
Umur : 33
Tarikh Register : 12/10/2006
Reputation : 36
Points : 5196

Character sheet
Mutiara Kata saya: murahkanlah bibir dengan senyuman kerana senyum itu sedekah..

View user profile http://www.facebook.com/nurhafiza.pijajaja

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by kainkapan on Wed 09 Jun 2010, 8:00 pm

kisah yg mana?

kainkapan
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Negeri :
Jawatan : PenGGaLi KuBuR
Gender : Male
Jumlah Post : 326
Umur : 35
Tarikh Register : 14/05/2007
Reputation : 3
Points : 3948

Character sheet
Mutiara Kata saya: MALU mu ialah mahkota yang tidak perlukan singgahsana tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nama, Tiada siapa yang dapat merampasnya melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

View user profile

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by azrunia on Thu 10 Jun 2010, 4:33 pm

kekekekkee...................aku ikut je..............walaupun aku dah lama tak masuk fp ni............keciwa................

azrunia
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : tukang tarik kereta
Gender : Male
Jumlah Post : 1045
Umur : 1937
Tarikh Register : 23/12/2009
Reputation : 15
Points : 3890

View user profile http://www.facebook.com/?ref=home#!/profile.php?id=100000709795036

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by kainkapan on Fri 11 Jun 2010, 2:07 pm

keciwa kenapa sahabat?

kainkapan
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Negeri :
Jawatan : PenGGaLi KuBuR
Gender : Male
Jumlah Post : 326
Umur : 35
Tarikh Register : 14/05/2007
Reputation : 3
Points : 3948

Character sheet
Mutiara Kata saya: MALU mu ialah mahkota yang tidak perlukan singgahsana tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nama, Tiada siapa yang dapat merampasnya melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

View user profile

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by azrunia on Sat 17 Jul 2010, 7:12 pm

bila nak sambung lagi ler........

azrunia
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : tukang tarik kereta
Gender : Male
Jumlah Post : 1045
Umur : 1937
Tarikh Register : 23/12/2009
Reputation : 15
Points : 3890

View user profile http://www.facebook.com/?ref=home#!/profile.php?id=100000709795036

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by kainkapan on Sun 18 Jul 2010, 8:56 pm

sambung apo beb? huhuhu...........

kainkapan
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Negeri :
Jawatan : PenGGaLi KuBuR
Gender : Male
Jumlah Post : 326
Umur : 35
Tarikh Register : 14/05/2007
Reputation : 3
Points : 3948

Character sheet
Mutiara Kata saya: MALU mu ialah mahkota yang tidak perlukan singgahsana tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nama, Tiada siapa yang dapat merampasnya melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

View user profile

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by azrunia on Thu 22 Jul 2010, 6:59 pm

cerita ler............

azrunia
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : tukang tarik kereta
Gender : Male
Jumlah Post : 1045
Umur : 1937
Tarikh Register : 23/12/2009
Reputation : 15
Points : 3890

View user profile http://www.facebook.com/?ref=home#!/profile.php?id=100000709795036

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by kainkapan on Fri 06 Aug 2010, 6:13 pm

cerita apa?

kainkapan
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Negeri :
Jawatan : PenGGaLi KuBuR
Gender : Male
Jumlah Post : 326
Umur : 35
Tarikh Register : 14/05/2007
Reputation : 3
Points : 3948

Character sheet
Mutiara Kata saya: MALU mu ialah mahkota yang tidak perlukan singgahsana tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nama, Tiada siapa yang dapat merampasnya melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

View user profile

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by azrunia on Sat 07 Aug 2010, 2:43 am


azrunia
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : tukang tarik kereta
Gender : Male
Jumlah Post : 1045
Umur : 1937
Tarikh Register : 23/12/2009
Reputation : 15
Points : 3890

View user profile http://www.facebook.com/?ref=home#!/profile.php?id=100000709795036

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by kainkapan on Sun 09 Jan 2011, 6:14 am

huhuhuh..............

kainkapan
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Negeri :
Jawatan : PenGGaLi KuBuR
Gender : Male
Jumlah Post : 326
Umur : 35
Tarikh Register : 14/05/2007
Reputation : 3
Points : 3948

Character sheet
Mutiara Kata saya: MALU mu ialah mahkota yang tidak perlukan singgahsana tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nama, Tiada siapa yang dapat merampasnya melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

View user profile

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by Fieza on Mon 10 Jan 2011, 3:42 am

hi there...

Fieza
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : Mici U29
Gender : Female
Jumlah Post : 1500
Umur : 33
Tarikh Register : 12/10/2006
Reputation : 36
Points : 5196

Character sheet
Mutiara Kata saya: murahkanlah bibir dengan senyuman kerana senyum itu sedekah..

View user profile http://www.facebook.com/nurhafiza.pijajaja

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by kainkapan on Thu 20 Jan 2011, 9:30 pm

hi there tooo...............

kainkapan
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Negeri :
Jawatan : PenGGaLi KuBuR
Gender : Male
Jumlah Post : 326
Umur : 35
Tarikh Register : 14/05/2007
Reputation : 3
Points : 3948

Character sheet
Mutiara Kata saya: MALU mu ialah mahkota yang tidak perlukan singgahsana tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nama, Tiada siapa yang dapat merampasnya melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

View user profile

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by elida on Sat 26 Feb 2011, 4:29 am

Suspect

elida
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Negeri :
Jawatan : Peg. Undang-undang
Gender : Female
Jumlah Post : 80
Umur : 32
Tarikh Register : 06/10/2008
Reputation : 0
Points : 2983

View user profile

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by kainkapan on Fri 15 Apr 2011, 8:53 am

Seharusnya tak ku teruskan.... sepatutnya ku biarkan...


Seharusnya ku lupakan..bagaikan tak pernah hadir di pandangan...

Sesalnya tak ku hindar...ku biarkan kau mengambil tempat...

Setelah ku dengar....cinta mu hadir dalam hidupku....

Tanpa ucapan....aku mula merasai dan mengenal apa CINTA....

TETAPI......Setelah kau pasak cinta mu di hati ku...

Setelah segenap hela nafasku hanya ada cinta mu.... kau pergi...

Kau pergi tanpa kata.... Bagai asap di hembus udara... Umpama kabus di siram cahaya mentari di waktu pagi...

Tiada kata... Bibirku kebas...lidahku kelu...

Akhirnya kau pergi jua.... Tinggal lah aku seorang diri menghitung hari..


AL-FATIHAH buat yang telah pergi.....

kainkapan
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Negeri :
Jawatan : PenGGaLi KuBuR
Gender : Male
Jumlah Post : 326
Umur : 35
Tarikh Register : 14/05/2007
Reputation : 3
Points : 3948

Character sheet
Mutiara Kata saya: MALU mu ialah mahkota yang tidak perlukan singgahsana tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nama, Tiada siapa yang dapat merampasnya melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

View user profile

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by Lord Vlad on Thu 26 May 2011, 9:46 am

al-fatihan......

----Forum Paramedik Malaysia-----





Lord Vlad
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : PPKP
Gender : Male
Jumlah Post : 2445
Umur : 37
Tarikh Register : 09/10/2006
Reputation : 49
Points : 5018

Character sheet
Mutiara Kata saya: SAYANGILAH JANTUNG ANDA SEBELUM IA BERHENTI BERDENYUT........ - Ingatan ikhlas dari Lord Vlad @ EnsemBoy

View user profile http://www.facebook.com/lord.vld http://lordvladmenulis.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by kainkapan on Fri 15 Jul 2011, 6:44 am

huhuhu

kainkapan
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Negeri :
Jawatan : PenGGaLi KuBuR
Gender : Male
Jumlah Post : 326
Umur : 35
Tarikh Register : 14/05/2007
Reputation : 3
Points : 3948

Character sheet
Mutiara Kata saya: MALU mu ialah mahkota yang tidak perlukan singgahsana tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nama, Tiada siapa yang dapat merampasnya melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

View user profile

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by Lord Vlad on Sun 17 Jul 2011, 3:28 pm

ada cite baru tak bro? hehehe....

----Forum Paramedik Malaysia-----





Lord Vlad
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : PPKP
Gender : Male
Jumlah Post : 2445
Umur : 37
Tarikh Register : 09/10/2006
Reputation : 49
Points : 5018

Character sheet
Mutiara Kata saya: SAYANGILAH JANTUNG ANDA SEBELUM IA BERHENTI BERDENYUT........ - Ingatan ikhlas dari Lord Vlad @ EnsemBoy

View user profile http://www.facebook.com/lord.vld http://lordvladmenulis.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by kainkapan on Tue 26 Jul 2011, 7:32 pm

ade2.... aku tgh taip.... nanti aku masukkan.... tunggu tau...hihihi

kainkapan
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Negeri :
Jawatan : PenGGaLi KuBuR
Gender : Male
Jumlah Post : 326
Umur : 35
Tarikh Register : 14/05/2007
Reputation : 3
Points : 3948

Character sheet
Mutiara Kata saya: MALU mu ialah mahkota yang tidak perlukan singgahsana tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nama, Tiada siapa yang dapat merampasnya melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

View user profile

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by kainkapan on Sat 10 Dec 2011, 4:25 pm

ku pandang kiri ku pandang kanan..
nafasku lepas mata masih tak pejam...
di dalam benak ku mula terbayang...
segala kenangan manis dan masam...

dulu di saat begini kau lah teman...
suara mu masih lagi terngiang-ngiang...
tapi kini hanya tinggal kenangan..
cuma bunyi nyamuk jek yg buat aku bengang.

SMS yg ku hantar x berbalas...
kau diam... kau membisu...
aku mula sayu... dalam fikirku kau sudah tak mahu..
diam aku bukan sengaja... kredit je yang takde...

oh ..... mengantuk aku.... tido dulu la ye...
assalamualaikum.... hehehehehe

kainkapan
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Negeri :
Jawatan : PenGGaLi KuBuR
Gender : Male
Jumlah Post : 326
Umur : 35
Tarikh Register : 14/05/2007
Reputation : 3
Points : 3948

Character sheet
Mutiara Kata saya: MALU mu ialah mahkota yang tidak perlukan singgahsana tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nama, Tiada siapa yang dapat merampasnya melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

View user profile

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by Fieza on Sat 10 Dec 2011, 5:51 pm

scratch

Fieza
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : Mici U29
Gender : Female
Jumlah Post : 1500
Umur : 33
Tarikh Register : 12/10/2006
Reputation : 36
Points : 5196

Character sheet
Mutiara Kata saya: murahkanlah bibir dengan senyuman kerana senyum itu sedekah..

View user profile http://www.facebook.com/nurhafiza.pijajaja

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by kainkapan on Tue 14 Feb 2012, 3:11 pm

hahahah...nape fieza? xpaham?

kainkapan
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Negeri :
Jawatan : PenGGaLi KuBuR
Gender : Male
Jumlah Post : 326
Umur : 35
Tarikh Register : 14/05/2007
Reputation : 3
Points : 3948

Character sheet
Mutiara Kata saya: MALU mu ialah mahkota yang tidak perlukan singgahsana tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nama, Tiada siapa yang dapat merampasnya melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

View user profile

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by Fieza on Mon 27 Feb 2012, 2:26 pm

@kainkapan wrote:hahahah...nape fieza? xpaham?



wt2 xphm... Very Happy

Fieza
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : Mici U29
Gender : Female
Jumlah Post : 1500
Umur : 33
Tarikh Register : 12/10/2006
Reputation : 36
Points : 5196

Character sheet
Mutiara Kata saya: murahkanlah bibir dengan senyuman kerana senyum itu sedekah..

View user profile http://www.facebook.com/nurhafiza.pijajaja

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by kainkapan on Sat 31 Mar 2012, 5:59 pm

Untuk apalagi bicara
Jika kosong belaka
Membakar rasa hati jiwa
Terasing rebah dalam kepasrahan
Terlontar ku tiada berhaluan


Untuk apa lagi setia
Jika masih curiga
Menimbun hiba dan kecewa
Dalam arena yang penuh berliku
Menjadi daunan cinta yang palsu
Keindahan tiada lagi ku rasakan
Kau bunga yang megah
Pasti berubah
Sehingga terlupa di telan alpa
Aku jadi belarang


Untuk apa lagi bersama
Kasih telah tiada
Pintuku pudar warna hampa


Apalah ertinya persahabatan
Jika masih bertopeng kebendaan


Jiwaku resah meronta
Jiwaku parah tersiksa
Kau manusia yang berpura


Hentikanlah lakonanmu
Yang mengambil kesempatan
Tanpa belas kasihan


ARAB & AIDIT - warna hampa ( album anak alam )

kainkapan
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Negeri :
Jawatan : PenGGaLi KuBuR
Gender : Male
Jumlah Post : 326
Umur : 35
Tarikh Register : 14/05/2007
Reputation : 3
Points : 3948

Character sheet
Mutiara Kata saya: MALU mu ialah mahkota yang tidak perlukan singgahsana tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nama, Tiada siapa yang dapat merampasnya melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

View user profile

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by kainkapan on Sat 08 Sep 2012, 6:37 pm

selain lautan bergelora...hari demi hari..,
dan aku perlahan lahan melupakanmu..,

aku terdengar suaramu bersama angin..namun ia tak menghentikan kesakitan...,
jika aku melihat mu tanpa apa2 perasaan dan nilai..,
bagaimana boleh kita tetap bersama..
setelah kau lukai dan khianati kasihku..,

ia mengambil masa yang lama untuk aku memaafkan mu..,
apa yang aku fikirkan telahpun berlaku..
aku mendengar ketawa..,

kurasa airmata mulai mengalir..
namun aku tetap tak akan disisimu ..,

walau apa yang terjadi..
setelah kau sakiti kau khianati..,

kini biarlah aku dengan kisahku..
biarlah aku dengan cintaku....

kainkapan
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Negeri :
Jawatan : PenGGaLi KuBuR
Gender : Male
Jumlah Post : 326
Umur : 35
Tarikh Register : 14/05/2007
Reputation : 3
Points : 3948

Character sheet
Mutiara Kata saya: MALU mu ialah mahkota yang tidak perlukan singgahsana tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nama, Tiada siapa yang dapat merampasnya melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

View user profile

Back to top Go down

Re: Dari MeJa KaiNKaPaN

Post by Sponsored content Today at 4:55 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum