FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

Moh le kite belajo loghat perak yob...

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Miau! Moh le kite belajo loghat perak yob...

Post by sweetcouple on Fri 31 Jul 2009, 9:11 pm

salam...

saya suka dengan keunikan setiap loghat yang ade..
buat sesiapa yang berasal dari perak..sharelah disini ye...

awok,teman=saya
megholoh=tidur
tumpor=mati
bojot=basah
gebor=selimut
ngobak=menangis
nyongket=suka merayau
guling-pering=berhempas pulas
kelemayor=air mata berlinang
yor-ngat=air panas(kopi,milo)
goyor=binaan tak kukuh@badan terhuyung=hayang

sweetcouple
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri:
Jawatan : pemeriksa orang
Gender: Female
Jumlah Post: 1147
Umur: 28
Tarikh Register: 24/06/2009
Reputation: 17
Points: 3305

Character sheet
Mutiara Kata saya: there's only one in my life..only you.

View user profile

Back to top Go down

Miau! Re: Moh le kite belajo loghat perak yob...

Post by sweetcouple on Fri 31 Jul 2009, 9:11 pm

ate = habis tu
deme = diorang
kome = kamu semua
mike (sebutan 'mee' - ke pd 'kerja'= awak
teman = saya

sweetcouple
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri:
Jawatan : pemeriksa orang
Gender: Female
Jumlah Post: 1147
Umur: 28
Tarikh Register: 24/06/2009
Reputation: 17
Points: 3305

Character sheet
Mutiara Kata saya: there's only one in my life..only you.

View user profile

Back to top Go down

Miau! Re: Moh le kite belajo loghat perak yob...

Post by sweetcouple on Fri 31 Jul 2009, 9:17 pm

50 sen = 5kupang
5 sen = 5 duit

lebuh = hilang
contoh ayat = makanan atas meja tu dah lebuh dibawak dek kucen...(makanan atas meja tu dah hilang dilarikan kucing)

baruh = tebing (not sure...but i think this word ada dlm kamus dewan...)

tawo besho = tawar yg teramat (org perak tgh slalu guna...)

ngeleyor = gatai merenyam
tenggek ayor = jerang air
jangan kome ingkE bebenor = amaran org2 tua supaya kita tak terlalu gembira(over kelakuan)
terghoyak = menangis
hakap = tamak (biasanya kalu berkaitan makanan)
biasanya mak cakap: ate, kome jgn hakap bebeno ambik makanan tu, nanti tak abis....
besa = bersahur (mak cakap: tido awal, esok nak bangun besa)
banyak lagi tapi malas nak pikir, sebab nyer bila ckp je, terus tau sendiri dr pikir2 nie.

ate= penyedap ayat
kome = kamu semua
keme = saya
kume = saya
ayE = saya (biasanya org tua yg sebut)
deme = korang semua
yong/yeop = gelaran anak sulung dalam keluarga
mak chor/pak chor = gelaran tuk maksedara yg sulung
kalu nama org Abdul jadi bedol...hehehe..

sweetcouple
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri:
Jawatan : pemeriksa orang
Gender: Female
Jumlah Post: 1147
Umur: 28
Tarikh Register: 24/06/2009
Reputation: 17
Points: 3305

Character sheet
Mutiara Kata saya: there's only one in my life..only you.

View user profile

Back to top Go down

Miau! Re: Moh le kite belajo loghat perak yob...

Post by sweetcouple on Fri 31 Jul 2009, 9:18 pm

TEMAN TAPI MESRA
- Lagu dari Kumpulan RATU


TEMAN JER BUKAN NYER BEBENO....-versi PERAK

Keme ader kawan
Kawan keme gemo bebeno
maner keme pegi dia pasti nyendoi.
Kawan keme nie cukup hensom
pandai bebeno pulak tu,
ater gemo betui dia bertandang
nolong keme

sekarang keme udah penin
bila dia kabo dia syok kat keme
dia labun nak buat
keme nie gilprend dia.

cukup ler setakat
berseloghor dengan keme
jangan ler berlabun yang bukan2
tak terhingin keme kat mike tu..
kita berteman udahler
berteman tapi bukan bebeno.
keme suka bebeno kawan jer dengan mike
sebab keme dah ada boyprend lain
kita berteman jer udah lerr...
kita berteman ok!
berteman jer bukan nyer bebeno...

sweetcouple
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri:
Jawatan : pemeriksa orang
Gender: Female
Jumlah Post: 1147
Umur: 28
Tarikh Register: 24/06/2009
Reputation: 17
Points: 3305

Character sheet
Mutiara Kata saya: there's only one in my life..only you.

View user profile

Back to top Go down

Miau! Re: Moh le kite belajo loghat perak yob...

Post by sweetcouple on Fri 31 Jul 2009, 9:23 pm

ngobek=selongkar
nyonggoh=mengangkang
ayo=air
nyongket=berjalan
jeboh=muka tembam
nohin=buat xtau
tengoh laman=duduk di tgh umah/duduk ditmpat org lalu lalang
teroyok/ngobok=menangis
nyucor=menyiram
penyegan=malas



cth ayat:"kamu ni penyegan bebenor.aku suroh nyucor bunga belakang romoh pun haram dibuatnya.suroh nenggek ayo,langsung le..yang tau nyonggoh je tgh laman.aku cakap buat nohin je..yang aku geram,udoh le koje pun penyegan,tau ngobek barang aku,lepas tu tak reti nak dikemas balik.dimarah kang ngobok pulok,tu yg aku getik bebenor tu.bila makan tak ingat dunie,tengoklah muke tu dah jeboh aku nengoknya.lepas tu pulok bile dh kenyang mule le nak nyongket ke hulu ke helor,tak abis-abis nak nyusohkan orang".

sweetcouple
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri:
Jawatan : pemeriksa orang
Gender: Female
Jumlah Post: 1147
Umur: 28
Tarikh Register: 24/06/2009
Reputation: 17
Points: 3305

Character sheet
Mutiara Kata saya: there's only one in my life..only you.

View user profile

Back to top Go down

Miau! Re: Moh le kite belajo loghat perak yob...

Post by sweetcouple on Fri 31 Jul 2009, 9:24 pm

mete=kaku
tereban=campak
ngelong=tayar yg bengkok
bantei=bantal
gulai=guley
canu=pengotor
nohin=x ambil peduli
kucei=mengaul
contoh ayat:-

yg kamu mete ngape?toh mana kamu tereban...peh tu nyalahkan aku ngelong kan tayar kamu...udoh le ,lantok kamu le...maleh aku pikior..mane ke bantei ni?tu guley kat dapur tu, gi nengok jap..kucei kan jap kang hangit sapah pun xnak mkn..kang udoh kebulo...xsio aku buat lagi eh...nyusohkan je...kang mintak nolong ke kedei kang ..nohin je muke...

sweetcouple
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri:
Jawatan : pemeriksa orang
Gender: Female
Jumlah Post: 1147
Umur: 28
Tarikh Register: 24/06/2009
Reputation: 17
Points: 3305

Character sheet
Mutiara Kata saya: there's only one in my life..only you.

View user profile

Back to top Go down

Miau! Re: Moh le kite belajo loghat perak yob...

Post by sweetcouple on Fri 31 Jul 2009, 9:25 pm

nyerongin=tersengih-sengih(senyum)

mandang=tak ada

tengin=@#$%

begik/biut=degil

moncah=kaya/mewah

haram ngombin-tak bergerak

meroloh-tido

raban teben-selekeh

labun-cakap

toben-tua bangka

incit=pergi

getak=jatuh

gebor-selimut

mengelewor-bengkak-bengkok

tereban-buang

berselogho-bergurau

ingka beno-terlampau seronok(over acting)

sweetcouple
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri:
Jawatan : pemeriksa orang
Gender: Female
Jumlah Post: 1147
Umur: 28
Tarikh Register: 24/06/2009
Reputation: 17
Points: 3305

Character sheet
Mutiara Kata saya: there's only one in my life..only you.

View user profile

Back to top Go down

Miau! Re: Moh le kite belajo loghat perak yob...

Post by sweetcouple on Fri 31 Jul 2009, 9:26 pm

1. Ate = (habis tu/abis tu)
= cth ayat : "ate(habis tu ) biler lagi nak bersiapnyer... .daghi tidak idok ngomben2?"


2. Berdamor = bersepai
= cth ayat : "miker tughun bukit tu jangan laju sesangat....ka ghang jatuh
tersembam,berdamor

3. Bantei = hentam/pukul/belasah
= cth ayat : "kamu jgn buat pasei ngan dia....kang di bantei nyer kamu"
"payoh benor soalan ni.....bantei jer lah"

4. Bertohor = berlapar / menahan diri daripada makan
= cth ayat :"lakse lubok punyer pasei...aku sanggup bertohor tgh hari nieh"

5. bengkin/bengkeng/bengken = garang
= cth ayat:"ngaper bengken benor kamu ngan bebudok tu mat"

6. Bulor = luntur/lusuh
= cth ayat :"lame benor aku tak pake baju nih.....udoh bulor kalanyer"

7.Bejeghaib = mcm hampir2 melekat
= cth ayat : "ngantuk benor aku malam ni....udoh bejeghaib mata aku ni ha"
" ater ngaper dibiorkan lama....udoh bejeghaib getoh sekerap tu"

8. Biut = degil
= cth ayat : " kamu ni aku bantei kaghang.....ng aper biut benor"

9. Bejobon2 = berlongok2
= cth ayat : "udoh seminggu baju kamu tak basuh......tu berjobon2 dalam bilik tu"

10 Besit = sebat
= cth ayat : "kamu mengkalu malam ni monteng ngaji.....aboh besit kamu"


11. ceghun-ceghin = badan rasa mcm nak deman

= cth ayat : "lain mcm benor paneih hari ni....badan aku dah rasa ceghun ceghin
dah ni"

sweetcouple
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri:
Jawatan : pemeriksa orang
Gender: Female
Jumlah Post: 1147
Umur: 28
Tarikh Register: 24/06/2009
Reputation: 17
Points: 3305

Character sheet
Mutiara Kata saya: there's only one in my life..only you.

View user profile

Back to top Go down

Miau! Re: Moh le kite belajo loghat perak yob...

Post by sahizan on Sat 01 Aug 2009, 11:04 pm

saye pun org perak tapi saya tak paham sangat bahasa tu pasal bahasa tu bahasa dari kuala kangsar tak semua yg paham sikit2 ok la heheheh afro

sahizan
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : life guard (penyelamat kolam)
Gender: Male
Jumlah Post: 280
Umur: 34
Tarikh Register: 01/07/2009
Reputation: 0
Points: 2284

Character sheet
Mutiara Kata saya: 200

View user profile

Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum