FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

Sudahkah Anda Bersedia Untuk Berkahwin

View previous topic View next topic Go down

Sudahkah Anda Bersedia Untuk Berkahwin

Post by fiz on Thu 08 Oct 2009, 5:23 am

Anda mungkin telah bertemu dengan pasangan yang anda cintai. Tetapi masalahnya anda masih belum punya keyakinan untuk mengakhiri hubungan percintaan itu ke jinjang pelamin. Ada perasaan ragu-ragu untuk melangkah ke alam rumah tangga yang penuh dengan tanggungjawab dan pelbagai dugaan.

Sememangnya banyak yang perlu difikirkan sebelum mengambil keputusan untuk mendirikan rumah tangga. Anda harus menyediakan diri dengan banyak perkara. Kerana mengingatkan semua perkara inilah ramai yang masih belum berani berkahwin walaupun telah bertahun-tahun bercinta.

Tulisan di bawah ini bukan untuk menakut-nakutkan anda yang masih bujang tentang perkahwinan tapi sekadar ingin memberitahu beberapa perkara yang harus dipertimbangkan sebelum membuat keputusan mengakhiri zaman solo.

Fikirkan perkara-perkara di bawah tapi jika anda sudah yakin dengan pilihan anda, tunggu apa lagi!


Ada alasan kukuh berkahwin

Perkara paling utama ialah keyakinan diri. Oleh sebab itu, yakinkan diri kenapa anda harus mendirikan rumah tangga. Apa yang ingin anda perolehi daripadanya? Apa kesannya pada diri anda, pasangan dan keluarga masing-masing? Jika jawapannya masih belum dapat anda pastikan, ataupun alasannya belum lagi realistik, lebih baik tunda dahulu niat anda sehingga anda benar-benar yakin.

Harus sedia berkongsi

Anda harus menerima kenyataan bahawa situasi tinggal bersama itu berbeza dengan tinggal sendiri. Semuanya harus dikongsi. Bukan sekadar berkongsi bilik, satu almari tetapi juga berkongsi waktu, perhatian, seks, kewangan dan juga emosi.

Sedia untuk sakit hati

Segala tindakan dan perbuatan pasti mempunyai risiko. Begitu juga dengan mengambil keputusan untuk berkahwin. Perkahwinan akan membuka topeng masing-masing. Jika sudah memutuskan untuk berkahwin bererti anda harus sedia menerima risiko paling buruk tentang sikap pasangan anda.

Sedia untuk berfikiran terbuka

Masalah selalu ada, bila-bila dan di mana saja. Adakalanya permasalahan timbul untuk memperbaiki kualiti hubungan anda. Oleh sebab itu, lebih baik jika anda selalu sedia membuka diri untuk bertukar fikiran dengan pasangan agar hubungan emosi tetap terjalin.

Sedia untuk kompromi

Punya agenda, pendapat atau prinsip sendiri memang boleh tapi ingat akan pasangan anda. Dia juga mempunyai kesibukan, pendapat, keinginan yang mungkin berbeza dengan anda. Maka meningkat diri untuk bertoleransi, saling menghargai akan sangat membantu rumah tangga.

Sedia untuk berpisah

Di dunia ini tidak ada yang abadi. Berkahwin merupakan cara untuk menyatukan dua hati yang berbeza dan membina sebuah mahligai bahagian. Namun dalam keadaan tertentu, terlalu sukar untuk mempertahankan kebahagiaan itu. Cara yang terbaik adalah dengan berpisah. Ketika anda melafazkan akad, anda harus menyedari bahawa akan ada salam perpisahan jika tidak seiringan.

Sedia menerima malu

Anda tentu mempunyai kriteria tersendiri dalam memilih pasangan. Tetapi, seburuk apa pun sifat dan perilaku pasangan anda di mata orang, dia adalah pilihan anda. Oleh sebab itu, anda harus berani mati dan sedia untuk malu bagi menjaga kehormatan masing-masing.

Soal anak

Selepas mendirikan rumah tangga, kehadiran anak amat dinanti untuk menyerikan kehidupan. Tetapi secara anda sedar atau tidak, anak dapat mempengaruhi hubungan dan kehidupan rumah tangga anda. Bagaimanapun, kehadiran anak adalah kurniaan Tuhan. Maka bersikap rasional dalam masalah ini akan lebih baik. Anda tidak harus mengurangi waktu untuk berdua ketika ada atau tanpa anak sekalipun.

fiz
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : pelajar
Gender : Male
Jumlah Post : 1850
Umur : 26
Tarikh Register : 03/09/2009
Reputation : 5
Points : 4722

Character sheet
Mutiara Kata saya: berkawan biar beribu, beristeri biar 1

View user profile

Back to top Go down

Re: Sudahkah Anda Bersedia Untuk Berkahwin

Post by noy tawau on Thu 08 Oct 2009, 6:21 am

dah smpai seru ke? Very Happy

noy tawau
KERABAT SENIOR
KERABAT SENIOR

Jawatan : paramedik
Gender : Female
Jumlah Post : 468
Umur : 30
Tarikh Register : 03/02/2009
Reputation : 11
Points : 3401

Character sheet
Mutiara Kata saya: i M WhO I 1tEd 2 b

View user profile

Back to top Go down

Re: Sudahkah Anda Bersedia Untuk Berkahwin

Post by fiz on Thu 08 Oct 2009, 6:25 am

x algi stil muda lagi..
nie just beri tips je...
hehehehehe

fiz
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : pelajar
Gender : Male
Jumlah Post : 1850
Umur : 26
Tarikh Register : 03/09/2009
Reputation : 5
Points : 4722

Character sheet
Mutiara Kata saya: berkawan biar beribu, beristeri biar 1

View user profile

Back to top Go down

Re: Sudahkah Anda Bersedia Untuk Berkahwin

Post by noy tawau on Thu 08 Oct 2009, 6:31 am

gurau je la... Very Happy

noy tawau
KERABAT SENIOR
KERABAT SENIOR

Jawatan : paramedik
Gender : Female
Jumlah Post : 468
Umur : 30
Tarikh Register : 03/02/2009
Reputation : 11
Points : 3401

Character sheet
Mutiara Kata saya: i M WhO I 1tEd 2 b

View user profile

Back to top Go down

Re: Sudahkah Anda Bersedia Untuk Berkahwin

Post by fiz on Thu 08 Oct 2009, 7:46 am

nie tips untuk noy yg akn kawin 6ti..
wakkakaka

fiz
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : pelajar
Gender : Male
Jumlah Post : 1850
Umur : 26
Tarikh Register : 03/09/2009
Reputation : 5
Points : 4722

Character sheet
Mutiara Kata saya: berkawan biar beribu, beristeri biar 1

View user profile

Back to top Go down

Re: Sudahkah Anda Bersedia Untuk Berkahwin

Post by noy tawau on Thu 08 Oct 2009, 9:34 am

amboi...
ye la 2... Very Happy

noy tawau
KERABAT SENIOR
KERABAT SENIOR

Jawatan : paramedik
Gender : Female
Jumlah Post : 468
Umur : 30
Tarikh Register : 03/02/2009
Reputation : 11
Points : 3401

Character sheet
Mutiara Kata saya: i M WhO I 1tEd 2 b

View user profile

Back to top Go down

Re: Sudahkah Anda Bersedia Untuk Berkahwin

Post by zen on Thu 08 Oct 2009, 12:16 pm

ahhhhh..tidakkkk!!!!!ahhhhhhh....

zen
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : Jammerz
Gender : Male
Jumlah Post : 224
Umur : 35
Tarikh Register : 03/09/2008
Reputation : 9
Points : 3256

Character sheet
Mutiara Kata saya: Kerana Pulut Santan Binasa...Kerana Mulut Pecah Kepala Badan Binasa...

View user profile

Back to top Go down

Re: Sudahkah Anda Bersedia Untuk Berkahwin

Post by nonejoke on Thu 08 Oct 2009, 2:25 pm

nak tambah ckit .klu masa bercinta segala nya indah dunia ana yg punya................lepas dah kawin x semestinya indah............fikir2 lah......bersedialah untuk kemungkinan itu.........segalanya ku terima........hehe

nonejoke
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Negeri :
Jawatan : apa apa la
Gender : Male
Jumlah Post : 98
Umur : 36
Tarikh Register : 26/06/2009
Reputation : 12
Points : 2858

View user profile

Back to top Go down

Re: Sudahkah Anda Bersedia Untuk Berkahwin

Post by hantu_chot on Thu 08 Oct 2009, 4:32 pm

pasangan takde lagi...
duit pun kurang lagi...
keinginan ada..
hahahahahaha
mcm tak lulus lagi jer...

hantu_chot
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : IT
Gender : Male
Jumlah Post : 524
Umur : 33
Tarikh Register : 28/05/2008
Reputation : 6
Points : 3438

View user profile http://www.friendster.com/akuchotlapun

Back to top Go down

Re: Sudahkah Anda Bersedia Untuk Berkahwin

Post by suring on Thu 08 Oct 2009, 7:45 pm

cianyer bro...

suring
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : Timbalan pengarah JKKN.Pahang
Gender : Male
Jumlah Post : 1751
Umur : 40
Tarikh Register : 28/03/2008
Reputation : 10
Points : 4186

View user profile

Back to top Go down

Re: Sudahkah Anda Bersedia Untuk Berkahwin

Post by sweeties on Fri 09 Oct 2009, 4:01 am

huhuhu....
lau dah mampu tu kawen je la...elak maksiat...

sweeties
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Jawatan : mIsI
Gender : Female
Jumlah Post : 1051
Umur : 35
Tarikh Register : 15/11/2008
Reputation : 3
Points : 4057

Character sheet
Mutiara Kata saya: YaNg TeRiNdAh HaNyAlAh SeMeNtArA

View user profile

Back to top Go down

Re: Sudahkah Anda Bersedia Untuk Berkahwin

Post by suring on Fri 09 Oct 2009, 8:03 am

eemmm sweeties...

suring
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : Timbalan pengarah JKKN.Pahang
Gender : Male
Jumlah Post : 1751
Umur : 40
Tarikh Register : 28/03/2008
Reputation : 10
Points : 4186

View user profile

Back to top Go down

Re: Sudahkah Anda Bersedia Untuk Berkahwin

Post by fasha_wanna on Sat 10 Oct 2009, 1:56 am

hehehe..

xpe la... nasihat..

----Forum Paramedik Malaysia-----




-GiGi wAriSAn KitA.. BeRSamA KitA MeNjaGA- Very Happy

fasha_wanna
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : part tym rempit n car race :P
Gender : Female
Jumlah Post : 2733
Umur : 30
Tarikh Register : 06/01/2008
Reputation : 36
Points : 6217

Character sheet
Mutiara Kata saya: ~~we can never change our past but we can always choose our future..~~

View user profile http://profiles.friendster.com

Back to top Go down

Re: Sudahkah Anda Bersedia Untuk Berkahwin

Post by hasikin on Tue 10 Nov 2009, 7:16 pm


hasikin
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Jawatan : pelajar
Gender : Female
Jumlah Post : 72
Umur : 27
Tarikh Register : 13/09/2009
Reputation : 0
Points : 2731

View user profile

Back to top Go down

Re: Sudahkah Anda Bersedia Untuk Berkahwin

Post by devil on Wed 23 Dec 2009, 3:43 pm

hm.. sweeties, klu stakat mampu je xleh gak!!
mest tau tggungjawab jgk, bru la brsedia kawen!!

devil
KERABAT SUPER SENIOR
KERABAT SUPER SENIOR

Jawatan : rempit
Gender : Male
Jumlah Post : 669
Umur : 34
Tarikh Register : 22/08/2009
Reputation : 0
Points : 3357

View user profile

Back to top Go down

Re: Sudahkah Anda Bersedia Untuk Berkahwin

Post by Sponsored content Today at 3:45 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum