FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

Hukum Menyusukan Suami?

View previous topic View next topic Go down

suspek Hukum Menyusukan Suami?

Post by imz si kunang-kunang on Mon 12 Oct 2009, 2:23 pm





Sebenarnya segan jugak saya nak kongsikan topik ni.kat sini..he...tapi ats sebab-sebab ilmu...jadi sama-sama lah kita ambil manafat..k..

Soalan seorang wanita kepada seorang ustaz:
Apakah hukum seorang suami gemar menghisap payu dara isteri sambil
terminum susunya sewaktu melakukan hubungan seks?. Ini kerana suami saya
amat gemar melakukan perbuatan tersebut dan saya juga menikmatinya.
Pada masa yang sama, saya menyusukan anak perempuan berusia 10 bulan.
JAWAPAN:
Persetubuhan antara seorang lelaki dan perempuan menjadi halal
melalui pernikahan yang sah. Nikah yang sah menjadi portfolio untuk
mengadakan persetubuhan. Islam menghalalkannya dengan nikah dan
mengharamkannya bagi mereka yang tidak bernikah.
Melalui perkahwinan tertunailah segala keinginan seorang lelaki dan
keinginan seorang wanita. Fitrah semulajadi manusia telah dilengkapkan
dengan keinginan ini. Mereka yang hidup dengan menahan dan mengorbankan
keinginan fitrah nafsunya berhadapan dengan pelbagai masalah di
antaranya; psikologi yang terganggu, ketidakstabilan emosi, seterusnya
membawa masalah dalam kehidupan seharian.
Dalam hal ini, Islam memberi ruang untuk seseorang itu menikmati
keinginan nafsunya dengan izin syarak. Namun sebagai hamba yang
diciptakan untuk mematuhi perintah Allah maka cara dan etika dalam
mengadakan hubungan suami isteri perlu dijaga.
Ini kerana jimak juga dikira sebagai ibadat. Dalam surah al-Baqarah,
Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud, Isteri-isteri kamu adalah
sebagai kebun tanaman kamu, oleh itu datangilah kebun tanaman kamu
menurut cara yang kamu sukai dan sediakanlah (amal-amal yang baik)
untuk diri kamu dan bertakwalah kepada Allah serta ketahuilah
sesungguhnya kamu akan menemui-Nya (pada hari akhirat kelak). Dan
berilah khabar gembira (wahai Muhammad) kepada orang-orang yang beriman.
Dalam ayat ini Allah s.w.t. menggambarkan sebagai ladang atau kebun
itu dengan tatacara yang beradab, walaupun ayat ini menyatakan
datanglah kepada isteri-isteri kamu mengikut kamu suka.
Mengikut al-Raghib al-Asfahani, makna kebun itu adalah tempat kamu menanam benih zuriat kamu.
Al-Jauhariy menegaskan bahawa “kebun dalam ayat ini adalah satu
perumpamaan” manakala Ibn Abbas r.a. berpendapat: “siramlah tanaman
kamu di mana ia boleh tumbuh”.
Allah memberikan kebebasan bagi suami isteri untuk menikmati jimak
sesuai dengan kaedah dan cara yang dianggap sesuai menurut syarak.
Maksudnya memenuhi kepuasan nafsu dengan tidak melampaui nilai dan adab.
Namun begitu, Islam juga menggariskan batas-batas jimak tersebut,
seperti dilarang menjimak isteri ketika haid atau nifas, dilarang
menjimak dubur isteri dan lain-lain.
Mengenai persoalan terminum susu isteri ketika bersetubuh sama ada
secara sengaja atau sebaliknya. Harus menghisap payu dara isteri ketika
berjimak, tetapi jika isteri dalam tempoh menyusukan anak adalah lebih
baik tidak menghisapnya sampai terminum susu dari tubuh isteri.
Ini kerana mungkin mulut si suami boleh membawa kuman dan anak yang
menghisap susu itu boleh terdedah kepada sebarang jangkitan kuman.
Perkara yang kedua ialah susu itu hak si anak dan bukan hak si
suami. Walaupun dengan meminum susu si isteri tidak menjadikan lelaki
itu bapa susuan.
Sekiranya perbuatan suami itu membawa mudarat kepada bayi dengan jangkitan kuman atau susu berkurangan, maka hukumnya haram.



-wallahuaqlam-

imz si kunang-kunang
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Negeri:
Jawatan : Pengejar pencuri selipar masjid
Gender: Male
Jumlah Post: 71
Umur: 25
Tarikh Register: 16/09/2009
Reputation: 1
Points: 2072

Character sheet
Mutiara Kata saya: Orang yg selalu memilih untuk tunggu dan lihat selalunya berakhir dengan tiada apa-apa.

View user profile http://tekateki1ribu.blogspot.com/

Back to top Go down

suspek Re: Hukum Menyusukan Suami?

Post by fasha_wanna on Mon 12 Oct 2009, 5:07 pm

xperlu malu dik...

----Forum Paramedik Malaysia-----




-GiGi wAriSAn KitA.. BeRSamA KitA MeNjaGA- Very Happy

fasha_wanna
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri:
Jawatan : part tym rempit n car race :P
Gender: Female
Jumlah Post: 2824
Umur: 28
Tarikh Register: 06/01/2008
Reputation: 36
Points: 5553

Character sheet
Mutiara Kata saya: ~~we can never change our past but we can always choose our future..~~

View user profile http://profiles.friendster.com

Back to top Go down

suspek Re: Hukum Menyusukan Suami?

Post by nonejoke on Mon 12 Oct 2009, 5:48 pm

biasa la mcm nak wt cam na. sape pempuan blum kawin bersedialah ngan apa saje kemungkinan. mne tau dapt laki camtu.

nonejoke
SUPER SENIOR
SUPER SENIOR

Negeri:
Jawatan : apa apa la
Gender: Male
Jumlah Post: 102
Umur: 34
Tarikh Register: 26/06/2009
Reputation: 12
Points: 2114

View user profile

Back to top Go down

suspek Re: Hukum Menyusukan Suami?

Post by imz si kunang-kunang on Tue 13 Oct 2009, 4:08 am

fasha_wanna wrote:xperlu malu dik...

ok..thanks...

imz si kunang-kunang
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Negeri:
Jawatan : Pengejar pencuri selipar masjid
Gender: Male
Jumlah Post: 71
Umur: 25
Tarikh Register: 16/09/2009
Reputation: 1
Points: 2072

Character sheet
Mutiara Kata saya: Orang yg selalu memilih untuk tunggu dan lihat selalunya berakhir dengan tiada apa-apa.

View user profile http://tekateki1ribu.blogspot.com/

Back to top Go down

suspek Re: Hukum Menyusukan Suami?

Post by imz si kunang-kunang on Tue 13 Oct 2009, 4:12 am

nonejoke wrote:biasa la mcm nak wt cam na. sape pempuan blum kawin bersedialah ngan apa saje kemungkinan. mne tau dapt laki camtu.


he..betul-betul!...perbincangan antara suami isteri adalah 1 langkah penyelesaiaan yang terbaik kan?

imz si kunang-kunang
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Negeri:
Jawatan : Pengejar pencuri selipar masjid
Gender: Male
Jumlah Post: 71
Umur: 25
Tarikh Register: 16/09/2009
Reputation: 1
Points: 2072

Character sheet
Mutiara Kata saya: Orang yg selalu memilih untuk tunggu dan lihat selalunya berakhir dengan tiada apa-apa.

View user profile http://tekateki1ribu.blogspot.com/

Back to top Go down

suspek Re: Hukum Menyusukan Suami?

Post by transpoter on Tue 05 Jan 2010, 6:22 am

nonejoke wrote:biasa la mcm nak wt cam na. sape pempuan blum kawin bersedialah ngan apa saje kemungkinan. mne tau dapt laki camtu.


erk!
x semua

transpoter
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri:
Jawatan : cari jodoh !
Gender: Male
Jumlah Post: 1100
Umur: 31
Tarikh Register: 05/09/2009
Reputation: 3
Points: 3073

Character sheet
Mutiara Kata saya: `mulakanlah dengan bismillah dan di sudahi dengan alhamdullillah`

View user profile

Back to top Go down

suspek Re: Hukum Menyusukan Suami?

Post by rieyna168 on Fri 15 Jan 2010, 8:07 am

Sbb tu Islam amat menitikberatkan kebersihan.. Tak kiralah dari segi pemakanan, pakaian mahupun dalam melakukan hubungan antara suami Isteri. Sebelum suami mencampuri isterinya, hendaklah suami membersihan diri terlebih dahulu. Begitu juga dengan si isteri. Ini bagi mengelakkan jangkitan-jangkitan kuman cthnya seperti "Urinary Tract Infection".

Rina percaya, bagi seorang isteri..semasa berjimak, kebanyakkan si isteri suka apabila suami melakukan keadaan sedemikian. Ini merupakan salah 1 foreplay yg amat disenangi oleh isteri. Fakta ini berdasarkan kajian-kajian yang telah dibuat. (Yang rina pernah baca dari sebuah artikel). Jadi buat para suami, haruslah menjaga adab2 yang telah ditetapkan. Ini akan dapat mengelakkan jangkitan berlaku pada bayi yang masih menyusu pada ibunya.

----Forum Paramedik Malaysia-----




INGIN MENGENALI RINA :
-> http://www.myspace.com/rieyna82 -> http://www.facebook.com/rieyna168
"Kecantikkan seseorang itu ada pada Mata yang memandang"
I was born to be THE GUNNERS
Forum Arsenal: http://ams-thegunners.forumms.net/

rieyna168
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri:
Jawatan : Apa-apa keja yang Ada.
Gender: Female
Jumlah Post: 4903
Umur: 32
Tarikh Register: 17/05/2008
Reputation: 56
Points: 7496

Character sheet
Mutiara Kata saya: Ingat 5 perkara, sebelum 5 perkara..Kita ada 1 saja HATI. Jika gembira HATI itulah... Jika bertakwa, HATI itulah... Jika beriman, HATI yg 1 itu juga... Jika bercinta, HATI itu juga... Jika terluka pun HATI nan 1 itu... Terlalu banyak satu perkara... Maka jagalah HATI mu dan HATI org2 yg menyayangimu...Kebencian orang jgn dibuat,Kesayangan orang jgn diambil..

View user profile http://www.facebook.com/rieyna168 http://ams-thegunners.forumms.net

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum