FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

Pengakuan 2 Chef Hotel 5 Bintang!

View previous topic View next topic Go down

Pengakuan 2 Chef Hotel 5 Bintang!

Post by zen on Mon 19 Oct 2009, 5:24 pm

Assalamualaikum,

Pada hari Ahad yang lepas, sekiranya anda mendengar siaran Radio 24 bersama Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) pada jam 2 pm, terdapat satu wawancara yang sangat menarik di antara Pengulas Radio 24, Tokki dan 2 orang Chef.

Isu ini begitu menarik sehinggakan saya terasa rugi jika tidak mendengar celoteh mereka walaupun hanya hendak bangun ke tandas. Isu kepenggunaan kali ini ialah tentang Halal atau Tidak Halal Makanan yang Dihidangkan di Hotel 5 bintang.

Seperti yang kita maklum, waktu orang Islam berpusu-pusu untuk makan di Hotel 5 bintang ialah ketika bulan Ramadhan. Bukan sahaja individu, malah syarikat-syarikat juga menjamu pekerja-pekerja dan pelanggan masing-masing di Jamuan Berbuka Puasa di Hotel 5 bintang. Maklumlah, Setelah penat dan lapar berpuasa pada siangnya, tentulah waktu untuk berbuka itu sewajarnya diiringi dengan juadah-juadah yang lazat dan sedap.

Tetapi jangan terkejut kerana hidangan anda di Restoran 5 Bintang itu belum tentu HALAL. Apa hukumnya puasa anda sekiranya berbuka dengan makanan yang Haram?

Yang menariknya di dalam program ini, 2 orang Chef telah bersama-sama menceriakan rancangan ini. Apa kata mereka?

Salah seorang Chef memberitahu, dari pengalamannya dahulu, di dalam retoran hotel 5 bintang yang menghidangkan buffet, terdapat 5 bahagian dapur masakan (Masakan Melayu, Masakan Barat, Masakan Cina.... tak ingat lagi dua). Setiap satu dapur diketuai seorang Chef yang dipanggil Eksekutif Chef. Di dalam buffet, setiap dapur akan memasak makanan tertentu untuk buffet tersebut. Resepi-resepi untuk makanan yang dimasak daripada setiap dapur adalah hak mutlak Eksekutif Chef. Ini bermakna tiada orang lain berhak memberi komen tentang resipi yang telah ditetapkan oleh Eksekutif Chef.

Eksekutif Chef ini terdiri daripada orang yang pakar dan ahli di dalam masakannya untuk menjaga kualiti makanan yang dihasilkan (5 bintang lah katakan...). Sekiranya Dapur Masakan Melayu tentulah eksekutif Chefnya adalah seorang Melayu. Sekiranya western maka pakarnya tentulah orang dari luar negara, begitu juga masakan cina dan lain lain.

Sesetengah Chef yang mungkin berasal dari luar negara mempunyai cara memasak mereka yang tersendiri. Jika mereka sudah biasa meletakkan arak di dalam makanan di luar negara, mereka pasti akan meletakkan Arak ketika memasak di dapur sini.

Salah seorang chef berkata, ketika beliau baru memulakan kerjayanya, beliau melihat bagaimana arak dituang di dalam sup bawang (onion soup) yang dimasak di Hotel 5 bintang ini. Chef itu juga berkata, di atas ruang rak tempat memasak sup-sup, berbaris berjenis-jenis botol arak bersama-sama dengan rencah-rencah lain untuk dibuat sup. Jika tidak silap saya, bukan sup sahaja makanan yang mengandungi arak.

Selain daripada Arak , ada yang lebih menarik lagi tentang pendedahan ini. Menurut chef tersebut, terdapat dua mesin pengisar daging di dapur tempat beliau bekerja. Satu bertulis "PORK" pada papan tanda berdekatan dan satu lagi bertulis "NON-PORK". Tapi dia amat kecut perut.. bila semua orang seperti tak nampak (atau buat-buat tak nampak) sahaja papan tanda itu... Kejap yang pork dimasukkan ke mesin yang ini, sekejap yang di sana ... sehinggakan, beliau terpaksa mengangkat tanah dan air untuk mencuci mesin tersebut setiap kali habis bertugas. Yang memakan masakan itu pula ialah kita.

Pada kebiasaannya, sesetengah hotel mengasingkan pinggan yang digunakan untuk menghidangkan khinzir di satu tempat yang berasingan untuk dicuci. Ini adalah kerana, pencuci pinggan dahulunya adalah di kalangan orang Islam. Tetapi menurut chef itu sekarang, pencuci pinggan adalah di kalangan orang Myanmar dan Bangladesh . Mereka bukannya tahu pinggan mana yang ada khinzir ataupun tidak. Untuk memudahkan kerja, semuanya dicampurkan sekali. Habis semuanya....

Chef itu juga ada bercerita tentang kek-kek yang dihidangkan yang mempunyai arak, contohnya tiramisu. Banyak juga dessert dan kek yang tidak halal dihidangkan.

Adakalanya, daging yang di grill, ayam-ayam atau makanan yang dibakar adalah halal. Begitu juga dengan makanan laut. Namun, Chef menasihatkan agar lebih berhati-hati dengan pelbagai sos atau pencicah yang disediakan bersama kerana ia dikhuatiri tidak halal.


Ada juga pada waktu waktu tertentu chef ini akan keluar dan melihat-lihat para pelanggan. Sekiranya beliau melihat orang Islam mendekati makanan-makanan yang tidak halal, maka dia akan mendekati mereka dan berbisik "Encik, makanan ni tidak halal...". Tapi tentulah banyak daripada masa mereka berada di dalam dapur. Jadi nasiblah kepada para pelanggan Islam yang lain sekiranya tidak sengaja menikmati makanan yang haram.

JAKIM telah memberi sijil Halal kepada 3 buah hotel sahaja tetapi sampai tamat program wawancara Radio 24 itu, saya tidak dapat menangkap nama Hotel 5 Bintang yang mana satu. D'Saji Felda telah diiktiraf Halal oleh JAKIM menurut Tokki (PPIM) cuma ia bukan nama Hotel 5 Bintang yang ingin saya dengar.

Saya berasa sangat terkesan di dalam hati apabila mendengar program ini dan pendedahan pengalaman-pengalaman daripada 2 orang Chef jemputan. Salah seorangnya kini telah menjadi Ketua Chef untuk Tabung Haji dan salah seorang lagi bertugas sebagai pengurus di sebuah syarikat makanan. Ia menjadi pengajaran kepada kita bahawa makanan yang nampak mahal dan sedap itu tidak semestinya memberi manfaat kepada kita.

Sekiranya anda tahu Hotel 5 Bintang yang diiktiraf Halal oleh JAKIM sila kongsikan kepada semua pembaca.

Wassalam...


p/s;seperti yg ditulis sahabat sy d dlam laman web... tepuk dada tanya selera anda...
avatar
zen
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : Jammerz
Gender : Male
Jumlah Post : 223
Umur : 36
Tarikh Register : 03/09/2008
Reputation : 9
Points : 3572

Character sheet
Mutiara Kata saya: Kerana Pulut Santan Binasa...Kerana Mulut Pecah Kepala Badan Binasa...

View user profile

Back to top Go down

Re: Pengakuan 2 Chef Hotel 5 Bintang!

Post by kelisa on Mon 19 Oct 2009, 6:26 pm

...hui,jgn memandang rgn bab2 cam nie...
...mkn bende haram nant jd darah daging aty leh jd batu...
avatar
kelisa
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : ('^')...keje...keje...keje.......
Gender : Female
Jumlah Post : 4503
Umur : 1126
Tarikh Register : 02/08/2009
Reputation : 24
Points : 7914

Character sheet
Mutiara Kata saya: HaRi InI MesTi D'trSkn KrNa SmLm AdAlH SeJaRaH & EsK AdLh HaRi Yg BeLum PaSt UnTk AkU..!!!!

View user profile http://www.facebook.com http://kelisa50932Gmail.com

Back to top Go down

Re: Pengakuan 2 Chef Hotel 5 Bintang!

Post by sweety on Mon 19 Oct 2009, 7:28 pm

uiksss....dasatnya....tapi takkan jabatan agama islam tak tahu menahu pasal nih...n...yg peliknya...cmne bnda-bnda mcm ni leh terlepas pandang....yang kesian kitala...sebab tak tahu
avatar
sweety
AHLI JUNIOR
AHLI JUNIOR

Jawatan : NURSE
Gender : Female
Jumlah Post : 24
Umur : 31
Tarikh Register : 23/01/2008
Reputation : 0
Points : 3590

Character sheet
Mutiara Kata saya: 200

View user profile

Back to top Go down

Re: Pengakuan 2 Chef Hotel 5 Bintang!

Post by zen on Sun 25 Oct 2009, 3:10 pm

kelisa wrote:...hui,jgn memandang rgn bab2 cam nie...
...mkn bende haram nant jd darah daging aty leh jd batu...
lis...kalu aku belanje ko pon aku x bawak ko makan kat hotel.. kedai mamak,kedai siam pon ok apa...
avatar
zen
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : Jammerz
Gender : Male
Jumlah Post : 223
Umur : 36
Tarikh Register : 03/09/2008
Reputation : 9
Points : 3572

Character sheet
Mutiara Kata saya: Kerana Pulut Santan Binasa...Kerana Mulut Pecah Kepala Badan Binasa...

View user profile

Back to top Go down

Re: Pengakuan 2 Chef Hotel 5 Bintang!

Post by kelisa on Sun 25 Oct 2009, 3:15 pm

zen wrote:
kelisa wrote:...hui,jgn memandang rgn bab2 cam nie...
...mkn bende haram nant jd darah daging aty leh jd batu...
lis...kalu aku belanje ko pon aku x bawak ko makan kat hotel.. kedai mamak,kedai siam pon ok apa...
..ko xckp pon dh tahu.. hmm,duit simpanan xckp lg nk minang anak oang,kn..
avatar
kelisa
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : ('^')...keje...keje...keje.......
Gender : Female
Jumlah Post : 4503
Umur : 1126
Tarikh Register : 02/08/2009
Reputation : 24
Points : 7914

Character sheet
Mutiara Kata saya: HaRi InI MesTi D'trSkn KrNa SmLm AdAlH SeJaRaH & EsK AdLh HaRi Yg BeLum PaSt UnTk AkU..!!!!

View user profile http://www.facebook.com http://kelisa50932Gmail.com

Back to top Go down

Re: Pengakuan 2 Chef Hotel 5 Bintang!

Post by zen on Mon 26 Oct 2009, 6:12 am

kelisa wrote:
zen wrote:
kelisa wrote:...hui,jgn memandang rgn bab2 cam nie...
...mkn bende haram nant jd darah daging aty leh jd batu...
lis...kalu aku belanje ko pon aku x bawak ko makan kat hotel.. kedai mamak,kedai siam pon ok apa...
..ko xckp pon dh tahu.. hmm,duit simpanan xckp lg nk minang anak oang,kn..
erkk...macam tahu2 jer duit x cukop nak minang ...mahal sangattt...
lis...tomyam kedai siam pon layan gak..kena siakap 3 rasa...perrhghhh...
avatar
zen
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : Jammerz
Gender : Male
Jumlah Post : 223
Umur : 36
Tarikh Register : 03/09/2008
Reputation : 9
Points : 3572

Character sheet
Mutiara Kata saya: Kerana Pulut Santan Binasa...Kerana Mulut Pecah Kepala Badan Binasa...

View user profile

Back to top Go down

Re: Pengakuan 2 Chef Hotel 5 Bintang!

Post by kelisa on Mon 26 Oct 2009, 3:55 pm

zen wrote:
kelisa wrote:
zen wrote:
kelisa wrote:...hui,jgn memandang rgn bab2 cam nie...
...mkn bende haram nant jd darah daging aty leh jd batu...
lis...kalu aku belanje ko pon aku x bawak ko makan kat hotel.. kedai mamak,kedai siam pon ok apa...
..ko xckp pon dh tahu.. hmm,duit simpanan xckp lg nk minang anak oang,kn..
erkk...macam tahu2 jer duit x cukop nak minang ...mahal sangattt...
lis...tomyam kedai siam pon layan gak..kena siakap 3 rasa...perrhghhh...
yg ko g cari mahal sgt naponyor..???..lagi pon mintak la tawar ckit...cakp,bajet xcukp bonos plak xdpt..he3!!!
hmm,bile nie..??den mmg dh sedia sesagat batin n mental...tomyam pon tomyam la,janj kenyg..
avatar
kelisa
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : ('^')...keje...keje...keje.......
Gender : Female
Jumlah Post : 4503
Umur : 1126
Tarikh Register : 02/08/2009
Reputation : 24
Points : 7914

Character sheet
Mutiara Kata saya: HaRi InI MesTi D'trSkn KrNa SmLm AdAlH SeJaRaH & EsK AdLh HaRi Yg BeLum PaSt UnTk AkU..!!!!

View user profile http://www.facebook.com http://kelisa50932Gmail.com

Back to top Go down

Re: Pengakuan 2 Chef Hotel 5 Bintang!

Post by zen on Wed 28 Oct 2009, 3:37 pm

kelisa wrote:
zen wrote:
kelisa wrote:
zen wrote:
kelisa wrote:...hui,jgn memandang rgn bab2 cam nie...
...mkn bende haram nant jd darah daging aty leh jd batu...
lis...kalu aku belanje ko pon aku x bawak ko makan kat hotel.. kedai mamak,kedai siam pon ok apa...
..ko xckp pon dh tahu.. hmm,duit simpanan xckp lg nk minang anak oang,kn..
erkk...macam tahu2 jer duit x cukop nak minang ...mahal sangattt...
lis...tomyam kedai siam pon layan gak..kena siakap 3 rasa...perrhghhh...
yg ko g cari mahal sgt naponyor..???..lagi pon mintak la tawar ckit...cakp,bajet xcukp bonos plak xdpt..he3!!!
hmm,bile nie..??den mmg dh sedia sesagat batin n mental...tomyam pon tomyam la,janj kenyg..
aku nunggu ekau la lis...lamo dah den menunggu nyo ehh...

p/s:bukan aku x nak nikah...tapi ekau paham la hati den bolum torbuko lagi ehh...
avatar
zen
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : Jammerz
Gender : Male
Jumlah Post : 223
Umur : 36
Tarikh Register : 03/09/2008
Reputation : 9
Points : 3572

Character sheet
Mutiara Kata saya: Kerana Pulut Santan Binasa...Kerana Mulut Pecah Kepala Badan Binasa...

View user profile

Back to top Go down

Re: Pengakuan 2 Chef Hotel 5 Bintang!

Post by kelisa on Wed 28 Oct 2009, 4:47 pm

zen wrote:
kelisa wrote:
zen wrote:
kelisa wrote:
zen wrote:
kelisa wrote:...hui,jgn memandang rgn bab2 cam nie...
...mkn bende haram nant jd darah daging aty leh jd batu...
lis...kalu aku belanje ko pon aku x bawak ko makan kat hotel.. kedai mamak,kedai siam pon ok apa...
..ko xckp pon dh tahu.. hmm,duit simpanan xckp lg nk minang anak oang,kn..
erkk...macam tahu2 jer duit x cukop nak minang ...mahal sangattt...
lis...tomyam kedai siam pon layan gak..kena siakap 3 rasa...perrhghhh...
yg ko g cari mahal sgt naponyor..???..lagi pon mintak la tawar ckit...cakp,bajet xcukp bonos plak xdpt..he3!!!
hmm,bile nie..??den mmg dh sedia sesagat batin n mental...tomyam pon tomyam la,janj kenyg..
aku nunggu ekau la lis...lamo dah den menunggu nyo ehh...

p/s:bukan aku x nak nikah...tapi ekau paham la hati den bolum torbuko lagi ehh...
hmmm,jom la...den dh nunggu 3hari 3mlm nie..!!!
p/s:camne nk buko klu xdbuko nyer,meh den tlong buko ngn kapak..!!!
avatar
kelisa
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : ('^')...keje...keje...keje.......
Gender : Female
Jumlah Post : 4503
Umur : 1126
Tarikh Register : 02/08/2009
Reputation : 24
Points : 7914

Character sheet
Mutiara Kata saya: HaRi InI MesTi D'trSkn KrNa SmLm AdAlH SeJaRaH & EsK AdLh HaRi Yg BeLum PaSt UnTk AkU..!!!!

View user profile http://www.facebook.com http://kelisa50932Gmail.com

Back to top Go down

Re: Pengakuan 2 Chef Hotel 5 Bintang!

Post by faizsuhaimi on Thu 29 Oct 2009, 8:44 pm

pape pon jaga la pemakanan anda, bia makan warung tp jalan janji halal..
avatar
faizsuhaimi
KERABAT SENIOR
KERABAT SENIOR

Jawatan : Doktor M.B.B.S (A.Y.A.M)
Gender : Male
Jumlah Post : 424
Umur : 29
Tarikh Register : 15/10/2009
Reputation : 3
Points : 3370

Character sheet
Mutiara Kata saya: yang baik itu budi, yang manis itu aku,

View user profile http://medicaltaiko.ning.com

Back to top Go down

Re: Pengakuan 2 Chef Hotel 5 Bintang!

Post by zen on Thu 29 Oct 2009, 10:56 pm

kelisa wrote:
zen wrote:
kelisa wrote:
zen wrote:
kelisa wrote:
zen wrote:
kelisa wrote:...hui,jgn memandang rgn bab2 cam nie...
...mkn bende haram nant jd darah daging aty leh jd batu...
lis...kalu aku belanje ko pon aku x bawak ko makan kat hotel.. kedai mamak,kedai siam pon ok apa...
..ko xckp pon dh tahu.. hmm,duit simpanan xckp lg nk minang anak oang,kn..
erkk...macam tahu2 jer duit x cukop nak minang ...mahal sangattt...
lis...tomyam kedai siam pon layan gak..kena siakap 3 rasa...perrhghhh...
yg ko g cari mahal sgt naponyor..???..lagi pon mintak la tawar ckit...cakp,bajet xcukp bonos plak xdpt..he3!!!
hmm,bile nie..??den mmg dh sedia sesagat batin n mental...tomyam pon tomyam la,janj kenyg..
aku nunggu ekau la lis...lamo dah den menunggu nyo ehh...

p/s:bukan aku x nak nikah...tapi ekau paham la hati den bolum torbuko lagi ehh...
hmmm,jom la...den dh nunggu 3hari 3mlm nie..!!!
p/s:camne nk buko klu xdbuko nyer,meh den tlong buko ngn kapak..!!!
tapi eden malu la nak jumpo ekau...
avatar
zen
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : Jammerz
Gender : Male
Jumlah Post : 223
Umur : 36
Tarikh Register : 03/09/2008
Reputation : 9
Points : 3572

Character sheet
Mutiara Kata saya: Kerana Pulut Santan Binasa...Kerana Mulut Pecah Kepala Badan Binasa...

View user profile

Back to top Go down

Re: Pengakuan 2 Chef Hotel 5 Bintang!

Post by kelisa on Thu 29 Oct 2009, 11:05 pm

zen wrote:
kelisa wrote:
zen wrote:
kelisa wrote:
zen wrote:
kelisa wrote:
zen wrote:
kelisa wrote:...hui,jgn memandang rgn bab2 cam nie...
...mkn bende haram nant jd darah daging aty leh jd batu...
lis...kalu aku belanje ko pon aku x bawak ko makan kat hotel.. kedai mamak,kedai siam pon ok apa...
..ko xckp pon dh tahu.. hmm,duit simpanan xckp lg nk minang anak oang,kn..
erkk...macam tahu2 jer duit x cukop nak minang ...mahal sangattt...
lis...tomyam kedai siam pon layan gak..kena siakap 3 rasa...perrhghhh...
yg ko g cari mahal sgt naponyor..???..lagi pon mintak la tawar ckit...cakp,bajet xcukp bonos plak xdpt..he3!!!
hmm,bile nie..??den mmg dh sedia sesagat batin n mental...tomyam pon tomyam la,janj kenyg..
aku nunggu ekau la lis...lamo dah den menunggu nyo ehh...

p/s:bukan aku x nak nikah...tapi ekau paham la hati den bolum torbuko lagi ehh...
hmmm,jom la...den dh nunggu 3hari 3mlm nie..!!!
p/s:camne nk buko klu xdbuko nyer,meh den tlong buko ngn kapak..!!!
tapi eden malu la nak jumpo ekau...
..MALU,,nape ko xpakai baju ke kuar umah...
avatar
kelisa
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : ('^')...keje...keje...keje.......
Gender : Female
Jumlah Post : 4503
Umur : 1126
Tarikh Register : 02/08/2009
Reputation : 24
Points : 7914

Character sheet
Mutiara Kata saya: HaRi InI MesTi D'trSkn KrNa SmLm AdAlH SeJaRaH & EsK AdLh HaRi Yg BeLum PaSt UnTk AkU..!!!!

View user profile http://www.facebook.com http://kelisa50932Gmail.com

Back to top Go down

Re: Pengakuan 2 Chef Hotel 5 Bintang!

Post by devil on Fri 30 Oct 2009, 12:00 am

ai kelisa ni nk mendua kn den lak ke?
hm...
avatar
devil
KERABAT SUPER SENIOR
KERABAT SUPER SENIOR

Jawatan : rempit
Gender : Male
Jumlah Post : 666
Umur : 35
Tarikh Register : 22/08/2009
Reputation : 0
Points : 3673

View user profile

Back to top Go down

Re: Pengakuan 2 Chef Hotel 5 Bintang!

Post by transpoter on Mon 11 Jan 2010, 6:32 pm

faizsuhaimi wrote:pape pon jaga la pemakanan anda, bia makan warung tp jalan janji halal..


kalo warung tepi jalan 2 x bersih nak wat pe lg...
cari kedai ada taNda A......
avatar
transpoter
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Negeri :
Jawatan : cari jodoh !
Gender : Male
Jumlah Post : 1044
Umur : 34
Tarikh Register : 05/09/2009
Reputation : 3
Points : 4090

Character sheet
Mutiara Kata saya: `mulakanlah dengan bismillah dan di sudahi dengan alhamdullillah`

View user profile

Back to top Go down

Re: Pengakuan 2 Chef Hotel 5 Bintang!

Post by kelisa on Sat 16 Jan 2010, 7:35 pm

masak sdiri,tjamin bersih.....
avatar
kelisa
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : ('^')...keje...keje...keje.......
Gender : Female
Jumlah Post : 4503
Umur : 1126
Tarikh Register : 02/08/2009
Reputation : 24
Points : 7914

Character sheet
Mutiara Kata saya: HaRi InI MesTi D'trSkn KrNa SmLm AdAlH SeJaRaH & EsK AdLh HaRi Yg BeLum PaSt UnTk AkU..!!!!

View user profile http://www.facebook.com http://kelisa50932Gmail.com

Back to top Go down

Re: Pengakuan 2 Chef Hotel 5 Bintang!

Post by fasha_wanna on Sun 24 Jan 2010, 5:06 pm

hmmm btol....

tp klu tym pi kursus2 ke??

pyh la...

----Forum Paramedik Malaysia-----




-GiGi wAriSAn KitA.. BeRSamA KitA MeNjaGA- Very Happy
avatar
fasha_wanna
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : part tym rempit n car race :P
Gender : Female
Jumlah Post : 2730
Umur : 30
Tarikh Register : 06/01/2008
Reputation : 36
Points : 6533

Character sheet
Mutiara Kata saya: ~~we can never change our past but we can always choose our future..~~

View user profile http://profiles.friendster.com

Back to top Go down

Re: Pengakuan 2 Chef Hotel 5 Bintang!

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum