FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

Mengapa Jururawat? Kesiannya...Profesion Yang Amat Glamer. Kena Hati-hati.

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Mengapa Jururawat? Kesiannya...Profesion Yang Amat Glamer. Kena Hati-hati.

Post by HH on Mon 19 Oct 2009, 6:38 pm

Jawapan surat ‘Klinik enggan terima isteri, suami terpaksa jadi bidan’


Utusan Online 19.10.2009


SAYA merujuk kepada surat ‘Klinik Enggan Terima Isteri, Suami Terpaksa Jadi Bidan’ bertarikh 10 Oktober 2009 di muka surat 16, akhbar Utusan Malaysia.

Tahniah saya ucapkan kepada suami pesakit yang berfikiran jauh, prihatin mendapatkan maklumat kaedah yang perlu dilakukan andainya kelahiran bayi ketiganya tanpa kehadiran doktor atau bidan.

Saya amat bersimpati dengan apa yang beliau alami. Alhamdulillah, isteri selamat bersalin secara biasa (normal delivery) dan kedua-keduanya dalam keadaan selamat.

Bagaimanapun saya ingin menarik perhatian tuan terhadap kenyataan yang berbunyi ‘jururawat enggan memberi pertolongan’ dan ‘jururawat masih enggan rawat’.

Izinkan saya meluahkan rasa kecewa dan tidak berpuas hati dengan penggunaan kalimah ‘Jururawat’ sewenang-wenang yang memberikan gambaran buruk terhadap jururawat.

Hakikatnya profesion jururawat adalah satu tugas yang mulia.

Sering kali perkataan ‘jururawat’ digunakan secara sembarangan sehingga mencemarkan profesion jururawat itu sendiri.

Bagaimanapun jururawat tetap terus bertugas dengan sabar, tekun dan penuh dedikasi tanpa sebarang bantahan. Tetapi perkara ini mesti di berhentikan.

Dalam kes ini, kami telah menjalankan penyiasatan dan mendapati ‘jururawat’ berkenaan bukan ‘jururawat sebenar’. Beliau hanyalah petugas di kaunter yang tidak berkeupayaan / kelayakan untuk menyambut kelahiran.

Sesetengah hospital atau klinik swasta, mengambil lepasan sekolah yang dilatih dalam bertugas. Kategori seperti ini tidak layak didaftarkan dengan Lembaga Jururawat Malaysia.

Di seluruh dunia termasuk Malaysia, gelaran ‘jururawat’ hanya boleh diberi kepada individu yang telah menamatkan program kursus pengajian latihan khas selama 3 tahun dengan jayanya.

Untuk menjadi ‘Jururawat Kebidanan’ (layak menyambut kelahiran) dikehendaki menjalani kursus Perbidanan selama 1 tahun lagi, menjadikan keseluruhan kursus untuk bergelar ‘Jururawat’ selama empat tahun.

Mereka ini adalah pemegang Diploma Kejururawatan dan boleh melanjutkan pengajian ke peringkat Ijazah, Sarjana dan Ph.D, membawa gelaran Dr.

Mereka ini dikehendaki mematuhi Code Of Profesional Conduct, diperakui oleh Lembaga Jururawat Malaysia yang mereka boleh menjalankan tugas sebagai jururawat, dengan syarat mereka memenuhi beberapa kriteria yang ditentukan serta menerima ‘Sijil Perakuan Pengalaman Jururawat Tahunan’.

Oleh itu dengan ini, secara ikhlas saya berharap pihak tuan dapat memperbetulkan persepsi masyarakat terhadap antara ‘Jururawat’ dan ‘Petugas Wanita’ serta ‘Pembantu Doktor’ yang bekerja di klinik atau hospital swasta.

HH
KERABAT SENIOR
KERABAT SENIOR

Jawatan : PPP
Gender: Male
Jumlah Post: 412
Umur: 37
Tarikh Register: 06/05/2007
Reputation: 19
Points: 3405

View user profile

Back to top Go down

Re: Mengapa Jururawat? Kesiannya...Profesion Yang Amat Glamer. Kena Hati-hati.

Post by rieyna168 on Mon 19 Oct 2009, 8:59 pm

Memetik kata penulis:
Seperti yang penulis ceritakan, Gelaran jururawat hanya boleh diberi kpd individu yang telah menamatkan program kursus pengajian latihan khas selama 3 tahun dengan jayanya. & untuk menjadi jururawat kebidanan, dikehendaki menjalani kursus perbidanan selama 1 tahun lagi menjadikan kursus utk bergelar jururawat selama 4 tahun.

Oleh itu dgn ini, secara ikhlas saya berharap pihak tuan dpt memperbetulkan persepsi masyarakat terhadap antara 'jururawat' dan
'petugas wanita' serta 'pembantu doktor' yang bekerja diklinik atau hospital swasta.


Pendapat penulis betul dan sememangnya Jururawat Terlatih mmg mengikuti kursus 3 tahun kemudian menyambung midwifery 1 tahun lagi jika ingin menjadi Jururawat Kebidanan. Cuma rina nak tambah 1 kerna forum ni bukan hanya dibaca oleh anggota paramedik malahan umum pun ada yg mengikuti perkembangannya..

Kami sebagai Jururawat Masyarakat(JM) juga adalah Jururawat Kebidanan walaupun kami cuma mengikuti kursus selama 2 tahun 1/2.Walaupun tiada diploma, JM adalah jawatan yang layak didaftarkan dalam Lembaga Jururawat Malaysia. Jururawat Kebidanan ada 2 kategori iaitu Sijil bidan I & sijil bidan II.

Sijil bidan I ini dipegang oleh JM. Jika ingin mendapat sijil bidan II, JM perlu menjalani KPSL dan kemudiannya mengambil kursus kebidanan 1 tahun lagi utk mendapatkan sijil bidan II. Manakala sijil bidan II adalah untuk jururawat terlatih yang telah menjalani kursus perbidanan 1 tahun dengan jayanya.

Rina terangkan perkara ini, kerna ingin memperbetulkan persepsi masyarakat bahawa bukan cuma Jururawat yang mengikuti kursus 4 tahun sahaja yang layak memegang gelaran Jururawat Perbidanan seperti yang penulis terangkan.

Apapun...nice artikel. At least, kita tahu bahawa masih banyak lagi masyarakat luar yang memandang baik profesion jururawat.

----Forum Paramedik Malaysia-----




INGIN MENGENALI RINA :
-> http://www.myspace.com/rieyna82 -> http://www.facebook.com/rieyna168
"Kecantikkan seseorang itu ada pada Mata yang memandang"
I was born to be THE GUNNERS
Forum Arsenal: http://ams-thegunners.forumms.net/

rieyna168
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri:
Jawatan : Apa-apa keja yang Ada.
Gender: Female
Jumlah Post: 4903
Umur: 32
Tarikh Register: 17/05/2008
Reputation: 56
Points: 7464

Character sheet
Mutiara Kata saya: Ingat 5 perkara, sebelum 5 perkara..Kita ada 1 saja HATI. Jika gembira HATI itulah... Jika bertakwa, HATI itulah... Jika beriman, HATI yg 1 itu juga... Jika bercinta, HATI itu juga... Jika terluka pun HATI nan 1 itu... Terlalu banyak satu perkara... Maka jagalah HATI mu dan HATI org2 yg menyayangimu...Kebencian orang jgn dibuat,Kesayangan orang jgn diambil..

View user profile http://www.facebook.com/rieyna168 http://ams-thegunners.forumms.net

Back to top Go down

Re: Mengapa Jururawat? Kesiannya...Profesion Yang Amat Glamer. Kena Hati-hati.

Post by adilla on Tue 20 Oct 2009, 2:59 am

tak apalah riena,bukan senang masyarakat utk faham ttng jururawat yg sebenar,sy bangga dgn ulasan penulis sebab dia menegakkan tugas sbg jururawat dan kelayakan yang sebenar,biarpun byk lagi tugasan kita yg masyarakat tak tahu.yang penting seseorang yg bergelar jururawat adalah org2 yg terlatih utk menjalankan tugas profesional.sebab itulah wujud deggre in nursing sbb kita ada imej kerjaya sendiri... lg pun pemikiran masyarakat sekarang banyak diracun cerita2 tv tak logik... dlm tv kerja nurse asyik2 bwk tray,tolak patient je..yg hebat asyik doktor... padahal realiti kerja sebenar,kerja Dr pun kekadang kita yg buat... rasanya pasni semua jururawat kena pakai taq besar2 kot then siap ada nombor pendaftaran besar pd uniform mcm polis,tentera,barulah org luar boleh kenal mana jururawat sebenar,heeee...

adilla
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri:
Jawatan : Jururawat
Gender: Female
Jumlah Post: 305
Umur: 31
Tarikh Register: 21/04/2007
Reputation: 18
Points: 2804

Character sheet
Mutiara Kata saya: HiAsI PeRiBaDi

View user profile

Back to top Go down

Re: Mengapa Jururawat? Kesiannya...Profesion Yang Amat Glamer. Kena Hati-hati.

Post by AhTuck on Tue 20 Oct 2009, 11:29 pm

Ahaks..idea bernas pakai tag nombor pendaftaran pada uniform... takder lagi yg tertipu..hehe

AhTuck
SUPER DUPER SENIOR
SUPER DUPER SENIOR

Jawatan : ------PerAwaT AwaM
Gender: Male
Jumlah Post: 247
Umur: 32
Tarikh Register: 29/03/2007
Reputation: 11
Points: 2811

Character sheet
Mutiara Kata saya: Senyum Sokmo

View user profile

Back to top Go down

Re: Mengapa Jururawat? Kesiannya...Profesion Yang Amat Glamer. Kena Hati-hati.

Post by <<BLaCk>> on Wed 21 Oct 2009, 2:27 pm

dah nak kena buat mcm tu kot..pasal org senang menghentam dari memahami...

----Forum Paramedik Malaysia-----





<<BLaCk>>
ADMINISTRATOR
ADMINISTRATOR

Jawatan : Tukang Make up forum nih
Gender: Male
Jumlah Post: 1631
Umur: 34
Tarikh Register: 19/09/2006
Reputation: 43
Points: 9125

Character sheet
Mutiara Kata saya: Ketakwaan Itu Kunci Kesempurnaan

View user profile http://paramedik.bbfr.net/

Back to top Go down

Re: Mengapa Jururawat? Kesiannya...Profesion Yang Amat Glamer. Kena Hati-hati.

Post by kelisa on Wed 21 Oct 2009, 6:19 pm

..hu3..

kelisa
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri:
Jawatan : ('^')...keje...keje...keje.......
Gender: Female
Jumlah Post: 4704
Umur: 1123
Tarikh Register: 02/08/2009
Reputation: 24
Points: 7018

Character sheet
Mutiara Kata saya: HaRi InI MesTi D'trSkn KrNa SmLm AdAlH SeJaRaH & EsK AdLh HaRi Yg BeLum PaSt UnTk AkU..!!!!

View user profile http://www.facebook.com http://kelisa50932Gmail.com

Back to top Go down

Re: Mengapa Jururawat? Kesiannya...Profesion Yang Amat Glamer. Kena Hati-hati.

Post by zulk on Tue 15 Dec 2009, 9:35 am

menghentam lebih mudah dr memahami..

----Forum Paramedik Malaysia-----




'NEED 4 SPEED'

zulk
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri:
Jawatan : detektif kuman
Gender: Male
Jumlah Post: 701
Umur: 105
Tarikh Register: 29/09/2006
Reputation: 11
Points: 3155

Character sheet
Mutiara Kata saya: hidup ibarat roda...

View user profile

Back to top Go down

Re: Mengapa Jururawat? Kesiannya...Profesion Yang Amat Glamer. Kena Hati-hati.

Post by Jururawat_Nakal on Mon 21 Dec 2009, 3:15 pm

bkn semua memahami tugas jururawat, hentam tp xtau ape2...

Jururawat_Nakal
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Negeri:
Jawatan : Jururawat Terlatih U29
Gender: Female
Jumlah Post: 69
Umur: 26
Tarikh Register: 25/01/2007
Reputation: 0
Points: 2906

View user profile

Back to top Go down

Re: Mengapa Jururawat? Kesiannya...Profesion Yang Amat Glamer. Kena Hati-hati.

Post by firib5593 on Sun 09 May 2010, 12:08 am

its always good(own felt) to blame others for own mistake...hahaha sape ntah cakap mcm tu..tp biase tu kan..1 jari tuding kat orang 4 tuding kat diri sdiri..ape pun..memg sgt bharap missperception mcm tu dpt dbendung smda dgn mbuat pendidikan or hukuman melalui saman malu dan sebagainye hehehe (lately kan sume org asyik nak saman itu ini je)

firib5593
SUPER SENIOR
SUPER SENIOR

Jawatan : student lg
Gender: Male
Jumlah Post: 103
Umur: 28
Tarikh Register: 02/04/2009
Reputation: 4
Points: 2212

Character sheet
Mutiara Kata saya: Mencari Erti Ikhlas

View user profile http://tintaluhur.blogspot.com

Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum