FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Page 1 of 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

View previous topic View next topic Go down

Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by Lord Vlad on Wed 30 May 2007, 8:29 am

Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar


copy dari Harian Metro

SAYA berusia 26 tahun dan kini hamil anak pertama dengan usia kandungan baru mencecah dua bulan.
Apakah pil vitamin yang sesuai untuk saya ambil ketika ini selain pil asid folik untuk dimakan pada waktu pagi. Adakah pil berkenaan memadai kerana saya tidak berselera untuk makan dan sering rasa loya serta muntah.

ANIDA | Bangsar, Kuala Lumpur.

JIKA anda mempunyai saiz badan sederhana mengikut ketinggian serta mengamalkan pemakanan seimbang selama ini, pengambilan pil vitamin mungkin tidak diperlukan pada masa ini.

Ramai wanita mengalami loya, muntah, pening kepala dan seumpamanya sewaktu dalam trimester pertama kehamilan akibat kehadiran hormon -hCG pada waktu terbabit.

Ini lebih ketara di dalam kehamilan kembar dan kehamilan molar (anggur). Kebanyakan pil vitamin dan ubat-ubatan mengeluarkan bau yang meloyakan misalnya sewaktu sendawa serta boleh menyebabkan pening kepala dan mual.

Ini akan membuatkan keadaan lebih teruk bagi seseorang yang sedia mengalami keadaan terbabit. Anda dinasihatkan meneruskan pengambilan makanan berkhasiat dan air yang mencukupi.

Pengambilan pil asid folik seharusnya ditukar kepada waktu malam. Ini meminimumkan kesan di atas yang kurang dialami sewaktu tidur. Apabila memasuki trimester kedua, semua pengalaman berkenaan mulai hilang.

Pengambilan pil vitamin lain boleh diambil mulai waktu itu (jika perlu). Jika loya, muntah dan pening kepala masih tidak reda selepas memasuki trimester kedua (bulan keempat hingga keenam), anda dinasihatkan menjalani pemeriksaan lanjut

----Forum Paramedik Malaysia-----





Lord Vlad
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri:
Jawatan : PPKP
Gender: Male
Jumlah Post: 2446
Umur: 35
Tarikh Register: 09/10/2006
Reputation: 49
Points: 4214

Character sheet
Mutiara Kata saya: SAYANGILAH JANTUNG ANDA SEBELUM IA BERHENTI BERDENYUT........ - Ingatan ikhlas dari Lord Vlad @ EnsemBoy

View user profile http://www.facebook.com/lord.vld http://lordvladmenulis.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by eila on Sat 02 Jun 2007, 1:06 am

ye ke hotline, kena tanye yang pakar 2.......
stkat nie xde dgar lak........
peningkatan hormon -hCG yang sebabkan
rasa x selesa 2...... rasanye lah.....
xde pengalaman x tau sangat........

eila
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : mlt
Gender: Female
Jumlah Post: 338
Umur: 31
Tarikh Register: 14/05/2007
Reputation: 3
Points: 2686

Character sheet
Mutiara Kata saya: juSt Be yOUr SelF.......

View user profile

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by rozila on Sat 11 Aug 2007, 3:45 pm

betul tu hotline, tima kasih banyak-banyak beritahu kami...hotline boleh jadi nurse lah pulak...

no komen...

rozila
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri:
Jawatan : SRN
Gender: Female
Jumlah Post: 167
Umur: 36
Tarikh Register: 15/06/2007
Reputation: 0
Points: 2655

Character sheet
Mutiara Kata saya: Ingatlah janji Allah itu pasti dan pasti....

View user profile

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by eriy on Tue 09 Oct 2007, 4:48 pm

makan la spirulina..bagus untuk ibu yang tengah loya muntah pening

eriy
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Gender: Female
Jumlah Post: 1075
Umur: 35
Tarikh Register: 05/10/2006
Reputation: 2
Points: 2850

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile http://eriy-apapaje.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by rozila on Sun 28 Oct 2007, 8:56 pm

betul ke eriy kalau makan spirulina boleh kurangkan rasa loya, muntah dan pening?

eriy pernah try eeeerk??

----Forum Paramedik Malaysia-----




Teman...dikala kedukaan, umpama pasir ditepian pantai,tapi teman....dikala kegembiraan, umpama mencari mutiara di antara pasir-pasir itu....

rozila
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri:
Jawatan : SRN
Gender: Female
Jumlah Post: 167
Umur: 36
Tarikh Register: 15/06/2007
Reputation: 0
Points: 2655

Character sheet
Mutiara Kata saya: Ingatlah janji Allah itu pasti dan pasti....

View user profile

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by eriy on Mon 29 Oct 2007, 1:01 pm

saya pernah join MLM...jadi tau serba sedikit pasal spirulina ni..he..he..he..
seingat saya ia boleh mengurangkan rasa sakit ibu mengandung..rozila boleh la cuba nanti..

eriy
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Gender: Female
Jumlah Post: 1075
Umur: 35
Tarikh Register: 05/10/2006
Reputation: 2
Points: 2850

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile http://eriy-apapaje.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by rozila on Mon 29 Oct 2007, 8:35 pm

Insya Allah saya akan cuba unuk bakal anak ke3...manalah tahu kot-kot bakal anak ke3..saya mengalami loya,muntah,... hai tak sanggup pulak rasa nak mengahadapi situasi tu.. mengandung tanpa alahan je kan bagus...!!

tapi mengandung ni ada nikmatnya yang tersendiri..betul tak eriy?

----Forum Paramedik Malaysia-----




Teman...dikala kedukaan, umpama pasir ditepian pantai,tapi teman....dikala kegembiraan, umpama mencari mutiara di antara pasir-pasir itu....

rozila
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri:
Jawatan : SRN
Gender: Female
Jumlah Post: 167
Umur: 36
Tarikh Register: 15/06/2007
Reputation: 0
Points: 2655

Character sheet
Mutiara Kata saya: Ingatlah janji Allah itu pasti dan pasti....

View user profile

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by eriy on Sat 03 Nov 2007, 4:22 pm

betul tu rozila..hanya wanita yang akan memahaminya..

eriy
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Gender: Female
Jumlah Post: 1075
Umur: 35
Tarikh Register: 05/10/2006
Reputation: 2
Points: 2850

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile http://eriy-apapaje.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by adilla on Sat 24 Nov 2007, 2:29 am

rozila wrote:tapi mengandung ni ada nikmatnya yang tersendiri..betul tak eriy?

ye ker..boleh la share experiens di sini

adilla
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri:
Jawatan : Jururawat
Gender: Female
Jumlah Post: 305
Umur: 31
Tarikh Register: 21/04/2007
Reputation: 18
Points: 2770

Character sheet
Mutiara Kata saya: HiAsI PeRiBaDi

View user profile

Back to top Go down

Page 1 of 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum