FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by Lord Vlad on Wed 30 May 2007, 3:29 am

Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar


copy dari Harian Metro

SAYA berusia 26 tahun dan kini hamil anak pertama dengan usia kandungan baru mencecah dua bulan.
Apakah pil vitamin yang sesuai untuk saya ambil ketika ini selain pil asid folik untuk dimakan pada waktu pagi. Adakah pil berkenaan memadai kerana saya tidak berselera untuk makan dan sering rasa loya serta muntah.

ANIDA | Bangsar, Kuala Lumpur.

JIKA anda mempunyai saiz badan sederhana mengikut ketinggian serta mengamalkan pemakanan seimbang selama ini, pengambilan pil vitamin mungkin tidak diperlukan pada masa ini.

Ramai wanita mengalami loya, muntah, pening kepala dan seumpamanya sewaktu dalam trimester pertama kehamilan akibat kehadiran hormon -hCG pada waktu terbabit.

Ini lebih ketara di dalam kehamilan kembar dan kehamilan molar (anggur). Kebanyakan pil vitamin dan ubat-ubatan mengeluarkan bau yang meloyakan misalnya sewaktu sendawa serta boleh menyebabkan pening kepala dan mual.

Ini akan membuatkan keadaan lebih teruk bagi seseorang yang sedia mengalami keadaan terbabit. Anda dinasihatkan meneruskan pengambilan makanan berkhasiat dan air yang mencukupi.

Pengambilan pil asid folik seharusnya ditukar kepada waktu malam. Ini meminimumkan kesan di atas yang kurang dialami sewaktu tidur. Apabila memasuki trimester kedua, semua pengalaman berkenaan mulai hilang.

Pengambilan pil vitamin lain boleh diambil mulai waktu itu (jika perlu). Jika loya, muntah dan pening kepala masih tidak reda selepas memasuki trimester kedua (bulan keempat hingga keenam), anda dinasihatkan menjalani pemeriksaan lanjut

----Forum Paramedik Malaysia-----





Lord Vlad
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : PPKP
Gender : Male
Jumlah Post : 2445
Umur : 37
Tarikh Register : 09/10/2006
Reputation : 49
Points : 4860

Character sheet
Mutiara Kata saya: SAYANGILAH JANTUNG ANDA SEBELUM IA BERHENTI BERDENYUT........ - Ingatan ikhlas dari Lord Vlad @ EnsemBoy

View user profile http://www.facebook.com/lord.vld http://lordvladmenulis.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by eila on Fri 01 Jun 2007, 8:06 pm

ye ke hotline, kena tanye yang pakar 2.......
stkat nie xde dgar lak........
peningkatan hormon -hCG yang sebabkan
rasa x selesa 2...... rasanye lah.....
xde pengalaman x tau sangat........

eila
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : mlt
Gender : Female
Jumlah Post : 338
Umur : 33
Tarikh Register : 14/05/2007
Reputation : 3
Points : 3332

Character sheet
Mutiara Kata saya: juSt Be yOUr SelF.......

View user profile

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by rozila on Sat 11 Aug 2007, 10:45 am

betul tu hotline, tima kasih banyak-banyak beritahu kami...hotline boleh jadi nurse lah pulak...

no komen...

rozila
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : SRN
Gender : Female
Jumlah Post : 167
Umur : 38
Tarikh Register : 15/06/2007
Reputation : 0
Points : 3301

Character sheet
Mutiara Kata saya: Ingatlah janji Allah itu pasti dan pasti....

View user profile

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by eriy on Tue 09 Oct 2007, 11:48 am

makan la spirulina..bagus untuk ibu yang tengah loya muntah pening

eriy
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Gender : Female
Jumlah Post : 1075
Umur : 37
Tarikh Register : 05/10/2006
Reputation : 2
Points : 3496

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile http://eriy-apapaje.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by rozila on Sun 28 Oct 2007, 3:56 pm

betul ke eriy kalau makan spirulina boleh kurangkan rasa loya, muntah dan pening?

eriy pernah try eeeerk??

----Forum Paramedik Malaysia-----




Teman...dikala kedukaan, umpama pasir ditepian pantai,tapi teman....dikala kegembiraan, umpama mencari mutiara di antara pasir-pasir itu....

rozila
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : SRN
Gender : Female
Jumlah Post : 167
Umur : 38
Tarikh Register : 15/06/2007
Reputation : 0
Points : 3301

Character sheet
Mutiara Kata saya: Ingatlah janji Allah itu pasti dan pasti....

View user profile

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by eriy on Mon 29 Oct 2007, 8:01 am

saya pernah join MLM...jadi tau serba sedikit pasal spirulina ni..he..he..he..
seingat saya ia boleh mengurangkan rasa sakit ibu mengandung..rozila boleh la cuba nanti..

eriy
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Gender : Female
Jumlah Post : 1075
Umur : 37
Tarikh Register : 05/10/2006
Reputation : 2
Points : 3496

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile http://eriy-apapaje.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by rozila on Mon 29 Oct 2007, 3:35 pm

Insya Allah saya akan cuba unuk bakal anak ke3...manalah tahu kot-kot bakal anak ke3..saya mengalami loya,muntah,... hai tak sanggup pulak rasa nak mengahadapi situasi tu.. mengandung tanpa alahan je kan bagus...!!

tapi mengandung ni ada nikmatnya yang tersendiri..betul tak eriy?

----Forum Paramedik Malaysia-----




Teman...dikala kedukaan, umpama pasir ditepian pantai,tapi teman....dikala kegembiraan, umpama mencari mutiara di antara pasir-pasir itu....

rozila
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : SRN
Gender : Female
Jumlah Post : 167
Umur : 38
Tarikh Register : 15/06/2007
Reputation : 0
Points : 3301

Character sheet
Mutiara Kata saya: Ingatlah janji Allah itu pasti dan pasti....

View user profile

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by eriy on Sat 03 Nov 2007, 11:22 am

betul tu rozila..hanya wanita yang akan memahaminya..

eriy
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Gender : Female
Jumlah Post : 1075
Umur : 37
Tarikh Register : 05/10/2006
Reputation : 2
Points : 3496

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile http://eriy-apapaje.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by adilla on Fri 23 Nov 2007, 9:29 pm

@rozila wrote:tapi mengandung ni ada nikmatnya yang tersendiri..betul tak eriy?

ye ker..boleh la share experiens di sini

adilla
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : Jururawat
Gender : Female
Jumlah Post : 303
Umur : 32
Tarikh Register : 20/04/2007
Reputation : 18
Points : 3413

Character sheet
Mutiara Kata saya: HiAsI PeRiBaDi

View user profile

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by rozila on Sat 02 Feb 2008, 9:51 am

dekdee.. bila nak kahwin..??

bila dekdee dah kahwin..nanti saya share experien dengan dekdee ye...! Wink Wink Wink

----Forum Paramedik Malaysia-----




Teman...dikala kedukaan, umpama pasir ditepian pantai,tapi teman....dikala kegembiraan, umpama mencari mutiara di antara pasir-pasir itu....

rozila
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : SRN
Gender : Female
Jumlah Post : 167
Umur : 38
Tarikh Register : 15/06/2007
Reputation : 0
Points : 3301

Character sheet
Mutiara Kata saya: Ingatlah janji Allah itu pasti dan pasti....

View user profile

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by eriy on Fri 15 Feb 2008, 6:21 am

baru baru ni dengar boleh hamil tanpa kawen..hmmm boleh terima pakai ke...

eriy
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Gender : Female
Jumlah Post : 1075
Umur : 37
Tarikh Register : 05/10/2006
Reputation : 2
Points : 3496

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile http://eriy-apapaje.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by diela on Sat 15 Mar 2008, 6:45 am

wahhhh beshnye dpt anak kembor..

diela
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : Tukang IntervIew Orang sAkiT Kat Wad
Gender : Female
Jumlah Post : 359
Umur : 29
Tarikh Register : 05/03/2008
Reputation : 0
Points : 3036

Character sheet
Mutiara Kata saya: Sayangilah Diri Sendiri SEbelum Meminta Orang Menyayangi KAlian

View user profile http://www.facebook.com/ziela.othman

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by adilla on Mon 17 Mar 2008, 8:34 pm

@eriy wrote:baru baru ni dengar boleh hamil tanpa kawen..hmmm boleh terima pakai ke...

kehamilan terjadi percantuman benih lelaki dan wanita ...negara barat memang ada eriy sebab tu ada tabung sperma,maknanya beli benih lelaki utk tujuan kehamilan..tp kesian pd baby tu tak ada ayah masa lahir kan...sy tak setuju

adilla
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : Jururawat
Gender : Female
Jumlah Post : 303
Umur : 32
Tarikh Register : 20/04/2007
Reputation : 18
Points : 3413

Character sheet
Mutiara Kata saya: HiAsI PeRiBaDi

View user profile

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by eriy on Tue 18 Mar 2008, 5:05 am

betul tu..camner la agaknya anak tu akan membesar..
tak lengkap keluarganya..

eriy
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Gender : Female
Jumlah Post : 1075
Umur : 37
Tarikh Register : 05/10/2006
Reputation : 2
Points : 3496

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile http://eriy-apapaje.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by diela on Tue 18 Mar 2008, 7:09 am

makne nye benih lelaki tuh kite xknal ek. yg kt bank sperma tuh?
emmmmm dlm islam rasenye mcm xdibolehkan ek..mcm pnh dgr je..

diela
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : Tukang IntervIew Orang sAkiT Kat Wad
Gender : Female
Jumlah Post : 359
Umur : 29
Tarikh Register : 05/03/2008
Reputation : 0
Points : 3036

Character sheet
Mutiara Kata saya: Sayangilah Diri Sendiri SEbelum Meminta Orang Menyayangi KAlian

View user profile http://www.facebook.com/ziela.othman

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by adilla on Wed 19 Mar 2008, 11:06 am

memang tak boleh diela,pernah baca dlm paper...artis2 popular barat jual sperm,isk tak logik akal lansung...

adilla
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : Jururawat
Gender : Female
Jumlah Post : 303
Umur : 32
Tarikh Register : 20/04/2007
Reputation : 18
Points : 3413

Character sheet
Mutiara Kata saya: HiAsI PeRiBaDi

View user profile

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by diela on Wed 19 Mar 2008, 12:45 pm

tuh xdiketahui kan asal2 usul nasab bayi tuh nnt..
menyulitkan keadaan di blkg hari la kan nnt..sian
kalo pompuan nak kawin nnt 1hal cr wali la..ape la

diela
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : Tukang IntervIew Orang sAkiT Kat Wad
Gender : Female
Jumlah Post : 359
Umur : 29
Tarikh Register : 05/03/2008
Reputation : 0
Points : 3036

Character sheet
Mutiara Kata saya: Sayangilah Diri Sendiri SEbelum Meminta Orang Menyayangi KAlian

View user profile http://www.facebook.com/ziela.othman

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by rozila on Wed 19 Mar 2008, 2:52 pm

alamaknya terpaksalah berwalikan hakim...

tapi yang sedihnya banyak jugak kes bayi lahir tanpa ayah kat negara kita,sebuah negara Islam yang dikenali serata dunia ni...bukan kes jual sperma ke...apa... ni kes lain...kes keruntuhan akhlak muda -mudi zaman sekarang..

sedih sangat kalau kita pandang jauh ke depan...kalau kita renung pelapis-pelapis yang akan memimpin negara kan..??? berkecai berkecai berkecai berkecai

----Forum Paramedik Malaysia-----




Teman...dikala kedukaan, umpama pasir ditepian pantai,tapi teman....dikala kegembiraan, umpama mencari mutiara di antara pasir-pasir itu....

rozila
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : SRN
Gender : Female
Jumlah Post : 167
Umur : 38
Tarikh Register : 15/06/2007
Reputation : 0
Points : 3301

Character sheet
Mutiara Kata saya: Ingatlah janji Allah itu pasti dan pasti....

View user profile

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by diela on Wed 19 Mar 2008, 3:25 pm

iskisk.. emmmmmmmmmmm
one more thing..
kalo dkt SPERM bank tuh kan..
cene die masokn dlm pompuan tuh
senyawakan dulu dlm petri dish ke?
kekekekek..
pehtuh cene nk masokn ek..
injek ke ape..x terbayang lah..

diela
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : Tukang IntervIew Orang sAkiT Kat Wad
Gender : Female
Jumlah Post : 359
Umur : 29
Tarikh Register : 05/03/2008
Reputation : 0
Points : 3036

Character sheet
Mutiara Kata saya: Sayangilah Diri Sendiri SEbelum Meminta Orang Menyayangi KAlian

View user profile http://www.facebook.com/ziela.othman

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by MLT_hidayah on Wed 19 Mar 2008, 7:39 pm

mcm mn nk tau ari subur ppuan? Question

MLT_hidayah
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : juruteknologi makmal perubatan
Gender : Female
Jumlah Post : 1534
Umur : 31
Tarikh Register : 26/02/2008
Reputation : 3
Points : 2971

Character sheet
Mutiara Kata saya: "WaLaUaPaPUN Yg BeRLaKU..HidUP InI MesTi diTeRusKaN...i dOnT FoRGiVe PeOpLe BecOz I'm WeaK . i FoRGiVe ThEM BecOz I'm StRoNG EnoUGH tO UndERsTaND ThaT eVeRYoNE MaKEs MiSTaKE.."

View user profile

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by diela on Wed 19 Mar 2008, 8:00 pm

ape???

diela
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : Tukang IntervIew Orang sAkiT Kat Wad
Gender : Female
Jumlah Post : 359
Umur : 29
Tarikh Register : 05/03/2008
Reputation : 0
Points : 3036

Character sheet
Mutiara Kata saya: Sayangilah Diri Sendiri SEbelum Meminta Orang Menyayangi KAlian

View user profile http://www.facebook.com/ziela.othman

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by MLT_hidayah on Thu 20 Mar 2008, 12:46 pm

ada owg kata selepas period ppuan tu subur, tp ada harinya...eda kurg pasti laa... ader saper2 leh tlg? Question

MLT_hidayah
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : juruteknologi makmal perubatan
Gender : Female
Jumlah Post : 1534
Umur : 31
Tarikh Register : 26/02/2008
Reputation : 3
Points : 2971

Character sheet
Mutiara Kata saya: "WaLaUaPaPUN Yg BeRLaKU..HidUP InI MesTi diTeRusKaN...i dOnT FoRGiVe PeOpLe BecOz I'm WeaK . i FoRGiVe ThEM BecOz I'm StRoNG EnoUGH tO UndERsTaND ThaT eVeRYoNE MaKEs MiSTaKE.."

View user profile

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by diela on Thu 20 Mar 2008, 4:20 pm

xsure..

diela
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : Tukang IntervIew Orang sAkiT Kat Wad
Gender : Female
Jumlah Post : 359
Umur : 29
Tarikh Register : 05/03/2008
Reputation : 0
Points : 3036

Character sheet
Mutiara Kata saya: Sayangilah Diri Sendiri SEbelum Meminta Orang Menyayangi KAlian

View user profile http://www.facebook.com/ziela.othman

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by rozila on Sat 22 Mar 2008, 1:45 pm

ehem....
mlt_hidayah...

saya rasa macam tak sesuai je topik mengenai kesuburan wanita dalam topik ni...apa kata hidayah bukak satu topik baru dan kat situ kita sembang pasal kesuburan wanita..emm...awak jangan rasa hati dgn saya pulak ye...!! Razz

berbalik pada tajuk
eriy atau dekdee atau sesiapa saja rasa camner ek...sekiranya seseorang tu hamil tapi bakal anak yang lahir tu bukan dari hasil perkahwinan yang sah disisi Allah Taala? lol!

pada saya lah kan...kehamilan tu satu anugerah yang tak ternilai buat kita..anak-anak yang bakal lahir adalah satu amanah Allah yang mana kita bertanggungjawab keatasnya. cinta

rasa loya,pening dan muntah tu..adalah satu ujian buat kita di saat-saat untuk memperolehi insan yang Allah amanahkan kepada kita untuk menjaga,mendidik menjadi anak-anak yang soleh dan solehah..dan merekalah yang akan mendoakan kita apabila kita telah meninggalkan dunia yang fana ini.. bunga

semua rasa yang kurang enak ..seperti loya, pening dan muntah,letih,tak larat.demam ketika mengandung ada hikmat disebaliknya untuk kita menjadi orang-orang yang sabar disisi Allah Taala.. bunga

Bukan hanya ketika kita sakit kita ingat pada Allah Taala..ketika kita mengandung jugak kita akan lebih mendekatkan diri pada Allah Taala agar anak yang lahir menjadi anak-anak yang soleh dan solehah ..taat pada perintah Allah,kasih pada kedua ibu bapa...bila mereka lahir kedunia semua rasa kurang enak itu..dan rasa sakit ketika bersalin akan hilang serta merta..dan merekalah anugerah yang tak ternilai buat kita!! bunga bunga

----Forum Paramedik Malaysia-----




Teman...dikala kedukaan, umpama pasir ditepian pantai,tapi teman....dikala kegembiraan, umpama mencari mutiara di antara pasir-pasir itu....

rozila
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : SRN
Gender : Female
Jumlah Post : 167
Umur : 38
Tarikh Register : 15/06/2007
Reputation : 0
Points : 3301

Character sheet
Mutiara Kata saya: Ingatlah janji Allah itu pasti dan pasti....

View user profile

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by diela on Sat 22 Mar 2008, 7:17 pm

ape rase time tuh ek... takot lor diela..

diela
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Jawatan : Tukang IntervIew Orang sAkiT Kat Wad
Gender : Female
Jumlah Post : 359
Umur : 29
Tarikh Register : 05/03/2008
Reputation : 0
Points : 3036

Character sheet
Mutiara Kata saya: Sayangilah Diri Sendiri SEbelum Meminta Orang Menyayangi KAlian

View user profile http://www.facebook.com/ziela.othman

Back to top Go down

Re: Loya, muntah, pening petanda kehamilan kembar

Post by Sponsored content Today at 1:48 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum