FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

Teknik menyusu bayi perlu

View previous topic View next topic Go down

Teknik menyusu bayi perlu

Post by Lord Vlad on Wed 30 May 2007, 8:31 am

Teknik menyusu bayi perlu
zCOPY DARI HARIAN METRO


SAYA mempunyai seorang anak lelaki berusia 10 bulan dan mulai tumbuh gigi. Dia masih lagi menyusu badan terutama pada waktu malam sampai ke pagi.

Sejak dua hingga tiga minggu ini, puting susu saya merekah dan melecet hingga mengeluarkan darah.

Apakah cara untuk menyembuhkannya dengan segera kerana kasihan dengan anak saya.

LIN | Petaling Jaya.

PUTING merekah atau luka memerlukan masa untuk sembuh. Minyak, mentega atau bahan pelembap bolehlah disapukan buat sementara waktu.

Anda mungkin lebih sesuai tidak memakai baju dalam dan pakaian yang tidak kasar. Alat pelindung puting atau nipple shield boleh didapati di kebanyakan farmasi bagi melindungi puting dan membolehkan bayi menyusu.

Jika tidak, perahlah susu ke dalam botol. Teknik bayi menghisap juga perlu dibetulkan, bukannya kepada puting tetapi kepada kawasan areolar di sekelilingnya.

----Forum Paramedik Malaysia-----




avatar
Lord Vlad
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : PPKP
Gender : Male
Jumlah Post : 2439
Umur : 38
Tarikh Register : 09/10/2006
Reputation : 49
Points : 5395

Character sheet
Mutiara Kata saya: SAYANGILAH JANTUNG ANDA SEBELUM IA BERHENTI BERDENYUT........ - Ingatan ikhlas dari Lord Vlad @ EnsemBoy

View user profile http://www.facebook.com/lord.vld http://lordvladmenulis.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Teknik menyusu bayi perlu

Post by adilla on Fri 10 Aug 2007, 12:20 am

munkin juga disebabkan penolakan dakapan terlalu awal,kabanyakan ibu memberi penyusuan mengikut masa2 yg ditetapkan menyebabkan bayi masih tidak puas utk menyusu.pemisahan paksaan boleh juga menyebabkan puting tercedera tambahan bayi yg sudah mula tumbuh gigi
avatar
adilla
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : Jururawat
Gender : Female
Jumlah Post : 303
Umur : 34
Tarikh Register : 21/04/2007
Reputation : 18
Points : 3948

Character sheet
Mutiara Kata saya: HiAsI PeRiBaDi

View user profile

Back to top Go down

Re: Teknik menyusu bayi perlu

Post by rozila on Fri 10 Aug 2007, 12:42 am

i ye... dek dee benar...
tp "teknik penyusuan yang betul" adalah penting untuk mengelakkan puting susu dari merekah...melecet dan berdarah...
kalau bayi menyusu,hanya bahagian puting je masuk dalam mulut dia,ini lagi mudah menyebabkan puting susu merekah dan melecet..teknik penyusuan yang betul..mestilah bahagian areolar jugak mesti berada dalam mulut bayi,bayi akan mersa puas menyusu dan ibu juga akan rasa selesa...

puting merekah dan melecet memang memakan masa untuk sembuh...boleh je disapukan dengan minyak gamat..sebab minyak gamat amat baik untuk wound healing..ia tidak memakan masa yang terlalu lama untuk sembuh.. jika puting merekah itu memakan masa untuk sembuh...inisiatif lain adalah dengan memerah susu supaya bayi yang masih menyusu mendapat makanan yang seimbang yang secukupnya dari susu ibu...

selamat mencuba..
avatar
rozila
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : SRN
Gender : Female
Jumlah Post : 167
Umur : 39
Tarikh Register : 15/06/2007
Reputation : 0
Points : 3836

Character sheet
Mutiara Kata saya: Ingatlah janji Allah itu pasti dan pasti....

View user profile

Back to top Go down

Re: Teknik menyusu bayi perlu

Post by izah84 on Fri 10 Aug 2007, 5:45 pm

saya ada ubat yg plg mujarab..utk puting merekah atau melecet.tak perlu sapu ubat lain.sapukan saja susu ibu tu sendiri di puting yg melecet..jd tak mengganggu penyusuan,tak mengganggu keselesaan ibu..pastu teknik nak keluarkan puting dari mulut bayi kena betul..letakkan jari kelingking dlm mulut bayi ,bila bayi dah hisap jari baru keluarkan puting.tarik perlahan2.jd taklah cedera..
avatar
izah84
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : SRN
Gender : Female
Jumlah Post : 172
Umur : 33
Tarikh Register : 19/01/2007
Reputation : 3
Points : 4008

Character sheet
Mutiara Kata saya: ikhlas utk segalanya..

View user profile

Back to top Go down

Re: Teknik menyusu bayi perlu

Post by adilla on Thu 23 Aug 2007, 6:25 pm

betul tu..lebih baik gunakan teknik yg selamat,jari kelingking diletak terlebih dahulu...
avatar
adilla
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : Jururawat
Gender : Female
Jumlah Post : 303
Umur : 34
Tarikh Register : 21/04/2007
Reputation : 18
Points : 3948

Character sheet
Mutiara Kata saya: HiAsI PeRiBaDi

View user profile

Back to top Go down

Re: Teknik menyusu bayi perlu

Post by eriy on Fri 22 Feb 2008, 12:20 pm

DekDee banyak petua..kongsi la kat sini..mesti DekDee ada pengalaman sebagai jururawat..
avatar
eriy
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Gender : Female
Jumlah Post : 1075
Umur : 39
Tarikh Register : 05/10/2006
Reputation : 2
Points : 4031

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile http://eriy-apapaje.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Teknik menyusu bayi perlu

Post by adilla on Tue 18 Mar 2008, 1:39 am

@eriy wrote:DekDee banyak petua..kongsi la kat sini..mesti DekDee ada pengalaman sebagai jururawat..

setakat ilmu teori tak menjadi masalah eriy.... Smile
avatar
adilla
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : Jururawat
Gender : Female
Jumlah Post : 303
Umur : 34
Tarikh Register : 21/04/2007
Reputation : 18
Points : 3948

Character sheet
Mutiara Kata saya: HiAsI PeRiBaDi

View user profile

Back to top Go down

Re: Teknik menyusu bayi perlu

Post by kainkapan on Tue 15 Jul 2008, 3:15 am

oooo gtu caranya
avatar
kainkapan
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Negeri :
Jawatan : PenGGaLi KuBuR
Gender : Male
Jumlah Post : 324
Umur : 36
Tarikh Register : 14/05/2007
Reputation : 3
Points : 4322

Character sheet
Mutiara Kata saya: MALU mu ialah mahkota yang tidak perlukan singgahsana tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nama, Tiada siapa yang dapat merampasnya melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

View user profile

Back to top Go down

Re: Teknik menyusu bayi perlu

Post by MLT_hidayah on Fri 15 Aug 2008, 1:24 am

owh..bgus..good job guys...
bleh dijadikan petua bila dh kawin n ada anak nnti..
Cool
avatar
MLT_hidayah
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR
KERABAT TEGAR SUPER SENIOR

Negeri :
Jawatan : juruteknologi makmal perubatan
Gender : Female
Jumlah Post : 1534
Umur : 33
Tarikh Register : 26/02/2008
Reputation : 3
Points : 3506

Character sheet
Mutiara Kata saya: "WaLaUaPaPUN Yg BeRLaKU..HidUP InI MesTi diTeRusKaN...i dOnT FoRGiVe PeOpLe BecOz I'm WeaK . i FoRGiVe ThEM BecOz I'm StRoNG EnoUGH tO UndERsTaND ThaT eVeRYoNE MaKEs MiSTaKE.."

View user profile

Back to top Go down

Re: Teknik menyusu bayi perlu

Post by ZA_70 on Mon 12 Jan 2009, 10:42 am

bukan setakat itu je...
posisi semasa menyusu pun mainkan peranan penting...

Ini adalah antara posisi yg biasa digunakan semasa menyusu anak. Wink Wink

ZA_70
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : STUDENT POS BASIK
Gender : Female
Jumlah Post : 288
Umur : 57
Tarikh Register : 27/10/2008
Reputation : 7
Points : 3610

Character sheet
Mutiara Kata saya: SENYUMAN ADALAH PENAWAR SEGALA DUKA....

View user profile

Back to top Go down

Re: Teknik menyusu bayi perlu

Post by ZA_70 on Mon 12 Jan 2009, 10:54 am

bukan setakat itu je...
posisi semasa menyusu pun mainkan peranan penting...


Ini adalah antara posisi yg biasa digunakan semasa menyusu anak. Wink

ZA_70
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : STUDENT POS BASIK
Gender : Female
Jumlah Post : 288
Umur : 57
Tarikh Register : 27/10/2008
Reputation : 7
Points : 3610

Character sheet
Mutiara Kata saya: SENYUMAN ADALAH PENAWAR SEGALA DUKA....

View user profile

Back to top Go down

Re: Teknik menyusu bayi perlu

Post by kamalia on Thu 30 Apr 2009, 9:10 am

Teknik Menyusukan Bayi



  1. Kedudukan badan

    • Pastikan anda selesa. bayi perlu diampu dengan baik. Anda boleh duduk bersandar di atas katil dengan kepala bayi di atas lengan atau anda duduk bersandar di atas kerusi
    • Jangan bersandar terlalu jauh daripada bayi anda sehingga susah ia mencapai puting untuk menyusu dan jangan terlalu membonkok sehingga terlalu rapat denan bayi
    • Gunakan bantal, kusyen atau bahan yang lembut untuk bersandar atau merehatkan kaki bagi menyokong anda dan bayi semasa penyusuan

  • Cara memegang bayi

    • Kepala, tengkuk dan tubuh bayi dalam keadaan selari
    • Muka bayi menghadap payudara, hidung bayi bertentangan puting payudara ibu
    • bayi rapat dengan ibu(perut bertemu perut). Punggung, kepala dan bahu bayi diampu

  • Cara memegang payudara



      • Cara yang betul adalah Pegangan C iaitu ibu jari di atas puting dan jari lain di bawah puting
      • Cara yang salah adalah Pegangan Gunting iaitu ibu jari dan jari telunjuk di atas puting dan jari lain di bawah puting

    Posisi Penyusuan

    1. Posisi mendukung/buai

      • Ibu duduk memangku bayi dengan lengan
      • muka dan kepala bayi menghadap payudara
    </LI>


    1. Posisi mendakap/di sisi

      1. ibu duduk dengan badan bayi disokong sepanjang lengan dan kaki dibalut longgar
      2. ibu memangku bahu bayi dan memegang kepala
      3. pastikan runag mencukupi bagi bayi tanpa membongkokkan kepala ibu ke hadapan untuk menyusukannya
      </LI>


    1. Posisi mendukung bersilang/bersilang buai



      • Bayi dipangku sepanjang lengan dan ibu juga boleh menukar pegangan bayi. Ibu juga boleh mengawal kepalanya
      • Posisi ini sesuai untuk bayi pramatang yang sukar untuk melekap



    1. Posisi baring

      • bayi baring mengiring menghadap ibunya. Seluruh badannya melekap dekat ibu. Posisi ini sesuai untuk ibu yang hendak berehat
    </LI>
    Penyusuan pasangan kembar


      • Bayi kembar boleh menyusu pada kedua-dua payudara pada masa serentak

    Pelekapan

    Cara yang betul menyusukan bayi

    • Sentuh bibir bayi, tunggu mulutnya terbuka luas
    • gerakkan badan bayi ke arah payudara
    • pastikan bayi mengambil lebih kawasan hitam payudara(areola)
    • pastikan bayi melekap dengan betul dan ampu sedikit payudara
    Cara pelekapan yang betul

    • mulut bayi terbuka luas
    • dagunya mencecah payudara
    • bibir melekup keluar
    • pipi gelembung
    • payudara nampak penuh dan bulat
    • terdengar nada hisapan - hisap -telan-hisap-telan
    Cara pelekapan yang salah

    • dagu bayi jauh
    • tidak banyak areola yang masuk ke dalam mulut bayi
    • dagu tidak menyentuh payudara
    • ibu rasa sakit
    • payudara bolehbengkak dan puting luka

    Rujukan
    Pamplet Unit Pemakanan, Jabatan Kesihatan Negeri Selangor
    Disember 2006
    avatar
    kamalia
    KERABAT TEGAR
    KERABAT TEGAR

    Jawatan : misi u29
    Gender : Female
    Jumlah Post : 850
    Umur : 32
    Tarikh Register : 16/02/2009
    Reputation : 7
    Points : 4271

    Character sheet
    Mutiara Kata saya: If u think u are beaten,u are.If u think u dare not,u don't.If u'd like to win but think u can't,its almost certain u won't....

    View user profile

    Back to top Go down

    Re: Teknik menyusu bayi perlu

    Post by Sponsored content


    Sponsored content


    Back to top Go down

    View previous topic View next topic Back to top


     
    Permissions in this forum:
    You cannot reply to topics in this forum