FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

Suami perlu cari waktu terbaik utk "bersama" ister

View previous topic View next topic Go down

Suami perlu cari waktu terbaik utk "bersama" ister

Post by Lord Vlad on Mon 18 Jun 2007, 2:18 pm

Suami cari waktu terbaik
-copy dari harian metro


SAYA sudah setahun berkahwin. Umur saya 30 tahun dan isteri 28 tahun. Kami sihat dan cuba mendapatkan anak sejak Disember 2005 tetapi hingga kini masih gagal. Kami kerap melakukan hubungan seks pada waktu malam dan tiga hari berturut-turut selepas isteri kedatangan haid 10 hari.

Ada kalanya selepas melakukan hubungan seks, isteri saya terus ke tandas. Kini kami mengambil suhu ovulasi iaitu mencatat suhu terendah, barulah melakukan hubungan.

Saya ingin tahu, adakah melakukan hubungan seks setiap hari boleh mengurangkan sperma? Bilakah waktu terbaik melakukannya, iaitu awal pagi atau lewat malam? Adakah kami harus menanti untuk hamil secara semula jadi atau mula mendapatkan rawatan doktor?

TAN MENANTI ANAK | Kuala Lumpur.

KAJIAN perubatan mendapati hubungan seks yang dihadkan atau ditumpukan kepada waktu ‘subur’ saja tidaklah berkesan. Malah melakukan hubungan seks dengan kerap tanpa mengira waktu ‘subur’ atau sebaliknya (berselang sehari atau berselang dua hari) adalah lebih berkesan dalam mendapat kehamilan.

Mungkin tertumpu kepada waktu subur lebih mendatangkan tekanan sehingga mengganggu kesuburan, mungkin juga waktu subur terbabit sebenarnya bukanlah waktu subur.

Mengeluarkan air mani setiap hari mungkin boleh mengurangkan jumlah bilangan sperma yang ada pada setiap ejakulasi. Sperma dihasilkan setiap hari oleh testis dan disimpan sementara waktu di dalam epididimis.

Mengeluarkan air mani berselang hari bermakna anda mengeluarkan stok sperma untuk sebanyak bilangan hari terbabit. Mengeluarkan air mani setiap hari bermakna anda mengeluarkan stok sperma yang baru dihasilkan pada hari itu (stok hari sebelumnya mungkin sudah banyak habis dikeluarkan).

Sperma boleh bertahan sehingga 72 jam di dalam badan wanita (ada sperma yang hayatnya hanya beberapa minit saja). Melakukan hubungan seks setiap berselang sehari atau 2 hari memastikan sperma sentiasa ada di dalam saluran falopian wanita. Jika tepat masanya berlaku ovulasi dan telur memasuki saluran falopian, maka ia berpeluang disenyawakan oleh sperma yang sudah sedia menunggu.

Waktu hubungan seks tiada kaitan dengan peluang kehamilan. Ikutlah keselesaan anda berdua. Secara teori, mungkin waktu malam lebih elok memandangkan isteri terus berbaring selepas itu, maka tidak banyak air mani akan keluar dari farajnya.

Menggunakan suhu badan isteri juga tidak begitu tepat. Jika kitaran isteri sangat tepat, anda boleh menjangkakan bila berlakunya ovulasi (pengeluaran telur) iaitu 14 hari sebelum tarikh haidnya yang akan datang. Jika tidak, gambaran ini boleh dibuat berdasarkan corak kitaran haid yang lalu.

Pada waktu suhu badannya menurun, ovulasi baru saja berlaku atau ia sudah berlaku dalam masa 48 jam yang lalu, anda mungkin sudah terlepas peluang itu. Ini boleh dibantu dengan ujian air kencing (mengesan kehadiran LH) setiap empat jam, ia boleh memberi tekanan kepada isteri, harganya juga mahal.

Tempoh mencuba bergantung kepada kehendak masing-masing. Sebagai panduan, bagi pasangan yang tidak mempunyai masalah kesihatan berkaitan kesuburan, tempoh setahun digunakan sebelum mendapatkan rawatan perubatan.

Mendapatkan rawatan lebih awal tidak salah, cuma besar kemungkinan isteri anda akan hamil dengan sendirinya dalam masa setahun terbabit, seperti kira-kira 90 peratus pasangan yang lain. Hanya 10 peratus pasangan saja yang masih gagal hamil setelah setahun mencuba.


Hormat Hormat Hormat Hormat Hormat Hormat Hormat Hormat Hormat Hormat Hormat

----Forum Paramedik Malaysia-----




avatar
Lord Vlad
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : PPKP
Gender : Male
Jumlah Post : 2439
Umur : 38
Tarikh Register : 09/10/2006
Reputation : 49
Points : 5339

Character sheet
Mutiara Kata saya: SAYANGILAH JANTUNG ANDA SEBELUM IA BERHENTI BERDENYUT........ - Ingatan ikhlas dari Lord Vlad @ EnsemBoy

View user profile http://www.facebook.com/lord.vld http://lordvladmenulis.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Suami perlu cari waktu terbaik utk "bersama" ister

Post by Professor Clone on Thu 19 Jul 2007, 3:58 pm

BAGI PASANGAN YANG BENAR-BENAR INGIN MENDAPATKAN ANAK ADALAH...PERSENYAWAAN PALING CEPAT BERLAKU APABILA FARAJ WANITA MENGELUARKAN MUCUS YANG PEKAT DAN KEKUNINGAN..IANYA BIASA BERLAKU ANTARA HARI KE 12 SEHINGGA HARI KE 18 SELEPAS TARIKH BERSIH DATANG HAID.DALAM TEMPOH INI ADA SATU HARI ANTARANYA ADALAH KEMUNCAK.CARA INI BOLEH DI CUBA BAGI PASANGAN YANG SUBUR..BAGI PASANGAN YANG MANDUL..PERLU MENCARI IKTHIAR DAN SERAH PADA YANG PAKAR DAN MAHA MENGETAHUI SEKIAN...Smile SELAMAT MENCUBA..
avatar
Professor Clone
AHLI FORUM
AHLI FORUM

Jawatan : Paramedik
Gender : Male
Jumlah Post : 5
Umur : 35
Tarikh Register : 18/07/2007
Reputation : 0
Points : 3748

Character sheet
Mutiara Kata saya: I Know What U Want Babey..

View user profile

Back to top Go down

Re: Suami perlu cari waktu terbaik utk "bersama" ister

Post by rozila on Thu 19 Jul 2007, 6:43 pm

emmm..... setuju jer ngan pendapat proffesor ....
avatar
rozila
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : SRN
Gender : Female
Jumlah Post : 167
Umur : 39
Tarikh Register : 15/06/2007
Reputation : 0
Points : 3780

Character sheet
Mutiara Kata saya: Ingatlah janji Allah itu pasti dan pasti....

View user profile

Back to top Go down

Re: Suami perlu cari waktu terbaik utk "bersama" ister

Post by daniomar56 on Tue 14 Aug 2007, 3:18 pm

Saya setuju dengan pendapat profesor. Cuma ingin menambah sedikit hasil dari pengalaman yang ada. Dimana yang perlu ambil berat oleh suami atau isteri yang ingin anak ialah setiap ianya bersama tentukan bahawa kedua-duanya sampai kemucak pada waktu yang sama Inssallah akan berjaya. Kerana akhirnya ketentuaan Allah yang menetukanya.
avatar
daniomar56
AHLI JUNIOR
AHLI JUNIOR

Jawatan : Pen. Peg. Kesihatan Persekitaran Kanan (U32)
Gender : Male
Jumlah Post : 32
Umur : 61
Tarikh Register : 29/06/2007
Reputation : 0
Points : 3761

View user profile

Back to top Go down

Re: Suami perlu cari waktu terbaik utk "bersama" ister

Post by eriy on Tue 09 Oct 2007, 4:41 pm

faktor pemakanan juga penting dan perlu dijaga...
avatar
eriy
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Gender : Female
Jumlah Post : 1075
Umur : 39
Tarikh Register : 05/10/2006
Reputation : 2
Points : 3975

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile http://eriy-apapaje.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Suami perlu cari waktu terbaik utk "bersama" ister

Post by nizamsha on Tue 09 Oct 2007, 8:20 pm

Tidur yang cukup..........penting tu.......ntah tak tahu banyak tapi nak juga bagitahu tentang yang i baca kat buku.......tu aje....kalau salah....sorry.
avatar
nizamsha
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Jawatan : Padam Api ler....
Gender : Male
Jumlah Post : 1296
Umur : 33
Tarikh Register : 14/09/2007
Reputation : 1
Points : 3552

Character sheet
Mutiara Kata saya: My life is on fire.....Put it off For me......Got no Hose to lay....No Nozzle to use....I AM TRAP.... MAYDAY, Fire Fighter Down........

View user profile

Back to top Go down

Re: Suami perlu cari waktu terbaik utk "bersama" ister

Post by eriy on Tue 09 Oct 2007, 11:05 pm

kurangkan tekanan..
avatar
eriy
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Gender : Female
Jumlah Post : 1075
Umur : 39
Tarikh Register : 05/10/2006
Reputation : 2
Points : 3975

Character sheet
Mutiara Kata saya:

View user profile http://eriy-apapaje.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Suami perlu cari waktu terbaik utk "bersama" ister

Post by royani on Wed 10 Oct 2007, 3:37 am

Kedua-dua pasangan perlu berada dalam keadaan sihat semasa bersama.Dan yg penting kedua-dua pasangan mesti berusaha.Bg orang islam byk kan berdoa..sertakan dengan solat hajat.Sesungguhnya tuhan itu maha penyayang.........
cinta

royani
SUPER SENIOR
SUPER SENIOR

Jawatan : nurse
Gender : Female
Jumlah Post : 102
Umur : 38
Tarikh Register : 09/09/2007
Reputation : 0
Points : 3690

Character sheet
Mutiara Kata saya: jgn pandang belakang....

View user profile

Back to top Go down

Re: Suami perlu cari waktu terbaik utk "bersama" ister

Post by nizamsha on Wed 10 Oct 2007, 9:02 pm

Pergh..........panjang tu royani.....le apply ke?????slalunya tak jadi macam tu pun......selalu nye lah....tu yang i tau beb......

KORANG JGN NAK NGADA2 PLAK CAKAP YANG BUKAN2 BETWEEN US EK!
avatar
nizamsha
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Jawatan : Padam Api ler....
Gender : Male
Jumlah Post : 1296
Umur : 33
Tarikh Register : 14/09/2007
Reputation : 1
Points : 3552

Character sheet
Mutiara Kata saya: My life is on fire.....Put it off For me......Got no Hose to lay....No Nozzle to use....I AM TRAP.... MAYDAY, Fire Fighter Down........

View user profile

Back to top Go down

Re: Suami perlu cari waktu terbaik utk "bersama" ister

Post by royani on Wed 10 Oct 2007, 9:50 pm

itu orang yang kurang sabar.Tp kalau nak berjaya kena la cuba...

royani
SUPER SENIOR
SUPER SENIOR

Jawatan : nurse
Gender : Female
Jumlah Post : 102
Umur : 38
Tarikh Register : 09/09/2007
Reputation : 0
Points : 3690

Character sheet
Mutiara Kata saya: jgn pandang belakang....

View user profile

Back to top Go down

Re: Suami perlu cari waktu terbaik utk "bersama" ister

Post by nizamsha on Wed 10 Oct 2007, 10:01 pm

Wei..........sesungguhnya doa itu senjata mukmin....
avatar
nizamsha
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Jawatan : Padam Api ler....
Gender : Male
Jumlah Post : 1296
Umur : 33
Tarikh Register : 14/09/2007
Reputation : 1
Points : 3552

Character sheet
Mutiara Kata saya: My life is on fire.....Put it off For me......Got no Hose to lay....No Nozzle to use....I AM TRAP.... MAYDAY, Fire Fighter Down........

View user profile

Back to top Go down

Re: Suami perlu cari waktu terbaik utk "bersama" ister

Post by kainkapan on Thu 11 Jun 2009, 3:06 am

betul22222222......
avatar
kainkapan
KERABAT FORUM
KERABAT FORUM

Negeri :
Jawatan : PenGGaLi KuBuR
Gender : Male
Jumlah Post : 324
Umur : 35
Tarikh Register : 14/05/2007
Reputation : 3
Points : 4266

Character sheet
Mutiara Kata saya: MALU mu ialah mahkota yang tidak perlukan singgahsana tetapi ia berkuasa menjaga diri dan nama, Tiada siapa yang dapat merampasnya melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

View user profile

Back to top Go down

Re: Suami perlu cari waktu terbaik utk "bersama" ister

Post by mohdrashid on Thu 18 Jun 2009, 10:08 pm

selain berdoa kena usaha juga....kalau yang mandul tu cuba minta bantuan dengan doktor pakar....
avatar
mohdrashid
KERABAT TEGAR
KERABAT TEGAR

Jawatan : penolong pengedar dadah berlesen
Gender : Male
Jumlah Post : 799
Umur : 37
Tarikh Register : 25/04/2009
Reputation : 13
Points : 3975

Character sheet
Mutiara Kata saya: boleh bah kalau ko.......

View user profile

Back to top Go down

Re: Suami perlu cari waktu terbaik utk "bersama" ister

Post by akoizer on Sat 20 Jun 2009, 1:58 pm

banyak faktor yg mempengaruhi perkara ini seperti gaya hidup, pemakanan, keadaan kesihatan dsb...

sapa yg belum berjaya,...coba lg....
avatar
akoizer
KERABAT TEGAR SENIOR
KERABAT TEGAR SENIOR

Jawatan : PARAMBULATOR.
Gender : Male
Jumlah Post : 1086
Umur : 37
Tarikh Register : 14/05/2009
Reputation : 6
Points : 4242

Character sheet
Mutiara Kata saya: PERKHIDMATAN PENYAYANG, KERJA BERPASUKAN & PROFESIONALISME.

View user profile http://s.liddy@yahoo.com

Back to top Go down

Re: Suami perlu cari waktu terbaik utk "bersama" ister

Post by suring on Fri 26 Jun 2009, 7:40 pm

hemm bagus jgk artikel dan pendapat-pendapat dari org-org yg berpengalaman ni terutama dari nizamsha...makasih nizam selama ni aku tak tau pon fasal benda2 tu...aku ingat bila adanya hubungan seksual anatara lelaki dan wanita ni terus ngandung jerk..mungkin boleh jadi kes-kes yg buang bayi ni diaorang tak tau tentang ilmu ni kot....Insyaallah akan aku cuba praktikkan bila kawen nanti nizam... SELAMAT MENCUBA AKU....

suring
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]
AHLI KEHORMAT [KERABAT OTAI]

Negeri :
Jawatan : Timbalan pengarah JKKN.Pahang
Gender : Male
Jumlah Post : 1750
Umur : 41
Tarikh Register : 28/03/2008
Reputation : 10
Points : 4498

View user profile

Back to top Go down

Re: Suami perlu cari waktu terbaik utk "bersama" ister

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum