FORUM PARAMEDIK
Selamat melayari Forum Paramedik,

Dengan mendaftar keahlian di Forum Paramedik, anda akan mendapat lebih informasi dan juga boleh berkomunikasi dengan ahli-ahli forum yang lain.

meriahkan forum paramedik dengan mendaftar keahlian anda disini.

Terima Kasih.

TIPS MENGENAI AIRCOND

View previous topic View next topic Go down

TIPS MENGENAI AIRCOND

Post by riyad71 on Tue 26 Jun 2007, 11:24 pm

Tips mengenai aircon






Sistem aircon kereta berfungsi menggunakan gas yang dimampatkan oleh compressor. Gas ini akan mengalir melalui cooling coil yang berada di dalam kabin kereta dan blower akan meniup angin melalui cooling coil ini dan mengeluarkan angin yang sejuk. Selepas itu gas ini perlu disejukkan kembali dan akan melalui radiator kondenser yang akan menyejukkan gas tersebut. Begitulah secara asasnya bagaimana aircon kereta berfungsi.
Ada berbagai masalah yang biasanya timbul akibat daripada kerosakkan peralatan aircon.

1. Angin panas atau aircon tak sejuk. Perkara ini terjadi kerana beberapa kerosakan. Sebaiknya periksa kandungan gas aircon kita dengan melihat tingkap di atas penapis gas aircon (botol berwarna perak yang mempunyai bahagian kaca di atas) Kalau anda nampak ada buih, maksudnya gas masih ada. Jadi kerosakan bukan disebabkan kebocoran. Pasangkan aircon. Perhatikan kipas di depan radiator kondenser. Sekiranya kipas ini tidak bergerak. Maksudnya kipas itu rosak dan perlu di tukar. Saya cadangkan dapatkan kipas terpakai daripada kedai potong kerana harganya lebih murah (lebih kurang RM100-RM150). Sekiranya kipas bergerak tetapi pergerakannya tidak laju, kipas itu perlu juga di tukar. Sekiranya kipas bergerak laju dan aircon masuh tidak sejuk, biar aircon terpasang dan perhatikan salah satu paip yang menyalurkan gas aircon. Sekiranya anda nampak, bintik-bintik air mula kelihatan maka aliran gas daripada kompressor ke cooling coil elok. Tapi airon masih tak sejuk, besar kemungkinan, injap yang mengawal kemasukkan gas ke dalam cooling coil tersumbat atau rosak. Untuk menukar injap ini cooling coil perlu di buka dan gas perlu dibuang dan saya cadangkan buat service aircon sekaligus.

2. Aircon tak cukup sejuk. Perkara ini biasanya berlaku kepada kereta-kereta yang diimport sepenuhnya (CBU) atau selepas aircon diservice. Tiada kerosakan sebenarnya kerana suhu aircon di kawal oleh satu suis yang meng 'on'kan dan meng'off'kan aircon kita secara automatik. Minta mekanik melaraskan suis ini supaya aircon lebih lama 'on'.

3. Dalam perjalanan jauh, selepas beberapa ketika, aircon tak sejuk. Perkara ini berlaku kerana suis yang mengawal 'on' dan 'off' aircon tidak dapat berfungsi dengan baik atau injiap yang mengawal gas masuk ke dalam cooling coil rosak menyebabkan kemasukkan gas ke dalam cooling coil berlebihan dan menjadikan cooling coil beku atau ais terjadi hinggakan menghalang pengaliran gas keluar dan menyebabkan hanya sebahagian cooling coil yang sejuk dan sebahagian lagi panas. Sekiranya ini terjadi, berhentikan kereta anda selama beberapa ketika (sehingga tiada lagi ais di paip gas) dan laraskan thermostat ke suhu yang paling kurang sejuk. Sekiranya berlaku lagi, maksudnya, injap atau suis aircon anda perlu di tukar.

4. Air menitik. Perkara ini berlaku disebabkan seperti perkara '3' di atas.

5. Angin aircon berbau busuk. ini berlaku kerana terdapat angin luar yang masuk ke dalam sistem saluran angin aircon kerta anda atau aircon anda telah terlalu lama tidak diservice hingga menyebabkan semua habuk dan basah telah berkulat dan mengeluarkan bau busuk.

6. Asap putih keluar Sebenarnya asap putih itu adalah kotoran dan wap air yang terjadi. kerana gas terlalu sejuk. Sebabnya adlah seperti di '3'.

7. Corong keluar angin aircon berminyak. Jika ini berlaku, maksudnya cooling coil anda telah mengalami kebocoran dan lama kelamaan gas akan habis dan angin aircon akan panas.

Berdasarkan pengalaman saya, saya cadangkan aircon diservice setiap setahun setengah atau dua tahun dan untuk perjalanan jauh di highway, jangan laraskan thermostat pada suhu tersejuk kerana ini akan merosakkan injap cooling coil. Dan untuk pengguna kereta buatan Malaysia, jangan terlalu 'bermain' dengan thermostat aircon anda kerana ianya sangat sensitif. Kos untuk membaikinya agak mahal.
avatar
riyad71
STAFF PEMUDAH CARA (CHIEF)
STAFF PEMUDAH CARA (CHIEF)

Negeri :
Jawatan : PPPK
Gender : Male
Jumlah Post : 401
Umur : 46
Tarikh Register : 19/09/2006
Reputation : 31
Points : 4976

Character sheet
Mutiara Kata saya: nothing special just a humble human being

View user profile http://www.moh.gov.my

Back to top Go down

Re: TIPS MENGENAI AIRCOND

Post by yana_rozi on Mon 07 Apr 2008, 9:19 am

Air-cond kereta saya ada bau ckit... macam bau habuk. Adakah saya kena ganti baru bahagian yang berkaitan.....nangis
avatar
yana_rozi
AHLI SENIOR
AHLI SENIOR

Jawatan : NuRsE U29
Gender : Female
Jumlah Post : 86
Umur : 43
Tarikh Register : 10/04/2007
Reputation : 0
Points : 3851

Character sheet
Mutiara Kata saya: Life must goes on ....

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS MENGENAI AIRCOND

Post by riyad71 on Mon 07 Apr 2008, 9:46 am

yana boleh pergi servis econ...dorang akan check detail...masukan gas, piping , dll
avatar
riyad71
STAFF PEMUDAH CARA (CHIEF)
STAFF PEMUDAH CARA (CHIEF)

Negeri :
Jawatan : PPPK
Gender : Male
Jumlah Post : 401
Umur : 46
Tarikh Register : 19/09/2006
Reputation : 31
Points : 4976

Character sheet
Mutiara Kata saya: nothing special just a humble human being

View user profile http://www.moh.gov.my

Back to top Go down

Re: TIPS MENGENAI AIRCOND

Post by atira on Mon 07 Apr 2008, 11:30 am

yng ke 3 tu...
perjalanan jauh tu....kete tira pun jadik camtu baru nih..panas jek...
berhenti pun dlam 1 jam ttap sama suhu die,,,xsejuk langsung,,,,last2 buka cermin.. Cool
so kena gi repair ke camne..
avatar
atira
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : lepak2..tp tingkat
Gender : Female
Jumlah Post : 2416
Umur : 27
Tarikh Register : 15/08/2007
Reputation : 12
Points : 4069

Character sheet
Mutiara Kata saya: Usah gelisah apabila dibenci manusia kerana masih banyak yang menyayangimu di dunia, tapi gelisahlah apabila dibenci ALLAH kerana tiada lagi yang mengasihimu di akhirat kelak

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS MENGENAI AIRCOND

Post by Ppkp Rey on Mon 07 Apr 2008, 11:35 am

dr pegalaman aku la yg penah bekerja sbg jurupulih penyejuk bekuan n penyaman udara...

ok mslh bekaitan bau aircond masuk dlm keta tu k....mslh dia bepunca dr blower keta ko...blower ni iaitu kipas yg menyalurkn udara sejuk kedlm keta....mungkin kat blower keta ko tu dh tebal dgn habuk..bl dh tebal dia akan bebau habuk.ia juga akan myebabkn udara sejuk yg masuk xkuat...so kau bwk keta ko utk obehall bahagian blower tu (blower ni dia dok kt deshboard dlm keta la)...insyaallah angin betambah kuat,ringan n tiada lg mslh bau habuk..
avatar
Ppkp Rey
STAFF PEMUDAH CARA
STAFF PEMUDAH CARA

Negeri :
Jawatan : PPKP
Gender : Male
Jumlah Post : 670
Umur : 36
Tarikh Register : 15/12/2006
Reputation : 0
Points : 4209

Character sheet
Mutiara Kata saya: ......bErusahaLah.

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS MENGENAI AIRCOND

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum